Σάββατο 5 Φεβρουαρίου 2011

Ελλάδα - η χώρα της ασυδοσίας των μεγαλοεργολάβων


Κάποια ενδιαφέροντα άρθρα είχε η σημερινή Ελευθεροτυπία τα οποία δείχνουν μια σημαντική πλευρά για το πώς διασπαθίζονται τα δημόσια χρήματα προς όφελος στη συγκεκριμένη περίπτωση των μεγαλοεργολάβων.

ΥΠΕΡΒΑΣΕΙΣ, ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ, ΔΙΟΔΙΑ ΕΚΤΙΝΑΞΑΝ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ ΚΑΙ ΤΟ ΚΕΡΔΟΣ ΤΩΝ ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΩΝ


Ελλάδα, ο παράδεισος του εργολάβου


Δρόμοι στρωμένοι με ευρώ, βεβαίως για τους εργολάβους, αποδεικνύονται οι αυτοκινητόδρομοι, είτε κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης είτε ως κλασικά δημόσια έργα.

Διόδια για την πρώτη κατηγορία, υπερβάσεις και συμπληρωματικές συμβάσεις για τη δεύτερη, αποδεικνύουν απλώς ότι «μονά-ζυγά» είναι οι κερδισμένοι, αλλά και... διαμαρτυρόμενοι. Την Τρίτη οι ανάδοχοι και των πέντε αυτοκινητόδρομων έχουν προαναγγείλει συνέντευξη Τύπου για να πουν και επίσημα ότι τα έργα δεν βγαίνουν!

ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ . Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Αθηνών-Πατρών-Πύργου-Τσακώνας. Με «ζεστό» χρήμα 153 εκατ. ευρώ, που αντιπροσωπεύει μόλις το 7% του προϋπολογισμού των έργων, η κοινοπραξία «Ολυμπία Οδός» θα έχει την εκμετάλλευση των διοδίων ώς το 2037. Στο μεγάλο έργο των 2,2 δισ. ευρώ, οι κατασκευαστές έχουν επίσης αναλάβει να καλύψουν και το 41% του κόστους με δάνεια, που πρέπει να αποπληρώσουν. Ωστόσο, η ίδια η σύμβαση του 2007 ομολογεί ότι ο αυτοκινητόδρομος θα έχει ουσιαστικά αποσβεστεί ώς το 2022 και επί 15 χρόνια το Δημόσιο εν γνώσει του τον παραχωρεί στους ιδιώτες, οι οποίοι θα έχουν την ευθύνη της συντήρησης και θα καταθέτουν στα κρατικά ταμεία έως και το 93% των εσόδων από τα διόδια.

Η «συνταγή», βεβαίως με παραλλαγές, είναι δοκιμασμένη στη χώρα μας τη δεκαετία του '90, όταν επανήλθε το σύστημα μελέτη-κατασκευή-χρηματοδότηση-παραχώρηση και ξεκίνησαν τα λεγόμενα συγχρηματοδοτούμενα μεγάλα έργα. Το πρώτο πακέτο περιλάμβανε την Αττική οδό, τη ζεύξη Ρίου-Αντιρρίου και το νέο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Στους αρχικούς σχεδιασμούς είχε περιληφθεί και το μετρό Θεσσαλονίκης, όμως στην πορεία αποδείχθηκε ότι το έργο δεν ήταν ανταποδοτικό και οι τράπεζες δεν ήταν διατεθειμένες να το χρηματοδοτήσουν. Δεν ήταν δύσκολο να βρεθούν αφορμές για να ακυρωθεί ο διαγωνισμός, ευτυχώς χωρίς επιβάρυνση για το Δημόσιο.

Ανάλογη διαδικασία ακολουθήθηκε και το 2009, αυτή τη φορά με την υποθαλάσσια αρτηρία της Θεσσαλονίκης, που είχε περιληφθεί στο δεύτερο πακέτο μαζί με τους πέντε αυτοκινητόδρομους. Το έργο αποδείχθηκε ασύμφορο και ακυρώθηκε μετά τη γνωμοδότηση της αρχαιολογικής υπηρεσίας, που όμως εκδόθηκε μετά την υπογραφή της σύμβασης. Βεβαίως δεν έχασε ο ανάδοχος του έργου των 480 εκατ. ευρώ, που ζήτησε λύση της σύμβασης με υπαιτιότητα του Δημοσίου και διεκδίκησε αποζημίωση ύψους 400 εκατ. ευρώ. Προσέφυγε στη Δικαιοσύνη και εξασφάλισε αποζημίωση ύψους 68 εκατ. ευρώ για προετοιμασίες που είχε κάνει. Να σημειωθεί ότι αν προχωρούσε η κατασκευή του συγκεκριμένου έργου η δημόσια συμμετοχή θα ήταν 90 εκατ. ευρώ. Με άλλα λόγια, οι Ελληνες φορολογούμενοι πλήρωσαν πανάκριβα για ένα έργο που δεν έγινε. Μάλιστα οι εργολάβοι έχουν προσφύγει στη διαιτησία γιατί θεωρούν ότι το ποσό που τους επιδικάστηκε είναι μικρό!

ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ.  Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Αττικής οδού. Τα έργα ξεκίνησαν το 1994 με προϋπολογισμό 426 δισ. δραχμές (σ.σ. εκείνη την εποχή δεν υπήρχε στον ορίζοντα ευρώ και βεβαίως δεν είχε οριστεί η ισοτιμία του με τη δραχμή), αλλά στην πορεία ανέκυψαν και τα... απρόβλεπτα που στοίχισαν στους φορολογουμένους επιπλέον 549 δισ. δραχμές, δηλαδή άλλη μία Αττική οδό! Ιδιαίτερα στην Περιφερειακή Υμηττού, έπειτα από προσφυγές στο ΣτΕ, που αποδείχθηκαν η «χαρά του εργολάβου», διατέθηκαν για έργα προστασίας του περιβάλλοντος 195 δισ. δραχμές, έναντι 19 που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός. Το 2004, που παραδόθηκε το τελευταίο κομμάτι του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της πρωτεύουσας, το κόστος έφτασε στο 1,23 δισ. ευρώ.

Ο χρόνος παραχώρησης της Αττικής οδού, με βάση τη σύμβαση, λήγει τον Σεπτέμβριο του 2024. Υπάρχει ωστόσο πρόβλεψη ότι θα περιέλθει στο Δημόσιο νωρίτερα όταν οι κατασκευαστές πετύχουν απόδοση 11,6% των ιδίων κεφαλαίων, που ανέρχονται σε 174 εκατ. ευρώ. Οι μέσοι κυκλοφοριακοί φόρτοι, ακόμα και το 2010 με την οικονομική κρίση στο φόρτε της, διαμορφώθηκαν στις 281.329 διελεύσεις την ημέρα, έναντι 243.714 που είχαν προβλεφθεί από τη μελέτη. Ο ετήσιος τζίρος, με στοιχεία που μας έδωσε η κοινοπραξία, ξεπερνά τα 226 εκατ. ευρώ, ενώ τα έξοδα συντήρησης και λειτουργίας υπολογίζονται σε 89,3 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι ο αυτοκινητόδρομος παραμένει ιδιαίτερα κερδοφόρος και ενισχύει την εκτίμηση ορισμένων ότι έχει μειωθεί ο χρόνος παραχώρησης κατά 2 έως και 3 χρόνια. Γι' αυτόν τον λόγο οι εργολάβοι προσφέρουν από χρόνια εκπτωτικά προγράμματα για τους κατόχους ηλεκτρονικών συσκευών, του λεγόμενου e-pass, που χρησιμοποιούν 395.000 οδηγοί. Επιπλέον δεν τηρούνται οι αυξήσεις που προβλέπονται στη σύμβαση για τις τιμές των διοδίων. Είναι ενδεικτικό ότι στα Ι.Χ. η τιμή χωρίς έκπτωση διατηρείται στα 2,8 ευρώ, ενώ θα έπρεπε να διαμορφωθεί γύρω στα 3,7 ευρώ.

ΖΕΥΞΗ ΡΙΟΥ-ΑΝΤΙΡΡΙΟΥ.  Η πρώτη -στα νεότερα χρονικά, γιατί έχουν προηγηθεί συμβάσεις με την Ούλεν για το δίκτυο ύδρευσης, την Πάουερ για τον φωτισμό κ.λπ.- σύμβαση παραχώρησης αφορά τη ζεύξη Ρίου-Αντιρρίου, που υλοποιήθηκε από κοινοπραξία ελληνικών και κυρίως γαλλικών συμφερόντων. Το κόστος της επένδυσης έφτασε τα 740 εκατ. ευρώ, όπως προέβλεπε η σύμβαση, από τα οποία τα ίδια κεφάλαια της κοινοπραξίας ήταν 10% και το 50% τραπεζικά δάνεια με κρατική εγγύηση. Η παραχώρηση διαρκεί ώς το 2039, προβλέπεται όμως ότι το έργο θα περιέλθει νωρίτερα στο Δημόσιο αν οι εργολάβοι εξασφαλίσουν απόδοση 11,5% επί των ιδίων κεφαλαίων τους. Οι εκπρόσωποι της κοινοπραξίας στους οποίους απευθύνθηκε η «Ε» ήταν ιδιαίτερα φειδωλοί σε στοιχεία. Μας είπαν ότι από την αρχή η κίνηση ήταν χαμηλότερη από την αναμενόμενη και γι' αυτό οδηγήθηκαν σε εκπτωτικά πακέτα για τους συχνούς χρήστες της γέφυρας. Μας ανέφεραν ότι η ημερήσια κυκλοφορία διαμορφώνεται στις 12 με 13 χιλιάδες διελεύσεις και ο μέσος ετήσιος τζίρος ανέρχεται σε 48 εκατ. ευρώ. Δεν μας έδωσαν πληροφορίες για τα καθαρά έσοδα, απλώς μας ενημέρωσαν ότι είναι σημαντικό το κόστος συντήρησης της γέφυρας.

