Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Νέοι. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα Νέοι. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Τετάρτη 1 Οκτωβρίου 2014

ΟΟΣΑ: «Χαμένη γενιά» δημιουργεί η ανεργία των νέων σε Ελλάδα και Ισπανία – ιστορικό ρεκόρ της ανεργίας των νέων και στην Ιταλία


Η ανεργία των νέων έχει φθάσει σε απίστευτα ανησυχητικά επίπεδα, ξεπερνώντας το 50% σε χώρες όπως η Ελλάδα και η Ισπανία και πλέον είναι πραγματικός ο κίνδυνος να μιλάμε για μία χαμένη γενιά, τόνισε, σε ομιλία του, στη Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης ο γγ του ΟΟΣΑ Άνχελ Γκουρία.



Παρουσιάζοντας τις ετήσιες δραστηριότητες του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), στην Ολομέλεια της Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης, ο γενικός γραμματέας του Οργανισμού επισήμανε ακόμη ότι η οικονομική κρίση έχει επιδεινωθεί, οι ανισότητες αυξάνονται, τροφοδοτώντας μία κοινωνική κρίση ενώ, όπως τόνισε, η κατάσταση αυτή έχει προκαλέσει κατακόρυφη πτώση της εμπιστοσύνης των πολιτών προς τις κυβερνήσεις και τους θεσμούς.

Ο  Γκουρία αναφέρθηκε γενικά στις προσπάθειες που καταβάλλει ο ΟΟΣΑ για τη μείωση της ανεργίας, την ενίσχυση των εμπορικών ροών μεταξύ των κρατών, τον εξορθολογισμό των φορολογικών πολιτικών και τη στροφή προς οικονομίες χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Κάλεσε, τέλος, τους βουλευτές-μέλη της Συνέλευσης του Συμβουλίου της Ευρώπης, να αφουγκρασθούν τον σφυγμό της κοινωνίας και να συμβάλουν στη διαμόρφωση της πολιτικής του ΟΟΣΑ, για την ενίσχυση ανθρώπων που αισθάνονται σαν χαμένοι, μέσα στο νέο παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον.



Μικρή υποχώρηση παρουσίασε η ανεργία στην Ιταλία τον Αύγουστο, ωστόσο το ποσοστό της ανεργίας στους νέους συνέχισε να αυξάνεται, φτάνοντας σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.

Όπως ανακοίνωσε σήμερα η στατιστική υπηρεσία Istat, το ποσοστό ανεργίας μειώθηκε στο 12,3% τον Αύγουστο από 12,6% τον Ιούλιο, ενώ συγκριτικά με τον Αύγουστο του 2013 υποχώρησε κατά 0,1 ποσοστιαία μονάδα.

Παρ’ όλα αυτά, η ανεργίας στους νέους ηλικίας 15-24 ετών σκαρφάλωσε στο ιστορικό ρεκόρ του 44,2%. Σε μηνιαίο επίπεδο η αύξησή του άγγιξε τη μία ποσοστιαία μονάδα, ενώ σε ετήσια βάση αυξήθηκε κατά 3,6 ποσοστιαίες μονάδες, σημειώνει η Istat στην ανακοίνωσή της.

Με άλλα λόγια η Ευρώπη που κατασκευάζουν η Μέρκελ και οι επιτελείς της, οι τραπεζίτες και τα γεράκια των αγορών είναι μια Ευρώπη εφιαλτική.

Ειδικά οι νέοι είναι οι σύγχρονοι δουλοπάροικοι – μια γενιά κυριολεκτικά «χαμένη» με υποθηκευμένο το μέλλον της.


Κατά τα άλλα περισσεύουν τα μεγάλα λόγια, οι επισημάνσεις, τα κροκοδείλια δάκρυα σε συνέδρια, συμβούλια και διεθνή φόρα …   

Κυριακή 29 Ιουνίου 2014

Έκθεση της Κομισιόν για την εργασία: 7 στις 10 θέσεις εργασίας είναι θέσεις προσωρινής απασχόλησης

τoυ M…

Σύμφωνα με αυτή την έκθεση, η εύθραυστη οικονομική ανάπτυξη δε δημιουργεί σταθερές θέσεις απασχόλησης, ενώ  εμφανίζεται  εξαιρετικά προβληματική η κατάσταση στο χώρο των νέων, κυρίως των ανειδίκευτων.

Στην Ελλάδα, την Ισπανία και τη Σλοβακία, οι προσλήψεις νέων μειώθηκαν στο μισό το 2012 σε σύγκριση με το 2008, ενώ 7 στις 10 θέσεις εργασίας είναι θέσεις προσωρινής απασχόλησης.

Όπως επισημαίνεται στην ίδια πάντα έκθεση, οι ανειδίκευτοι εργαζόμενοι βρίσκουν ολοένα και πιο δύσκολα δουλειά, ενώ περισσότερες ευκαιρίες εργασίας παρουσιάζονται για όσους έχουν υψηλή ειδίκευση, ιδιαίτερα δε στους τομείς των υπηρεσιών υγείας, της πληροφορικής και σε διάφορες ειδικότητες στις υπηρεσίες.

Στη διάρκεια της κρίσης, διαπιστώνει η έκθεση, αυξήθηκαν κάθετα οι θέσεις προσωρινής και μερικής απασχόλησης και η αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης από τους ενδιαφερόμενους μπορεί να γίνει μόνο με την βελτίωση των δεξιοτήτων τους.

Το 2012 οι προσλήψεις εργαζομένων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου αυξήθηκαν σημαντικά, φθάνοντας το μέσο όρο στην Ένωση, στο 70%. Η Ελλάδα, που δεν ήταν συνηθισμένη σ’ αυτού του τύπου την εργασία, βρίσκεται και αυτή τώρα στο επίπεδο του μέσου κοινοτικού όρου, ενώ στην Ισπανία το ποσοστό συμβάσεων ορισμένου χρόνου έχει αγγίξει το 90%, τη Σλοβενία το 89% και στη Γαλλία το 88%.

