Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Όργουελ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Όργουελ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή 22 Μαΐου 2015

Μεσόγειος, η μαύρη θάλασσα


                               του Μ ...
Από το 1984 και τον Τζώρτζ Όργουελ στο 2015 και τη Μεσόγειο. Το πέρασμα από την μία ήπειρο στην άλλη μπορεί να μετατραπεί σε μία θάλασσα πτωμάτων. Μέσα σε μια εικοσαετία, στα σύνορα της Ευρώπης, πέθαναν 19.142 άνθρωποι.

Διαβάζοντας για δεύτερη φορά, στα 23 μου, το 1984 του Τζώρτζ  Όργουέλ , και ενώ οι σελίδες διαδέχονταν η μία την άλλη, συνειδητοποίησα ότι περιέγραφε  μία τόσο γνώριμη και παράλληλα πρόσφατη εικόνα. Άραγε  είχα σταθεί σε αυτό όταν είχα πρωτοδιαβάσει το ίδιο βιβλίο στα 15 μου; 
 
Θα μου πείτε γιατί το λέω αυτό. Θα σας πω αμέσως. Ο πρωταγωνιστής κρυμμένος από την τηλεοθόνη που τον παρακολουθούσε 24 ώρες το 24ωρο, ξεκινάει μία αναλυτική περιγραφή για κάτι που είδε στο σινεμά, ένα πολεμικό έργο. Το απόσπασμα έλεγε: «… έδειχνε ένα πλοίο γεμάτο πρόσφυγες που βομβαρδιζόταν κάπου στη Μεσόγειο. Οι θεατές διασκέδαζαν πολύ με τα πλάνα ενός μεγαλόσωμου χοντρού άντρα που προσπαθούσε να ξεφύγει κολυμπώντας ενώ ένα ελικόπτερο τον κυνηγούσε πρώτα τον έβλεπες να τσαλαβουτάει στο νερό σα δελφίνι ύστερα ανάμεσα από τις ριπές των πολυβόλων που έριχναν τα ελικόπτερα… οι θεατές ούρλιαζαν από τα γέλια όταν βυθιζόταν, ύστερα είδαμε μία σωστική λέμβο γεμάτη παιδιά και ένα ελικόπτερο να αιωρείται από πάνω τους. Μια ηλικιωμένη γυναίκα καθόταν στην πλώρη μ’ ένα αγοράκι περίπου τριών χρονών στην αγκαλιά, το αγοράκι στρίγκλιζε από φόβο…»
 
Αυτό το σκηνικό έφερε στο μυαλό μου τα δραματικά γεγονότα με τους μετανάστες στη Μεσόγειο τους τελευταίους μήνες.   Ο κωμικοτραγικός τρόπος περιγραφής στο βιβλίο ενός τόσο σοβαρού και οδυνηρού περιστατικού μπορεί να θεωρηθεί ο ίδιος  και σήμερα αφού κανείς πραγματικά δε νοιάζεται  για το τι συμβαίνει σε αυτούς τους ανθρώπους.
 
… Κάνοντας ένα μεγάλο βήμα, φτάνω στο 2015 όπου περίπου 800 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τρομερό ναυάγιο τον Απρίλιο του 2015 στα ανοιχτά της Λαμπεντούζα. Όπως ανέφερε ο Διεθνής Οργανισμός Μετανάστευσης (ΙΟΜ),  είναι η μεγαλύτερη προσφυγική τραγωδία που έχει καταγραφεί στα χρονικά στα νερά της  Μεσογείου.
 
Ένα τραγικό γεγονός που δεν έχει τέλος. Περισσότεροι από 1.750 πρόσφυγες έχουν χάσει τη ζωή τους στη Μεσόγειο από την αρχή του 2015 -αριθμός 30 φορές μεγαλύτερος σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2014. 
 
Ο κόσμος στο βιβλίο γελούσε και διασκέδαζε με την τραγική εικόνα των ανθρώπων να υποφέρουν. Σήμερα, το σκηνικό του βιβλίου γραμμένο το 1949 γίνεται πραγματικότητα, με τον κόσμο και συγκεκριμένα την Ευρώπη να αδιαφορεί σε μεγάλο βαθμό για αυτούς τους ανθρώπους. Μετανάστες κατ’ εξακολούθηση πεθαίνουν κατά το ταξίδι τους για την Ευρώπη, το ταξίδι τους για μία καλύτερη ζωή. 
 
Ο εμφύλιος πόλεμος στη Συρία, το χάος στο Αφγανιστάν και οι επί χρόνια συγκρούσεις στη Λιβύη και την Αίγυπτο, ανάγκασαν εκατομμύρια κόσμο να μεταβεί στην Ευρώπη για να απομακρυνθεί από τις κακουχίες  της χώρας του. Μέσα σε μια εικοσαετία, στα σύνορα της Ευρώπης, πέθαναν 19.142 άνθρωποι. 
 
Η Ευρωπαϊκή Ένωση, "βαθιά συγκλονισμένη" από το νέο ναυάγιο, αναγνωρίζει πως "έχει ηθική και ανθρωπιστική υποχρέωση να δράσει". 
 
Ακόμα και σήμερα, όμως, αρνείται το αυτονόητο και επιβεβλημένο από τις διεθνείς συνθήκες καθήκον της:  τη διάσωση, την υποδοχή και την παροχή ασύλου στους πρόσφυγες. 
 
