Παρασκευή 5 Ιουνίου 2015

Διαπραγματεύσεων συνέχεια…


του M ...
 Η  διαπραγμάτευση πραγματοποιείται ανάμεσε σε δυο μέρη με αντικρουόμενα συμφέροντα που το καθένα απ΄ αυτά προσπαθεί να υλοποιήσει τους στόχους του.  Η επιτυχία της διαπραγμάτευσης βασίζεται στην ισορροπία δυνάμεων μεταξύ αυτών που διαπραγματεύονται. Χαρακτηριστικό πρότυπο διαπραγμάτευσης μεταξύ ισχυρού και αδύναμου μέρους θεωρείται ο διάλογος Αθηναίων - Μηλίων στην ιστορία του Θουκυδίδη, όπου οι αδύναμοι Μήλιοι υπεκφεύγουν στην δύναμη του ηθικού δικαίου, με τους ισχυρούς Αθηναίους να δηλώνουν ότι οι ισχυροί επιβάλλουν τη θέλησή τους από φυσική αναγκαιότητα. Αυτά ως εισαγωγή για όσους ελπίζουν σε κλίμα αλληλεγγύης και αγαστής συνεργασίας με τους ευρωπαίους εταίρους. Ας ασχοληθούμε με τις περιπτώσεις διαπραγμάτευσης της χώρας επί του ελληνικού δημοσίου χρέους και του μνημονίου.

 Ξεκινώντας ο Γεώργιος Ανδρέας Παπανδρέου ήταν αυτός που πάλεψε με τα θηρία και κατόρθωσε να πάρει το μεγαλύτερο δάνειο όλων των εποχών μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις. Βεβαίως όλα αυτά μπορεί να τα πέτυχε εκβιαζόμενος, καθώς η μαμά του είχε μισό δις ευρώ στην λίστα Λαγκάρντ, όπως δήλωσε ο κ. Φασιανί στην Corielle de la Sera, ότι ο Σαρκοζί γνώριζε για τα λεφτά που είχε βγάλει στο εξωτερικό η κ. Παπανδρέου. Όλοι θυμόμαστε τις δηλώσεις περί Τιτανικού, ότι οι Έλληνες ζούσαν τόσα χρόνια πάνω από τις δυνάμεις τους, μαζί τα φάγαμε και τέτοια σχετικά κ ωραία σχόλια αποποίησης ευθυνών και στοχοποίησης του ελληνικού λαού.

 Το πακέτο διάσωσης περιελάμβανε 110 δις, τον όρο ότι η Ελλάδα δεν επιτρέπεται να διεκδικήσει οικονομική βοήθεια εκτός των δανειστών της, απαγόρευση συμψηφισμού χρεών προς τους δανειστές της Ελλάδας, με τυχόν υποχρεώσεις των δανειστών (κατοχικό δάνειο), αμετάκλητη και άνευ όρων παραίτηση από κάθε ασυλία που μας παρέχει η εθνική μας κυριαρχία, δυνατότητα του υπουργού οικονομικών να υπογράφει χωρίς να απαιτείται κύρωση συμβάσεων από την βουλή. Μετά ήρθε ο Παπαδήμος ο όποιος υπέγραφε ό,τι του έδιναν όποτε δεν θα ασχοληθούμε μιας και δεν διαπραγματεύτηκε.

 Περνάμε στον Ιούνιο του 2012 όπου ο νικητής των εθνικών εκλογών και μέχρι τότε αντιμνημονιακός Αντώνης Σαμαράς, ταξίδεψε στο Βερολίνο. Ακολούθησε το κούρεμα PSI στα ασφαλιστικά ταμεία στους μικροομολογιούχους και δεν έγινε στους δανειστές, αποτελεί έμπνευση του υπουργού οικονομικών Ευάγγελου Βενιζέλου. Κάπου εκεί να θυμηθούμε και τη συγκάλυψη στο σκάνδαλο Siemens.  Η κυβέρνηση υπέγραψε το μνημόνιο διάσωσης  πρωτογενές πλεόνασμα 3% στην αρχή, 4,5% στη συνέχεια και πάνω από 5% τα επόμενα χρόνια. Καμία χώρα  ποτέ στα χρονικά δεν κατάφερε να συγκεντρώσει πλεόνασμα πάνω από 5% από το 1980 ως σήμερα, εκτός από τη Νορβηγία που βρήκε εκατομμύρια τόνους πετρέλαιο και για κάποιους μήνες σημείωσε το παραπάνω πλεόνασμα.

 Κανένας δεν είπε μήπως υπερβάλετε με τους δημοσιονομικούς στόχους, ωστόσο κανείς δεν έκανε χρήση του όρου μείωσης του επιτοκίου σε περίπτωση επίτευξης. Ο διευθυντής του ερευνητικού τμήματος του ΔΝΤ Olivier Blanchard δήλωσε ότι έγινε λάθος στους υπολογισμούς της τρόικας τον  Ιανουάριο του 2013 ,με τον δημοσιονομικό συντελεστή να είναι 0,5 και όχι 1,7%, υποτιμώντας τις καταστροφικές συνέπειες των πολιτικών λιτότητας.


Αυτό σημαίνει ότι η πολιτική που επιβλήθηκε στην Ελλάδα είναι 2 και 3 φορές σκληρότερη το ίδιο και η ανάπτυξη στην οικονομική ζωή της χώρας. Αντί για 25% ύφεση στην οικονομία και εκτίναξη της ανεργίας κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία 5εατια προκειμένου να μειωθεί το δημόσιο έλλειμμα κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες θα μπορούσαμε με λιγότερο σκληρά μέτρα να είχαμε περιορίσει την ύφεση στο 10 με 12% και η ανεργία να συγκρατηθεί στο 15 ως 17% περίπου. Θα μπορούσαν να είχαν διασωθεί 300.000 θέσεις εργασίας.... Αλλά αυτούς τους πολιτικούς είχαμε, αυτά υπογράψανε, εκείνα προπαγανδίσανε σ' όλα αυτά δεν αντιδράσαμε.

 Με την νίκη και την διαπραγμάτευση του ΣΥΡΙΖΑ το Φεβρουάριο ζήσαμε 3 εβδομάδες "εθνικής ανάτασης" με τον κόσμο να βγαίνει και να διαδηλώνει υπέρ της διαπραγματευτικής πολιτικής της κυβέρνησης. Από τα 12 δις του προγράμματος της Θεσσαλονίκης η τρόικα θα επιτρέψει να χρησιμοποιηθούν 200 εκατομμύρια, με την ανθρωπιστική κρίση να αντιμετωπίζεται χωρίς δημοσιονομικό κόστος. Ξεκινήσαμε ότι θα διαπραγματευτούμε σκληρά χωρίς να κάνουμε λόγο για τη διαγραφή του χρέους. Μετά ότι θα διαπραγματευτούμε σκληρά, με το χρέος το οποίο όχι μόνο το αναγνωρίζουμε αλλά είναι και βιώσιμο, ότι θα εφαρμοστεί το πρόγραμμα της ΔΕΘ ανεξάρτητα της γνώμης των δανειστών αρκεί να το εγκρίνουν ότι δεν θα πάρουμε τη δόση των 7 δις γιατί αυτά τα λεφτά επιστρέφουν στους δανειστές αλλά τελικά τα ζητήσαμε παρακαλώντας.

 Η πανούργα πολιτική μας που δήλωνε ο Υπουργός Οικονομικών είναι ότι δεν υποχωρούμε, ωστόσο το κρασί νερώθηκε υπερβολικά. Απέναντι οι εταίροι απειλούν με το μοναδικό όπλο που πετυχαίνεις ματ με μια κίνηση, να μην έχουν λεφτά τα ΑΤΜ αύριο το πρωί και εμείς καθόμαστε και ηθικολογούμε ότι ο Σόιμπλε είναι τιποτένιος και σκατένιος και ο Βαρουφάκης να εξηγεί με το γνωστό τουπέ, αυτό είναι διαπραγμάτευση! Πρέπει επιτέλους να κατανοήσουμε ότι είμαστε οι ασθενέστεροι της διαπραγμάτευσης και οι συνομιλητές του ευρωπαϊκού τραπεζιού αποτελούν μέλη μιας οικονομικής μαφίας που διαπράττει μυστικές ληστείες με δράστες Υπουργούς Οικονομικών. Θα ήταν γόνιμο να καταλάβουμε ότι πλέον στην άκρα νεοφιλελεύθερη μορφή της Ευρωζώνης η οικονομία καθορίζει την πολιτική και όχι το αντίθετο.