Στην κατηγορία των νέων ηλικίας από 15 μέχρι 29 ετών οι μεγαλύτερες μειώσεις στις προσλήψεις καταγράφονται στην Ελλάδα, την Ισπανία και τη Σλοβενία, φθάνοντας σ’ αυτές τις τρεις χώρες στο 45%.

Η έκθεση κατατάσσει τις χώρες μέλη σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με το βαθμό που επλήγησαν από την κρίση. Στην πρώτη ομάδα βρίσκονται οι χώρες που γνώρισαν την μεγαλύτερη ύφεση δηλαδή η Ελλάδα, η Ισπανία και η Πορτογαλία, στις οποίες έχει διαπιστωθεί ότι οι νέοι τους αναγκάζονται να στραφούν σε θέσεις απασχόλησης με μικρές προοπτικές επαγγελματικής και μισθολογικής εξέλιξης. Στις άλλες δυο ομάδες, ενώ διαπιστώνεται μια οριακή μείωση των προσλήψεων αυτό δεν οδηγεί του νέους να αναζητούν εργασία κατώτερη των προσόντων τους.

Ο αριθμός των κενών θέσεων εργασίας μειώθηκε κατά 19% και οι προσλήψεις κατά 14%, κατά μέσο όρο, μεταξύ 2008 και 2012. Ειδικά στις χώρες του Νότου και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, σημειώθηκε απότομη πτώση των προσλήψεων σε ποσοστό 25%. Στα επαγγέλματα χαμηλής ειδίκευσης καταγράφεται η μεγαλύτερη μείωση της απασχόλησης μεταξύ του 2011 και του 2012. Ειδικά στις κατασκευές η μείωση της απασχόλησης έφθασε στο 50% στην Ελλάδα, την Ισπανία και τη Λιθουανία. 


Ζήτω η ΑΝΆΠΤΥΞΗ του Σαμαρά και της παρέας φερέφωνων του!!

Σάββατο 31 Μαΐου 2014

Ένα graffiti χίλιες λέξεις: η αλήθεια γράφεται στους τοίχους με τα πιο απλά λόγια

                                                                                                                      Του Μ…














Όταν αλήθειες γράφονται στους τοίχους με οδηγό τη φαντασία ...

κυρίως από νέους

που κάποιοι "καθώς πρέπει" και βολεμένοι τους αποκαλούν και ...
"μαύρο πρόβατο"




Τρίτη 27 Μαΐου 2014

Ξεκινά αύριο ο εξεταστικός μαραθώνιος. Καλή επιτυχία, παιδιά!


Ξεκινάει και φέτος ο μαραθώνιος των Πανελληνίων.

Δεκάδες χιλιάδες νέοι άνθρωποι, μαθητές θα βρεθούν αύριο νωρίς το πρωί  στα σχολεία.

Με πολλή αγωνία και πολλά όνειρα …

Σε μια κατάσταση, βέβαια, ζοφερή και ιδιαίτερα σκληρή για τους νέους.

Πολλοί από τους οποίους βιώνουν τη βαθιά αδικία και αισθάνονται απογοήτευση ή και έχουν τάσεις παραίτησης.

Εμείς, θέλουμε να τους διαβεβαιώσουμε ότι ο αγώνας, που δίνουν, αξίζει.
Είναι δικός τους και σε οποιαδήποτε περίπτωση αυτοί θα είναι οι νικητές.

Και ότι μπορούν – παρ’ όλες τις δυσκολίες – ν’ ανοίξουν νέους δρόμους στη ζωή τους.

Την ίδια στιγμή ετοιμάζονται και οι μαθητές της Α΄ Λυκείου να ξεκινήσουν τη δική τους περιπέτεια με τις εξετάσεις αυτού του «Νέου Λυκείου» μέσω της Τράπεζας Θεμάτων που με απίστευτη προχειρότητα και ανευθυνότητα εφαρμόζει το Υπουργείο Παιδείας.

Ένα «Νέο Λύκειο» που μετατρέπεται σε κέντρο ατελείωτων εξετάσεων με σκληρούς όρους και στην ουσία αυστηρά ταξικά προσδιορισμένο που αποσκοπεί στο να διώξει και να απορρίψει μαθητές, ιδιαίτερα από τα πιο αδύναμα κοινωνικά στρώματα.

Και αυτά τα παιδιά έχουν ανάγκη τη στήριξη και την αλληλεγγύη μας.

Και οπωσδήποτε ένα καλύτερο σχολείο, ένα διαφορετικό Λύκειο – πιο ανθρώπινο, πιο κοντά στις ανάγκες τους, με ουσιαστικές γνώσεις, δημοκρατικό και ανοικτό που να ανοίγει δρόμους για το μέλλον.


Και όχι ένα Λύκειο – ταφόπλακα στα όνειρα και τις φιλοδοξίες των νέων ανθρώπων και των οικογενειών τους.

Σάββατο 8 Μαρτίου 2014

Περί «αιωνίων» φοιτητών και της «αναβάθμισης» των Πανεπιστημίων


Πολλή συζήτηση έγινε τις τελευταίες ημέρες για την απόφαση του υπουργείου Παιδείας να ενεργοποίηση τη διάταξη  για τη διαγραφή των φοιτητών που παραμένουν στα ΑΕΙ και ΤΕΙ για πολλά χρόνια.

Από την πλευρά της κυβέρνησης αλλά και από τα γνωστά συνοδοιπορούντα και αλαλάζοντα Μέσα Ενημέρωσης – καλύτερα παραπληροφόρησης – αυτή απόφαση συνοδεύτηκε από ισχυρισμούς για την αναβάθμιση της ποιότητας της Ανώτατης Εκπαίδευσης, για αυστηροποίηση των σπουδών, για τους «τεμπέληδες» φοιτητές και με απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς για όσους αντιδρούν σ’ αυτό το μέτρο, ακόμη και για τους πρυτάνεις των ΑΕΙ.

