Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2014

Περιστατικό φασιστικού βανδαλισμού στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων !


του Μ…
Ο επίκουρος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης του Τμήματος Ιστορίας-Αρχαιολογίας Άρης Σαραφιανός γνωστοποίησε ένα σοβαρό περιστατικό βανδαλισμού και διάρρηξης του γραφείου του το οποίο διαδραματίστηκε τα ξημερώματα της Τετάρτης 1 Οκτωβρίου προς Πέμπτη 2 Οκτωβρίου 2014 στο κτήριο της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Με βάση την περιγραφή του καθηγητή φαίνεται ότι τα συμπεράσματα για τους οργανωτές και εκτελεστές της διάρρηξης προκύπτουν αβίαστα, όπως και αβίαστη και χωρίς περιστροφές θα πρέπει να είναι και η αντίδραση ολόκληρης της ακαδημαϊκής κοινότητας..
(ακολουθεί περίληψη της κοινοποίησης του καθηγητή προς τα μέλη ΔΕΠ του Πανεπιστημίου μας)

"Περιγράφω τα βασικά στοιχεία του θεάματος που αντίκρισα:

• Μπροστά στην πόρτα εισόδου, στο δάπεδο, υπήρχε ένας σταυρός σχηματισμένος από προσωπικά μου αντικείμενα και βιβλία, στου οποίου την αριστερή οριζόντια κεραία βρισκόταν ένα εξώφυλλο ταινίας DVD με την φωτογραφία του Χίτλερ σε περίοπτη θέση. (Το συγκεκριμένο DVD – η γνωστή ταινία της χιτλερικής σκηνοθέτιδας Leni Riefenstal «Θρίαμβος της Θέλησης» – χρησιμοποιείται ως αντι-παράδειγμα στα μαθήματά μου για την Αντι-ναζιστική Τέχνη και τις καλλιτεχνικές πρωτοπορίες του 20ου αιώνα και επιλέχθηκε προφανώς από τους δράστες, ανάμεσα από μία συστάδα 60-70 DVD της συλλογής μου)

• Αριστερά και δεξιά στους τοίχους υπήρχαν μεγάλοι σταυροί – όχι ακόμη αγκυλωτοί.

• Λίγο παρακάτω στον δεξιό και πάλι τοίχο του γραφείου υπήρχε η εξής απειλή κατά της ζωής μου, γραμμένη με μαύρο μαρκαδόρο: «ΑΡΙΣ ΣΑΡΑΦΙΝΟΣ, ΠΑΡΕ ΑΔΕΙΑ ΑΝΕΦ ΑΠΟΔΟΧΩΝ ΜΟΝΙΜΗ. ΜΗΝ ΠΕΙΣ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ ΤΙΠΟΤΑ. – ΑΛΙΩΣ…» και πάνω ακριβώς από το ΑΛΙΩΣ ένα τετράγωνο που παραπέμπει σε τάφο, ακόμη παραπάνω ένα αποκρυφιστικό σύμβολο – το τρίγωνο με το γνωστό μάτι μέσα –, και στην κορυφή άλλος ένας σταυρός.

• Στα αριστερά μου, πάνω στο γραφείο και δίπλα στο πληκτρολόγιο επαναλαμβάνεται παρόμοια απειλή, αυτή τη φορά με αμιγώς ‘καλλιτεχνικά’ μέσα. Η απειλή παραπέμπει στην πυρπόληση του γραφείου και παίρνει τώρα την μορφή μίας εγκατάστασης της κακιάς ώρας: ένα γκαζάκι δίπλα σε ένα κερί και ακριβώς παραδίπλα υπάρχει και πάλι μία γραπτή παρότρυνση να σιωπήσω (με ονοματοποιητική έμπνευση αυτή τη φορά), δηλαδή: Shhhhh…. και μετάφραση σε κυριλλική εκδοχή Ccccc… !