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΠΑΤΩΝ.  Πιο σύνθετη είναι η περίπτωση του αεροδρομίου στα Σπάτα, που λειτούργησε τον Μάρτιο του 2001 και υλοποιήθηκε με σύμβαση παραχώρησης συνολικού ύψους 685 δισ. δραχμών. Από το ποσό αυτό τα 78 δισ. δραχμές προήλθαν από το λεγόμενο «σπατόσημο», ενώ το Δημόσιο κατέβαλε από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και κοινοτικά προγράμματα επιπλέον 44 δισ. δραχμές. Σε 370 δισ. δραχμές ανήλθε το δάνειο-μαμούθ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Στην εταιρεία λειτουργίας του αεροδρομίου το Δημόσιο μετέχει με 55%, ενώ το υπόλοιπο ανήκει στο επενδυτικό σχήμα στο οποίο κυριαρχούν γερμανικές εταιρείες. Ανάλογη είναι και η κατανομή στα κέρδη, που παρά τη διεθνή κρίση καταγράφουν άνοδο και το 2009 διαμορφώθηκαν στα 264 εκατ. ευρώ, έναντι 149 εκατ. την προηγούμενη χρονιά.

ΜΕΤΡΟ.  Αλλά και στα κλασικά δημόσια έργα οι εργολάβοι δεν χάνουν. Ενδεικτική είναι η περίπτωση του βασικού έργου του Μετρό, των γραμμών Εθνική Αμυνα-Σύνταγμα και Σύνταγμα-Δάφνη, που εγκαινιάστηκαν τον Ιανουάριο του 2000. Το αρχικό κόστος ήταν 185 δισ. δραχμές που το 1994 με τις συμπληρωματικές συμβάσεις... εκτροχιάστηκαν στα 506,5 δισ. για να καλυφθούν τα κενά της σύμβασης-κουρελού, όπως έλεγε η τότε κυβέρνηση, ενώ η Ν.Δ. έκανε λόγο για «καύσιμα στον μετροπόντικα». Στη συνέχεια ήρθαν τα... απρόβλεπτα που διαμόρφωσαν το κόστος στα 711 δισ. δραχμές.

ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ.  Οι συμπληρωματικές συμβάσεις και οι υπερβάσεις των αρχικών κοστολογίων ήταν κανόνας για τον βασικό άξονα της Εγνατίας. Ο αυτοκινητόδρομος των 670 χλμ., που ενώνει την Αλεξανδρούπολη με την Ηγουμενίτσα, ξεκίνησε να κατασκευάζεται από το 1995 και με το ελληνικότατο «βλέποντας και δίνοντας». Οι μελέτες αποδείχθηκαν ελλιπείς και χρειάστηκε να γίνουν αλλαγές επί αλλαγών. Το έργο ολοκληρώθηκε το 2009 με κόστος 6 δισ. ευρώ, από τα οποία τα 2,24 δισ. εξασφαλίστηκαν μέσω δανεισμού του Δημοσίου. Εξαίρεση αποτέλεσαν ορισμένα τμήματα στην Ηπειρο που δόθηκαν στην κυκλοφορία τον περασμένο χρόνο. Ακόμη και σήμερα κατασκευάζεται ένα μικρό κομμάτι όπου παρουσιάστηκαν έντονα γεωλογικά φαινόμενα.

Κοινός παρονομαστής το θεσμικό πλαίσιο, που κατοχυρώνει στην ουσία τους εργολάβους και χάρη στη νομική υποστήριξη που διαθέτουν «στριμώχνουν» το Δημόσιο. Με τη διατησία και το μπαράζ προσφυγών έχουν τη δυνατότητα να κερδίζουν σοβαρές αποζημιώσεις, ενώ ακόμα και να κηρυχθούν έκπτωτοι χαμένοι είναι οι φορολογούμενοι και τα έργα.

12 ΦΟΡΕΣ ΑΚΡΙΒΟΤΕΡΟΙ
Πληρώνουμε μέχρι 65 εκατ. € το χιλιόμετρο όταν η Ισπανία με ίδιο γεωγραφικό ανάγλυφο πληρώνει 12 φορές λιγότερο

ΜΟΝΑ-ΖΥΓΑ ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ
Είτε κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης είτε ως κλασικά δημόσια έργα οι σίγουρα κερδισμένοι είναι οι εργολάβοι





Οι ακριβότεροι δρόμοι στην Ε.Ε.



Πολύ ακριβά πληρώνει η Ελλάδα τους μεγάλους οδικούς άξονες. Απολογιστική έκθεση της Ε.Ε. διαπιστώνει ρεκόρ ακρίβειας, υπερβάσεων του αρχικού προϋπολογισμού, που φτάνουν ακόμη και στο 100% του ποσού που αρχικά είχε προβλεφθεί.