Πρόκειται σαφώς για έναν ιδιότυπο λαϊκισμό που συμπληρώνει τα νεοφιλελεύθερης επιλογής μέτρα και έχουν έντονα αυταρχικό χαρακτήρα.

Ας αφήσουμε το κοινωνικό πρόβλημα που αφορά άμεσα 180.000 φοιτητές που ανήκουν στην κατηγορία εκείνων που φοιτούν στην ανώτατη εκπαίδευση πριν το 2006 αλλά και τις οικογένειές τους.

Ας αφήσουμε ακόμη ότι με αυτά τα νομοθετήματα και τα αντίστοιχα μέτρα συνδέονται δύο κατεξοχήν «παιδειοκτόνοι» υπουργοί – η Αννούλα Διαμαντοπούλου, που επί υπουργίας της ψηφίστηκε ο σχετικός νόμος και ο Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, ο υπουργός των επιστρατεύσεων των καθηγητών και των ποινικών διώξεων σε βάρος αγωνιζόμενων μαθητών.


Και ας έρθουμε να εξηγήσουμε γιατί να είναι λαϊκιστικό και αυταρχικό μέτρο , κενό ουσιαστικού περιεχομένου και αποσκοπεί στο να δείξει στη κοινή γνώμη ότι «κάτι κάνουμε και στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης».

ü  Καταρχάς, το μέτρο λειτουργεί αιφνιδιαστικά και δεν δίνει ένα εύλογο χρονικό διάστημα στους υπόχρεους φοιτητές ώστε να ταχτοποιήσουν τις εκκρεμότητές τους.

ü  Όπως έχει ήδη διατυπωθεί και από την ίδια την πανεπιστημιακή κοινότητα, τους ίδιους τους πρυτάνεις των κορυφαίων ΑΕΙ αλλά και εκπροσώπους των φοιτητών, στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης και των μνημονίων, όπου πολλοί φοιτητές αναγκάζονται να εργάζονται για να συμβάλλουν στα πενιχρά οικονομικά των οικογενειών τους ή μένουν μακριά από τις σχολές τους, επειδή δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα έξοδα διαμονής, το μέτρο αυτό λειτουργεί κατεξοχήν κοινωνικά άδικα και εξοντωτικά.

ü  Άραγε, οι «αιώνιοι φοιτητές» επιβαρύνουν οικονομικά τις σχολές τους; Μα ήδη με την υπάρχουσα νομοθεσία μετά το πέμπτο έτος δεν τους χορηγείται πάσο για τα μέσα συγκοινωνίας, συγγράμματα και κανονικά δεν μπορούν να μένουν στις φοιτητικές εστίες. Συνεπώς, πώς επιβαρύνονται οικονομικά τα ΑΕΙ και ΤΕΙ από αυτούς τους φοιτητές;


ü  Είναι αστείο να μιλάμε για «αναβάθμιση» της Ανώτατης Παιδείας και για οικονομική ανακούφιση των ΑΕΙ και ΤΕΙ, όταν
-          Η χώρα μας έχει καταντήσει να είναι η τελευταία στην ευρωζώνη από την άποψη των δαπανών για την παιδεία και μια από τις τελευταίες ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ;
-          Πολύ περισσότερο, όταν η έρευνα έχει εξοβελιστεί και στραγγαλιστεί στα ανώτατα και ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα.

ü  Γιατί  η «εξυγίανση» των ΑΕΙ και ΤΕΙ δεν αρχίζει από τον τρόπο ανάδειξης και προώθησης του διδακτικού προσωπικού – που συνήθως γίνεται μέσα από αδιαφανείς διαδικασίες και μέσα από ένα δίκτυο συναλλαγής όπου εμπλέκεται και η πολιτική εξουσία;
  Καθώς και μέσα από την επανεξέταση του προγράμματος σπουδών το οποίο, συνήθως πάλι, στις περισσότερες σχολές «φορτώνεται» με έναν υπερβολικό όγκο μαθημάτων και ύλης, προκειμένου να «βολευτούν» οι ημέτεροι με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται οι φοιτητές  με αμφίβολης χρησιμότητας και σκοπιμότητας μαθήματα, με πολύ χαμηλό επίπεδο και αδιάφορα στην πλειοψηφία τους.
  Αυτό είναι άλλωστε που οδηγεί στο φαινόμενο πολλοί νέοι και αξιόλογοι άνθρωποι που έχουν εισαχθεί ακόμη και σε σχολές με υψηλή ζήτηση να απογοητεύονται, να εκφράζουν διαθέσεις παραίτησης ακόμη και από το πρώτο έτος.

ü  Μα – ισχυρίζονται οι υπέρμαχοι του μέτρου και πολλοί που τους ακολουθούν, όπως μεγάλο μέρος της κοινής γνώμης – και στα πανεπιστήμια της Ευρώπης υπάρχουν αυστηρά μέτρα και όροι και οι φοιτητές έχουν σαφείς υποχρεώσεις.
    Φυσικά και οι φοιτητές πρέπει να έχουν υποχρεώσεις, ούτε το πανεπιστήμιο να είναι ξέφραγο αμπέλι.
  Μπορούμε, όμως, στα σοβαρά να μιλήσουμε γι’ αυτά τα θέματα, παραγνωρίζοντας:
-          Τις κοινωνικές υποδομές, τα δίκτυα υποστήριξης και τις διευκολύνσεις που παρέχονται στους φοιτητές σε μια σειρά προηγμένες χώρες;
-          Τις υποδομές μέσα στα ίδια τα πανεπιστήμια και τις συνθήκες μέσα στις οποίες αναπτύσσεται το διδακτικό και μορφωτικό έργο;
  Και επειδή – είναι πάγια τακτική των κυβερνώντων και των χειριστών της κοινής γνώμης – να στηρίζονται και να αξιοποιούν την άγνοια ή την ημιμάθεια που διακρίνει μεγάλο μέρος της κοινωνίας, μπορούμε άραγε να αγνοήσουμε ζητήματα, όπως:
-          Τις σαφώς πιο εξελιγμένες και ευέλικτες δομές που υπάρχουν στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα σε μια σειρά χώρες.
-          Τη δυνατότητα που έχουν οι φοιτητές στη διάρκεια των σπουδών τους να αλλάζουν σχολή, περισσότερο από μία φορές, στο βαθμό που η πρώτη τους επιλογή δεν τους ικανοποιεί.
-          Πόσο αυτό μοιάζει με το δικό μας άκαμπτο, συγκεντρωτικό, μονοδιάστατο και εν τέλει αναχρονιστικό θεσμικό πλαίσιο των ΑΕΙ και ΤΕΙ;
-          Για να μην πάμε στην άλλη όχθη του Ατλαντικού – αλλά και σε ορισμένες χώρες της Ευρώπης – όπου οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να δομήσουν το βασικό τους πτυχίο αξιοποιώντας μαθήματα και κατευθύνσεις από διαφορετικές σχολές ή αντικείμενα.
  Τι από όλα αυτά – και άλλα πολλά – υπάρχει στο δικό μας εκπαιδευτικό σύστημα;

