Δευτέρα 13 Σεπτεμβρίου 2010

Νέα σχολική χρονιά – παλιά και εντεινόμενα προβλήματα;


Ξεκίνησε η νέα σχολική χρονιά.


Για τους μαθητές, τους νέους ανθρώπους με ελπίδες και προσδοκίες.


Μέσα σε μια ιδιαίτερα όμως δύσκολη πραγματικότητα.


Με την εκπαιδευτική κοινότητα να είναι σοβαρά προβληματισμένη αλλά και «θιγμένη» από τα εξοντωτικά οικονομικά και κοινωνικά μέτρα της κυβέρνησης. Αλλά και όλο το εκπαιδευτικό σύστημα να μπαίνει στη λογική του Προκρούστη και των αδυσώπητων περικοπών.


Στην εποχή του Μνημονίου συρρικνώνονται οι ελπίδες και ακρωτηριάζονται ζωογόνοι τομείς της κοινωνίας μας.

Όπως είναι η Παιδεία.


Που όλοι – πολιτική ηγεσία, πολιτικοί και  κοινωνικοί φορείς, υποψήφιοι – έχουμε βλέπετε και εκλογές αυτοδιοικητικές το Νοέμβριο -  έβγαλαν ανακοινώσεις για την πρώτη σχολική μέρα.

Αρκετοί παρέλασαν και από τα σχολεία με δηλώσεις  στερεότυπες και αρκετά κλισέ.


Το ζήτημα είναι όταν αρχίσει να «τρέχει» το σχολικό έτος μέσα στην καθημερινότητα του εκπαιδευτικού συστήματος που νοσεί βαριά και χρειάζεται ουσιαστικές παρεμβάσεις και αλλαγές πού θα βρίσκονται όλοι αυτοί.


Για την ένταση των προβλημάτων αναπαράγουμε ορισμένα στοιχεία από ένα δημοσίευμα  στο tvxs.gr


«Ξεκίνησε σήμερα η σχολική χρονιά με 1.300.000 μαθητές να κάθονται στα θρανία. Γονείς, μαθητές και καθηγητές βρίσκονται αντιμέτωποι με τα μεγάλα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό αλλά και τα διαχρονικά προβλήματα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Το υπουργείο Παιδείας κάνει λόγο για 2.645 κενά στην εκπαίδευση, ωστόσο η ΟΛΜΕ τονίζει ότι οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό θα είναι πολύ μεγαλύτερες, ενώ επισημαίνει ότι η κατάσταση στα 15.500 σχολεία επιβαρύνεται ακόμη περισσότερο λόγω της μείωσης των κονδυλίων για τις λειτουργικές δαπάνες των σχολείων, δηλαδή θέρμανση, καθαριότητα, συντήρηση οι οποίες είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι περίπου στο 50%.
Η Ομοσπονδία με ανακοίνωσή της ενημερώνει τους γονείς ότι «η φετινή σχολική χρονιά ξεκινάει κάτω από πολύ δύσκολες συνθήκες». Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση «φέτος συνταξιοδοτήθηκαν περίπου 11.500 εκπαιδευτικοί και έγιναν μόλις 2.825 νέοι διορισμοί. Η κυβέρνηση επικαλείται το Μνημόνιο και το Σύμφωνο Σταθερότητας για να δικαιολογήσει τους μειωμένους διορισμούς».
Παράλληλα, η ΟΛΜΕ τονίζει ότι «πρόθεση του υπουργείου είναι η δημιουργία τμημάτων με 28-30 μαθητές, που θα δημιουργήσει τεράστια εμπόδια στο παιδαγωγικό έργο». Σημειώνεται ότι τα τμήματα μέχρι 25 μαθητές αποτελούν κόκκινη γραμμή για την ΟΛΜΕ, που έχει επανειλημμένα προειδοποιήσει με κινητοποιήσεις αν ο αριθμός των μαθητών είναι μεγαλύτερος.
Καταλήγοντας στην ανακοίνωσή της, η ΟΛΜΕ ζητάει την συμπαράσταση των γονιών, μέσω των συλλόγων τους, ώστε να υπάρξει αντίδραση και να μην καταδικαστεί η Παιδεία σε όλο και μεγαλύτερη υποβάθμιση.
Τους φόβους του για τα μεγάλα κενά των εκπαιδευτικών εκφράζει, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα τα «Νεα», και ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Οµοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ) Δηµήτρης Μπράτης, τονίζοντας επίσης πως «για άλλη µια χρονιά αρκετοί µαθητές θα κάνουν µάθηµα σε σχολεία µε κτιριακά προβλήµατα. Τα µεγαλύτερα παρουσιάζονται στα νηπιαγωγεία, αφού περίπου 70% στεγάζονται σε ακατάλληλα κτίρια».

Σήμερα πάντως, η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου
απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με τα προβλήματα της νέας σχολικής χρονιάς, απάντησε ότι καμία από «τις καταστροφές των τελευταίων μηνών δεν συμβαίνει. Υπήρχαν προβλέψεις για 20.000 κενά, για μη λειτουργία των σχολείων. Δε συμβαίνει τίποτα από όλα αυτά. Τα σχολεία λειτουργούν κανονικά σε όλη την Ελλάδα. Τα κενά που υπάρχουν, θα συμπληρωθούν μέσα στην εβδομάδα. Είναι πολύ λίγα σε σχέση με άλλα χρόνια. Τα βιβλία είναι όλα στις τάξεις. Θεωρώ ότι η χρονιά ξεκινάει με πολύ καλούς οιωνούς».
Η κα Διαμαντοπούλου, αναφερόμενη στα εκπαιδευτικά πιο ειδικά, είπε ότι «αυτά είναι πολύ λιγότερα από κάθε άλλη χρονιά και μάλιστα θα συμπληρωθούν εντός της εβδομάδας». «Εύχομαι το σχολείο να δώσει γνώση-που είναι δύναμη ζωής-, αρχές και αξίες που χρειαζόμαστε για μια ισχυρή και δίκαιη Ελλάδα» σημείωσε η κα Διαμαντοπούλου και απηύθυνε έκκληση προς Πολιτεία, εκπαιδευτικούς, στις δυνάμεις της κοινωνίας και στους γονείς «να έχουμε πάνω από όλα τα παιδιά. Να ενώσουμε τις δυνάμεις για να προσφέρουμε στο σχολείο. Όλες οι διαφορές, οι συγκρούσεις, οι επιμέρους απόψεις που υπάρχουν, ας μείνουν μακριά από το σχολείο».


Υπάρχει λοιπόν μια άλλη εικόνα πέρα από την προσπάθεια εξωραϊσμού που καταβάλλει η κυβέρνηση.

  • Χαμηλές δαπάνες.
  • Περικοπή των οικονομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών.
  • «Αιμορραγία» του εκπαιδευτικού δυναμικού.
  • Προσπάθεια να καλυφθούν τα κενά με αναπληρωτές και ωρομίσθιους, διαιωνίζοντας αδιέξοδες καταστάσεις.
  • Μεγιστοποίηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα.
  • Μέτρα που θίγουν ασθενέστερες οικονομικές ομάδες – όπως η ουσιαστική κατάργηση του θεσμού της ενισχυτικής διδασκαλίας και της Πρόσθετης Διδακτικής Στήριξης, η οποία προβλέπεται σε «απομακρυσμένες» και  «άγονες» περιοχές. Οι συνοικίες π.χ. της Β΄ Πειραιά ή και άλλες ακόμη που αντιμετωπίζουν έντονα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα γιατί να βρίσκονται «αποκλεισμένες» από αυτά τα μέτρα;

Ο κατάλογος θα μπορούσε να είναι μακρύς.


Το σίγουρο είναι ότι  και ο χώρος της εκπαίδευσης θα δοκιμαστεί από τη συσσώρευση των προβλημάτων αλλά και από την ένταση των κοινωνικών αντιδράσεων.


Καλή δύναμη, λοιπόν, σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς για τη συνέχεια.


Κι η ελπίδα για κάτι πιο δημιουργικό και με καινούριες προοπτικές ας μείνει ζωντανή.