Η έκθεση για την αποδοτικότητα και το κόστος των μεγάλων έργων καταγράφει βήμα προς βήμα το κόστος, από τις χωματουργικές εργασίες έως την ηλεκτροδότηση δεκάδων έργων ανά την Ε.Ε. που χρηματοδοτήθηκαν από κονδύλια του τρίτου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης.
Διαπιστώνεται μία τεράστια «ψαλίδα», όχι μόνο ανάμεσα σε οδικούς άξονες εντός και εκτός της Ελλάδας, αλλά και στο εσωτερικό της χώρας. Υπάρχει έργο που κόστισε 65 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο και είναι το ακριβότερο πανευρωπαϊκά με τεράστια διαφορά και άλλος αυτοκινητόδρομος που στοίχισε μόνο 1 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο και είναι από τους φθηνότερους της κοινότητας.
* Στην κορυφή της... κατάταξης βρίσκεται η Εγνατία οδός για το τμήμα Ιωάννινα-Μέτσοβο. Κόστισε περίπου 65 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο.
* Τμήμα του Κηφισού κατασκευάστηκε έναντι 60 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο, ενώ αρχικά είχε υπολογιστεί σε αξία στα 45,5 εκατ. ευρώ. Και όλα αυτά όταν κατά μέσο όρο στην Ευρώπη το χιλιόμετρο μεγάλου δρόμου κοστίζει 30 εκατ. ευρώ.
Τα πιο πολλά λεφτά κατέληξαν στο κατασκευαστικό κομμάτι (56,5 εκατ. ευρώ ανά χλμ. με υπέρβαση 36,1 % από τον αρχικό προϋπολογισμό). Ανάλογη ήταν η υπέρβαση στην αξία των γεφυρών, ενώ κατά γράμμα τηρήθηκε ο προϋπολογισμός στα χωματουργικά.
* Η Αττική οδός κόστισε πάνω από 20 εκατ. ευρώ ανά χλμ. οδικού άξονα, όταν σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της μελέτης είχε αρχικά υπολογιστεί σε 9,6 εκατ. ευρώ ανά χλμ. Δηλαδή η υπέρβαση ξεπέρασε το 100%. Το πρόβλημα επικεντρώνεται στο κατασκευαστικό έργο σύμφωνα με την έκθεση.
* Αντιθέτως, το τμήμα της Εγνατίας οδού στη γέφυρα του Νέστου κόστισε περίπου 5 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο και η σύνδεση της Σιάτιστας με την Κρυσταλλοπηγή μόνο 1 εκατ. ευρώ ανά χλμ. οδικού άξονα. Μάλιστα το κόστος ήταν τελικά μικρότερο από αυτό που είχε αρχικά προβλεφθεί.

Τι γίνεται στην υπόλοιπη Ευρώπη; Τα 20 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο αυτοκινητόδρομου ξεπερνά μόνο ένα γερμανικό έργο και τα 10 εκατ. ευρώ μόνο ένα ιρλανδικό και ένα ιταλικό. Μεγάλος αυτοκινητόδρομος της Ισπανίας, που έχει παρόμοιο γεωγραφικό ανάγλυφο, κόστισε περίπου 5 εκατ. ευρώ, ενώ παρόμοια κοστολόγηση έχουν οι υπόλοιποι οδικοί άξονες της Ιρλανδίας.

Όπως επισημαίνουν αρμόδια κοινοτικά στελέχη, το πρόβλημα των καθυστερήσεων, των αναθέσεων και των κοστολογήσεων των ελληνικών δρόμων στέρησε κονδύλια αξίας δισ. ευρώ, που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για άλλα κρίσιμα έργα υποδομής ή για να χρηματοδοτήσουν την τόνωση της επιχειρηματικότητας. Τώρα που το χρήμα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων λόγω του Μνημονίου στερεύει, αναζητούνται ιδιώτες για να αναλάβουν με το... αζημίωτο την ολοκλήρωση των κρίσιμων υποδομών που έχει ανάγκη η χώρα.


Παρασκευή 4 Φεβρουαρίου 2011

Εικόνες ντροπής από τα βρετανικά ΜΜΕ




 Το σφικτό αγκάλιασμα των κυρίαρχων ΜΜΕ με την εξουσία, η δικαιολόγηση ακόμη και των πιο σκληρών και αδικαιολόγητων μορφών κρατικής βίας και καταστολής, η δημιουργία φανταστικών εχθρών και κινδύνων, η συκοφάντηση κάθε είδους κινητοποίησης έχει επισημανθεί από πολλούς – και από το δικό μας blog.

 Είναι ανάγκη να δημιουργηθεί ένας δίαυλος εναλλακτικής πληροφόρησης με πιο συστηματικό τρόπο.