 Η γκρίνια είναι η πιο απρόσφορη μέθοδος πολίτικης διαπραγμάτευσης ενώ οι απειλές ότι θα το κάνουμε Κούγκι ή κέντρο διερχομένων τζιχαντιστών προκαλεί απλώς ένα ελαφρύ μειδίαμα. Ο ΣΥΡΙΖΑ σε ένα πολύ σύντομο διάστημα από τον Φεβρουάριο, μέχρι σήμερα που γράφεται το κείμενο αυτό, αντικατέστησε τις κορόνες με τις δικαιολογίες καταλήγοντας ότι μάλλον το ευρώ είναι φετίχ. Είτε το κυβερνητικό επιτελείο και η διαπραγματευτική πολιτική πίστευε ότι μπορούσε να μεταπείσει τους εταίρους και να τους κάνει να εκδηλώσουν το αγαθό πνεύμα συνεργασίας ίσων εταίρων, δηλαδή αφέλεια ασυγχώρητη. 'Η το κυβερνητικό σχήμα γνώριζε ότι αυτή θα είναι η έκβαση, δηλαδή κορόιδευε και ψηφοθηρούσε, ότι ακριβώς έκαναν και οι προηγούμενοι. Έτσι αποδεικνύει ότι καμιά αλλαγή και καμιά τομή δεν συντελέστηκε στην πολιτική σκηνή, απλώς η  κυβέρνηση απέκτησε πιο όμορφο και νεανικό πρόσωπο.
 

 Κλείνοντας αυτόν τον απολογισμό ο ψήφος στο κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ ήταν μοναδική κίνηση εμπιστοσύνης σε ένα αριστερό κόμμα που έχει κάνει αυτός ο λαός τα χρόνια της μεταπολίτευσης. Κόντρα σε μια ιστορικών διαστάσεων διάψευση που κρίνεται αυτή την περίοδο, έργο μας είναι να καταδείξουμε ότι η Αριστερά δεν απαρτίζεται ούτε από αφελείς ούτε από υποκριτές. Η πραγματικότητα είναι εντός του ευρώ δεν μπόρεσες να διαπραγματευτείς  γιατί δεν είχες περιθώρια διαπραγμάτευσης. Γιατί βρίσκονται οικονομικά σκάνδαλα, προϋπογεγραμμένες συμφωνίες και ένα πείραμα που παρότι στέφθηκε με απόλυτη αποτυχία, συνεχίζεται μιας και το πειραματόζωο έχει μια τελευταία ρανίδα οικονομικού αίματος. Άποψη μας είναι ότι μονόδρομος είναι η ρήξη, αν και όσοι είναι διατεθειμένοι να ακολουθήσουν αυτόν τον δρόμο ας το πράξουν προτού καθηλωθούμε υπόδουλοι σε μια ενδεχόμενη νέα συμφωνία. Η ενδιάμεση λύση είναι συμβιβασμός με πασπάλισμα κοροϊδίας και αυτή μακροπρόθεσμα είναι η χειρότερη λύση.

FT: Η ελληνική πρόταση για τη μείωση του χρέους (και το πλήρες κείμενο)



Η ελληνική κυβέρνηση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα από καιρό υποστηρίζει πως η ελάφρυνση του χρέους θα πρέπει να αποτελεί μέρος της όποιας νέας συμφωνίας για την ολοκλήρωση του τρέχοντος προγράμματος διάσωσης ύψους 172 δισ. ευρώ. 

Όμως το σχέδιο του συμβιβασμού που έχουν καταρτίσει οι διεθνείς πιστωτές της χώρας και που παρουσιάστηκε το βράδυ της Τετάρτης στον κ. Τσίπρα στις Βρυξέλλες (το οποίο έχει στην κατοχή του το Βήμα) δεν περιέχει καμία τέτοια υπόσχεση.

Έτσι, η Αθήνα σκοπεύει να παρουσιάσει το δικό της σχέδιο αναδιάρθρωσης που η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι θα μειώσει το χρέος από το 180% του ΑΕΠ τώρα στο 93% μέχρι το 2020.

Στο σχέδιο γίνεται αναφορά στην 47 σελίδων αντιπρόταση που έστειλε η Αθήνα στους πιστωτές της το βράδυ της Δευτέρας. Όμως αναπτύσσεται σε ένα νέο έγγραφο 7 σελίδων, που έχει συγγράψει η κυβέρνηση και το οποίο φέρει τον τίτλο «Ending the Greek Crisis» (Τερματίζοντας την Ελληνική Κρίση).

Το αναλυτικό σχέδιο για τη μείωση του χρέους που κατέθεσε στους δανειστές η Αθήνα και με το οποίο εκτιμά ότι θα μειωθεί στο 93% του ΑΕΠ έως το 2020 και στο 60% του ΑΕΠ έως το 2030 φέρνει στο φως ο ανταποκριτής των Financial Times Πίτερ Σπίγκελ.

Το σχέδιο αναδιάρθρωσης είναι φιλόδοξο, προσφέροντας τρόπους για τη μείωση του ποσού του χρέους που κατέχουν και οι τέσσερις πιστωτές του επίσημου τομέα: η Ευρωπαϊκή Κεντρική τράπεζα (που κατέχει ελληνικά ομόλογα ύψους 27 δισ. ευρώ που αγοράστηκαν από το 2010), το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (στο οποίο η χώρα χρωστά περίπου 20 δισ. ευρώ από δάνεια διάσωσης), χώρες της ευρωζώνης (που συνολικά έχουν χορηγήσει διμερή δάνεια διάσωσης ύψους 53 δισ. ευρώ στην Αθήνα) και ο EFSF (που «κρατά» το τρέχον πρόγραμμα ύψους 144 δισ. ευρώ της ΕΕ).

Αν υιοθετηθούν όλα τα στοιχεία του νέου σχεδίου, η Ελληνική κυβέρνηση εκτιμά πως το χρέος της θα υποχωρήσει και πάλι κάτω από το 60% του ΑΕΠ μέχρι το 2030, όπως φαίνεται από το έγγραφο.

Πληρώνοντας την ΕΚΤ

Η ελληνική πρόταση ξεκινά με ένα σχέδιο για τους τίτλους που κατέχει η ΕΚΤ, οι οποίοι αποκτήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος αγοράς ομολόγων της Κεντρικής Τράπεζας το οποίο επιχειρούσε να σταθεροποιήσει τα κόστη δανεισμού της Ελλάδας. Η ιδέα αυτή έχει ήδη εκφραστεί δημοσίως αρκετές φορές από τον υπουργό Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη και είναι πολύ ξεκάθαρη: το ύψους 400 δισ. ευρώ ταμείο διάσωσης της ευρωζώνης, ο ESM (που αντικατέστησε τον EFSF) θα δανείσει 27 δισ. ευρώ στην Ελλάδα, τα οποία θα χρησιμοποιήσει η Αθήνα για να αποπληρώσει τα ομόλογα της ΕΚΤ.

Τα δάνεια του ESM έχουν πιο μακρές λήξεις και χαμηλότερα επιτόκια από τα ελληνικά ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ, και έτσι πρόκειται για μια αναδιάρθρωση χρέους χωρίς μια πραγματική αναδιάρθρωση χρέους. Δύο από τα ομόλογα που κατέχει η ΕΚΤ λήγουν τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, με τις πληρωμές να ανέρχονται συνολικά στα 6,7 δισ. ευρώ, και ως εκ τούτου η ανάγκη εξεύρεση λύσης για την αντιμετώπιση του θέματος αυτού είναι επείγουσα. Το πρόβλημα είναι πως το σχέδιο είναι ουσιαστικά μια διάσωση χωρίς δεσμεύσεις (όλα τα δάνεια διάσωσης της ευρωζώνης είναι ουσιαστικά δάνεια από τον ESM), και έτσι είναι εξαιρετικά απίθανο να το δεχθούν οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης.

Πρόωρη αποπληρωμή του ΔΝΤ

Η πρόταση των 47 σελίδων που υπέβαλε η Αθήνα τη Δευτέρα μιλά αόριστα για την αποπληρωμή του ΔΝΤ μέσω «μιας συμφωνίας που περιλαμβάνει την σταδιακή ή σε δόσεις αποπληρωμή, αναλόγως του τι θα επιλέξει η Ελλάδα». Το νέο έγγραφο αποσαφηνίζει ποιο θα ήταν αυτό το σχέδιο.

Τα 27 δις ευρώ που χρωστά η χώρα στην ΕΚΤ περιλαμβάνουν και κέρδη 9 δισ. ευρώ από ομόλογα. Στο πλαίσιο συμφωνίας που επιτεύχθηκε το 2012, οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης έχουν συμφωνήσει να εγκαταλείψουν τα κέρδη που έβγαλαν από ελληνικά ομόλογα που αγόρασε η ΕΚΤ, και έτσι το ελληνικό σχέδιο θα χρησιμοποιούσε αυτά τα 9 δισ. ευρώ για να αποπληρώσει πρόωρα σχεδόν το ήμισυ αυτών που χρωστά στο ΔΝΤ. 

Το υπόλοιπο ποσό θα πληρωθεί με τον παραδοσιακό τρόπο, είτε μέσω άντλησης χρηματοδότησης από την αγορά (που προς το παρόν δεν μπορεί να γίνει) ή μέσω της χρήσης νέων δανείων διάσωσης.

Η πρόωρη αποπληρωμή των δανείων του ΔΝΤ θα βοηθούσε ώστε να χαμηλώσει το συνολικό της χρέος η Ελλάδα. Όμως καθώς αυτό εξαρτάται από το αν οι πιστωτές της ευρωζώνης θα συμφωνήσουν με την αναδιάρθρωση του χρέους προς την ΕΚΤ, και αυτό είναι απίθανο να γίνει αποδεκτό.

Το πρώτο πρόγραμμα διάσωσης

Όταν η Ελλάδα διασώθηκε για πρώτη φορά τον Μάιο του 2010 (ένα πρόγραμμα ύψους 110 δισ. ευρώ από τα οποία στην πραγματικότητα χορηγήθηκαν μόνο τα 73 δισ. ευρώ), δεν υπήρχαν πανευρωπαϊκοί θεσμοί για να μοιράσουν τα κεφάλαια της διάσωσης. Έτσι όλες οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης ενώθηκαν για να κάνουν διμερή δάνεια προς την Αθήνα, με την εξαίρεση της Σλοβακίας, η οποία απέρριψε το σχέδιο.

Για αυτά προτείνεται να αντικατασταθούν με ομόλογα χωρίς λήξη ή τίτλους που θα συνδέονται με την ανάπτυξη.

Το δεύτερο πρόγραμμα διάσωσης

Όταν ολοκληρωθεί το πρόγραμμα διάσωσης το παλαιό ταμείο της ευρωζώνης, το EFSF θα έχει διαθέσει 144 δισ. ευρώ. Αυτά τα δάνεια έχουν ήδη πολύ χαμηλά επιτόκια με πολύ συμφέροντες όρους εξόφλησης. Αλλά το ελληνικό σχέδιο προσφέρει κάτι πολύ πιο ριζοσπαστικό. Θα σπάσει τα δάνεια του EFSF στα δυο, με το ένα κομμάτι του εναπομείναντος χρέους να μετατρέπεται σε ένα νέο δάνειο που θα προσφέρει τόκο 5% (διπλάσιο από το 2,5% που ισχύει σήμερα) και το υπόλοιπο ουσιαστικά θα διαγραφεί.

Το επιχείρημα για αυτό το σχέδιο είναι ότι οι ετήσιοι τόκοι που θα καταβάλει η Ελλάδα θα παραμείνουν αμετάβλητοι (5% γι το μισό δάνειο είναι το ίδιο με το 2,5% για το σύνολο). Διαγράφοντας όμως το 50% του αρχικού χρέους το συνολικό βάρος θα μειωθεί σημαντικά. Η διαγραφή θα γίνει σταδιακά με βάση το ελληνικό σχέδιο. Αρχικά θα μετατραπεί σε ομόλογο μηδενικού κουπονιού (ουσιαστικά ένα δάνειο χωρίς τόκο), το οποίο σταδιακά θα διαγράφεται.

Δεδομένου όμως ότι περιλαμβάνει διαγραφή χρέους, είναι επίσης απίθανο να περάσει από τις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.

Συνοψίζοντας, το κείμενο είναι φιλόδοξο και δημιουργικό. Στο μεγαλύτερο μέρος του όμως είναι "πολιτικά απαράδεκτο" για τους ηγέτες της ευρωζώνης. Εκτος από την επέκταση των λήξεων για τα δάνεια του GLF, οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έδειξαν ότι είναι απρόθυμες να υποστηρίξουν οποιαδήποτε ανακούφιση χρέους, παρά το γεγονός ότι το ΔΝΤ έχει πολλές φορές υποστηρίξει ότι το χρέος είναι μη βιώσιμο χωρίς αυτή.


Πέμπτη 4 Ιουνίου 2015

Δεν πληρώσαμε το ΔΝΤ-Πακέτο όλες οι δόσεις


Υπεβλήθη σύμφωνα με πληροφορίες από την Τράπεζα της Ελλάδος αίτημα προς το ΔΝΤ για την αποπληρωμή στις 19 Ιουνίου του συνόλου των δόσεων της χώρας προς το Ταμείο. Πρόκειται για τις δόσεις που πρέπει να αποπληρωθούν ως τότε ύψους 1,5 δισ. ευρώ η πρώτη εκ των οποίων έπρεπε να καταβληθεί αύριο.

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Καταλαβαίνουμε ότι πρόκειται για μια νέα εξέλιξη που από τη μια αποσκοπεί στο να φανεί πως η κυβέρνηση "σκληραίνει" τη στάση της έναντι των εγκληματικών απαιτήσεων των δανειστών.

Από την άλλη δείχνει πως τα πράγματα φτάνουν σε οριακό σημείο.

Αύριο ο πρωθυπουργός θα προχωρήσει σε προ ημερησίας δια΄τάξεως συζήτηση στη Βουλή για να ενημερώσει για την πορεία των "διαπραγματεύσεων".

Θα βρισκόμαστε, λοιπόν, σε ετοιμότητα για όλες τις πιθανές εξελίξεις.

Ωστόσο, αν η "απόρριψη" του πεντασέλιδου κειμένου των δανειστών γίνεται για να δεχτούμε τον 'έντιμο συμβιβασμό" με τον ΕΝΦΙΑ,  τις νέες φορολογικές επιβαρύνσεις, τις ιδιωτικοποιήσεις και άλλα "ωραία" - εν τέλει να βαφτίσουμε το "ξύδι γλυκάδι" ... μας συγχωρείτε αλλά δεν θα  ... πάρουμε ... 

Θεωρούμε ότι σταθερά πρέπει να κινηθούμε σε τροχιά σύγκρουσης με τις λογικές και τις πολιτικές των Μνημονίων, των δανειστών και της ολιγαρχίας.

Μόνο έτσι θα ανοίξει πραγματικά ένας δρόμος με διαφορετική προοπτική για τη χώρα και για το λαό μας ... 


Η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης προς τους δανειστές (πλήρες κείμενο) και οι απαιτήσεις των "Θεσμών" για την Ελλάδα ( ... και τα συμπεράσματα δικά σας)


Έκτακτη εισφορά 5-10% στις μεγάλες επιχειρήσεις με καθαρά κέρδη άνω των 5 εκατομμυρίων ευρώ, αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης για εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ, αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης στο 13% από 10% και τρεις συντελεστές ΦΠΑ 6%, 11% και 23% περιλαμβάνει μεταξύ άλλων η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης που υποβλήθηκε στους θεσμούς.