• Ακριβώς από πάνω, στην οθόνη του υπολογιστή μου εμφανίζεται σχεδιασμένο με έναν μαύρο και πάλι μαρκαδόρο το ιστορικό από το Ολοκαύτωμα και ευρέως διαδεδομένο σύμβολο του αντισημιτισμού, το Άστρο του Δαβίδ.

• Στην οθόνη του υπολογιστή άφησαν μία σελίδα από λήμμα της Wikipedia σχετικά με την Προς Κορινθίους Επιστολή του Αποστόλου Παύλου


Από το γραφείο λείπουν κυρίως προσωπικά αντικείμενα – ιδιαίτερης συναισθηματικής ή συλλεκτικής αξίας [...]

Επιτρέψτε μου μία σύντομη αξιολόγηση των παραπάνω δεδομένων.

1. Όσον αφορά την επίσημη γλώσσα της επίθεσης που υιοθετήθηκε, αυτό που είδα είναι ένα ανάμικτο σατανιστικό, ναζιστικό, αποκρυφιστικό και αντισημιτικό λεξιλόγιο του οποίου η ‘αξιοθαύμαστη’ πολλαπλότητα καλύπτει όλη την γκάμα των ενδιαφερόντων των συγκεκριμένων μορφωμάτων

2. Όσο αφορά τον χαρακτήρα της επίθεσης, τα συστατικά είναι επίσης εμφανή: λίγο κλοπή, λίγο από υπόκοσμο με απειλές για πυρπόληση και θάνατο, λίγο από προσωπικό συναισθηματικό εκβιασμό και τέλος φυσικά μπόλικη δοσολογία από μία επιθυμία να ανακοινωθεί η πολιτική παρουσία του φιλοναζισμού και του αντισημιτισμού ανάμεσά μας

3. Το γεγονός ότι αποφεύχθηκαν ακόμη πιο κραυγαλέες διακηρύξεις συμβόλων, ταυτίσεων ή μορφές βιαιότερης ακόμη δράσης, αλλά και μία έντονα υφέρπουσα αφέλεια κατά την εκτέλεση όλων των παραπάνω καλλιτεχνικών «αριστουργημάτων» παραπέμπει σε μία ομάδα η οποία δουλεύεται αυτήν ακριβώς τη στιγμή. Πρόκειται δηλαδή για μία συμμορία η οποία την ίδια στιγμή δοκιμάζει τα νερά και δοκιμάζεται η ίδια από αυτούς που την κατευθύνουν. Ευτυχώς μέσα στο υπάρχον κλίμα η ομάδα δεν αισθάνεται ακόμη, για τους γνωστούς λόγους, ιδιαίτερα ασφαλής. Είναι υποχρέωσή μας να διαφυλάξουμε την ύπαρξη αυτού του αρνητικού κλίματος \


4. Συζητώντας με συναδέλφους των άλλων μεγάλων πανεπιστημίων (Αθήνα, Σχολή Καλών Τεχνών, ΑΠΘ, και Κρήτης) διαβεβαιώθηκα ότι πρόκειται για πρωτάκουστη επίθεση ως προς τον συνδυασμό όλων των παραπάνω χαρακτηριστικών, και σηματοδοτεί ένα ποιοτικό άλμα σε σχέση με άλλες αποκρουστικές εκτροπές που μπορεί να μας έρθουν στο νου


5. Πρόκειται τέλος για σοβαρό κρούσμα που επιτίθεται ενάντια στην ελευθερία της διδασκαλίας και της έρευνας, αλλά και στην ίδια τη φυσική ασφάλεια διδασκόντων και φοιτητών, αλλοιώνοντας δραματικά, με τον εγκληματικό της χαρακτήρα, το ακαδημαϊκό κλίμα γενικότερα

Βρίσκομαι στη διαδικασία επίσημης ενημέρωσης και συνεννόησης με όλους τους θεσμούς που συναπαρτίζουν την κοινότητά μας. Θα ενημερωθείτε περαιτέρω για τα πρακτικά μέτρα και τις αποφάσεις που θα λάβει η Σύγκλητος και η Πρυτανεία για την προστασία της φυσικής ασφάλειας των κτηρίων (ιδιαίτερα, στην προκειμένη περίπτωση, της Φιλοσοφικής σχολής), των διδασκόντων, των φοιτητών και των εργαζομένων στην ακαδημαϊκή μας κοινότητα.
[...]