 Ωστόσο το βίντεο που ακολουθεί και έχει αναρτηθεί εδώ και κάποιες μέρες στο διαδίκτυο είναι εξόχως προκλητικό τόσο για την αστυνομική βία που είναι χαρακτηριστική όπου γης αλλά και για την αναλγησία και αμοραλισμό του «δημοσιογραφίσκου» που προσπαθεί να ενοχοποιήσει έναν άνθρωπο καθηλωμένο σε αναπηρική καρέκλα για προσπάθεια επίθεσης σε βάρος των αστυνομικών οργάνων !!!

 Χωρίς άλλα λόγια και σχόλια.


Εσείς τι κόμμωση προτιμάτε; Όταν οι φήμες για αναγκαστικό κούρεμα (haircut) του ελληνικού χρέους … μάλλον δεν είναι φήμες




 Ενώ πραγματοποιείται η Σύνοδος Κορυφής της ΕΕ, ο γερμανικός τύπος εξακολουθεί να τροφοδοτεί τη φημολογία για ενδεχόμενη αναδιάταξη του ελληνικού χρέους. Γερμανοί ειδικοί  εκτιμούν ότι η ελληνική κυβέρνηση θα αναγκαστεί τελικά να προχωρήσει σε αυτό το βήμα.

Όπως η Μπίργκιτ Φίγκε, αναλύτρια της τράπεζας DK, η οποία χαρακτηρίζει ενδιαφέρουσα την ιδέα ενός εθελοντικού haircut: "Γιατί αυτό θα έδινε τη δυνατότητα να πουλήσουν τα ομόλογα οι επενδυτές που προς το παρόν υποστηρίζουν ότι εξαιτίας του υπερβολικού ρίσκου δεν μπορούν να τα κρατήσουν".

Υπάρχουν όμως και κίνδυνοι, παραδέχεται η ίδια: όταν ένας επενδυτής διαπιστώνει ότι μια χώρα όπως η Ελλάδα ή το ταμείο διάσωσης αγοράζουν ομόλογα, τότε ανεβαίνει και η αξία τους. Γιατί να πουλήσουν λοιπόν οι κάτοχοι των τίτλων σε χαμηλότερες τιμές, διερωτάται και ο Κρίστοφ Βάιλ από την Commerzbank;

"Ας υποθέσουμε ότι η τιμή του ομολόγου ανεβαίνει κατά 10 %. Ορισμένοι επενδυτές ίσως να μην πουλήσουν τα ομόλογα που έχουν ευελπιστώντας ότι τελικά θα τους επιστραφεί το 100 % της αξίας τους".


Αναγκαστικό haircut;

Σημαίνει αυτό ότι απομένει μόνον η λύση ενός αναγκαστικού haircut των ελληνικών κρατικών ομολόγων, δηλαδή η επιμήκυνση της διάρκειας του χρόνου αποπληρωμής ή η μείωση της αξίας των ομολόγων; Ο ειδικός της Commerzbank εκτιμά ότι ένα τέτοιο βήμα θα είχε ανυπολόγιστες συνέπειες:


"Αυτό θα είχε πολλές αρνητικές συνέπειες. Δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι αυτό θα οδηγούσε σε κρίση εμπιστοσύνης, όπως αυτή που ζήσαμε με την κατάρρευση της Lehman Brothers. Θα ήταν ένα παγκόσμιο σοκ, το οποίο θα έπληττε όλο τον πλανήτη οδηγώντας πιθανότατα και πάλι σε ύφεση".


Εν ολίγοις, εκείνοι που «προβληματίζονται» είναι οι πιστωτές μας, οι διεθνείς μεγαλοτραπεζίτες και κερδοσκόποι που «φοβούνται» μήπως χάσουν τα υπερκέρδη τους.

 Αυτοί θα ράψουν το νέο κοστούμι για τη χώρα μας … ή με τους νέους όρους θα καθορίσουν την … κόμμωση που της ( καλύτερα τους ταιριάζει) και η ελληνική κυβέρνηση θα καλεστεί να βάλει την υπογραφή της στα προαποφασισμένα.


Υπάρχει τρίτος δρόμος;

Επιπλέον για πολλά χρόνια η Ελλάδα θα ήταν αποκομμένη από τις διεθνείς χρηματαγορές. Υπάρχει και τρίτος δρόμος αναρωτιούνται κάποιοι από αυτούς;

"Θα μπορούσαν να διατίθενται απεριόριστα στην Ελλάδα δάνεια μέσω του Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Τα δάνεια θα κόστιζαν στην παρούσα φάση 6 %. Έτσι δηλαδή θα προχωρούσες σε μια απεριόριστη επιμήκυνση της διάρκειας του προγράμματος που για την Ελλάδα λήγει το 2013".