Τα θύματα είναι πάρα πολλά. Η Μεσόγειος θρηνεί ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν άδικα. 

Σάββατο 28 Φεβρουαρίου 2015

Ο πόλεμος των πληροφοριών ανάμεσα σε Ουκρανία και Ρωσία

Η Ουκρανία στρέφει «νέα όπλα» κατά της Ρωσίας και επιστρατεύει απλούς πολίτες ως «πολεμικούς ανταποκριτές». Σκοπεύει ακόμη να εγκαινιάσει και έναν τηλεοπτικό σταθμό που θα εκπέμπει στο εξωτερικό.

«Χαίρετε νεοσύλλεκτε Χ. Σου μιλάει ο διοικητής των στρατευμάτων πληροφόρησης της Ουκρανίας. Η πρώτη σου αποστολή είναι πολύ απλή: κάλεσε τους πιο στενούς και καλούς φίλους σου να γίνουν μέλη των στρατευμάτων πληροφόρησης της Ουκρανίας και να εγγραφούν στους καταλόγους για την καθημερινή κατανομή εργασιών. Αυτό είναι πολύ σημαντικό για τον αγώνα πληροφόρησης κατά του εξωτερικού εχθρού. Περίμενε την επόμενη αποστολή σου».
Η πρόσκληση αυτή μπορεί να θυμίζει βιντεοπαιχνίδι για εφήβους, στην πραγματικότητα όμως είναι μια πρωτοβουλία του ουκρανικού υπουργείου Πληροφοριών με στόχο την καταπολέμηση της ρωσικής προπαγάνδας, όπως υποστηρίζει το ίδιο.
Υπουργείο που θυμίζει «1984»
«O πόλεμος της πληροφορίας»
«O πόλεμος της πληροφορίας»
Το ουκρανικό υπουργείο έχει ως βασική επιδίωξη να αποφευχθεί στο μέλλον η διάδοση πληροφοριών όπως αυτή που είχε μεταδώσει ο κρατικός ρωσικός ραδιοσταθμός και η οποία ανέφερε ότι Ουκρανοί στρατιώτες σταύρωσαν ζωντανό ένα μικρό παιδί. Μήνες αργότερα ωστόσο ο ίδιος ραδιοσταθμός διέψευσε την είδηση.
Το υπουργείο Πληροφοριών αποτελεί καινοτομία για την Ουκρανία. Συστήθηκε τον Δεκέμβριο του 2014. Ο 39χρονος υπουργός Στετζ θεωρείται έμπειρος μάνατζερ στον χώρο των μίντια και είναι στενός συνεργάτης του Ουκρανού προέδρου Πέτρο Ποροσένκο.
Το υπουργείο λειτουργεί με μόλις 30 υπαλλήλους και διαθέτει προϋπολογισμό που αγγίζει τα 100.000 ευρώ ετησίως. Είναι το μικρότερο και πιο φτωχό υπουργείο της ουκρανικής κυβέρνησης. Η ίδρυσή του ήταν αμφιλεγόμενη και οι επικριτές της έκαναν λόγο για ένα κατασκεύασμα εμπνευσμένο από το «1984», το μυθιστόρημα του Τζωρτζ Όργουελ. Στο μεταξύ επικρίσεις δέχεται το υπουργείο όχι μόνο από το εσωτερικό αλλά και από το εξωτερικό. Όπως για παράδειγμα από την Γκέμα Πέρτζγκεν, ειδικό σε θέματα ανατολικής Ευρώπης στο Βερολίνο, η οποία μιλώντας στην Deutsche Welle δήλωσε πως με αυτόν τον τρόπο σίγουρα δεν μπορεί να αντιμετωπισθεί επαρκώς η ρωσική προπαγάνδα.
Επιρροή και στο εξωτερικό
Προπαγάνδα του ουκρανικού στρατού στο facebook
Προπαγάνδα του ουκρανικού στρατού στο facebook
Και σε διεθνές επίπεδο όμως το Κίεβο θέλει να γίνει πιο ελκυστικό. Στις πρωτοβουλίες του νέου υπουργείου ανήκει και η δημιουργία του ειδησεογραφικού σταθμού «Η Ουκρανία αύριο», ο οποίος θα εκπέμπει στο εξωτερικό στα ουκρανικά, ρωσικά και αγγλικά.
Σύμφωνα με τον Ουκρανό υπουργό, «στόχος του είναι να γίνει ευρέως γνωστή η επίσημη θέση του Κιέβου για τις μεταρρυθμίσεις». Ο σταθμός αυτός αναμένεται μάλιστα να ξεκινήσει τη λειτουργία του ήδη από τον ερχόμενο Απρίλιο.
Το υπουργείο Πληροφόρησης, από την πλευρά του, προτίθεται μέχρι τον ερχόμενο Μάιο να φέρει προς ψήφιση στη βουλή ένα νομοσχέδιο σχετικά με την ασφάλεια των πληροφοριών. Όπως ισχυρίζεται ο αρμόδιος υπουργός, εάν η Ουκρανία είχε ένα τέτοιο σχέδιο πριν από 20 χρόνια θα είχε κερδίσει τον πόλεμο της πληροφόρησης απέναντι στη Ρωσία.

Με τους ναζιστές που δρουν ανενόχλητα στο έδαφος της Ουκρανίας έχουν να μας πουν οι κυβερνητικοί υπεύθυνοι της  χώρας αυτής;