Επειδή είμαι πεπεισμένος ότι βρισκόμαστε στην αρχή μίας κακοήθους ζύμωσης, την οποία, όμως, μπορούμε να διακόψουμε, θεωρώ ότι θα προέκυπταν μεγάλες ωφέλειες από μία συλλογική διερεύνηση όλων των πιθανών προτάσεων για ποιοτικές αλλά εμφατικές απαντήσεις, στο επίπεδο εκείνο που μας αξίζει αλλά και μας αναλογεί.

Με τιμή
Άρης Σαραφιανός "

Αναφέρουμε ότι κατόπιν μιας εβδομάδας υπήρξε νέο κρούσμα επίθεσης αυτή τη φορά στο κυλικείο απλά και μόνο για να θολώσουν τα νερά. Οι δράστες αυτή τη φορά έσπασαν δυο τζαμαρίες άρπαξαν γκοφρέτες και παστέλια, σαν παιδάκια σχολείου και στοχοποίησαν την ΕΑΑΚ αφήνοντας ένα κείμενο τους στο χώρο του πλίατσικου, ενοχοποιώντας με γνώμονα τη θεωρία των δυο άκρων, σαν καλοί προπαγανδιστές.

  Αναφορικά μερικές δικές μας σκέψεις: θεωρούμε δυστυχώς ότι πρόκειται για μια οργάνωση που δεν ζυμώνεται τώρα, αλλά αντίθετα έχει ήδη ζυμωθεί και περίμενε την ευκαιρία για να δράσει. Με βάση τα σημεία των καιρών οι φασίστες πλέον δεν κρύβονται, δολοφονούν μετανάστες και αντιφασίστες, δείχνουν το ποιόν τους με κάθε ευκαιρία και επακόλουθο είναι να υπάρχουν και στη νεολαία του πανεπιστημίου. Αυτά τα στοιχεία πλέον συναθροίζονται και δημιουργούν μια οργάνωση στα πλαίσια του χρυσαυγήτικου πάτρωνα τους, στον ίδιο τον πανεπιστημιακό χώρο...

  Η στοχοποίηση σε καθηγητή από φασίστες είναι πρωτοφανής πράξη και πιστεύουμε πως διαφοροποιείται από τα άτομα που έκαναν το πλιάτσικο στο κυλικείο. Πρόκειται για την ίδια οργάνωση η οποία πλέον έχοντας ένα βασικό οικοδόμημα, εντάσσει στους κόλπους της νέα μέλη. Και που υπάρχουν νέα μέλη; Δεν είναι λίγοι αυτοί που μιλούν για φασιστικά στοιχεία  ανάμεσα στους πρωτοετείς...  Και πως θα ενταχτούν τα νέα στοιχεία στην οργάνωση; Βοηθώντας σε μια δύσκολη κατάσταση, όπως το να κάνουν ένα απρόσωπο πλιάτσικο στο κυλικείο ή με το να ζωγραφιστούν σβάστικες στη στάση, όπου βρέθηκαν και φυσικά σβήστηκαν.
  Θεωρούμε δηλαδή πως υψηλά ιστάμενοι της οργάνωσης διέταξαν τις δυο επιθέσεις, έχοντας γνώσεις για την σχολή και πως αυτή λειτουργεί. Για όλα αυτά χρειάζεσαι σώματα να υλοποιήσουν το σχέδιο, στην μεν πρώτη επίθεση άτομα που γνωρίζουν τι αντιπροσωπεύει ο καθηγητής και θα αφήσουν ένα μήνυμα, στο δε πλιάτσικο πιο απλά άτομα, ίσως πρόσωπα που βρίσκονται στις χαμηλές τάξεις και ενδεχομένως να χρειάζονται έναν τρόπο να αποδείξουν την αξία τους.

  Κρίνουμε ότι αυτή η οργάνωση έχει ζυμωθεί και ωριμάσει γιατί κάνει μια στοχοποιημένη επίθεση σε καθηγητή. Εμποτίζεται με αντισημιτικές ιδέες και άκρως φασιστικές γνώσεις, επομένως από κάπου ''επιμορφώνεται''. Έχει αποκτήσει έναν μεγάλο αριθμό υπόχείριων και  δεν διστάζει να εκδηλώσει τον τραμπουκισμό της.


  Βέβαια τα παραπάνω αποτελούν ένα σενάριο του γράφοντα. Ενδεχομένως αυτά να θεωρούνται σπέκουλα, κινδυνολογία και υπερβολές από κάποιους... Ωστόσο τα γεγονότα μιλούν από μόνα τους. Ο ρόλος μας σαν άτομα του πανεπιστημίου είναι να απομονώσουμε αυτά τα εκτρώματα που έθρεψε ο φασισμός και η ανοχή ή η αδιαφορία ορισμένων, και έπειτα να τα εξαλείψουμε από τον πανεπιστημιακό χώρο ιδεών. Αλλιώς, η τρίτη επίθεση δεν θα είναι σε γραφείο ή σε χώρο για καφέ, αλλά σ' άτομα. Εξάλλου δεν θα είναι η πρώτη φορά που φασίστες επιτίθενται σε κάποιον γιατί διαφωνεί μ' αυτούς.... 

Τρίτη 14 Οκτωβρίου 2014

Διατήρηση της εποπτείας και μετά το μνημόνιο;


Ενώ φουντώνει η κυβερνητική επιχείρηση προπαγάνδας για δήθεν απεμπλοκή της χώρας από τα Μνημόνια, ορισμένα δημοσιεύματα του γερμανικού τύπου είναι εξαιρετικά διαφωτιστικά.

Το Βερολίνο, λοιπόν, θέλει να διατηρήσει την Αθήνα σε «μεταρρυθμιστική» πορεία προσφέροντας μια «προληπτική πιστωτική γραμμή», εκτιμά η Handelsblatt. Απαραίτητη η συνέχιση των μεταρρυθμίσεων, λέει στην DW το υπ. Οικονομικών.



Πληθαίνουν οι ενδείξεις ότι Βερολίνο και Βρυξέλλες επιδιώκουν την συνέχιση της εποπτείας για την τήρηση των μεταρρυθμιστικών δεσμεύσεων και μετά το τέλος του χρόνου, οπότε εκπνέει το πρόγραμμα προσαρμογής της ελληνικής οικονομίας. Όπως αναφέρει η γερμανική οικονομική εφημερίδα Handelsblatt, επικαλούμενη κυβερνητικούς κύκλους, ο έλεγχος δύο φορές το χρόνο από την ΕΕ και το ΔΝΤ που προβλέπεται μετά την εκπνοή του προγράμματος «θα είναι πολύ λίγος». Ο κύριος στόχος των δανειστών είναι η διατήρηση των όρων και μετά το 2014. Αναζητείται μια συμβιβαστική λύση που θα διασφαλίζει «έναν λιγότερο εμφανή έλεγχο για τον Σαμαρά, αλλά και επαρκή ασφάλεια για τους ευρωπαίους δανειστές», αναφέρει η Handelsblatt. «Θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι κάποτε θα πάρουμε τα χρήματά μας πίσω», λέει στην εφημερίδα υψηλόβαθμος γερμανός αξιωματούχος.\

«Ένα δίχτυ ασφαλείας συνιστάται σε αυτή την περίπτωση»


Σύμφωνα με κυβερνητικούς κύκλους του Βερολίνου, ο συμβιβασμός αυτός θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσω μιας «προληπτικής πιστωτικής γραμμής» από τον μόνιμο μηχανισμό σταθερότητας ESM. Όπως διευκρινίζεται, το πρόγραμμα αυτό θα δίνει τη δυνατότητα στους Ευρωπαίους να ελέγχουν τις προόδους της Ελλάδας και θα τους διασφαλίσει ένα μέσο πίεσης, που θα τους επιτρέπει να διακόπτουν το πρόγραμμα σε περίπτωση παραβίασης των όρων. Πέραν τούτου, η ύπαρξη μιας προληπτικής πιστωτικής γραμμής από τον ESM, θα λειτουργήσει καθησυχαστικά για τους επενδυτές και θα βοηθήσει την Ελλάδα να επιστρέψει στις αγορές προκειμένου να αναχρηματοδοτηθεί.



Όπως επισημαίνει η Handelsblatt, μπορεί να έχει μειωθεί το καπέλο επικινδυνότητας των ελληνικών κρατικών ομολόγων, ωστόσο, εάν τον Φεβρουάριο διεξαχθούν πρόωρες εκλογές και εκλεγεί νέα κυβέρνηση, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει γρήγορα. «Ένα δίχτυ ασφαλείας συνιστάται σε αυτή την περίπτωση», φέρεται να εκτιμά το Βερολίνο. Υπό την έννοια αυτή, το εργαλείο αυτό καθίσταται ελκυστικό και για την ελληνική κυβέρνηση, προσθέτει η Handelsblatt. «Προφανώς και οι Έλληνες αντιμετωπίζουν έτσι το θέμα, σημειώνει η γερμανική εφημερίδα. Η Αθήνα έχει υψηλό συμφέρον να χρηματοδοτείται με ανεκτούς όρους», αναφέρει χαρακτηριστικά, παραπέμποντας στο ενδεχόμενο αποδέσμευσης του ΔΝΤ από το πρόγραμμα, κάτι το οποίο σημαίνει ότι θα πρέπει να διασφαλιστούν 15 δισ. ευρώ από τις κεφαλαιαγορές. Σύμφωνα, πάντως, με πληροφορίες της Deutsche Welle, η προληπτική πιστωτική γραμμή «είναι μία δυνατότητα που εξετάζεται» στις Βρυξέλλες, και το Βερολίνο «προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέχιση του μεταρρυθμιστικού προγράμματος, «αλλά δεν εξαντλούνται όλα σε αυτή». Τόσο η Γερμανία όσο και η ΕΕ παραπέμπουν στην ολοκλήρωση των ελέγχων από την Τρόικα, προτού ξεκινήσει οποιαδήποτε άλλη συζήτηση για το διάστημα μετά το 2014.

Το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών από την πλευρά του, μολονότι δεν επιβεβαιώνει το περιεχόμενο του δημοσιεύματος της Handelsblatt, υπογραμμίζει ότι «για να διασφαλισθεί η βιωσιμότητα της ανάπτυξης είναι απαραίτητη η περαιτέρω εφαρμογή της μεταρρυθμιστικής ατζέντας. Μόνο οι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, το άνοιγμα της αγοράς και οι επενδύσεις δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη βιώσιμη ανάπτυξη». Επίσης, το γερμανικό υπουργείο επαναλαμβάνει ότι «οι μεταρρυθμίσεις που έχουν υλοποιηθεί από την Ελλάδα αξίζουν μεγάλη αναγνώριση».