Τι εξυπηρετεί, λοιπόν, αυτό το μέτρο;

ü  Τελικά, την επίδειξη του «ότι κάτι κάνουμε» χωρίς στην ουσία να κάνουμε τίποτα στην ουσία;
ü  Την επίδειξη πυγμής, δύναμης, αυταρχισμού σε μια κοινωνία που αρέσκεται σε μεγάλο βαθμό να παρακολουθεί παθητικά σχεδόν μοιρολατρικά ή και να αισθάνεται ως συνένοχη σε όσα σε βάρος της γίνονται;
ü  Μήπως, τελικά, είναι μια άλλη σκληρή ταξική επιλογή που περιορίζει – ειδικά στην εποχή μας – τη δυνατότητα των νέων ανθρώπων να διεκδικήσουν ένα καλύτερο μέλλον με καλύτερες προϋποθέσεις και δυνατότητες. Ενισχύοντας ένα πολύ πιο κλειστό σύστημα ανώτατης εκπαίδευσης που θα ευνοεί εξ αντικειμένου τους οικονομικά πιο ισχυρούς;
ü  Άλλωστε το ζητούμενο στην Ελλάδα – πειραματόζωο, της ζώνης του μνημονίου και της πλήρους υποτέλειας, είναι να έχουμε μια μάζα φτηνού και πρόχειρου εργατικού δυναμικού των 200 – 300 ευρώ που δεν θα μπορεί να διεκδικεί και κάτι καλύτερο. Όπου, ειδικά οι νέοι, θα είναι οι σύγχρονοι δουλοπάροικοι.
  Έτσι κι αλλιώς τα τέκνα της ολιγαρχίας και της μικρής εκείνης μειοψηφίας των οικονομικά ισχυρών μπορούν να απολαμβάνουν τις σπουδές τους στα  κολέγια με τις υψηλές αμοιβές αλλά και στην τελική τα εύκολα – για να μην πούμε, προπληρωμένα πτυχία.

ü  Ας αναζητήσουμε, τέλος, τη διασύνδεση τέτοιων μέτρων με την βαθμιαία ενίσχυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων και κολεγίων στη χώρα μας αλλά και της εμφάνισης – ήδη υπάρχει βέβαια – σε πολύ μεγαλύτερη έκταση μιας φροντιστηριακής παραπαιδείας για τους φοιτητές των ανώτερων και ανώτατων σχολών.
Και όλα αυτά σε μια εποχή που η κοινωνία μας αιμορραγεί από την έξοδο του πιο ζωντανού κομματιού της, των νέων ανθρώπων, σε άλλες χώρες.
 Μήπως τελικά τέτοιου είδους μέτρα ευνοήσουν ακόμη μεγαλύτερες τάσεις φυγής;


Αυτά για αρχή και θα επανέλθουμε … 

Πέμπτη 31 Μαΐου 2012

Τραγικές οι συνέπειες για τα παιδιά από την κρίση - Αυξάνεται και η μαθητική διαρροή. 20,6% λιγότερες εγγραφές στην Λυκείου τη χρονιά 2010-2011



Τραγικές είναι οι συνέπειες  της οικονομικής κρίσης και της πολιτικής του Μνημονίου που πλήττουν την πιο ευαίσθητη ομάδα του πληθυσμού – τα ίδια τα παιδιά.

Με οριστική έξοδο από το σχολείο απειλούνται ολοένα και περισσότεροι μαθητές εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.

Τα ποσοστά όσων εγκαταλείπουν ης σπουδές τους μετά την ολοκλήρωση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης (γυμνάσιο) είναι διαρκώς αυξανόμενα, ιδιαίτερα δε σε περιοχές της χώρας με χαμηλό δείκτη ευημερίας και υψηλή ανεργία.

Σύμφωνα  με στοιχεία του υπουργείου Παιδείας για το σχολικό έτος 2010-2011 όταν και εκδηλώθηκαν οι πρώτες επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας οι μαθητές που ενεγράφησαν στην Α’ τάξη Λυκείου ήταν κατά 21.542 λιγότεροι σε σχέση με όσους αποφοίτησαν από τη Γ Γυμνασίου.

Πρόκειται για ποσοστό διαρροής 20,6%, χωρίς να είναι γνωστό εάν οι μαθητές αυτοί επέλεξαν να ενταχθούν πρόωρα στην αγορά εργασίας ή στράφηκαν για φοίτηση στην υποβαθμισμένη τεχνικο-επαγγελματική εκπαίδευση.

Ειδικότερα, ο αριθμός των μαθητών που αποφοίτησε από την Στ’ Δημοτικού κατά το σχολικό έτος 2009-2010 ήταν 99.169. Την επόμενη χρονιά (2010-201 1) στην Α΄ Γυμνασίου ενεγράφησαν 109.898 μαθητές, εκ των οποίων οι 106.010 ήταν ενεργοί , δηλαδή όσοι τελικά παρακολούθησαν μαθήματα.