Η μείωση του ελληνικού χρέους μπορεί να επιτευχθεί και με διαφορετικό τρόπο, υποστηρίζει η Μπίργκιτ Φίγκε από την DK Bank: "Το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα μπορούσε, για παράδειγμα, να αγοράσει τα δάνεια που έχει η Ελλάδα από την ΕΕ και το ΔΝΤ και στη συνέχεια να γίνει ένα διμερές haircut. Αυτό δεν θα επιβάρυνε τους ιδιώτες επενδυτές και τις τράπεζες, αλλά παρόλα αυτά θα μειώνονταν το χρέος της Ελλάδας, εάν φυσικά το ταμείο συμφωνούσε σε διμερές επίπεδο σε ενδεχόμενο μείωση".


 Με άλλα λόγια συνέχιση της ληστρικής εκμετάλλευσης της χώρας μας  - με τη συνενοχή της κυβέρνησης και των κομμάτων της συναλλαγής, με εξοντωτικά επιτόκια της τάξης του 6%.

 Μακροχρόνια υποταγή και δέσμευση για τριάντα χρόνια ( και βλέπουμε) … ώστε και τα παιδιά των παιδιών μας να είναι υποχρεωμένα να πληρώνουν .


Στενεύουν τα χρονικά περιθώρια

Ένα βασικό ερώτημα, σύμφωνα με τους αναλυτές, είναι πώς μπορούν να υλοποιηθούν τέτοιες προτάσεις χωρίς να εξασθενήσει η βούληση για ενδεχόμενες νέες περικοπές αλλά και την επίσπευση των μεταρρυθμίσεων;

Σε κάθε περίπτωση ο χρόνος πιέζει, προειδοποιεί η ειδικός:

"Οι πολιτικοί στέκονται με την πλάτη στον τοίχο. Γνωρίζουν πολύ καλά ότι εάν δεν δώσουν λύσεις που θα πείσουν τους επενδυτές και τις αγορές, τότε ελλοχεύει ο κίνδυνος να μεταφερθεί η κρίση στην Πορτογαλία, την Ισπανία, την Ιταλία αλλά και το Βέλγιο. Το πρόβλημα τόσο στην Ισπανία, όσο και στην Ιταλία είναι ότι είναι πολύ μεγάλες για να μπορέσουν να διασωθούν".


Το κύριο ερώτημα που παραμένει, βεβαίως, είναι για ποια διάσωση μιλάμε;

Για τη διάσωση όλου αυτού του συμπλέγματος ληστρικής εκμετάλλευσης των κοινωνικά και οικονομικά αδύναμων χωρών και  ομάδων του πληθυσμού;

Ή για μια ριζική αλλαγή πορείας τόσο στην Ελλάδα όσο και στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα;

 Όσον αφορά τους «πολιτικούς» θα έχει νόημα η όποια «αγωνία» και συνεισφορά τους, όταν πάψουν να είναι εντεταλμένα όργανα των μεγάλων εταιρειών, του κερδοσκοπικού κεφαλαίου – οπότε μάλλον θα πάψουν να είναι αυτοί που είναι.

 Οπότε μάλλον μιλάμε για μια άλλη πολιτική και για άλλου είδους πολιτικούς.


 Μέχρι τότε η ΕΕ, η τρόικα, όλο αυτό το συνονθύλευμα μας στέλνει στο κομμωτήριο …  για να μας κόψει … ( αφήστε καλύτερα).

 Ας φροντίσουμε κι εμείς να τους κόψουμε τις ορέξεις και τους σχεδιασμούς τους ανατρέποντας αυτή την πολιτική. 

Εκατοντάδες χιλιάδες στους δρόμους της Αιγύπτου την «Ημέρα της αναχώρησης» ζητούν την άμεση απομάκρυνση του Μουμπάρακ




 Οι διαδηλωτές επιμένουν αλλά και ο Μουμπάρακ δεν εννοεί να αποχωρήσει.




Η κρίση στην Αίγυπτο βαθαίνει, ενώ η αντιπολίτευση διασπασμένη όπως είναι δεν μπορεί ακόμη να επικρατήσει.



Ο στρατός μέχρι στιγμής διατηρεί την ουδέτερη στάση του.




Την ίδια στιγμή αναλυτές σημειώνουν ότι μπορεί να βρίσκεται σε εξέλιξη αμερικανικό σχέδιο για τη διαδοχή του Μουμπάρακ. Όπως επισημαίνουν, οι  ΗΠΑ ασκούν πιέσεις στην κατεύθυνση πολιτικής αλλαγής στην Αίγυπτο. Ενώ ο Μουμπάρακ αρνείται να παραιτηθεί, πίσω από την πλάτη του διεξάγονται διαπραγματεύσεις για μια μεταβατική κυβέρνηση με τη συμμετοχή του στρατού

«Δεν υπάρχει ένα συγκεκριμένο σχέδιο, στη βάση του οποίου διαπραγματευόμαστε με την αιγυπτιακή ηγεσία, αλλά εξετάζουμε μια ποικιλία από διαφορετικούς δρόμους που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μια νέα διακυβέρνηση στην Αίγυπτο». Αυτή την απάντηση δίνουν εκπρόσωποι της αμερικανικής κυβέρνησης, σχολιάζοντας δημοσίευμα των New York Times που θέλει την Ουάσιγκτον να συζητά με Αιγυπτίους αξιωματούχους σχέδιο αποχώρησης από την εξουσία του προέδρου Μουμπάρακ.





Σύμφωνα με αυτό, την εξουσία θα αναλάβει μια μεταβατική κυβέρνηση υπό τον αντιπρόεδρο Ομάρ Σουλεϊμάν. Όπως αναφέρουν Άραβες διπλωμάτες, η μεταβατική αυτή λύση υποστηρίζεται και από τον στρατό. Τόσο ο αρχηγός του γενικού επιτελείου στρατηγός Σαμί Χάφις Ανάν, όσο και ο υπουργός Άμυνας Μοχάμετ Χουσείν Ταντάουϊ φέρονται να έχουν συμφωνήσει στην εφαρμογή του εν λόγω σχεδίου.

Στο μεταβατικό αυτό εγχείρημα θα έχει ρόλο και η αντιπολίτευση, ακόμη και οι «Αδελφοί Μουσουλμάνοι», διατείνονται αξιωματούχοι της αιγυπτιακής κυβέρνησης, οι οποίοι διευκρινίζουν, ωστόσο, ότι «όλα θα εξαρτηθούν από τις εξελίξεις στο μέτωπο των κινητοποιήσεων».










 Είναι σαφές το «ενδιαφέρον» των ΗΠΑ για την Αίγυπτο για τους λόγους που ήδη έχουμε παρουσιάσει.

 Στα διαγράμματα που ακολουθούν παρουσιάζονται η «βοήθεια» των ΗΠΑ προς την Αίγυπτο αλλά και τις γειτονικές χώρες.







Και αυτό ακριβώς είναι το κρίσιμο ερώτημα σήμερα Παρασκευή, ημέρα της προσευχής για τον μουσουλμανικό κόσμο. Οι μαζικές διαδηλώσεις αναμένεται να ενταθούν μετά τις χθεσινές οδομαχίες στους δρόμους του Καΐρου που –σύμφωνα με επίσημα στοιχεία- στοίχισαν τη ζωή πέντε ανθρώπων και τον τραυματισμό άλλων 830. Για πρώτη φορά από την ημέρα που άρχισαν οι ταραχές σημειώθηκε ο θάνατος ενός αλλοδαπού, χωρίς ωστόσο να έχει διευκρινιστεί η ταυτότητά του.

Ο γενικός γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών Μπαν Κι Μουν καταδίκασε χθες την άσκηση βίας κατά δημοσιογράφων και εκπροσώπων των οργανώσεων προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, κάνοντας λόγο για μια «σκανδαλώδη και απαράδεκτη πρακτική».




 Στο μεταξύ η συνεχιζόμενη κρίση κοστίζει στην αιγυπτιακή οικονομία 310 εκατομμύρια δολάρια τη μέρα(!) σύμφωνα με μια ανάλυση της τράπεζας Credit Agricole.

Ένα αξιοσημείωτο γεγονός επίσης είναι ότι οι «Hacktivists» από την ον λάιν ομάδα  Anonymous  έχουν στρέψει την προσοχή τους στην Αίγυπτο και την Υεμένη  σαν μέρη του αγώνα τους για περισσότερες ελευθερίες στο διαδίκτυο.

 Το σάιτ του Προέδρου της Υεμένης Αμπντουλάχ  Σαλέχ έγινε μη προσβάσιμο δεχόμενο έτσι μέρος της αντικυβερνητικής διαμαρτυρίας.




 Η ενέργεια αυτή ακολούθησε τις επιθέσεις αυτή τη βδομάδα στα σάιτς του κυβερνητικού κόμματος της Αιγύπτου όπως και του υπουργείου που ως γνωστόν είχε επιβάλλει ‘σιγή» στη διαδικτυακή επικοινωνία και στις άλλες πηγές  Ενημέρωσης.  

Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου 2011

Οδομαχίες και συγκρούσεις συνεχίζονται στο Κάιρο. Κρίσιμες οι επόμενες ώρες και μέρες


  Ανεξέλεγκτες διαστάσεις παίρνουν  οι συγκρούσεις μεταξύ οπαδών του Μουμπάρακ και των διαδηλωτών.  Πυροβολισμοί ακούστηκαν την Πέμπτη, 3 Φεβρουαρίου το μεσημέρι κοντά στην πλατεία  Απελευθέρωσης (Tahrir) στο Κάιρο. Πάνω από 24 ώρες μετά το ξέσπασμα της βίας όπως ανέφερε η εφημερίδα The Guardian, υπάρχουν  δεκατρείς νεκροί και περισσότεροι από 1.200 τραυματίες.





 Για τη Deutsche Welle «Διαστάσεις εμφύλιας σύρραξης παίρνει η εξέγερση της αντιπολίτευσης στην Αίγυπτο, μετά τις συμπλοκές οπαδών του Μουμπάρακ και διαδηλωτών. Οι συμπλοκές συνεχίζονται και σήμερα, ενώ ο στρατός ενισχύει την παρουσία του»




Οδοφράγματα στην περιοχή. Την δέκατη ημέρα των διαδηλώσεων  διαμαρτυρίας, οι αντίπαλοί οχυρώθηκαν στην περιοχή. Εντονότατες ήταν οι συγκρούσεις.  Οι διαδηλωτές σχημάτισαν «ανθρώπινη αλυσίδα» στις εισόδους της πλατείας.




Σύγχυση σχετικά με την καταστολή. Ο πρωθυπουργός, Αχμέντ Shafik , απολογήθηκε το απόγευμα της Πέμπτης για τη βία που ξέσπασε στο κέντρο της πρωτεύουσας. Η κυβέρνηση έχει αρνηθεί οποιαδήποτε ρόλο στην κινητοποίηση των υποστηρικτών του Μουμπάρακ λ’εγοντας ότι θα διεξαχθεί  έρευνα σχετικά με την προέλευση της βίας. Ο αντιπρόεδρος, Ομάρ Σουλεϊμάν , ζήτησε «άμεση απελευθέρωση» των νέων ακτιβιστών που δεν εμπλέκονται σε εγκληματικές πράξεις.





 Στην πλατεία Tahrir, ένας δημοσιογράφος του Reuters είδε διαδηλωτές  να συλλαμβάνουν κάποιον λέγοντας ότι ήταν μέλος των υπηρεσιών ασφαλείας. 





Ο ρυθμιστικός ρόλος του στρατού


 Διαδηλωτές διαμαρτύρονταν "Όταν ερχόμαστε εδώ, (οι στρατιωτικές δυνάμεις)μας ελέγχουν ψάχνοντας για όπλα, και την ίδια στιγμή αφήνουν κακοποιούς οι οποίοι μας επιτίθενται. Αρνούμαστε να φύγουμε.»





Ο στρατός διαβεβαίωσε τους διαδηλωτές τη Δευτέρα ότι τα αιτήματά τους είναι  νόμιμα και υποσχέθηκε να μην ανοίξει πυρ εναντίον τους. Από την Τρίτη το βράδυ, όταν ο Μουμπάρακ ανακοίνωσε ότι θα παραμείνει στην εξουσία μέχρι τον Σεπτέμβριο, αλλά δεν θα επιδιώξει μια νέα εκλογή, οι στρατιωτικές δυνάμεις  απέφευγαν την άμεση παρέμβαση. Ωστόσο, πολλοί αναλυτές υποστηρίζουν ότι ο ρόλος του μπορεί να είναι καθοριστικός στη συνέχεια.




 Η βία που ξέσπασε την  Τετάρτη και σήμερα  οδήγησε σε αρκετούς νεκρούς και δεκάδες χιλιάδες τραυματίες, σύμφωνα με το υπουργείο υγείας. Υπάρχει και ένας αλλοδαπός νεκρός, του οποίου η εθνικότητα δεν είναι ακόμη γνωστή, που  ξυλοκοπήθηκε μέχρι θανάτου στην Πλατεία Ταχρίρ. Αρκετοί αιγύπτιοι και ξένοι δημοσιογράφοι ( και δύο Έλληνες ) δέχθηκαν επίθεση κατά τη διάρκεια των  βίαιων γεγονότων, γεγονός που οδήγησε την Επιτροπή Προστασίας των Δημοσιογράφων (CPJ), να κατηγορήσει την κυβέρνηση για εκφοβισμό και λογοκρισία εις βάρος των μέσων ενημέρωσης. Σύμφωνα με τη Liberation οι ξένοι δημοσιογράφοι είναι στόχος των υποστηρικτών του Μουμπάρακ.







Η αντιπολίτευση εξακολουθεί να αρνείται να διαπραγματευθεί. 

Η βία που εξαπέλυσαν οι «υποστηρικτές»  του Μουμπάρακ, φαίνεται ότι έχουν ενισχύσει την αποφασιστικότητα των αντιπάλων του, οι οποίοι διοργανώνουν την Παρασκευή μεγάλες συγκεντρώσεις σε μια «ημέρα για την αποπομπή» -  προχωρώντας σε μια νέα έκκληση για την παραίτηση του Μουμπάρακ.





«Αυτό που συνέβη εχθές μας κάνει πιο αποφασισμένους να ανατρέψουμε τον πρόεδρο Μουμπάρακ»  δήλωσε εκπρόσωπος του κινήματος διαμαρτυρίας Kefaya («Φτάνει πια»). «Δεν θα υπάρξουν διαπραγματεύσεις με οποιοδήποτε μέλος του καθεστώτος Μουμπάρακ  μετά από όσα συνέβησαν χθες και αυτά που συνεχίζουν  να συμβαίνουν στην πλατεία Tahrir», συνέχισε.










Οι επόμενες ώρες και ημέρες θα είναι εξαιρετικά κρίσιμες και αβέβαιες.