Ειδικότερα, τα φορολογικά μέτρα που περιλαμβάνονται στην ελληνική πρόταση είναι τα ακόλουθα:

- Αύξηση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης για εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ. Οι συντελεστές που προτείνονται είναι 0,7% (όσο και σήμερα) για εισοδήματα από 12.001 έως 20.000 ευρώ, 1,4% (όσο και σήμερα) για εισοδήματα από 20.001 έως 30.000 ευρώ, 2% (από 1,4%) για εισοδήματα από 30.001 έως 50.000 ευρώ, 4% (από 2,1%) για εισοδήματα από 50.001 έως 100.000 ευρώ, 6% (από 2,8%) για εισοδήματα από 100.001 έως 500.000 ευρώ και 8% (από 2,8%) για εισοδήματα από 500.001 ευρώ και πάνω. Στόχος είναι από το μέτρο αυτό να εισπραχθούν έσοδα 220 εκατ. ευρώ

- Έκτακτη εισφορά για τις μεγάλες επιχειρήσεις. Η εισφορά προβλέπεται να αφορά επιχειρήσεις καθαρά κέρδη άνω των 5 εκατ. ευρώ. Οι συντελεστές που προτείνονται είναι: 5% για καθαρά κέρδη από 5 έως 10 εκατ. ευρώ, 7% για καθαρά κέρδη από 10 έως 25 εκατ. ευρώ και 10% για κέρδη άνω των 25 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι το μέτρο αυτό να αποφέρει έσοδα 1,064 δισ. ευρώ

- ΦΠΑ με τρεις συντελεστές 6%, 11% και 23%. Στο 6% εντάσσονται μόνο φάρμακα, βιβλία και εισιτήρια θεάτρου. Στο 11% εφημερίδες και περιοδικά, βασικά και φρέσκα τρόφιμα, τα τιμολόγια ρεύματος και νερού, ξενοδοχεία και εστιατόρια. Στο 23% υπάγονται τα υπόλοιπα.

- Αύξηση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης από το 10% στο 13% για ΙΧ αυτοκίνητα άνω των 2.500 κυβικών εκατοστών, σκάφη αναψυχής, αεροσκάφη, ελικόπτερα και πισίνες. Εκτιμάται ότι το μέτρο αυτά θα αποφέρει αύξηση εσόδων 30 εκατ. ευρώ.

- Φόρος στις τηλεοπτικές διαφημίσεις προκειμένου να εισπραχθούν έσοδα 100 εκατ. ευρώ.

- Έσοδα 120 εκατ. ευρώ από τηλεοπτικές άδειες και επιπρόσθετα 220 εκατ. ευρώ από «τηλεοπτικούς σταθμούς»

- Έσοδα 120 εκατ. ευρώ από τους ελέγχους στα ανασφάλιστα οχήματα ή αυτά τα οποία δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ.





Το Σχέδιο των Θεσμών για την Ελλάδα


Σκληρά μέτρα για τις συντάξεις, το ΕΚΑΣ τον ΦΠΑ στην ενέργεια και το μισθολογικό κόστος στο Δημόσιο περιλαμβάνει η πρόταση που παρουσίασε στον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζαν Κλοντ Γιούνκερ το βράδυ της Τετάρτης.

Η πρόταση αποτελείται από δύο κείμενα. Το πρώτο με τίτλο «Δεσμεύσεις Πολιτικής» (GREECE – POLICY COMMITMENTS) αριθμεί μόλις 5 σελίδες, ενώ το δεύτερο έγγραφο πρόκειται για πίνακα προαπαιτούμενων ενεργειών (Prior Actions) και αριθμεί 7 σελίδες. 



Μέτρα 3 δισ. ευρώ

Στα δημοσιονομικά οι δανειστές βλέπουν πρωτογενές έλλειμμα 0,66% του ΑΕΠ το 2015 αν δεν ληφθούν νέα μέτρα.

Εκ των πραγμάτων ζητούν μέτρα 1,66% του ΑΕΠ (3 δισ. ευρώ) για να πιαστεί ο νέος στόχος του πρωτογενούς πλεονάσματος ύψους 1% του ΑΕΠ το 2015 (από 3% του ΑΕΠ που προέβλεπε το μνημόνιο).

Η πλευρά των δανειστών δέχεται πρωτογενή πλεονάσματα 1% του ΑΕΠ το 2015, 2% το 2016, 3% το 2017 και 3,5% του ΑΕΠ το 2018. 

ΦΠΑ

Στον τομέα του ΦΠΑ οι δανειστές ζητούν επιπλέον έσοδα 1% του ΑΕΠ (1,8 δισ. ευρώ) σε ετήσια βάση. Προτείνουν βασικό συντελεστή 23% και μειωμένο συντελεστή 11% για τρόφιμα, φάρμακα και ξενοδοχεία και κατάργηση του μειωμένου συντελεστή για τα νησιά με παράλληλο εξορθολογισμό των εξαιρέσεων.

Συντάξεις

Στο νέο κείμενο ζητείται πλήρης εφαρμογή των ασφαλιστικών νόμων του 2010 και του 2012. Παράλληλα ζητούν «περαιτέρω άμεσα βήματα για τη βελτίωση του συνταξιοδοτικού συστήματος» ετήσιας απόδοσης 1% του ΑΕΠ (1,8 δισ. ευρώ).

Συγκεκριμένα προτείνουν:

-Σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ (“phasing out non-pension solidarity grant”).

-Aύξηση της συμμετοχής των συνταξιούχων στη δαπάνη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης. 

-Σημαντική αυστηροποίηση κανόνων για τις πρόωρες συνταξιοδοτήσεις.

-Νομοθέτηση τον Σεπτέμβριο για την ενοποίηση Ταμείων και τη δημιουργία ενός νέου συστήματος που θα συνδέει στενότερα τις εισφορές με τις παροχές.



Πρόκειται κυριολεκτικά για τη Σκύλα και τη Χάρυβδη ...

Όπου οι δανειστές - τοκογλύφοι παρουσιάζουν για μια ακόμη φορά ανάγλυφα το πραγματικό τους πρόσωπο.

Κι όπου η "υπερήφανη διαπραγμάτευση" κι ο "έντιμος συμβιβασμός" που υποστήριζε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ οδηγεί σε νέα βάρη και δεινά για τον ελληνικό λαό ...

Περισσότερα, όμως, σχόλια και  συμπεράσματα θα καταθέσουμε στη συνέχεια .... 

Τετάρτη 3 Ιουνίου 2015

Financial Times: Η πρόταση των δανειστών για την Ελλάδα




Το σχέδιο συμβιβασμού που έχουν ετοιμάσει οι πιστωτές της Ελλάδας προβλέπει ότι η Αθήνα θα πρέπει να παρουσιάσει πρωτογενές πλεόνασμα 1% του ΑΕΠ για το 2015, ποσοστό που αυξάνει σε 3,5% για το 2018, σύμφωνα με αξιωματούχους που έχουν δει την πρόταση, μετέδωσαν οι Financial Times.

Σύμφωνα με άρθρο που υπογράφει ο Πίτερ Σπίγκελ, το πρωτογενές πλεόνασμα, έσοδα μείον έξοδα εξαιρουμένων των δαπανών για την εξυπηρέτηση του χρέους, είναι το πιο σημαντικό στοιχείο για τη συμφωνία καθώς αυτό θα καθορίσει πόσα μέτρα λιτότητας θα κληθεί να λάβει η Αθήνα.

Όπως αναφέρουν οι FT, επιπρόσθετα με την απαίτηση για 1% του ΑΕΠ φέτος, στην Ελλάδα θα ζητηθεί να πετύχει πλεόνασμα 2% για το 2016, ποσοστό που αυξάνει στο 3% για το 2017 πριν ανέλθει στο 3,5% για το 2018.

Αυτά τα ποσοστά είναι σημαντικά χαμηλότερα από όσα προέβλεπε το υφιστάμενο πρόγραμμα διάσωσης το οποίο απαιτούσε πρωτογενές πλεόνασμα 3% για φέτος και 4,5% για τον επόμενο χρόνο, αλλά παράλληλα είναι σκληρότερα απ’ αυτά που επιθυμούσε η Αθήνα, τονίζεται στο δημοσίευμα, το οποίο συνεχίζει:

Το ΔΝΤ παραμένει σκεπτικό για το εάν η Ελλάδα μπορεί να πιάσει αυτούς τους φιλόδοξους στόχους και πιέζει τους Ευρωπαίους να συμφωνήσουν σε αναδιάρθρωση χρέους αν δεν πιαστούν.

