Παρασκευή 4 Ιουνίου 2010

« Πωλούνται όσο όσο ….» Το ξεπούλημα του δημόσιου πλούτου, επιλογή της κυβέρνησης

Δανειζόμαστε από την Ελευθεροτυπία τον παρακάτω πίνακα γιατί παρουσιάζει αρκετά εύγλωττα το «πρόγραμμα» ιδιωτικοποιήσεων που εξήγγειλε η κυβέρνηση.



Πωλούνται, λοιπόν, όσο όσο τρένα, αεροδρόμια, λιμάνια, εθνικοί οδοί, ταχυδρομεία και άλλα ζωτικά κομμάτια του εθνικού μας πλούτου.


Και όλα αυτά γιατί; Για ποιο σκοπό;


Σύμφωνα με δημοσίευμα των «Νέων»

« Ο υπουργός Οικονομικών όταν ρωτήθηκε σχετικά παρέπεμψε στο χρονοδιάγραμμα του κάθε υπουργείου, ενώ για τα προσδοκώμενα έσοδα έκανε αναφορά στις προβλέψεις του μνημονίου που έχει συνυπογραφεί με την τρόικα, σύμφωνα με τις οποίες τα ετήσια έσοδα θα είναι τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ το διάστημα 2011-2013.

«Οι δικές μας εκτιμήσεις είναι σαφέστατα υψηλότερες από αυτή την πρόβλεψη, δεν θα βάλουμε όμως εδώ ένα στόχο γιατί ο πρωταρχικός μας στόχος δεν είναι τι θα εισρεύσει στο ελληνικό Δημόσιο. Από τη σωστή αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, το ελληνικό Δημόσιο, είτε μέσω μείωσης του χρέους είτε μέσω μείωσης των ελλειμμάτων που ήδη έχει, θα έχει κέρδη δεκάδων δισεκατομμυρίων», είπε ο κ. Παπακωνσταντίνου.


Ούτε 100 εκατ. ευρώ!


Στη δεδομένη συγκυρία πάντως, τα αποτελέσματα όποιας πιθανής απόπειρας θα ήταν μάλλον πενιχρά. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα των ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, των οποίων η διάθεση νέων πακέτων μετοχών δεν θα είχε ούτε καν ουσιαστικά ταμειακά αποτελέσματα. Με το Χρηματιστήριο να έχει κατρακυλήσει στις 1.537 μονάδες και τις μετοχές των εταιρειών στα 5,58 και 4,42 ευρώ αντίστοιχα, η πώληση των πακέτων δεν θα απέδιδε ούτε καν 100 εκατ. ευρώ. Με βάση τις χθεσινές αποτιμήσεις, το πακέτο του 10% της ΕΥΔΑΠ θα απέφερε στο Δημόσιο έσοδα 59,427 εκατ. ευρώ και του 23% της ΕΥΑΘ επιπλέον 36,902 εκατ. ευρώ, ενώ η πρακτική της μετοχοποίησης είναι γνωστό πως δεν αποφέρει τίποτα περισσότερο από ταμειακά οφέλη. Παρομοίως άλλωστε αξιολογείται από παράγοντες της αγοράς και η πώληση του 39% των ΕΛ.ΤΑ., όπου σήμερα το Δημόσιο κατέχει 90% του μετοχικού κεφαλαίου τους και το Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο το υπόλοιπο 10%. Η πώληση του ποσοστού δεν συνεπάγεται καμία διαρθρωτική αλλαγή στη λειτουργία των Ελληνικών Ταχυδρομείων, ενώ και τα όποια έσοδα κρίνονται αμελητέα.»


Με άλλα λόγια για 1 δις. ευρώ το χρόνο – που είναι αμφίβολο κι αυτό – η κυβέρνηση προχωρά σε μαζικό ξεπούλημα του δημόσιου πλούτου.

Τη στιγμή που τα δημόσια έσοδα παρουσιάζουν υστέρηση, που η αγορά έχει παγώσει και όλοι οι οικονομικοί δείκτες παρουσιάζουν αρνητικά πρόσημα.


Σπασμωδικά και με τρόπο πανικόβλητο προχωρά σ’ αυτές τις ιδιωτικοποιήσεις που μακροπρόθεσμα υποθηκεύουν το μέλλον του τόπου.


Και επειδή δεν μπορεί να τα καταφέρει μόνη της καλεί σε βοήθεια ξένο οίκο για να τη συμβουλεύσει – με το αζημίωτο φυσικά.

Οπότε καταλαβαίνετε τι θα περισσέψει τελικά από αυτό το νέο μεγάλο φαγοπότι.


Τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ιδιαίτερα τα κόμματα της Αριστεράς, αντέδρασαν σ’ αυτές τις εξαγγελίες. Το ΚΚΕ επισήμανε ότι «το νέο κύμα ιδιωτικοποιήσεων - ξεπουλήματος που ανακοίνωσε η κυβέρνηση θα έχει βαριές συνέπειες στη ζωή του λαού, όπως και όλες οι προηγούμενες.» Ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ τόνισε ότι «η κυβέρνηση, αφού λεηλάτησε εισοδήματα και δικαιώματα, προσφέρει προς λεηλασία ό,τι έχει απομείνει από τον δημόσιο πλούτο και τις στρατηγικές δημόσιες επιχειρήσεις της χώρας και η Ελλάδα κατάντησε «μπανανία» των διεθνών κεφαλαιαγορών και των ιδιωτικών συμφερόντων».


Να δούμε και ορισμένα σχόλια, ιδιαίτερα στο γερμανικό τύπο.



«Η Ελλάδα πουλάει τα ασημικά της», «Η Ελλάδα πουλάει κρατική περιουσία», «Οι ιδιωτικοποιήσεις θα φέρουν δις». Με αυτούς και παρόμοιους τίτλους υποδέχεται σήμερα ο γερμανικός τύπος το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων.

«Η Ελλάδα ιδιωτικοποιεί», είναι ο σχετικός τίτλος στην εφημερίδα Frankfurter Rundschau. O ανταποκριτής της εφημερίδας στην Αθήνα Γκερντ Χέλερ παρατηρεί: «Άγνωστο παραμένει εάν βρεθούν αγοραστές και πόσο βαθιά θα βάλουν αυτοί το χέρι στη τσέπη. Γιατί πολλές από τις επιχειρήσεις που είναι τώρα προς πώληση σημειώνουν απώλειες. Για παράδειγμα η Trainose η οποία ανήκει στον ΟΣΕ και που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθεί κατά 49 % έχει χρέη ύψους 10 δις ευρώ. Αγοραστής θα βρεθεί όταν θα έχει ολοκληρωθεί η εξυγίανση της εταιρίας και αυτό μπορεί να πάρει καιρό. Και τα Ταχυδρομεία που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν κατά 39 % είναι ζημιογόνα.



Καλύτερες είναι οι προοπτικές για τη μετοχοποίηση του αεροδρομίου της Αθήνας που καταγράφει σημαντικά κέρδη. Προϋπόθεση όμως είναι να υπάρξουν διαπραγματεύσεις με την κατασκευαστική Hochtief που κατέχει το 40 % των μετοχών και που έχει την εκμετάλλευση του αεροδρομίου. Η κυβέρνηση εξετάζει τώρα το ενδεχόμενο να παραχωρήσει την εκμετάλλευση και άλλων κρατικών αεροδρομίων σε ιδιώτες. Τεράστιο ενδιαφέρον αναμένεται να προσελκύσουν τα κρατικά μερίδια σε καζίνα καθώς είναι γνωστό το πάθος των Ελλήνων για τα παιχνίδια. Το 2009 περίπου 10 δις πήγαν στα τυχερά παιχνίδια. Ιδιαίτερα επικερδής θεωρείται η κρατική συμμετοχή με 51 % στο Καζίνο της Πάρνηθας, το οποίο είναι το δεύτερο σε μέγεθος στη χώρα».


Με άλλα λόγια οι Γερμανοί «ξινίζουν» τα μούτρα τους για εκείνες τις δημόσιες επιχειρήσεις που παρουσιάζουν προβλήματα, αλλά θα τρέξουν ευχαρίστως για τις πιο κερδοφόρες από αυτές.


Το κόστος βεβαίως για όλες αυτές τις επιλογές θα καλεστούν να πληρώσουν οι Έλληνες φορολογούμενοι.



Ας σημειωθεί ότι σήμερα έκανε βαθιά βουτιά το Χρηματιστήριο Αθηνών με 5,03% γυρίζοντας πίσω επτά χρόνια στα επίπεδα του Μαρτίου 2003, κατεβαίνοντας κάτω και από τις 1500 μονάδες κλείνοντας τελικά στις 1484,90.


Ενώ μείωση παρουσίασαν και οι ευρωπαϊκές χρηματαγορές καταγράφοντας απώλειες 2-3%, ενώ μείωση παρουσίασε κατά 1,5% και o Dow Jones στις ΗΠΑ. Αιτία ήταν οι αρνητικές εξελίξεις στην αγορά εργασίας των ΗΠΑ, η ραγδαία μείωση της μετοχής της ΒΡ και τα «κακά νέα» από την Ουγγαρία που άμεσα θα μπει στη δίνη της κρίσης του δημόσιου χρέους.



Δεν υπάρχουν σχόλια: