Σάββατο 18 Απριλίου 2015

Νέο τρομο-σενάριο από το Reuters: η Ελλάδα ξύνει τον πάτο του βαρελιού στο κυνήγι για μετρητά ώστε να παραμείνει στη ζωή



(Reuters) - Η Ελλάδα θα πρέπει να αξιοποιήσει όλα τα  αποθέματα μετρητών στον ευρύτερο δημόσιο τομέα - ένα σύνολο  2 δισ. ευρώ - για να πληρώσει τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων και των συντάξεων στο τέλος του μήνα, σύμφωνα με αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών.
Χωρίς μια νέα συμφωνία με τους πιστωτές της, είναι πιθανό να μη βρει τα χρήματα για να εξοφλήσει το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο,  σχεδόν 1 δισεκατομμύριο ευρώ που πρέπει να πληρωθούν το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου, αν και η Ελλάδα έχει δηλώσει ότι θέλει να τιμήσει τις υποχρεώσεις του χρέους της. Ο  αγώνας της  Αθήνας για την εξασφάλιση βασικών ταμειακών αναγκών δείχνει πόσο ακραίους οικονομικούς περιορισμούς αντιμετωπίζει ο Έλληνας Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, καθώς ο ίδιος προσπαθεί να πείσει τους δύσπιστους ξένους πιστωτές να παρατείνουν τη νέα οικονομική βοήθεια για τη χώρα του.


Το Υπουργείο Οικονομικών της  Ελλάδαε αρνήθηκε ότι έχει βρεθεί στην ανάγκη να αξιοποιήσει τα εναπομείναντα αποθέματα μετρητών για την κάλυψη των πληρωμών των μισθών, χωρίς να παρουσιάσει,  όμως, κανένα αριθμητικό στοιχείο.


«Τα ρεπορτάζ των πρακτορείων ειδήσεων ειδήσεων  που αναφέρονται στα  ταμειακά αποθέματα είναι αβάσιμα, αρνούμαστε κατηγορηματικά ότι ισχύει," ανέφερε το υπουργείο σε μια σύντομη δήλωση του την Παρασκευή.


Αξιωματούχοι από την Ελλάδα και οι δανειστές συναντήθηκαν στις Βρυξέλλες το Σάββατο για ένα νέο γύρο  διαπραγματεύσεων εν όψει της σημαντικής συνάντηση των υπουργών Οικονομικών  της ευρωζώνης στη Ρίγα στις 24 Απριλίου.
"Αυτό είναι το τελευταίο ποσό μετρητών που το ελληνικό κράτος έχει," δήλωσε στο Reuters ένας ανώτερος αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών, ο οποίος ζήτησε να παραμείνει ανώνυμος,.


Οι αξιωματούχοι της ευρωζώνης έχουν εκφράσει σκεπτικισμό σχετικά με τις προηγούμενες ελληνικές προειδοποιήσεις για τα άδεια κρατικά ταμεία, αν και  αναγνωρίζουν ότι  πλησιάζει μια κρίσιμη στιγμή.
.
Το think-tank  Bruegel σε μια ανάλυση του αναφέρει ότι με αυτά τα χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία η κυβέρνηση θα μπορούσε να αγοράσει περισσότερο χρόνο.


Για μήνες, η κυβέρνηση έχει δανειστεί από διαφορετικά τμήματα της κρατικής διοίκησης, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος του μετρό της Αθήνας, για να πληρώσει τους μισθούς και τις συντάξεις των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα. Τώρα, όμως, έχει φτάσει στο τέλος αυτής  της γραμμής.


Στελέχη του υπουργείου Οικονομικών αναφέρουν πως  τα ταμειακά υπόλοιπα του κράτους θα είναι αρνητικά από τις 20 Απριλίου, εάν η κυβέρνηση δεν τραβήξει τα 2 δις ευρώ σε καταθέσεις μετρητών που απομένουν σε διάφορους δημόσιους φορείς, συμπεριλαμβανομένων  των συνταξιοδοτικών ταμείων και των περιφερειακών διοικήσεων.


Χωρίς αυτά τα χρήματα, το κράτος  θα υστερούσε κατά  1.6 δισεκατομμύρια ευρώ  από ό, τι χρειάζεται για να πληρώσει στο τέλος του μήνα τους μισθούς και τα ημερομίσθια.


Τα τακτικά φορολογικά έσοδα, τα οποία άρχισαν να ρέουν  στις αρχές του μήνα, θα πρέπει να βοηθήσουν την οικονομική θέση  του κράτους. Τα φορολογικά έσοδα είχαν αρχίσει να υποχωρούν στις αρχές του έτους, όταν εξελέγη  η κυβέρνηση Τσίπρα, αλλά έχουν σταθεροποιηθεί περίπου στα 4 δισεκατομμύρια ευρώ το μήνα.


Παρόλα αυτά, η οικονομική πίεση δεν θα υποχωρήσει επειδή η Αθήνα αντιμετωπίζει ένα νέο γύρο πληρωμών προς το ΔΝΤ τον επόμενο μήνα. Πρέπει να δώσει στο ΔΝΤ 950 εκατομμύρια ευρώ το αργότερο στις 12 Μαΐου.


Ο Τσίπρας είναι αισιόδοξος ότι μπορεί να πείσει τους πιστωτές της Ελλάδας  να ξεκλειδώσουν τη χρηματοδότηση προς την Αθήνα για να αποτραπεί μια πιθανή χρεοκοπία και μια πιθανή έξοδο από το ενιαίο νόμισμα της Ευρώπης. Για να το πετύχει αυτό, θα πρέπει να παρουσιάσει λεπτομερή σχέδια για τη μεταρρύθμιση της οικονομίας , συμπεριλαμβανομένου του συστήματος της αγοράς εργασίας και των συντάξειων. Οι διεθνείς πιστωτές μέχρι στιγμής έχουν κρίνει τις προτάσεις της Αθήνας ανεπαρκείς.


Χωρίς πολιτική συμφωνία με την ζώνη του ευρώ την επόμενη εβδομάδα, η Αθήνα είναι πιθανό να πρέπει να επιλέξει μεταξύ της πληρωμής των μισθών και των  συντάξεων ή την πληρωμή στο ΔΝΤ.


«Στόχος μας είναι να είμαστε σε θέση να εκπληρώσουμε τις υποχρεώσεις μας», δήλωσε ο υφυπουργός Οικονομικών Δημήτρης Μάρδας όταν ρωτήθηκε την Πέμπτη εάν η Αθήνα θα μπορούσε να πληρώσει μισθούς και τα ημερομίσθια, τον Απρίλιο και να κάνει τις πληρωμές στο ΔΝΤ τον Μάιο. "Δεν θέλω να πω ότι νιώθπυμε άνετα (για μισθούς και συντάξεις), αλλά ούτε θέλω να εξαπλωθεί πανικός."


Η Αθήνα έχει ήδη προχωρήσει σε διάφορα εφάπαξ τεχνάσματα για να απομακρύνει την κρίση μετρητών μέχρι στιγμής.
Αξιοποίησε 555 εκατομμύρια ευρώ από προμήθειες που καταβάλλονται από τις ελληνικές τράπεζες στο Ελληνικό Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας,  τον περασμένο μήνα. Μια φορολογική “αμνηστία” που εισήγαγε η κυβέρνηση τον Μάρτιο όταν παραιτήθηκε από τα πρόστιμα για τα άτομα με φορολογικές οφειλές έφερε σε  147.000.000 ευρώ σε οκτώ ημέρες.
Ο Μάρδας αναγνώρισε επίσης την Πέμπτη ότι το κράτος είχε αναβάλει πληρωμές περίπου 600 εκατομμύριων ευρώ στους προμηθευτές, χωρίς να αγγίξει, όμως, τις δαπάνες σε τομείς πρώτης ανάγκης, όπως τα νοσοκομεία και τους μισθούς.


Η πιο δημοφιλής τεχνική μέχρι στιγμής υπήρξε η χρήση των συμφωνιών επαναγοράς (repos) κατά την οποία μια κρατική οντότητα που διαθέτει μετρητά δανείζει χρήματα στην κυβέρνηση για 15 ημέρες μέσα από μια βραχυπρόθεσμη συμφωνία επαναγοράς, η οποία μπορεί στη συνέχεια να μετατεθεί.


Η Αθήνα έχει τώρα 10 δισεκατομμύρια ευρώ σε εκκρεμείς συναλλαγές επαναγοράς, αν και μερικές από αυτές προέκυψαν πριν ο Τσίπρας καταλάβει την εξουσία, δήλωσε ο πρώτος αξιωματούχος.


Πιο πρόσφατα, το κράτος χρησιμοποίησε 200 εκατομμύρια ευρώ από το ταμείο που καταβάλλει επιδοτήσεις της ΕΕ προς τους αγρότες σε repos, όπως  μια υπουργική απόφαση δείχνει. Ο ΟΑΕΔ αποκαλύπτει, επίσης, ότι είχε δανείσει το κράτος  120 εκατομμύρια ευρώ, επιδιώκοντας να καθησυχάσει τους Έλληνες σε μια δήλωση ότι τα επιδόματα ανεργίας θα καταβληθούν πριν από το Ορθόδοξο Πάσχα.
Ένα άλλο μεγάλο ποσό προήλθε από το σύστημα του μετρό της Αθήνας, το οποίο δάνεισε 400 εκατομμύρια ευρώ το κράτος.


Για να αξιοποιήσει τα υπόλοιπα 2 δισεκατομμύρια ευρώ από τα συνταξιοδοτικά ταμεία και τις περιφερειακές διοικήσεις, η κυβέρνηση θα πρέπει να ασκήσει πίεση για να τις δανείσουν τα χρήματα μέσω των νέων συμφωνιών επαναγοράς.
Η εναλλακτική λύση θα ήταν μια υπουργική απόφαση, δήλωσε ένας από τους αξιωματούχους του Υπουργείου Οικονομιών. Μια τέτοια κίνηση, όμως, θα μπορούσε να οδηγήσει σε ισχυρές καταγγελίες από τα κόμματα της αντιπολίτευσης στο κοινοβούλιο.

Παρασκευή 17 Απριλίου 2015

Reuters: Σενάριο για πληρωμές δημοσίων υπαλλήλων με υποσχετικές εξετάζει η ΕΚΤ!


Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έχει αναλύσει ένα σενάριο με βάση το οποίο η Ελλάδα θα ξεμείνει από μετρητά και θα αρχίσει να πληρώνει τους δημοσίους υπαλλήλους με υποσχετικές , τα λεγόμενα IOU, δημιουργώντας ένα δεύτερο εικονικό νόμισμα εντός της ευρωζώνης.

Σύμφωνα με το πρακτορείο Ρόιτερς, αξιωματούχοι στην ΕΚΤ φέρονται να ανησυχούν καθώς η Ελλάδα θα πρέπει να αποπληρώσει περίπου 1 δισ. ευρώ στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εντός του Μαΐου. Μολονότι η ελληνική κυβέρνηση έχει κατ' επανάληψη τονίσει ότι θέλει να τηρήσει τις δεσμεύσεις της, αξιωματούχοι της ΕΚΤ εξετάζουν την πιθανότητα να μην τα καταφέρει. Μια ενδεχόμενη χρεοκοπία, συνεχίζει το πρακτορείο, θα ανάγκαζε την ΕΚΤ να αναλάβει δράση και πιθανότατα να περιορίσει την παροχή ρευστότητας στις ελληνικές τράπεζες.

Σε μια τέτοια περίπτωση, σύμφωνα πάντα με τις πηγές αυτές, οι αξιωματούχοι φοβούνται ότι η Αθήνα θα αναγκαστεί να πληρώσει τους δημοσίους υπαλλήλους με IOU.

"Το γεγονός είναι ότι δεν βλέπουμε πρόοδο... Για αυτό πρέπει να εξετάσουμε αυτά τα σενάρια", είπε μια πηγή.

Πάντως ένας εκπρόσωπος της ΕΚΤ τόνισε ότι δεν θα κάνει "εικασίες" για σενάρια που αφορούν την Ελλάδα.
Ένας Έλληνας κυβερνητικός αξιωματούχος, που ζήτησε να μην κατονομαστεί, είπε ότι δεν υπάρχει καμία ανάγκη να εξεταστεί ένα τέτοιο σενάριο γιατί η Αθήνα αισιοδοξεί πως θα επιτύχει μια συμφωνία με τους διεθνείς δανειστές της μέχρι το τέλος του μήνα.

Από τον ... πεντοζάλη στον "έντιμο συμβιβασμό". Ή μήπως απλά στον συμβιβασμό;


Θυμηθείτε την ατάκα από την ομιλία του πρωθυπουργού στην Κρήτη κατά την προεκλογική περίοδο, ότι "θα αναγκάσουμε τις αγορές να χορεύουν πεντοζάλη".

Αυτά την προεκλογική περίοδο ... 
Μέσα σ' ένα κλίμα ευφορίας και με ευκολία διατυπωμένων υποσχέσεων και εξαγγελιών.

Μετεκλογικά περάσαμε στην υπογραφή της συμφωνίας της 20ης Φεβρουαρίου.

Για να φτάσουμε σήμερα σε ατελείωτο χορό εκβιασμών, πιέσεων από τους γνωστούς ... υπόπτους.
Τους δανειστές και τους "εταίρους" ...
Που εναλλάσσονται σε ρόλους και δηλώσεις.

Έτσι τελευταία είχαμε τις δηλώσεις της Λαγκάρντ, του Σόιμπλε και άλλων γνωστών "προσωπικοτήτων".

Όπου το σενάριο ενός Grexit έρχεται και φεύγει.

Η χρεοκοπία της Ελλάδας πλησιάζει αλλά και δεν μπαίνει στο τραπέζι.

Η στρόφιγγα της χρηματοδότησης έχει κλείσει ασφυκτικά.

Και η σειρά είναι ατελείωτη.

Εδώ εντάσσεται και η υποβάθμιση από την Standard's and Poors 

Και αμέτρητα δημοσιεύματα στο διεθνή τύπο.


Σ' αυτά επιχειρεί ν' απαντήσει (;) η κυβέρνηση προσπαθώντας α διασκεδάσει και τις αρνητικές εντυπώσεις.

Με μια χαρακτηριστική διγλωσσία, όμως.

Με υψηλούς τόνους και ρητορική στο εσωτερικό ...
Και συναινετικούς τόνους στο εξωτερικό.

Χαρακτηριστική από αυτή την άποψη είναι η δήλωση του πρωθυπουργού, Αλέξη Τσίπρα, στο Reuters.


Αισιόδοξος, λοιπόν, για συμφωνία με τους εταίρους ώς το τέλος του μήνα δηλώνει στο Reuters ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας σημειώνοντας ότι υπάρχει μεν πρόοδος στις διαπραγματεύσεις, αλλά και τέσσερα σημεία, στα οποία εξακολουθεί να υπάρχει διαφωνία, πολιτική και όχι τεχνικής προσέγγισης, όπως λέει.

Τα τέσσερα σημεία διαφωνίας, όπως αναφέρει ο πρωθυπουργός, είναι «στα πεδία των εργασιακών σχέσεων, στο ασφαλιστικό, στην αύξηση του ΦΠΑ, αλλά και στη φιλοσοφία για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας».
Και σημειώνει: «Θέλω να είμαι σαφής: Δεν πρόκειται εδώ για αδυναμία τεχνικής προσέγγισης αλλά για πολιτική διαφωνία, που, όμως, όλοι γνώριζαν εκ των προτέρων στο βαθμό που αναγνώριζαν και εξακολουθούν να αναγνωρίζουν ότι ο συμβιβασμός που επιδιώκουμε θα σέβεται τη σαφή εντολή του ελληνικού λαού, έτσι όπως αυτή εκφράστηκε στις εκλογές του Ιανουαρίου».

Ο κ. Τσίπρας δηλώνει σταθερά αισιόδοξος για συμφωνία ως το τέλος του μήνα «παρά τις κακοφωνίες και τις αλλοπρόσαλλες διαρροές και δηλώσεις των τελευταίων ημερών από την άλλη πλευρά».

«Γιατί γνωρίζω» συνεχίζει «ότι η Ευρώπη έχει μάθει να ζει μέσα από τις διαφωνίες της, να συνθέτει προωθητικά και να προχωράει. Είμαι πεπεισμένος ότι η Ευρώπη των δημοκρατικών παραδόσεων και του Διαφωτισμού δεν θα υποκύψει σε ακραίες φωνές κάποιων, δεν θα επιλέξει τον δρόμο ενός ανήθικου και στυγνού χρηματοδοτικού εκβιασμού, αλλά το δρόμο της γεφύρωσης των διαφορών, το δρόμο της σταθερότητας και του αμοιβαίου σεβασμού, πάνω από όλα στη δημοκρατία, προς όφελος του κοινού ευρωπαϊκού μας μέλλοντος».

Ολόκληρη η δήλωση του πρωθυπουργού στο Reuters για την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων με την ΕΕ, την ΕΚΤ και το ΔΝΤ:

«Η ελληνική κυβέρνηση εργάζεται σκληρά σε όλα τα επιμέρους πεδία διαπραγμάτευσης, τόσο στις Βρυξέλλες όσο και στην Αθήνα, προκειμένου να βρεθεί μια αμοιβαία επωφελής λύση, ένας έντιμος συμβιβασμός με τους εταίρους μας. Ένας συμβιβασμός που θα σέβεται τόσο τη πρόσφατη λαϊκή εντολή, όσο όμως και το πλαίσιο λειτουργίας της ευρωζώνης.

» Τα σημεία σύγκλισης και επαφής των δύο πλευρών είναι ήδη πάρα πολλά και συγκροτούν το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθεί η συμφωνία μας.Σε σύγκριση με την αφετηρία έχει γίνει αξιόλογη πρόοδος σε σειρά θεμάτων που αφορούν την βελτίωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και την ενίσχυση της αυτονομίας του, την καταπολέμηση της διαφθοράς, την αποτελεσματικότητα των διοικητικών υπηρεσιών αλλά και για φορολογικές παρεμβάσεις που θα εξασφαλίσουν ένα κατάλληλο πρωτογενές πλεόνασμα για το τρέχον έτος δίχως να επιβαρύνουν την κοινωνική πλειοψηφία αλλά κατανέμοντας τα βάρη σε αυτούς που αποδεδειγμένα έχουν υψηλή φοροδοτική ικανότητα.

» Παραμένουν, βεβαίως, τέσσερα σημεία διαφωνίας στα πεδία των εργασιακών σχέσεων, στο ασφαλιστικό, στην αύξηση του ΦΠΑ αλλά και στη φιλοσοφία για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. 

» Θέλω να είμαι σαφής: Δεν πρόκειται εδώ για αδυναμία τεχνικής προσέγγισης αλλά για πολιτική διαφωνία, που, όμως, όλοι γνώριζαν εκ των προτέρων στο βαθμό που αναγνώριζαν και εξακολουθούν να αναγνωρίζουν ότι ο συμβιβασμός που επιδιώκουμε θα σέβεται τη σαφή εντολή του ελληνικού λαού, έτσι όπως αυτή εκφράστηκε στις εκλογές του Ιανουαρίου. 

» Παρά τις κακοφωνίες και τις αλλοπρόσαλλες διαρροές και δηλώσεις των τελευταίων ημερών από την άλλη πλευρά, παραμένω σταθερά αισιόδοξος για συμφωνία μέχρι το τέλος του μήνα. Γιατί γνωρίζω ότι η Ευρώπη έχει μάθει να ζει μέσα από τις διαφωνίες της, να συνθέτει προωθητικά και να προχωράει.

» Είμαι πεπεισμένος ότι η Ευρώπη των δημοκρατικών παραδόσεων και του Διαφωτισμού δεν θα υποκύψει σε ακραίες φωνές κάποιων, δεν θα επιλέξει τον δρόμο ενός ανήθικου και στυγνού χρηματοδοτικού εκβιασμού, αλλά το δρόμο της γεφύρωσης των διαφορών, το δρόμο της σταθερότητας και του αμοιβαίου σεβασμού, πάνω από όλα στη δημοκρατία, προς όφελος του κοινού ευρωπαϊκού μας μέλλοντος».

Θέλουμε να παρατηρήσουμε το εξής:

Από την προεκλογική περίοδο μέχρι σήμερα έχει κυλήσει πολύ νερό ...
Έτσι μιλάει σήμερα η ελληνική κυβέρνηση για αυτόν τον "έντιμο συμβιβασμό".

Ξεχνάμε, δηλαδή, τις δηλώσεις για ολική ή μερική διαγραφή του χρέους.
Για πανευρωπαϊκή διάσκεψη για το χρέος

Και άλλα πολλά ... 

Έτσι επανέρχεται το σκληρό ερώτημα:
Είναι δυνατόν μέσα σ' αυτό το πλαίσιο ν' αντιμετωπιστούν τα προβλήματα της χώρας;

Μπορούμε να συνεχίσουμε -έστω με κάποιες μικροβελτιώσεις (;) - σ' αυτό τον ολισθηρό και απύθμενο δρόμο;
Μικροβελτιώσεις που έχουν τελείως αμφίβολη αξία από τη στιγμή που η οικονομική κατάσταση της χώρας συνεχώς χειροτερεύει;

Ίσως, πρέπει ο κ. πρωθυπουργός να θυμηθεί ότι η Ευρώπη  δεν είναι μόνο η ήπειρος "των δημοκρατικών παραδόσεων και του Διαφωτισμού¨.

Είναι και η Ευρώπη της αποικιοκρατίας, του ιμπεριαλισμού, των δύο παγκοσμίων πολέμων.

Είναι η Ευρώπη που τα τελευταία είκοσι χρόνια κυριαρχείται από τις δυνάμεις των αγορών, του νεοφιλελευθερισμού, των τραπεζών και του τοκογλυφικού κεφαλαίου.

Το πρόβλημα της Ευρώπης δεν είναι μόνο ένα πρόβλημα "κακών πολιτικών επιλογών" - αυτών που ονομάζονται "πολιτικές της λιτότητας", τις οποίες επιβάλλει πρωτίστως η γερμανική ηγεσία με τους συμμάχους της.

Το πρόβλημά της είναι βαθύτερο. Είναι δομικό και έχει σχέση με την ίδια την καταστατική της φύση όπως έχει διαμορφωθεί από τις ιδρυτικές της πράξεις και ιδιαίτερα μετά τη συμφωνία του Μάαστριχτ  το 1992.

Πάνω σ 'αυτήν οικοδομήθηκε ένα σκληρό, ανελαστικό, νεοφιλελεύθερο οικοδόμημα με το ασφυκτικό όριο των ελλειμμάτων που δεν μπορούν να υπερβαίνουν το 3%, το οποίο επιτάσσει τις περιοριστικές πολιτικές προς όφελος των ισχυρών της Ευρώπης, του μεγάλου κεφαλαίου και των τραπεζών.

Μια Ευρώπη που έχει ένα αβυσσαλέο χάσμα σε δημοκρατικούς θεσμούς και στην εκπροσώπηση των λαών και στηρίζεται αποκλειστικά σ' αυτές τις μονεταριστικές και φονταμενταλιστικές νεοφιλελεύθερες προσεγγίσεις.

Από Ευρώπη του Διαφωτισμού έχει μετατραπεί σε μια κοινωνική έρημο του πιο αυστηρού, φανατικού και δογματικού πνεύματος των αγορών.

Το ερώτημα, λοιπόν, είναι σαφές:

Πόσο "έντιμος' μπορεί να είναι ένας συμβιβασμός με αυτές τις δυνάμεις και μ' αυτές τις λογικές;

Ή μήπως μείνει απλά ο συμβιβασμός και όλα τα άλλα πάνε περίπατο;

Και ο λαός μας  - όπως και οι άλλοι λαοί της Ευρώπης - μείνουν ασφυκτικά παγιδευμένοι στη μέγγενη των δεσμών του χρέους, των τοκογλυφικών δόσεων ... "εις το διηνεκές", όπως είναι μια πρόσφατη ρήση επώνυμου στελέχους της κυβέρνησης;

Ή μήπως πάλι χρειάζεται μια ρήξη με αυτές τις πολιτικές και λογικές;

Αλλά μάλλον αυτό μπορεί να είναι το ερώτημα και το στοίχημα μιας άλλης Αριστεράς - πραγματικά ριζοσπαστικής.
Μιας Αριστεράς της νέας εποχής που δεν θα βολεύεται απλά σε ορισμένα κυβερνητικά κουστούμια και τους ανάλογους υπουργικούς θώκους.


Σχόλια πάνω στην ομιλία Βαρουφάκη στο Ινστιτούτο Brookings στην Ουάσιγκτον

Μια ενδιαφέρουσα ομιλία στο Ινστιτούτο Brookings χτες το βράδυ ο υπουργός Οικονομικών, Γιάνης Βαρουφάκης.

Παρουσιάζουμε τα κύρια σημεία της ορισμένα από τα οποία πρέπει να τα συγκρατήσετε και να τα αξιολογήσετε.

Επτά μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες παρουσίασε ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης κατά τη διάρκεια ομιλίας του το βράδυ της Πέμπτης στο Ινστιτούτο Brookings στην Ουάσινγκτον με τίτλο «Η ελληνική οικονομία και οι διεθνείς της εταίροι», η οποία επικεντρώθηκε στις διαπραγματεύσεις που διεξάγει η ελληνική κυβέρνηση με τους θεσμούς.



Την ίδια στιγμή, διέψευσε κατηγορηματικά τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος ή πρόωρων εκλογών, ενώ επεσήμανε ότι η επίλυση του ελληνικού δράματος χρέους του 2010, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, το 2015 θα αποδειχθεί ότι έχει μεγάλη σημασία σε παγκόσμιο επίπεδο, υπογραμμίζοντας ότι ενδεχόμενο Grexit είναι πρωτίστως αντι-ευρωπαϊκό.


Παράλληλα, επεσήμανε ότι η ελληνική κυβέρνηση επιθυμεί περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον μια γρήγορη λύση, υπογραμμίζοντας ότι «όσο περισσότερο διαρκούν οι διαπραγματεύσεις, τόσο περισσότερο διαρκεί η ασφυξία στην οικονομία». «Η ρευστότητα στην Ελλάδα στερεύει», δήλωσε χαρακτηριστικά. 

«Θα συμβιβαστούμε για να καταλήξουμε σε μία γρήγορη λύση αλλά δεν θα οπισθοχωρήσουμε άτακτα. Θα δεχθώ οποιουσδήποτε όρους μας προταθούν εφόσον βγάζουν νόημα» τόνισε. 




Ο κ. Βαρουφάκης σημείωσε ότι «είναι λογικό να πιστέψει κανείς την τρέχουσα αφήγηση ότι η Ευρώπη έχει ξεπεράσει την οικονομική κρίση και ότι οι διασώσεις των οικονομιών των περιφερειακών της χωρών σε συνδυασμό με την αυστηρή λιτότητα είχε αποτέλεσμα και ότι μόνο η Ελλάδα δεν κατάφερε να ανακάμψει εξαιτίας δικών της λαθών».

«Παρόλα αυτά, οι χρόνιες παθογένειες της Ελλάδας δεν μπορούν να δικαιολογήσουν το εύρος και την επιμονή της τρέχουσας κρίσης. Προκειμένου να εξηγηθεί πρέπει να ερευνηθούν τα λάθη στον σχεδιασμό της νομισματικής ένωσης» εξήγησε.

Θα πούμε ότι είναι εξαιρετικά αμφίβολο ότι και οι άλλες χώρες έχουν πραγματικά και ουσιαστικά βγει από την κρίση - θα παρουσιάσουμε σε άλλο δημοσίευμα στοιχεία γι' αυτό.

Από την άλλη, η Ελλάδα δεν βγήκε από την κρίση "εξαιτίας κυρίως των δικών της λαθών";
Αυτό θεωρεί "λογικό" ο υπουργός Οικονομικών;
Μάλλον, άλλα υποστήριζε πριν τις εκλογές ... 

Εξάλλου, ο κ. Βαρουφάκης επεσήμανε ότι «οι διαπραγματεύσεις καθυστερούν επειδή η νέα κυβέρνηση πρέπει να πείσει τους εταίρους της ότι το προηγούμενο πρόγραμμα απέτυχε, προτού συμφωνήσουμε σ΄ ένα νέο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων».

«Είναι δύσκολο για τους υπερήφανους θεσμούς να το παραδεχθούν, ειδικά όταν αυτό ζητείται από μια αριστερή κυβέρνηση μιας χώρας που χρόνια τώρα έχει εξαντλήσει την υπομονή τους» επεσήμανε.

«Η Ελλάδα στην πραγματικότητα δεν διασώθηκε ποτέ», υπογράμμισε, ενώ παράλληλα έκανε λόγο για ένα «νέο συμβόλαιο» με τους εταίρους έως το τέλος Ιουνίου. «Έχουμε το δικαίωμα να ακουστούμε και να αμφισβητήσουμε τη λογική ενός προγράμματος που απέτυχε» πρόσθεσε.

Την ίδια στιγμή όμως διαβεβαίωσε ότι «η ελληνική κυβέρνηση είναι έτοιμη να αναλάβει το πολιτικό κόστος για ορισμένες δύσκολες αποφάσεις που είναι απαραίτητες για να ανακτήσει την εμπιστοσύνη των εταίρων της παγκοσμίως».

Ώστε, ν' αναλάβει το "πολιτικό κόστος για ... δύσκολες αποφάσεις" και "ν' ανακτήσει την εμπιστοσύνη των εταίρων ....

Πολιτικό κόστος που σημαίνει μέτρα "αντιδημοφιλή", δηλαδή, που θα κινούνται στη λογική της λιτότητας την οποία κατά τα άλλα καταγγέλλουμε και έχουμε "καταργήσει" ... 
«Η Ελλάδα ήταν η πρώτη που διασώθηκε και κατέληξε ένα πειραματόζωο, όπου έγιναν πολλά πειράματα προς όφελος άλλων, όμως τελικά η Ιστορία θα δείξει ότι το πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων, που συνόδευε τα δάνεια, ήταν λάθος» σημείωσε ο κ. Βαρουφάκης. «Όπως ήταν αναμενόμενο, η αρχή της επιβολής αυστηρής λιτότητας στην πιο ελλειμματική οικονομία προκάλεσε τη μεγαλύτερη κρίση σε καιρό ειρήνης».

Σωστή αυτή η διαπίστωση ...
Αλλά ο ελληνικός λαός, οι Έλληνες πολίτες θα περιμένουν τον ...  ιστορικό του μέλλοντος για να δικαιωθούν;

Και αυτή την αποτυχημένη συνταγή θα πρέπει να  συνεχίσουμε με τη μοορφή του "έντιμου συμβιβασμού";

Ακολούθως, ο Έλληνας υπουργός  Οικονομικών περιέγραψε τις επτά μεταρρυθμίσεις που θα προωθήσει η κυβέρνηση. Πρόκειται για «μια ατζέντα βαθιών μεταρρυθμίσεων που η ελληνική κοινωνία μπορεί να αγκαλιάσει με ενθουσιασμό και ένα μακροοικονομικά λογικό δημοσιονομικό σχέδιο» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Οι επτά μεταρρυθμίσεις της κυβέρνησης

- Η αντιστροφή της πυραμίδας των μεταρρυθμιστικών προτεραιοτήτων προς όφελος και τηςαποτελεσματικότητας, αλλά και της κοινωνικής δικαιοσύνης, προκειμένου να επανακτηθεί η υποστήριξη του ελληνικού λαού. 

- Ιδιωτικοποιήσεις που θα στοχεύουν στη σωστή αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας αντί για το απαράδεκτο ξεπούλημα του παρελθόντος με απαιτήσεις ελάχιστης επένδυσης, πάνω από την τιμή που ζητείται, έτσι ώστε να υπάρχει αντιστοιχία των βραχυπρόθεσμων εσόδων με τη μακροχρόνια αύξηση του ΑΕΠ και πρόβλεψη για συμμετοχή στα συνταξιοδοτικά ταμεία από την συμμετοχή στο κεφάλαιο που θα διατηρήσει το κράτος. 

- Δραστικός περιορισμός των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων αντί για την οριζόντια μείωση των συντάξεων.

- Μεταρρυθμίσεις στον τομέα της παροχής πιστώσεων, με την προστασία των αδύνατων και τη σταθεροποίηση της αγοράς ακινήτων, που θα περιλαμβάνουν τη δημιουργία μιας «κακής τράπεζας» ώστε να διαγραφούν τα «κόκκινα δάνεια». 

- Μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας. 

- Αντιμετώπιση της αδήλωτης απασχόλησης που υπολογίζεται στο 30% της μισθωτής εργασίας και ταυτόχρονη υιοθέτηση έξυπνων, αποτελεσματικών συμβάσεων εργασίας ανάμεσα στις εργοδοτικές και τις εργατικές οργανώσεις.

- Ενίσχυση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και περιορισμός των μη ανταγωνιστικών πρακτικών που εφαρμόζονται από αυτούς που κηρύττουν ενάντια στη δύναμη των ολιγοπωλίων με αποτέλεσμα να αυξάνουν το περιθώριο τιμής - κόστους στη διάρκεια της ύφεσης.

Πολλές γενικολογίες πάλι και ευχές 
Στην ουσία αυτό που μένει είναι η "διάθεση για συμβιβασμό" με τους εταίρους - δανειστές.

Έτσι μάλλον σαν εξετάσεις "καλής μαθητείας" μας μοιάζουν αυτές οι ομιλίες στους εκπροσώπους των κέντρων αποφάσεων και ισχύος που έχουν αλυσοδέσει τη χώρα μας ... 

Με είσοδο των αστυνομικών δυνάμεων έληξε η κατάληψη στην Πρυτανεία του ΕΚΠΑ.
Μπορεί η κατάληψη αυτή να μην είχε ευρεία κοινωνική αποδοχή ενώ υπήρξαν πιέσεις και διαμαρτυρίες από διάφορες πλευρές.

Αλλά και η είσοδος των αστυνομικών δυνάμεων περιέχει και έναν ισχυρό συμβολισμό ...



Κατά τα άλλα, σύμφωνα με τα ρεπορτάζ, με τους καταληψίες που για 19η ημέρα κρατούσαν κλειστή την Πρυτανεία του ΕΚΠΑ να οδηγούνται με χειροπέδες στη Γενική Αστυνομική Διεύθυνση Αττικής ολοκληρώθηκε η κατάληψη στο πανεπιστημιακό ίδρυμα. 


Λίγο μετά τις 07:15 το πρωί της Παρασκευής οι δυνάμεις της αστυνομίας προχώρησαν σε 14 προσαγωγές από την είσοδο του κτιρίου. Σύμφωνα με την αστυνομία οι 7 από τους προσαχθέντες είναι γυναίκες και ακόμη 7 άνδρες.




Η επέμβαση της Αστυνομίας ξεκίνησε περίπου μισή ώρα νωρίτερα. Δυνάμεις της πυροσβεστικής και της αστυνομίας παρουσία δικαστικού λειτουργού και εισαγγελέα, επιχείρησαν να ανοίξουν την πόρτα της πρυτανείας με σκοπό να απομακρύνουν τους καταληψίες, οι οποίοι βρίσκονταν για 19η ημέρα εντός του κτιρίου.



Το κτίριο του Πανεπιστημίου ήταν περικυκλωμένο από δυνάμεις της Αστυνομίας, ενώ όπως μετέδωσε το Mega οι άνδρες της ασφάλειας και της πυροσβεστικής κατάφεραν να μπουν στον χώρο του πανεπιστημιακού ιδρύματος από την πλαϊνή είσοδο που βρίσκεται επί της οδού Πατριάρχου Γρηγορίου.


Στο ίδιο ρεπορτάζ αναφέρθηκε ότι η επέμβαση έγινε μετά τη λήξη του τελεσίγραφου που είχε δώσει η κυβέρνηση στους καταληψίες να εγκαταλείψουν το κτίριο.

Eξω από την Πρυτανεία συγκεντρώθηκε ομάδα αλληλέγγυων που φώναζε συνθήματα υπέρ των συλληφθέντων.

Πέμπτη 16 Απριλίου 2015

Αυξήθηκαν αλματωδώς οι πνιγμοί μεταναστών

Το ναυάγιο που σημειώθηκε στα ανοικτά της Λιβύης εκτιμάται ότι στοίχισε τη ζωή 400 ανθρώπων, ανεβάζοντας τον αριθμό των μεταναστών που πνίγηκαν φέτος στους 900, σύμφωνα με νεότερα στοιχεία των Ηνωμένων Εθνών.



Οι απώλειες ανθρώπινων ζωών στη Μεσόγειο συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις περίπου 400 πρόσφυγες πνίγηκαν στο ναυάγιο που σημειώθηκε στις αρχές της εβδομάδας στα ανοικτά της Λιβύης. Όπως έγινε γνωστό από μαρτυρίες επιζώντων, στο μοιραίο σκάφος επέβαιναν περίπου 550 μετανάστες που επιχείρησαν μάταια να φθάσουν στην Ευρώπη. Η ιταλική ακτοφυλακή ανέσυρε εννέα σορούς ενώ διέσωσε 145 μετανάστες, τους οποίους μετέφερε στην ιταλική πόλη Ρέτζιο Καλάμπρια.
Σύμφωνα με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, φέτος έχουν χάσει τη ζωή τους στη θάλασσα ήδη 900 άνθρωποι. Όπως δήλωσε στην DW ο Ουίλιαμ Σπίντλερ, εκπρόσωπος της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, «πρόκειται για πολύ μεγάλη αύξηση συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια. Πέρσι, για παράδειγμα, την ίδια περίοδο καταγράφηκαν 17 νεκροί και αγνοούμενοι. Επομένως μιλάμε για μία τεράστια αύξηση σε σχέση με την περσινή χρονιά».
Αναμένεται αύξηση του ρεύματος μεταναστών
Η ιταλική ακτοφυλακή διέσωσε 145 μετανάστες, ενώ ανασύρθηκαν και εννέα σοροί
Η ιταλική ακτοφυλακή διέσωσε 145 μετανάστες, ενώ ανασύρθηκαν και εννέα σοροί
Η διέλευση μεταναστών μέσω θαλάσσης ξεκίνησε ήδη από την αρχή της χρονιάς, παρατηρεί η Τζούντιθ Σάντερλαντ από την ανθρωπιστική οργάνωση Human Rights Watch. Όπως επισήμανε στην DW, «ο αριθμός των ανθρώπων που επιχείρησαν να διασχίσουν τη θάλασσα κατά τους χειμερινούς μήνες κάτω από τις πιο αντίξοες συνθήκες δεν έχει προηγούμενο. Επομένως, όλα δείχνουν ότι αν βελτιωθεί ο καιρός και επιδεινωθεί κι άλλο η κατάσταση στη Λιβύη, ολοένα περισσότεροι άνθρωποι θα επιχειρούν να περάσουν».
Σύμφωνα με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, ο αυξανόμενος αριθμός νεκρών μεταναστών στη Μεσόγειο οφείλεται, μεταξύ άλλων, στη διακοπή της ιταλικής επιχείρησης διάσωσης Mare Nostrum και την αντικατάστασή της από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Τρίτων, το οποίο επικεντρώνεται στην επιτήρηση και τις περιπολίες των θαλάσσιων συνόρων της ΕΕ.
Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, η ΕΕ θα πρέπει να εκπονήσει ένα κοινό σχέδιο διαχείρισης του μεταναστευτικού ζητήματος, δίνοντας, για παράδειγμα, στους μετανάστες δυνατότητες να έρθουν με νόμιμο και ασφαλή τρόπο στην Ευρώπη. Όπως επισήμανε ο Ουίλιαμ Σπίντλερ, «αυτό το πρόβλημα ξεπερνά τις δυνατότητες μεμονωμένων χωρών. Επομένως, θα θέλαμε η ΕΕ να επιδείξει ηγετικό χαρακτήρα και να συντονίσει μία ευρωπαϊκή απάντηση».

Tο πολυνομοσχέδιο του Υπουργείο Παιδείας

Συνέντευξη Τύπου παραχώρησε σήμερα Πέμπτη 16 Απριλίου 2015 στις 11:30 π.μ, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού Παιδείας και Θρησκευμάτων, προκειμένου να παρουσιάσει το «Πολυνομοσχέδιο για την Οργάνωση και τη Λειτουργία του Εκπαιδευτικού Συστήματος. Μεταβατικές Διατάξεις».

Το πολυνομοσχέδιο θα συζητηθεί τις επόμενες δύο ημέρες στις κοινοβουλευτικές ομάδες του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ και στην συνέχεια θα κατατεθεί, προς ψήφιση, στη Βουλή.
Ειδικότερα το πολυνομοσχέδιο ορίζει τα παρακάτω:
Τα ουσιώδη σημεία του πολυνομοσχεδίου:
Ανώτατη εκπαίδευση
• Καταργείται το Συμβούλιο Ιδρύματος στα Πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Οι αρμοδιότητές του ασκούνται από τη Σύγκλητο, το Πρυτανικό Συμβούλιο, τον Πρύτανη και τους Αντιπρυτάνεις.

  • Ενίσχυση των συλλογικών οργάνων: Η λειτουργία των συλλογικών οργάνων (Σύγκλητος, Κοσμητεία, Γενική Συνέλευση Τμήματος, Γενική Συνέλευση Τομέα) πραγματοποιείται με τη συμμετοχή φοιτητών και εργαζομένων για την αποκατάσταση της Δημοκρατίας και την ενίσχυση της συμμετοχής όλων των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας στη λήψη αποφάσεων .


  • Εκλογή των μονοπρόσωπων οργάνων (Πρύτανης, Αντιπρυτάνεις, Κοσμήτορες, Πρόεδροι, Διευθυντές Τομέων) από το σύνολο των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας. Δηλαδή, τα μέλη ΔΕΠ, τους φοιτητές και όλες τις κατηγορίες του ειδικού εκπαιδευτικού τεχνικού και διοικητικού προσωπικού.


  • Εκλεκτορικά Σώματα για την εκλογή, εξέλιξη ή μονιμοποίηση μελών ΔΕΠ. Τα 7μελή εκλεκτορικά σώματα των νόμων 4009/2011 και 4076/2012 διευρύνονται στη σύνθεσή τους σε 11μελή ή 15μελή ανάλογα με το μέγεθος του Τμήματος και συγκροτούνται στη βάση της συγγένειας του γνωστικού αντικειμένου των υπό κρίση μελών ΔΕΠ με εκλέκτορες από Τμήματα της ημεδαπής ή ομοταγή της αλλοδαπής

  • Ακαδημαϊκές ελευθερίες και ακαδημαϊκό άσυλο. Το ακαδημαϊκό άσυλο αναγνωρίζεται για την κατοχύρωση των ακαδημαϊκών ελευθεριών, την ελεύθερη διακίνηση των ιδεών, την προστασία του δικαιώματος στη γνώση, τη μάθηση και την εργασία, έναντι οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει.

  • Φοιτητική ιδιότητα και διαγραφές. Για την προστασία των πλέον αδύναμων μελών εντός του φοιτητικού σώματος, των εργαζόμενων φοιτητών, η φοιτητική ιδιότητα αποκτάται με την εγγραφή τους στο Τμήμα και διατηρείται μέχρι την απονομή του τίτλου σπουδών. Απαγορεύεται ρητά η μη αμειβόμενη εργασία προπτυχιακών, μεταπτυχιακών φοιτητών και Υποψηφίων Διδακτόρων.Η Σύγκλητος είναι το αποφασιστικό όργανο για τη συγκρότηση και λειτουργία των Ειδικών Λογαριασμών Κονδυλίων Έρευνας, των Εταιρειών Διαχείρισης Περιουσίας και κάθε άλλης δραστηριότητας που αναπτύσσεται από τα Τμήματα των ΑΕΙ

Έρευνα, Τεχνολογική Ανάπτυξη & Καινοτομία
Τίθεται ως πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας η χάραξη εθνικής πολιτικής έρευνας: Υπογραμμίζεται η υποχρέωση της Πολιτείας, όχι απλώς να συντηρήσει το ήδη υπάρχον ερευνητικό status quo, αλλά και να αναπτύξει θετικά μέτρα προστασίας του δημόσιου ερευνητικού πλούτου.
Τροποποιούνται και επαναδιατυπώνονται αμφίσημοι ή λανθασμένοι ορισμοί, όπως εκείνοι της βασικής έρευνας, της αριστείας και της αξιολόγησης.

Αναμορφώνεται το ΕΣΕΤΑΚ (Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας) μετονομαζόμενο σε Εθνικό Συμβούλιο Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΣΕΚ) και καθορίζεται η αποστολή του ως συμβουλευτικού σώματος που γνωμοδοτεί για την εθνική πολιτική στην Έρευνα και την Καινοτομία. Λαμβάνεται μέριμνα ώστε το νέο ΕΣΕΚ να συσταθεί με τρόπο γρήγορο και διαφανή, διαιρούμενο σε δύο επιτροπές (την επιτροπή Έρευνας και Τεχνολογίας και την επιτροπή Καινοτομίας και Αναπτυξιακών Εφαρμογών)

Μέτρα επιτάχυνσης του νέου «ΕΣΠΑ»: Εισάγονται τροποποιήσεις που διευκολύνουν τις διαδικασίες και επιταχύνουν την απορρόφηση κονδυλίων σε συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα.

Αναμορφώνονται τα ΠΣΕΚ (Περιφερειακά Συμβούλια Έρευνας και Καινοτομίας), ώστε να είναι λειτουργικά, πιο αντιπροσωπευτικά και να μην αφήνουν περιθώρια για την αναπαραγωγή πελατειακών σχέσεων.

Καταργούνται τα Επιστημονικά Συμβούλια των Ινστιτούτων και επαναφέρονται τα Επιστημονικά Γνωμοδοτικά Συμβούλια, τα οποία είχαν ισχυρότερη δημοκρατική νομιμοποίηση.

Απλοποιείται η διαδικασία συγκρότησης των Διοικητικών Συμβουλίων των ερευνητικών φορέων .


Πέραν της μέριμνας για την εργασιακή ασφάλεια του ανθρώπινου δυναμικού στα ερευνητικά κέντρα, λαμβάνεται πρόνοια για την ενίσχυση των μεταδιδακτορικών ερευνητών.

ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ

  • Τράπεζα Θεμάτων (Πολυνομοσχέδιο και ν/σ Υφυπουργού)
Καταργείται η επιλογή θεμάτων των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων των μαθητών των Γενικών Λυκείων και ΕΠΑΛ καθώς και των εξετάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά 50% από την Τράπεζα Θεμάτων (Τροπολογία στο νομοσχέδιο Υφυπουργού), αφαιρείται η λειτουργία της Τράπεζας Θεμάτων από τον Εθνικό Οργανισμό Εξετάσεων (Ε.Ο.Ε) και παραμένει η αρμοδιότητα αυτή εξ’ ολοκλήρου στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.), ως προαιρετικό, συμβουλευτικό εργαλείο για εκπαιδευτικούς και μαθητές (Πολυνομοσχέδιο).

  • Αξιολόγηση (Πολυνομοσχέδιο και ν/σ Υφυπουργού)
Η κατάργηση του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων υλοποιεί την προγραμματική δέσμευση του . Η εγκαθίδρυση ενός συστήματος αποτίμησης του εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού έργου, με δημοκρατικό και συλλογικό τρόπο, ως μια συμμετοχική και δημοκρατική μεθοδολογία διάγνωσης προβλημάτων, αναζήτησης λύσεων και επεξεργασίας προτάσεων και μέτρων για την βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, είναι απαραίτητη. Το Υπουργείο θα προχωρήσει στην επεξεργασία του παραπάνω πλαισίου με επόμενο νομοθέτημα.

  • Φροντιστήρια, Κέντρα Ξένων Γλωσσών, Ιδιωτικά Σχολεία (Πολυνομοσχέδιο)
Ρυθμίζονται για πρώτη φορά ζητήματα εκπαιδευτικού περιεχομένου και ωραρίου των Φροντιστηρίων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και των Κέντρων Ξένων Γλωσσών. Καθορίζονται το ωράριο, οι αργίες και ο έλεγχος των αναλυτικών προγραμμάτων των Φροντιστηρίων και των Κέντρων Ξένων Γλωσσών, καταργούνται τα εσωτερικά φροντιστήρια σε ιδιωτικά σχολεία και δίδεται η δυνατότητα στα αντίστοιχα όργανα εκπαιδευτικών και ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων να προχωρούν σε υπογραφή συλλογικών συμβάσεων με καλύτερους όρους εργασίας (μισθολογικούς, θεσμικούς) κατά τα ισχύοντα.

  • Ειδική Εκπαίδευση (Πολυνομοσχέδιο)
Εναρμονίζονται τα ελληνικά δεδομένα με τις ευρωπαϊκές και Διεθνείς Συμβάσεις για τα δικαιώματα των Αναπήρων. Βελτιώνεται η λειτουργία του θεσμού της παράλληλης στήριξης καθώς θεσμοθετείται η συνεργασία των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης και του λοιπού προσωπικού των σχολείων και η από κοινού διαμόρφωση των προγραμμάτων και άλλων στοιχείων της σχολικής ζωής. 

Ανασύσταση των τομέων και ειδικοτήτων της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης που είχαν καταργηθεί με τους μνημονιακούς νόμους (Τροπολογία)
-Εξασφαλίζεται η λειτουργία των ειδικοτήτων σε συγκεκριμένα ΕΠΑΛ ώστε να αξιοποιηθεί πλήρως η υπάρχουσα υποδομή καλύπτοντας τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών
-Ορίζονται οι ομάδες προσανατολισμού τα μαθήματα και το ωρολόγιο πρόγραμμα που θα ισχύσει στην Α΄ τάξη το σχολικό έτος 2015 -2016 για τους τομείς και ειδικότητες που ανασυσταίνονται.
-Το εκπαιδευτικό προσωπικό που βρισκόταν σε καθεστώς διαθεσιμότητας – απόλυσης και επιστρέφει στις θέσεις που κατείχε στα σχολεία, προβλέπεται να αξιοποιηθεί στο έπακρο, για να καλυφθούν οι μεγάλες ανάγκες της παροχής εκπαιδευτικού έργου.
- Μετά την επανασύσταση των οργανικών θέσεων από το Υπ. Διοικητικής Μεταρρύθμισης, ρυθμίζονται θέματα των εκπαιδευτικών που επιστρέφουν στα ΕΠΑΛ σε οργανικές θέσεις εξασφαλίζοντας και όλα τα δικαιώματα που είχαν πριν τεθούν σε διαθεσιμότητα, ενώ τα ίδια δικαιώματα εξασφαλίζονται σε εκπαιδευτικούς από ΕΠΑΛ που καταργήθηκαν.

Κατάργηση της σύζευξης Πειραματικού και Προτύπου Σχολείου (Τροπολογία)
Αποφασίζεται:
- Η κατάργηση του όρου «πρότυπο-πειραματικό» σχολείο
- Ο διαχωρισμός των πειραματικών από τα πρότυπα
- Η μετατροπή της συντριπτικής πλειοψηφίας αυτών των υβριδικών σχολείων σε πειραματικά
- Ο ορισμός μόνο ενός περιορισμένου αριθμού από αυτά ως πρότυπα σχολεία, για ιστορικούς λόγους
- Στα πειραματικά σχολεία οι μαθητές/τριες θα επιλέγονται με κλήρωση στην τάξη εισόδου
- Στα πρότυπα τα κριτήρια και η διαδικασία επιλογής στην τάξη εισόδου θα ορίζεται με απόφαση της ΔΕΠΠΣ μετά από εισήγηση των Συλλόγων διδασκόντων και των ΕΠΕΣ των πρότυπων γυμνασίων.

Τροπολογία για την αναπλήρωση απωλεσθεισών ωρών διδασκαλίας
Σε περίπτωση απώλειας διδακτικών ωρών, η αναπλήρωσή τους εξασφαλίζεται με τους ακόλουθους τρόπους: α) Περικοπή περιπάτων και εκδρομών β) Περιορισμός των εργάσιμων ημερών των πολυήμερων εκδρομών και γ) Αξιοποίηση των σχολικών εορτών (πραγματοποιούνται και οι εορτές και τα μαθήματα).

Επιλογή στελεχών (Τροπολογία)
Για τους υποψήφιους Διευθυντές σχολικών μονάδων
Απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να θέσουν υποψηφιότητα είναι η 8ετής διδακτική προϋπηρεσία και η πιστοποιημένη γνώση Τεχνολογίας, Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), επιπέδου 1.
Ως επιπλέον μοριοδοτούμενα προσόντα των υποψηφίων θεωρούνται η διοικητική εμπειρία, η διδακτική εμπειρία, η παιδαγωγική συγκρότηση και κατάρτιση τους (67% επί της συνολικής μοριοδότησης) και η γνώμη του Συλλόγου διδασκόντων του σχολείου, στο οποίο επιθυμούν να βάλλουν υποψηφιότητα (33% επί της συνολικής μοριοδότησης).
Κάθε υποψήφιος/α μπορεί να βάλει υποψηφιότητα σε δυο το πολύ σχολικές μονάδες, εφόσον έχει υπηρετήσει σε αυτές την τελευταία πενταετία.

Για τους Διευθυντές εκπαίδευσης
Απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου οι εκπαιδευτικοί να θέσουν υποψηφιότητα είναι η 10ετής διδακτική προϋπηρεσία και η πιστοποιημένη γνώση Τεχνολογίας, Πληροφοριών και Επικοινωνίας (ΤΠΕ), επιπέδου 1.
Ως επιπλέον μοριοδοτούμενα προσόντα των υποψηφίων θεωρούνται η διοικητική εμπειρία, η διδακτική εμπειρία, η παιδαγωγική συγκρότηση και κατάρτιση τους (67% επί της συνολικής μοριοδότησης) και η γνώμη των Διευθυντών Σχολικών Μονάδων της Περιφέρειας, στην οποία επιθυμούν να βάλλουν υποψηφιότητα (33% επί της συνολικής μοριοδότησης).
Κάθε υποψήφιος μπορεί να βάλλει υποψηφιότητα σε δυο το πολύ Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.