Οι Ευρωπαίοι διαπραγματευτές δεν συμφώνησαν με την απαίτηση του ΔΝΤ και γι’ αυτό στο έγγραφο δεν περιλαμβάνεται ανακούφιση του χρέους, ενώ το σχέδιο θα παρουσιαστεί στον Αλέξη Τσίπρα, τον Έλληνα πρωθυπουργό, από τον Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, καταλήγει το άρθρο.

Το Wikileaks καίει τη μεταναστευτική πολιτική

 του Μ …
Φως σε δύο απόρρητα έγγραφα της ΕΕ, τα οποία αποκαλύπτουν σχέδιο στρατιωτικής δράσης κατά πλοίων με μετανάστες, ρίχνει το Wikileaks. Παράλληλα, αποκαλύπτεται σχέδιο ευρείας παρακολούθησης στη Μεσόγειο.

Τα δύο απόρρητα έγγραφα αφορούν τη δράση πλοίων, τα οποία ταξιδεύουν από τη Λιβύη στην Ιταλία. Τα ευρωπαϊκά έγγραφα, συντάκτες των οποίων είναι οι αρχηγοί των γενικών επιτελείων Άμυνας των κρατών-μελών της Ένωσης, σηματοδοτούν απόκλιση από τις προηγούμενες στρατιωτικές στρατηγικές της ΕΕ. Το σχέδιο πήρε ομόφωνα το πράσινο φως και από τις 28 χώρες της Ένωσης στις 18 Μαΐου. 

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το ότι οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι εκφράζουν σημαντικές ανησυχίες για τη λειτουργία του σχεδίου και προτείνουν περαιτέρω καθοδήγηση από την Κομισιόν.
 Σύμφωνα με το Wikileaks, η Στρατιωτική Επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης φέρεται επίσης να προειδοποιεί για τους κινδύνους που μπορεί να εγκυμονεί το σχέδιο της στρατιωτικής επέμβασης για τη φήμη της ΕΕ, σε περίπτωση που υπάρξουν «παράπλευρες απώλειες ή δημιουργηθεί η αντίληψη ότι επιλέγονται πλευρές (στη λιβυκή σύγκρουση)». 

Στα απόρρητα ευρωπαϊκά έγγραφα καθορίζεται στρατιωτική επιχείρηση κατά των δικτύων δουλεμπόρων που μεταφέρουν μετανάστες στη Μεσόγειο. Αναλυτικά, περιέχονται πληροφορίες για στρατιωτικές επιχειρήσεις με στόχο την καταστροφή σκαφών τα οποία χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά μεταναστών και προσφύγων στο έδαφος της Λιβύης, με σκοπό να μην μπορέσουν ποτέ να φτάσουν στην Ευρώπη. 
 

Big brother στη Μεσόγειο
 

Σε αυτό το πλαίσιο, οι αρχηγοί των γενικών επιτελείων Άμυνας προτείνουν στο πρώτο έγγραφο τη χρήση «της ευρείας παρακολούθησης και των δυνατοτήτων των μυστικών υπηρεσιών που είναι διαθέσιμα στα κράτη-μέλη», προκειμένου να εντοπίζονται πιθανά σκάφη δουλεμπόρων προτού ξεκινήσουν από τις αφρικανικές ακτές. Αφορά ουσιαστικά τον τρόπο συλλογής και διαχείρισης των πληροφοριών προτείνοντας την ανάλυσή τους κεντρικά από τις Βρυξέλλες, από την υπηρεσία European External Action Service, και όχι μεμονωμένα από τα κράτη-μέλη. 

Το δεύτερο έγγραφο αναφέρεται σε στρατιωτικές επιχειρήσεις εντός της λιβυκής επικράτειας. Πιο συγκεκριμένα, στο σχέδιο προβλέπεται μία πιθανή εμπλοκή ευρωπαϊκής στρατιωτικής δύναμης με ισλαμιστές, όπως οι τζιχαντιστές του Ισλαμικού Κράτους, «εντός της κυρίαρχης περιοχής της Λιβύης». 

«Η απειλή στο σώμα θα πρέπει να αναγνωρισθεί, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια δραστηριοτήτων όπως η επιβίβαση, καθώς και κατά τη διάρκεια επιχειρήσεων στην ξηρά ή κοντά σε μη ασφαλείς ακτές, ή κατά τη διάρκεια της αλληλεπίδρασης με μη πλόιμα σκάφη. Η πιθανή παρουσία εχθρικών δυνάμεων, εξτρεμιστών ή τρομοκρατών όπως η ISIS θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη», υπογραμμίζεται στο έγγραφο.

Συγκαλύπτεται ακόμη και σήμερα το σκάνδαλο της Siemens!

του Μ ...
Καταπέλτης στην Βουλή, ο πρόεδρος της εξεταστικής επιτροπής για τις δωροδοκίες της πολυεθνικής, Σ.Βαλυράκης. Στο 10% του προϋπολογισμού των έργων οι μίζες. Ακόμη και σήμερα δεν έχουν ανοίξει επίμαχοι λογαριασμοί. Μόνο τα στελέχη της SIEMENS ξέρουν «διευθύνσεις και ονόματα». Θα επανεξεταστεί ο εξώδικος συμβιβασμός;

Ο πρόεδρος της Εξεταστικής Επιτροπής για το σκάνδαλο της SIEMENS, Σήφης Βαλυράκης,  τα …είπε όλα χθες στην Βουλη κατά την ακρόαση του από την επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας. Από ότι φαίνεται όμως πολύ λίγα αυτιά είναι πρόθυμα να τον ακούσουν…
Μίλησε για τις εργασίες της επιτροπής που ολοκληρώθηκαν το 2011 και για  αδιαμφισβήτητα στοιχεία συστηματικού χρηματισμού κομμάτων, παραγόντων και κρατικών υπαλλήλων. Συγκεκριμένες ποσοστώσεις …μίζας επι των έργων, της τάξης του 10% σε συμβάσεις δισεκατομμυρίων ευρώ. Στοιχεία που «ζωγραφίζουν» μία εγκληματική οργάνωση με την μορφή πολυεθνικής εταιρίας.  
Τοποθετούμενος απέναντι στους βουλευτές – μέλη της επιτροπής, υποστήριξε ότι το σκάνδαλο με τα «μαύρα ταμεία» της SIEMENS συνεχίζει ακόμη και σήμερα να συγκαλύπτεται. Οσοι δωροδόκησαν και δωροδοκήθηκαν καλύπτονται πίσω από τραπεζικά και εταιρικά απόρρητα, τραπεζικούς λογαριασμούς  στο εξωτερικό που …δεν ανοίγουν με τίποτε, αλλά κυρίως από την έλλειψη πολιτικής βούλησης του υφιστάμενου πολιτικού συστήματος να διερευνήσει πραγματικά την υπόθεση.
Ακόμη και σήμερα που γράφονται αυτές οι γραμμές η SIEMENS παραμένει … συνεταίρος του ελληνικού δημοσίου ενώ οι απαιτήσεις του ελληνικού κράτους έχουν «χαθεί» σε μία συμφωνία εξώδικου συμβιβασμού απαιτήσεων.

Οι μίζες
Ιδιαίτερα γλαφυρός ήταν στην τοποθέτηση του ο Σ.Βαλυράκης λέγοντας πως «οι υπάλληλοι της SIEMENS, φέρεται ότι διέπρατταν συστηματικά δωροδοκίες κρατικών υπαλλήλων, υπηρεσιακών και πολιτικών στελεχών σε όλο το πεδίο των δραστηριοτήτων της, δηλαδή, στο σύνολο σχεδόν των δομών του ελληνικού κράτους, Υπουργείο Συγκοινωνιών, Υπουργείο Άμυνας, Υπουργείο Πολιτισμού, Υπουργείο Υγείας, Υπουργείο Δημόσιας Τάξης καθώς και ΔΕΚΟ, όπως ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΟΣΕ κ.λπ. Σκοπός, της παραπάνω παράνομης δραστηριότητας ήταν να εξασφαλιστεί η προνομιακή και δεσπόζουσα θέση στον ανταγωνισμό σχετικά με τις προμήθειες του ευρύτερου ελληνικού δημόσιου τομέα». Μάλιστα έδωσε συγκεκριμένα ποσοστά θυμίζοντας πως  «η Εξεταστική Επιτροπή ανέδειξε το οργανωμένο διασυνοριακό έγκλημα. Απέδειξε ότι η SIEMENS  υπερτιμολογούσε τις συμβάσεις της και αύξανε το «κόστος» των συμβάσεων κατά 10%. Παρήγαγε έτσι 8% χρήμα για να δωροδοκεί υπηρεσιακούς παράγοντες και 2% για να δωροδοκεί, να χρηματοδοτεί κόμματα και μέλη των κυβερνήσεων»!