Τα στοιχεία διαφοροποιούνται σε ότι αφορά τη μετάβαση από το Γυμνάσιο στο Λύκειο. Είναι ενδεικτικό ότι κατά το σχολικό έτος 2009-2010 ο αριθμός των μαθητών που αποφοίτησαν από τη Γ Γυμνασίου πανελλαδικώς ήταν 104.939 μαθητές. Από αυτούς, όμως, την επόμενη χρονιά (2010-2011) ενεγράφησαν στην Α’ Λυκείου μόλις οι 83.397 μαθητές, εκ των οποίων ενεργοί ήταν οι 82.469.


Σε έκθεσή της, επίσης, η Ελληνική Εθνική Επιτροπή της UNICEF παρουσίασε για πρώτη φορά την Έκθεση «Η Κατάσταση των Παιδιών στην Ελλάδα 2012» που συντάχθηκε για λογαριασμό της σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αθηνών και σκιαγραφεί την κατάσταση των παιδιών στην Ελλάδα σήμερα, καθώς και πρωτοβουλίες για τον εμβολιασμό των παιδιών στην Ελλάδα και τον κόσμο.

Μερικά στοιχεία που σοκάρουν:

439.000 ανήλικοι ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας, ενώ το ποσοστό της παιδικής φτώχειας στη χώρα είναι 23%,

εάν λάβουμε υπόψη τη σχολική διαρροή, υπολογίζεται ότι οι ανήλικοι έως 16 ετών που εργάζονται, ξεπερνούν τις 100.000.

τα παιδιά στην Ελλάδα ζουν σε ένα περισσότερο βίαιο περιβάλλον. Από το 2008 μέχρι το 2010, η εγκληματικότητα στην χώρα αυξήθηκε πάνω από 40%, ενώ και για το 2011 αναμένεται περαιτέρω αύξηση. Ο σχολικός εκφοβισμός έχει αυξηθεί 74% από 2002 μέχρι το 2010. Ταυτόχρονα, έχει σημειωθεί και αύξηση της εγκληματικότητας ανηλίκων.

Σε έρευνα, ακόμη, των εφήβων συμβούλων του Συνηγόρου του Παιδιού σχετικά με τις  συνέπειες της κρίσης στη ζωή των μαθητών γίνονται ορισμένες κρίσιμες διαπιστώσεις.

Τα ερωτηματολόγια διαμόρφωσαν οι έφηβοι σύμβουλοι με τη συμβολή των επιστημόνων του Συνηγόρου, μετά από συζήτηση με θέμα την κρίση αρχικά στην 3η συνάντηση της Ομάδας και έπειτα στο ηλεκτρονικό φόρουμ του Συνηγόρου του Παιδιού. Συμπληρώθηκαν ανώνυμα από 1211 μαθητές και μαθήτριες (396 γυμνασίου και 815 λυκείου) σε 22 σχολεία των παρακάτω περιοχών: Αθήνα, Πειραιά, Γέρακα Αττικής, Κορυδαλλό, Θεσσαλονίκη, Ρόδο, Κατερίνη, Νάουσα, Καρδίτσα, Γιάννενα, Πάτρα, Σητεία, Φιλιατρά, Πεταλίδι. Στα σχολεία αυτά είχε σταλεί σχετική εγκύκλιος του Υπουργείου Παιδείας.

Οι μαθητές πιστεύουν ότι η κρίση έχει σοβαρές συνέπειες στη ζωή τους (89% στην οικογένεια, 82% στο σχολείο, 92% στην υπόλοιπη κοινωνία). Μάλιστα, το 29% των μαθητών συζητούν στις οικογένειές τους την πιθανότητα μετανάστευσης ενός τουλάχιστον μέλους της στο εξωτερικό.

Εντύπωση προκαλεί ότι ενώ καταγράφεται σημαντική μείωση στα οικογενειακά έξοδα (πχ. 70% των μαθητών αναφέρουν αρνητικές αλλαγές στο επίπεδο διαβίωσής τους και 60% στο χαρτζιλίκι τους), μόνο το 33% αυτών δεν έχει περιορίσει τα φροντιστήρια και τα μαθήματα ξένων γλωσσών.

Παράλληλα, το 20% απάντησε ότι ο ένας ή και οι δύο γονείς του έχουν χάσει τη δουλειά τους, ενώ το 82% αναφέρουν αρνητικές επιπτώσεις στην εργασιακή κατάσταση των γονέων τους.

Οι έφηβοι κατέγραψαν προτάσεις για ένα πιο κοινωνικό και συμμετοχικό σχολείο, που θα τους κινεί το ενδιαφέρον αλλά και θα απαντά σε διάφορα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Αυτή είναι η κατάσταση που βιώνουν τα παιδιά και οι έφηβοι στη σύγχρονη Ελλάδα της κρίσης και του Μνημονίου.

Και καθημερινά η κατάσταση αυτή χειροτερεύει με ασύλληπτα τραγικές συνέπειες για τα ίδια τα παιδιά και το μέλλον της κοινωνίας μας.

Είναι καιρός αυτή η κατάσταση να ανατραπεί και να ανοίξει ο δρόμος για μια άλλη προοπτική. 


Πέμπτη 15 Μαρτίου 2012

Το «όνειρο» και οι εφιάλτες των νέων σε Ελλάδα και Ισπανία



Το γύρο του κόσμου έκαναν οι φωτογραφίες και το βίντεο από τη θεατρική χειρονομία του Ζαν Κλωντ Γιούνγκερ, προέδρου του Eurogroup, να προσπαθήσει να «στραγγαλίσει» τον υπουργό Οικονομικών της Ισπανίας, Luis de Guindos.



Στη συνέχεια, βέβαια, ακολούθησαν φιλιά, γελάκια, αγκαλιές … άλλωστε οι κύριοι είναι ομοϊδεάτες. Μετέχουν στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα, στο οποίο πρόεδρος είναι ο Γιούνγκερ.

Οι θεατρινισμοί αυτοί δεν μπορούν να κρύψουν την σκληρή πραγματικότητα.

Οι Ευρωπαίοι ηγήτορες ανησυχούν μήπως η Ισπανία είναι το επόμενο μεγάλο «θύμα» της κρίσης. Μήπως ακολουθήσει την τύχη της Ελλάδας και με δεδομένο το μέγεθος της ισπανικής οικονομίας, μήπως αυτό οδηγήσει σε πλήρη αποσταθεροποίηση την ευρωζώνη.

Κι αυτό σημαίνει ότι θα πιέσουν ασφυκτικά την Ισπανία για να "συμμορφωθεί"  στις πιο αυστηρές πολιτικές λιτότητας. 

 Το σίγουρο είναι ότι ελάχιστους μήνες αφότου η συντηρητική κυβέρνηση του Μαριάνο Ραχόι ανέλαβε την εξουσία, τα οικονομικά αποτελέσματα δεν είναι και τόσο ενθαρρυντικά.

Έτσι η ισπανική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι για το 2012 αναθεωρεί τους στόχους της για το δημόσιο έλλειμμα, που ήταν 4,4% του ΑΕΠ, στο 5,8%.

Ενώ η ανεργία συνεχίζει να είναι η πιο υψηλή στην ΕΕ ξεπερνώντας το 25% και ειδικότερα η ανεργία των νέων φθάνει στο 50%.

Για να φθάσει,  όμως, και στο στόχο του 5,8% του ελλείμματος η ισπανική κυβέρνηση πρέπει να προχωρήσει σε περικοπές και μέτρα λιτότητας ύψους 30 δις. ευρώ μέσα στο 2012, γεγονός που θα επιφέρει βαρύ πλήγμα στις κοινωνικές δαπάνες και στα εισοδήματα των εργαζομένων.

Από την άποψη αυτή  φαίνεται ότι είναι κοινή η μοίρα των δύο λαών – του ελληνικού και του ισπανικού.

Και πολύ περισσότερο των νέων ανθρώπων και των δύο χωρών.

Παρουσιάζουμε, λοιπόν, ορισμένα ενδιαφέροντα σημεία από ένα άρθρο του γαλλικού Monde, με τίτλο: «1000 ευρώ. Ο μισθός των ονείρων!»



Το άρθρο της Carmen Pérez-Lanzac κάνει λόγο για τον όρο “milleuriste» που όταν λανσαρίστηκε για πρώτη φορά το 2005 στην Ισπανία αφορούσε τους νέους που βρίσκονταν σε εργασιακή επισφάλεια. Σήμερα, που ένας στους δύο ισπανούς νέους είναι άνεργος το να λαμβάνει ένα μισθό των 1000 ευρώ, αποτελεί πλέον ένα όνειρο.

Ήταν τον Αύγουστο του 2005 όταν μια νεαρή Καταλανή, η Carolina Alguacil, 27 ετών , έστειλε ένα γράμμα στην εφημερίδα El Pais, όπου χαρακτηριστικά έλεγε: «είμαι  mileurista». Ο όρος ήταν πρωτότυπος δικός της και αποτελούσε στην ουσία μια ελεγεία για την ανασφάλεια που ένιωθαν οι νέοι της Ισπανίας στο χώρο εργασίας.

Κάτι αντίστοιχο με τη δική μας «γενιά των 700 ευρώ».

Και οι δύο όροι εξέφραζαν τα συσσωρευμένα συναισθήματα αδικίας και απογοήτευσης.

Που τώρα φαντάζουν ως ματαιωμένα όνειρα στην απίστευτα σκληρή πραγματικότητα που ζούμε και στις δύο χώρες.

 Σύμφωνα με την Carolina "οι milleuriste είναι σε ηλικία 25 έως 34 ετών, είναι πτυχιούχοι, εκπαιδευμένοι, οι οποίοι κατέχουν ξένες γλώσσες... Ανήκουν στον κόσμο της εργασίας για τρία ή τέσσερα χρόνια και έχουν γνωρίσει και μια δεύτερη απασχόληση (αν είναι τυχεροί) [...]. Το πρόβλημα είναι ότι δεν κερδίζουν πάνω από 1000 ευρώ, χωρίς πριμ - και δεν έχουν κανένα δικαίωμα  να διαμαρτύρονται. Αυτοί δεν αποταμιεύουν, δεν έχει προσωπική περιουσία, δεν έχει αυτοκίνητο, ούτε παιδιά, ζει από μέρα σε μέρα. Μερικές φορές είναι διασκεδαστικό, αλλά τελικά, είναι κάτι που σε φθείρει».

Σήμερα η εικόνα των νέων της Ισπανίας είναι πολύ χειρότερη. Σήμερα το να κερδίσουν 1000 ευρώ αποτελεί πλέον επιθυμία και όνειρο.

Το 2005 η ανεργία των νέων ήταν 20%. Σήμερα βρίσκεται στο 50% για μεγάλο χρονικό διάστημα, όντας διπλάσιο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (22,4%).

Βέβαια, για τις ελληνικές συνθήκες και δεδομένα η εξέλιξη είναι πολύ χειρότερη.

Τα 700 ευρώ αποτελούν «όνειρο» όχι μόνο για τους νέους αλλά και για την πλειοψηφία των εργαζομένων στον ιδιωτικό τομέα, καθώς και σε μεγάλα τμήματα του δημοσίου.

Ενώ οι νέοι οδηγούνται δια της βίας στα 500 ευρώ το μήνα … και βλέπουμε.

Όσο για τα 1000 ευρώ, αποτελούν μακρινή … ανάμνηση ακόμη και για εργαζόμενους με πολλά χρόνια υπηρεσίας.

Το άρθρο συνεχίζει:

Μέχρι τώρα, πολλοί από αυτούς τους νέους ανθρώπους μπορεί να υπολογίζουν στη βοήθεια από τους γονείς τους. Αλλά για ορισμένους, αυτό το δίχτυ ασφαλείας έχει τελειώσει. «"Όλοι οι δείκτες έχουν επιδεινωθεί, όλοι» επισημαίνει ο κοινωνιολόγος Esteban Sanchez, ένας ειδικός σε θέματα νεολαίας.



"Η ανεργία είναι στο πιο υψηλό σημείο, παντού υπάρχουν συμβάσεις  ορισμένου χρόνου όπως και οι  χαμηλοί μισθοί. Το φαινόμενο είναι εντυπωσιακό. Δεν υπάρχει ένα στατιστικό στοιχείο που να μας επιτρέπει να αναμένουμε μια θετική προοπτική. " "Η γενική αίσθηση είναι ότι δεν υπάρχει μέλλον», λέει ο Guillermo Jimenez, 21, ένας φοιτητής Δικαίου και Πολιτικής Επιστήμης και μέλος του Συλλόγου Φοιτητών Juventud sin Futuro [«Νεολαία χωρίς μέλλον»].

Σύμφωνα με κοινωνικές έρευνες το 75% των νέων της Ισπανίας είναι πεπεισμένοι ότι θα ζήσουν χειρότερα από τους γονείς τους.

Ενώ, σύμφωνα με το τελευταίο Ευρωβαρόμετρο, το 68% των νεαρών Ισπανών είναι έτοιμοι να εγκαταλείψουν τη χώρα τους.

Στην Ισπανία, οι νέοι  18-34 ετών είναι ακριβώς 10.423.798. Τα καθαρά εισοδήματά τους (συμπεριλαμβανομένων των ανέργων) ανέρχονται σε  824 ευρώ το μήνα. Για εκείνους που εργάζονται, το εισόδημα αυτό έφτασε κατά μέσο όρο στα 1.318 ευρώ  (στοιχεία του ισπανικού Συμβουλίου για τη Νεολαία).

Οπωσδήποτε, λοιπόν, η μοίρα, τα βιώματα, τα συναισθήματα αδικίας και απελπισίας είναι κοινά.

Ωστόσο, δεν μπορούμε να μην αναλογιστούμε και τη θέση των Ελλήνων εργαζομένων και  νέων.

Να μην αναλογιστούμε ότι και μέσα σ’ αυτές τις συνθήκες κρίσης η απόσταση από χώρες δοκιμαζόμενες όπως η Ισπανία μεγαλώνει ακόμη περισσότερο.

Αφού τα 800 περίπου ευρώ το μήνα δεν μπορεί πλέον να διαθέτει ως εισόδημα όχι ο νέος αλλά ούτε και ο εργαζόμενος μεγαλύτερης ηλικίας ακόμη και πανεπιστημιακής μόρφωσης.

Ενώ τα 1300 αποτελούν αμφισβητούμενη πραγματικότητα ως και μακρινό όνειρο για εργαζομένους που βρίσκονται στην αγορά εργασίας μέχρι και 25 χρόνια.

Οι πολιτικές της λιτότητας οδηγούν τους λαούς στην εξαθλίωση και τους νέους   σε απόγνωση.

Πολύ περισσότερο: η Ελλάδα  βρίσκεται στη θλιβερή «πρωτοπορία» αυτών των εξελίξεων.

Είναι καιρός να τα ανατρέψουμε όλα αυτά.

Κυριακή 19 Φεβρουαρίου 2012

Μια ανθρωποθάλασσα διαδήλωσε στην Ισπανία κατά των μέτρων λιτότητας και της μεταρρύθμισης της εργατικής νομοθεσίας




Χιλιάδες άνθρωποι συγκεντρώθηκαν στη Μαδρίτη στις 19 Φεβρουαρίου σε ένδειξη διαμαρτυρίας κατά της μεταρρύθμισης της εργατικής νομοθεσίας.

 Εκατοντάδες χιλιάδες διαδηλωτές, κυματίζοντας κόκκινες σημαίες, διαδήλωσαν στις πόλεις της Ισπανίας την Κυριακή, 19 Φεβρουαρίου για να διαμαρτυρηθούν κατά της μεταρρύθμισης της εργατικής νομοθεσίας.



Αυτή ήταν  η πρώτη μαζική απάντηση προς την κυβέρνηση, που προωθεί μια σειρά «μεταρρυθμίσεων» στο όνομα της καταπολέμησης της ανεργίας που καλπάζει σχεδόν στο 23%.

Η κυβέρνηση του Μαριάνο Ραχόι  ενέκρινε στις 11 Φεβρουαρίου την μεγαλύτερη «ευελιξία» της αγοράς εργασίας, συμπεριλαμβανομένων μέτρων για μείωση των κατώτερων μισθών και  μέτρων για την «τόνωση» της απασχόλησης των νέων.

Οι δύο κύριες εκδηλώσεις στις οποίες συμμετείχαν εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι πραγματοποιήθηκαν στη Μαδρίτη και στη Βαρκελώνη,  που ανταποκρίθηκαν στην έκκληση των συνδικάτων για να διαμαρτυρηθούν κατά της μεταρρύθμισης, η οποία πιστεύουν ότι θα «επιταχύνει την καταστροφή των θέσεων εργασίας».

Παρόμοιες διαδηλώσεις πραγματοποιήθηκαν σε 57 πόλεις της Ισπανίας κατά της μεταρρύθμισης που εξήγγειλε η κυβέρνηση των Συντηρητικών, προκειμένου – υποτίθεται -  να οδηγήσει τη χώρα έξω από την κρίση και την ανεργία του 22,85%, που αποτελεί  ρεκόρ μεταξύ των βιομηχανικών χωρών.


Τα σωματεία μιλούν για μια δυναμική κινητοποίηση, ανακοινώνοντας ότι συμμετείχαν 500.000 διαδηλωτές στη Μαδρίτη, 400.000 στη Βαρκελώνη, 150.000 στη Βαλένθια, 50000 στη Σεβίλλη.