Οι έρευνες «κόλλησαν» στα κάθε λογής «απόρρητα»

Παράλληλα ο πρώην πρόεδρος της Εξεταστικής Επιτροππής για την SIEMENS παραδέχθηκε ουσιαστικά το αδιέξοδο που δημιουργεί η ισχύουσα ευρωπαϊκή και εγχώρια νομοθεσία,διασφαλίζοντας την ασυδοσία πίσω από περίπλοκα εταιρικά σχήματα ή εταιρίες off shore. ‘Όπως χαρακτηριστικά είπε «ενώ εντοπίζονται ροές μαύρων χρημάτων και οι οποίες συσχετίζονται με πολιτικές αποφάσεις, με υπουργικές αποφάσεις, που είχαν να κάνουν με συμβάσεις σε σχέση με τη Siemens, η σχέση μαύρου χρήματος και αποδεκτών διακόπτονταν σε παρένθετα πρόσωπα» και «μέναμε με την αδυναμία να γεφυρώσουμε το κενό αυτό, ως εξεταστική επιτροπή και με βάση τις δυνατότητες που είχαμε, άρα έμενε η ίδια η Siemens να κληθεί και να εξαναγκαστεί να δώσει την πληροφορία που η ίδια κατείχε, δηλαδή για το ποιοι ήταν οι τελικοί αποδέκτες, μέλη της κυβέρνησης, Υπουργοί, Υφυπουργοί, διαχρονικά όσοι είχαν εμπλακεί με τις προμήθειες του δημοσίου σε σχέση με την Siemens».
«Καταλήξαμε στο ότι ήταν πλήρως τεκμηριωμένη η λειτουργία της εκροής «μαύρου» χρήματος από τα «μαύρα» ταμεία της SIEMENS» είπε ο Σ.Βαλυράκος « αι αυτό αποδεικνύεται από όλη την δικογραφία την οποία συγκροτήσαμε μέσω δικαστικών συνδρομών, από στοιχεία που μαζέψαμε από αρκετές χώρες, εκθέσεις όπως των Η.Π.Α. από την εταιρεία Debevoise & Plimpton καθώς και βεβαίως και τις αποφάσεις των Γερμανικών δικαστηρίων». Πρόσθεσε όμως ότι το όλο θέμα «μπλόκαρε» και συνεχίζει να «μπλοκάρει» στα τραπεζικά απόρρητα. Ενδεικτικά επισήμανε ότι «υπήρχαν διαδικασίες ιδιαίτερα χρονοβόρες που είχαν να κάνουν με το άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών και, ενδεχομένως, ήρθαν απαντήσεις μετά το πέρας της λήξης των εργασιών καθώς και κατά τη δικαστική έρευνα που συνεχίστηκε και συνεχίζεται να έχουμε πράγματι και νεότερα στοιχεία».
Ως μόνη λύση ανέφερε το να αναζητηθεί «εάν υπάρχουν περιθώρια, να εξαναγκαστεί η Siemens στο να δώσει τις πληροφορίες αυτές και να διαλευκανθεί το σκάνδαλο, στον πυρήνα της έρευνας που ξεκίνησε η Βουλή και που δεν ολοκληρώθηκε κατά την δικιά μου αίσθηση και όχι μόνο». Ο Σήφης Βαλυράκης ηταν σαφής λέγοντας πως ««η υπόθεση Siemens, αποτελεί πρωτοφανές σκάνδαλο και πρόκληση για τη διαφάνεια, την καταπολέμηση της διαφθοράς και της διαπλοκής. Ξεκίνησε ως σκάνδαλο διαφθοράς και εξελίχθηκε ως σκάνδαλο συγκάλυψης».

Η υπόθεση αναμένεται να απασχολήσει εκ νέου την επιτροπή θεσμών και διαφάνειας της Βουλής ενώ προκύπτουν ερωτήματα και για την σύμβαση που «τρέχει» ανάμεσα στο δημόσιο και την SIEMENS. ‘Όπως χαρακτηριστικά είπε η πρόεδρος της Βουλής, Ζ.Κωνσταντοπούλου «είναι εξόχως προβληματικό να αισθάνεται και να αντιλαμβάνεται μια θεσμική επιτροπή της Βουλής ότι η SIEMENS και η όποια SIEMENS και η κάθε SIEMENS, απολαμβάνει ιδιότυπης ή ιδιώνυμης ασυλίας, είναι, όμως, στην ευθύνη μας και στην αρμοδιότητα μας να μην επιτρέψουμε αυτή η ασυλία, τελικά να γίνει ατιμωρησία, διάβρωση και άλωση και του πολιτικού συστήματος και της Δημοκρατίας». Μάλιστα πρόσθεσε ότι έχει ενδιαφέρον η πρόταση του Σ.Βαλυράκη «για εξέταση, αυτοτελώς, της SIEMENS, νομικού προσώπου, που έχει εκπροσώπηση, καθώς επίσης η εξέταση των όρων αυτού, του φερόμενου ως εξώδικου συμβιβασμού, γιατί η πραγματικότητα είναι ότι ουδέποτε εγκύρως καταρτίστηκε η σύμβαση, με την οποία χαρίστηκαν οι αξιώσεις του ελληνικού δημοσίου».

Παρακαλώ επαναλάβετε: I-S-D-S


             του Μ …
Το απόγευμα της Παρασκευής, στην κατάμεστη αίθουσα του βιοτεχνικού επιμελητηρίου, ακούστηκε για πρώτη φορά η θέση της ελληνικής κυβέρνησης για ένα θέμα που έχει βάλει φωτιές σε Ευρώπη και Βόρεια Αμερική
http://www.thepressproject.gr/photos/620x360/web-ttip-1-getty-v21432637022.jpg


Στο θέμα της νέας γενιάς εμπορικών συμφωνιών TTIP (μεταξύ Ε.Ε. -ΗΠΑ) και CETA (μεταξύ Ε.Ε - Καναδά). Τα συμπεράσματα από την ομιλία του Υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη είναι δύο: Πρώτον η αριστερή ελληνική κυβέρνηση εμφανίζεται λιγότερο επιφυλακτική απέναντι στις εξαιρετικά αμφιλεγόμενες συμφωνίες ακόμη και από σοσιαλδημοκρατικές κυβερνήσεις, όπως πχ της Αυστρίας. Η αυστριακή κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει ότι οι συμφωνίες TTIP και CETA δεν πρόκειται να επικυρωθούν από τη βουλή της χώρας εαν περιέχουν τις ρήτρες “προστασίας επενδυτών” ISDS, που υποσκάπτουν ευθέως το δικαίωμα των κυβερνήσεων να νομοθετούν. Ο Ελληνας υπουργός χαρακτήρισε απαράδεκτη την συμφωνία TTIP (“θεωρώ δεδομένο ότι με τη μορφή που έχει τώρα, αν ολοκληρωθεί, δεν υπάρχει καμία περίπτωση να γίνει αποδεκτή από την ελληνική κυβέρνση”) αλλά φάνηκε να αποδέχεται την CETA, υποστηρίζοντας ότι οι διαπραγματεύσεις έκλεισαν πριν έρθει ο ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση (σωστό) και ότι οι ρήτρες ISDS στη συμφωνία με τον Καναδά είναι κατά κάποιο τρόπο πιο ήπιες από αυτές της συμφωνίας με τις ΗΠΑ (πώς αλήθεια;).

Η αναφορά στις ρήτρες ISDS, μας φέρνει στο δεύτερο συμπέρασμα: Η στάση πολιτών και κυβερνήσεων απέναντι στις νέες αυτές εμπορικές συμφωνίες είναι άμεση συνάρτηση του πόσα γνωρίζουν γι αυτές. Δεν είναι τυχαίο ότι η Αυστρία είναι η χώρα με την μεγαλύτερη ενημέρωση για τις TTIP/CETA, ενώ στην Ελλάδα η συντριπτική πλειοψηφία όσων θα επηρεαστούν από τις συνθήκες αυτές δεν υποψιάζεται καν την ύπαρξή τους. Όσο πιο κατανοητό γίνεται τι βρίσκεται πίσω από τον ουδέτερο όρο “Διευθέτηση Διαφορών Επενδυτή-Κράτους” (Investor-State Dispute Settlement- ISDS) τόσο σφοδρότερες είναι οι αντιδράσεις.

Στην Ευρώπη έχουν συγκεντρωθεί ήδη σχεδόν 2 εκατομμύρια υπογραφές ενάντια στην TTIP και την CETA. Πλατιές συμμαχίες οργανώσεων, συνδικάτων, εμπορικών συλλόγων και επαγγελματικών ενώσεων έχουν ασκήσει τεράστια πίεση στις κυβερνήσεις και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προκειμένου να σταματήσει η διαδικασία διαπραγμάτευσης της TTIP και επικύρωσης της CETA.

Θα έλεγε κανείς ότι στην Ελλάδα αδιαφορούμε γιατί πιστεύουμε ότι το μέλλον που προδιαγράφουν οι συμφωνίες το ζούμε ήδη. Δεν χρειάζεται να ανησυχήσουμε ότι μπορεί να έρθει η TTIP και να καταργήσει τα εργασιακά δικαιώματα, γιατί την πρόλαβε η Τρόικα. H διαχείριση της κρίσης χρέους από τους πιστωτές δίνει επαρκή ώθηση για ιδιωτικοποιήσεις, δεν απαιτείται κάτι επιπλέον. Και τη “γλύκα” του να βάζουν βέτο άλλοι στους νόμους μας την μάθαμε, τι να μας πει το εταιρικό βέτο που κατοχυρώνεται με το ISDS. (Σημειώστε ότι οι επιδιώξεις είναι ίδιες, το μέσο αλλάζει: εδώ μία κρίση χρέους, εκεί μία εμπορική συμφωνία, παραπέρα ένας πόλεμος...)

Επειδή όμως οι επιθέσεις δρουν αθροιστικά, δηλαδή κάλλιστα μπορεί μετά την φρίκη των μνημονίων η ελληνική κυβέρνηση να δεθεί χειροπόδαρα και από τις πολύ επικίνδυνες αυτές συμφωνίες, ας διευκρινίσουμε με δύο λόγια τι είναι το ISDS. Είναι ένας μηχανισμός που δίνει το δικαίωμα στους ξένους επενδυτές να ενάγουν κυρίαρχες κυβερνήσεις εναντίον τριμελών ιδιωτικών δικαστηρίων. Οι “διαιτητές” δεν είναι δικαστές αλλά δικηγόροι που σε μία υπόθεση μπορεί να εκπροσωπούν μία εταιρεία (και να πληρώνονται από αυτήν) και στην επόμενη μπορεί να κληθούν να εκδικάσουν υπόθεση που την αφορά. Δικαίωμα προσφυγής έχουν μόνο οι ξένες εταιρείες σε βάρος κυβερνήσεων και όχι το αντίστροφο, οι αποφάσεις είναι δεσμευτικές για τα κράτη και δεν υπάρχει έφεση. Η ζημιά για τους κρατικούς προϋπολογισμούς μπορεί να είναι τεράστια, όπως δείχνει η υπόθεση της σουηδικής ενεργειακής εταιρείας Vattenfall που ζητά από το γερμανικό δημόσιο 5 δισ ευρώ (μέσω της ρήτρας ISDS που περιλαμβάνεται στην Ενεργειακή Χάρτα) επειδή η γερμανική κυβέρνηση αποφάσισε να εγκαταλείψει την πυρηνική ενέργεια μετά την καταστροφή της Φουκουσίμα.

Το πιο σημαντικό είναι ότι οι ρήτρες ISDS επιτρέπουν στους ξένους επενδυτές να προσφύγουν εναντίον κρατών ακόμη και αν δεν υπάρχουν συμβόλαια που έχουν παραβιαστεί. Η Philip Morris δεν είχε φυσικά κάποιο συμβόλαιο που να ορίζει τις καπνιστικές συνήθειες των Αυστραλών όταν προσέφυγε κατά της κυβέρνησης της Αυστραλίας για τα λευκά πακέτα τσιγάρων. Ούτε είχε η Veolia συμβόλαιο που να επιβάλλει ότι οι Αιγύπτιοι θα παραμείνουν φτωχοί, όταν προσέφυγε εναντίον της κυβέρνησης της Αιγύπτου για την αύξηση του κατώτατου μισθού. Οι ρήτρες ISDS τιμωρούν τις κυβερνήσεις αν οι νόμοι θίγουν “εύλογες προσδοκίες” για κέρδη, ανεξάρτητα αν θεσπίστηκαν προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος ή υπό το φως νέας γνώσης. Για να εκτροχιάσει ένας επενδυτής έναν δυσάρεστο γι αυτόν νόμο δεν χρειάζεται καν να έχει τοποθετήσει χρήματα στη χώρα. Αρκεί να θίγονται να σχέδια μελλοντικών επενδύσεων.

Δύο ακόμη στοιχεία: Μετά τις ευρύτατες αντιδράσεις, η Κομισιόν προσπαθεί να “μαλακώσει” κάπως τις ρήτρες ISDS. Αυτό απορρίπτεται από τις ΗΠΑ, που επιμένουν στο πλήρες πακέτο. “Ακόμη και αν η “ήπια” μορφή γινόταν αποδεκτή, δεν θα λυνόταν κανένα από τα βασικά προβλήματα.” είπε στην εκδήλωση της Παρασκευής ο συγγραφέας εγχειριδίου για την TTIP, Βρετανός ακτιβιστής Τζον Χίλαρι. Επίσης, ενώ η TTIP βρίσκεται ακόμα υπό διαπραγμάτευση, η CETA έχει ήδη υπογραφεί και αναμένεται να τεθεί προς επικύρωση το 2016. Και ναι, κ. Σταθάκη, οι μελετητές των συμφωνιών αυτών διαβεβαιώνουν ότι οι ρήτρες ISDS στην συμφωνία CETA με τον Καναδά είναι ακριβώς οι ίδιες με αυτές που περιλαμβάνει η “σκληρή” εκδοχή της TTIP που εύλογα απορρίπτεται

Πάνω από 1000 νεκροί από τον καύσωνα στην Ινδία



 του M ...
Οι νεκροί από το κύμα καύσωνα στην Ινδία ξεπέρασαν τους 1.000 από την προηγούμενη εβδομάδα, με τις θερμοκρασίες να έχουν φθάσει κατά τόπους τους 50 βαθμούς Κελσίου
Οι περισσότεροι θάνατοι έχουν καταγραφεί στα νότια ομόσπονδα κρατίδια Τελανγκάνα και Άντρα Πραντές, όπου τουλάχιστον 1.118 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους από την προηγούμενη εβδομάδα.

Τουλάχιστον 24 είναι τα θύματα στη δυτική Βεγγάλη και στην Ορίσα.
Στις προβλέψεις σημειώνεται ότι ο καύσωνας αναμένεται να υποχωρήσει τις επόμενες ημέρες.
 
Οι ινδικές αρχές συμβουλεύουν τους πολίτες να παραμένουν εντός των σπιτιών τους όσο περισσότερο γίνεται, αποφεύγοντας άσκοπες μετακινήσεις.

Τρίτη 2 Ιουνίου 2015

Πολιτική συμφωνία εντός εβδομάδας θέλουν οι εταίροι


Οι ηγέτες των τριών θεσμών που παρέχουν πιστώσεις στην Ελλάδα γεφύρωσαν κατά τη συνάντηση στο Βερολίνο το βράδυ της Δευτέρας τις διαφορές τους ως προς το τι η Αθήνα θα πρέπει να επιτύχει, προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση στα 7,2 δισ. ευρώ της βοήθειας που χρειάζεται άμεσα. 