 Στη Μαδρίτη, οι διαδηλωτές συγκεντρώθηκαν μετά το  κάλεσμα της UGT και των Comisiones Obreras (CCOO), των δύο κυριότερων  ισπανικών συνδικαλιστικών οργανώσεων και πλημμύρισαν τους κεντρικούς δρόμους της πρωτεύουσας με πανό και πλακάτ με συνθήματα όπως "όχι στην άδικη  άδικη, αναποτελεσματική, περιττή μεταρρύθμιση Εργασίας " ή "Όχι στις περικοπές του προϋπολογισμού και της μεταρρύθμισης. Γενική Απεργία".



"Απεργία, απεργία, απεργία» , φώναζαν οι διαδηλωτές, οι οποίοι κάλεσαν την κυβέρνηση να αρχίσει διαπραγματεύσεις για τη μεταρρύθμιση. «Πρέπει να συνεχίσουμε. Αφού και αυτοί θα συνεχίσουν μέχρι να αφαιρέσουν τα δικαιώματά μας » , δήλωσε ο Victor Ogando , ένας διαδηλωτής 44 ετών, που  φορούσε ένα μαύρο καπέλο διακοσμημένο με λευκά και κόκκινα διακριτικά της CCOO, πρώην εργαζόμενος στις κατασκευές και σήμερα άνεργος.

Ανάμεσα στο πλήθος υπήρχαν πολλοί εκπαιδευτικοί που  διαδήλωσαν φορώντας τη φανέλα της «πράσινης παλίρροιας», ενός κινήματος διαμαρτυρίας που γεννήθηκε το Σεπτέμβριο στην περιοχή της Μαδρίτης, ενάντια στις περικοπές στην εκπαίδευση.

 Υπήρχαν και διαδηλωτές που ανήκαν στους «Αγανακτισμένους». «Είμαι εδώ για να διαδηλώσω εναντίον της μεταρρύθμιση της εργασίας, αλλά και ενάντια στις περικοπές στις δημόσιες υπηρεσίες» , δήλωσε ο Clemencia Alvarado , ένας δάσκαλος  54 ετών φορώντας το πράσινο μπλουζάκι με το σύνθημα "ένα δημόσιο σχολείο για όλους» .  "Η Διδασκαλία δεν είναι δαπάνη, είναι το μέλλον μας " , πρόσθεσε.


Οι νέοι Ισπανοί ήταν παρόντες σε μεγάλους αριθμούς για να διαμαρτυρηθούν κατά της μεταρρύθμισης της εργατικής νομοθεσίας.



Εδώ στη Βαρκελώνη. ΑΡ / Emilio Morenatti

 Αυτοί άλλωστε πλήττονται από την ανεργία, με  ποσοστό 48,6% στην ομάδα 16-24 χρόνων. "Φοβάμαι ότι η γενιά μας έχει λιγότερα δικαιώματα από τους γονείς μας, πως δεν ζούμε καλά. Θεωρώ ότι η Ισπανία και η Ευρώπη γύρισε πίσω με αυτό το είδος των μεταρρυθμίσεων", ανέφερε ο Alsedo Jordi, ένας φοιτητής του Πολυτεχνείου, 23 ετών, ντυμένος στα μαύρα.

"Τραπεζίτες, κλέφτες, επιστρέψτε τα εκατομμύρια» , φώναζαν οι διαδηλωτές στη Βαρκελώνη.

Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2011

2011 – Η χρονιά του Κρόνου … σε μια χώρα που «τρώει τα παιδιά της»


Μέρες που ανακαλούμε στη μνήμη

Τη δολοφονία ενός νέου παιδιού.

Του μικρού Αλέξη.

Από τα «όργανα της τάξης»

Που έβγαλαν τον τσαμπουκά τους απέναντι σ’ άοπλα παιδιά.

Γιατί ο «νόμος και η τάξη» - για την ακρίβεια αυτοί που ισχυρίζονται ότι τον εκπροσωπούν – μισούν τους νέους αυτής της χώρας.

Τους θεωρούν «ανατρεπτικά» στοιχεία, που πρέπει να συμμορφώνονται με την ωμή βία.

 Στα τρία χρόνια που πέρασαν από το δραματικό αυτό γεγονός, εκείνο που μπορούμε να καταγράψουμε είναι μια απέραντη θλίψη, για την κατάντια αυτού του κράτους.

Που συνεχίζει να «δολοφονεί», να «τρώει» τα δικά του παιδιά.

 Και δεν είναι οι ατελείωτοι τόνοι τοξικών που εξαπολύει εναντίον τους σε κάθε ειρηνική διαμαρτυρία.

Δεν είναι η προκλητική βία των δυνάμεων καταστολής.

 Είναι πρώτα απ’ όλα η προσωποποιημένη βία απέναντι σε κάθε νέο.

 Που  απειλεί να του στερήσει το δικαίωμα στην ελπίδα και το όνειρο.

  Που τον ωθεί να αποχαιρετήσει τη δική του πατρίδα για να βρει ένα καλύτερο, πιο ανθρώπινο μέλλον.

 Που επιτρέπει σε 16χρονους μαθητές να λιποθυμούν από ασιτία και άλλους να καταφεύγουν  στα συσσίτια.

 Που οδηγεί άλλους στο σύγχρονο Καιάδα, όταν αφαιρεί από μικρά παιδιά που έχουν υποστεί μεταμόσχευση ζωτικών οργάνων,  άτομα με αυτισμό, μεσογειακή αναιμία, διαβήτη, όσους πάσχουν από AIDS, τη δυνατότητα να δικαιούνται προνοιακά επιδόματα και δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

 Είναι μια βία ωμή, απάνθρωπη, καθημερινή και αδιάκριτη.

Σε μια χώρα και σ’ ένα πολιτικό σύστημα  που κινδυνεύει να μετατραπεί σε σύγχρονο Καιάδα.

Ή καλύτερα στο σύγχρονο Κρόνο που κρατά ζηλότυπα την εξουσία του καταβροχθίζοντας τα ίδια του τα παιδιά.

Ας μη το επιτρέψουμε.

Στη μνήμη του Αλέξη και του κάθε Αλέξη αυτής της γης.