Οι ηγέτες ανέθεσαν στους τεχνοκράτες να διαμορφώσουν το τελικό κείμενο που θα παρουσιαστεί στον Αλέξη Τσίπρα, τον Έλληνα πρωθυπουργό, ως βάση για μία πολιτική συμφωνία που ελπίζουν ότι θα επιτευχθεί μέχρι το τέλος της εβδομάδας. 




Σύμφωνα με αξιωματούχους που ενημερώθηκαν για τις συζητήσεις στο Βερολίνο, υπάρχουν ακόμα διαφορές μεταξύ του ΔΝΤ και της Κομισιόν για το αν η Ελλάδα μπορεί να επιτύχει τους φιλόδοξους στόχους για το πλεόνασμα που θα περιέχονται σε ένα νέο τελικό κείμενο. 

Το ΔΝΤ έχει ακόμα αμφιβολίες και συνεχίζει να ζητάει διασφαλίσεις ότι οι κυβερνήσεις της ευρωζώνης θα συμφωνήσουν σε μια αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους – το οποίο πλέον βρίσκεται κατά το μεγαλύτερό του μέρος στην κατοχή των πιστωτών της Ε.Ε. – εφόσον δεν συμφωνηθεί ένα αξιόπιστο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων και οι στόχοι δεν εκπληρωθούν.

Σύμφωνα με έναν αξιωματούχο της ευρωζώνης «υπήρξε τουλάχιστον συμφωνία σε επίπεδο κειμένων. Οι απόψεις όμως του ενός από τον άλλον ίσως έχουν ακόμα απόσταση μεταξύ τους».

Ακόμα κι έτσι όμως, οι χτεσινές συνομιλίες υπήρξαν το σημαντικότερο σημείο καμπής εδώ και τρεις μήνες στην συνεχιζόμενη ελληνική κρίση, με τους αξιωματούχους να ελπίζουν ότι ένα τελικό κείμενο που θα περιγράφει το τι αναμένεται να πράξει η Αθήνα θα έχει συμφωνηθεί μέχρι το πέρας της Τρίτης.

Οι αξιωματούχοι θα πρέπει στη συνέχεια να αποφασίσουν αν θα πρέπει να παρουσιάσουν την πρότασή τους στον κ. Τσίπρα κατά τη διάρκεια μιας προσωπικής συνάντησης ή μέσω τηλεδιάσκεψης. Όπως όμως και να’ χει, ελπίζουν ότι μια κατ’ αρχήν πολιτική συμφωνία θα μπορέσει να επιτευχθεί προτού η Αθήνα χρειαστεί να αποπληρώσει την επόμενη δόση των €300 εκατ. στο ΔΝΤ την Παρασκευή.

Μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες, η Ελλάδα θα πρέπει να πληρώσει στο ΔΝΤ δάνεια €1,2 δισ. και οι αξιωματούχοι ελπίζουν ότι μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας θα έχει επιτευχθεί μία πλήρης συμφωνία σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων (staff level agreement), η οποία θα περιέχει μια λεπτομερέστερη έκθεση των οικονομικών μεταρρυθμίσεων που θα πρέπει να υιοθετήσει γρήγορα η Αθήνα. 

Αρκετοί αξιωματούχοι της Ευρωζώνης εξακολουθούν πάντως να ανησυχούν, καθώς πιστεύουν πως παρά τη συμφωνία μεταξύ των τριών θεσμών που επιτηρούν την Αθήνα – του ΔΝΤ, της Κομισιόν και της ΕΚΤ – η Ελλάδα θα είναι πιθανόν ακόμα απρόθυμη να αποδεχτεί την κοινή τους θέση. Οι αξιωματούχοι αναφέρουν ότι το κείμενο θα συμπεριλαμβάνει μέτρα τα οποία η Ελλάδα δεν έχει ακόμα αποδεχτεί, κι ότι οι διαφορές μεταξύ της Αθήνας και των δανειστών της ευρωζώνης παραμένουν ακόμη μεγάλες.

Ανεξάρτητα από τις συνομιλίες του Βερολίνου, οι πιστωτές σκέφτονται ένα σχέδιο που θα βοηθήσει την Ελλάδα να «βγάλει» το καλοκαίρι, διότι ο χρόνος για να συμφωνηθεί ένα νέο πακέτο στήριξης θα έχει εκπνεύσει όταν το τρέχον πρόγραμμα τελειώσει στο πέρας του μήνα που διανύουμε.

Ένα σχέδιο που συγκεντρώνει τις προτιμήσεις και που βρίσκεται υπό συζήτηση, είναι η επέκταση της υπάρχουσας στήριξης για τη διάρκεια του καλοκαιριού ακόμα και μετά από μια άμεση συμφωνία, έτσι ώστε η ΕΚΤ να συνεχίσει να παρέχει φθηνά έκτακτα δάνεια στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα. Επιπροσθέτως, τα € 10,9 δισ. που έχουν μπει στην άκρη για την ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών θα αλλάξουν ρόλο και θα παρασχεθούν ως συμβατική βοήθεια, ώστε η Αθήνα να μπορέσει να τα χρησιμοποιήσει για να αποπληρώσει δύο μεγάλες ωριμάνσεις ομολόγων που επίκεινται τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.

Και οι δύο πληρωμές αφορούν δάνεια της ΕΚΤ, η οποία έχει στην κατοχή της ελληνικά ομόλογα. Η πρώτη πληρωμή θα ανέρχεται στα €3,5 δισ. και η δεύτερη στα €3,2 δισ.

Πηγή: Εuro2day.gr

Βρέθηκαν 470 σοροί σε ομαδικούς τάφους στο Τικρίτ του Ιράκ


   του Μ ...
Περίπου 470 σοροί βρέθηκαν σε ομαδικούς τάφους γύρω από την πόλη Τικρίτ στο Ιράκ, όπου οι τζιχαντιστές του Ισλαμικού Κράτους κατηγορούνται ότι σφαγίασαν πολλούς νεοσύλλεκτους το 2014, δήλωσε σήμερα η υπουργός Υγείας.

«Έχουμε εκταφιάσει τις σορούς 470 μαρτύρων της Σπάισερ», δήλωσε η Αντίλα Χάμουντ σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στην Βαγδάτη.


Έως και 1.700 νεοσύλλεκτοι, κυρίως μέλη σιιτικών πολιτοφυλακών, φέρεται ότι ήταν τα θύματα της «σφαγής της Σπάισερ», μιας στρατιωτικής βάσης, η οποία βρίσκεται στο βόρειο τμήμα του Τικρίτ. Οι νεοσύλλεκτοι, κυρίως σιίτες, είχαν απαχθεί από αυτήν την βάση και στην συνέχεια εκτελεστεί τις πρώτες ημέρες της επιχείρησης των σουνιτών τζιχαντιστών του Ισλαμικού Κράτους στο βόρειο Ιράκ, τον Ιούνιο του 2014.

Οι ιρακινές αρχές άρχισαν να ψάχνουν για ομαδικούς τάφους στην περιοχή αυτή από τις 31 Μαρτίου που ανακτήθηκε ξανά ο έλεγχος της πόλης από τις ιρακινές δυνάμεις.

«Οι σοροί αυτοί είχαν ενταφιαστεί σε τέσσερις τάφους. Ο ένας από αυτούς ήταν μεγαλύτερος από τους άλλους, καθώς είχε 400 σορούς», δήλωσε ο Ζίαντ Άλι Αμπάς, ο επικεφαλής των ιατροδικαστών του κύριου νεκροτομείου της Βαγδάτης σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε.

Η εξέταση των σορών έγινε με την βοήθεια ξένων ειδικών, μεταξύ των οποίων και εμπειρογνώμονες της Διεθνούς Επιτροπής του Ερυθρού Σταυρού.

Οι αρχές διευκρίνισαν ότι τα πρώτα ονόματα θυμάτων θα ανακοινωθούν την ερχόμενη εβδομάδα. Αυτά αναγνωρίστηκαν χάρη σε έγγραφα ή κινητά τηλέφωνα που βρέθηκαν εκεί, ή έπειτα από εξετάσεις DNA.

Εκατοντάδες οικογένειες αναμένουν εδώ και σχεδόν έναν χρόνο να μάθουν σχετικά με τους γιους, τα αδέλφια ή τους πατέρες τους που αγνοούνται.