Εκλογές και άλλοι «αστάθμητοι» παράγοντες

                                         Αν γίνουν πρόωρες εκογές και εκλεγεί νέα κυβέρνηση αλλάζουν τα δεδομένα


Όπως διευκρινίζει στην Handelsblatt υψηλόβαθμος ευρωπαίος αξιωματούχος, εκτός από τη Γερμανία, και άλλες χώρες της ευρωζώνης αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό «μια ταχεία και πλήρη έξοδο της Ελλάδας από το πρόγραμμα δανειακής βοήθειας». Πέραν των εκλογών οι Ευρωπαίοι διακρίνουν και άλλους αστάθμητους παράγοντες, όπως το ενδεχόμενο το αποτέλεσμα των στρες τεστ να μην επιτρέψει στην Αθήνα να χρησιμοποιήσει τους πόρους που προορίζονται για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών (περίπου 11 δισ. ευρώ) για τις ανάγκες του προϋπολογισμού της. Υπενθυμίζεται επίσης ότι οι Ευρωπαίοι δεν έχουν ανταποκριθεί ακόμη στην επιθυμία της Ελλάδας να χρησιμοποιήσει για άλλους σκοπούς τα κεφάλαια που προορίζονται για τις τράπεζες. Και αυτό είναι στην παρούσα φάση το «ισχυρότερο μέσο πίεσης» προς την Ελλάδα αναφέρει η εφημερίδα, επισημαίνοντας ότι η Γερμανία δεν πρόκειται να αφήσει από τα χέρια της το μέσο αυτό εάν προηγουμένως δεν έχουν διασφαλιστεί και για το μέλλον δυνατότητες ελέγχου της Αθήνας.

Έρευνα: 84% των Ελλήνων θεωρούν τεράστιο πρόβλημα το χάσμα πλουσίων - φτωχών, το 50% απορρίπτει την «ελεύθερη» αγορά

από το Μ…

Απαισιοδοξία για το μέλλον, κατακόρυφη πτώση στην υποστήριξη στο καπιταλιστικό μοντέλο της «ελεύθερης» αγοράς και έντονη ανησυχία για το (διευρυνόμενο από τις κυβερνητικές πολιτικές της εσωτερικής υποτίμησης) χάσμα μεταξύ πλουσίων και φτωχών εκφράζουν οι ερωτώμενοι από την Ελλάδα στην μεγάλη παγκόσμια έρευνα κοινής γνώμης του «Pew Research Center»

Όπως αναφέρει η έρευνα, η κοινή γνώμη των ανεπτυγμένων οικονομιών, καθώς συνεχίζεται η Μεγάλη Ύφεση (Great Recession), είναι απαισιόδοξη για τις οικονομικές προοπτικές της επόμενης γενιάς. Οι περισσότεροι ερωτώμενοι από τα πλουσιότερα κράτη θεωρούν ότι τα παιδιά στη χώρα τους θα είναι σε χειρότερη οικονομική κατάσταση από τους γονείς τους. Αντίθετα, στις περισσότερες χώρες που κατηγοριοποιούνται στις αναδυόμενες (λχ η Ρωσία, η Κίνα, η Τουρκία και η Βενεζουέλα) και αναπτυσσόμενες (λχ η Γκάνα, η Νικαράγουα και η Σενεγάλη) οικονομίες, οι ερωτηθέντες δήλωσαν περισσότερο αισιόδοξοι ότι η επόμενη γενιά θα έχει υψηλότερο βιοτικό επίπεδο. 


Ιδιαίτερο ενδιαφέρον αποτελούν τα ευρήματα για την ελληνική κοινή γνώμη η οποία στέλνει μήνυμα – κόλαφο για τις πολιτικές λιτότητας και επιρρίπτει στις μνημονιακές κυβερνήσεις την ευθύνη για τη διόγκωση των ανισοτήτων. Οι Έλληνες, σε ποσοστό 84% (μακράν το μεγαλύτερο μαζί με αυτό των κατοίκων του Λιβάνου) θεωρούν το χάσμα μεταξύ πλουσίων και φτωχών «πολύ μεγάλο πρόβλημα». Υψηλά τα ποσοστά και στον υπόλοιπο ευρωπαϊκό Νότο (74% των Ισπανών και 73% των Ιταλών έχουν την ίδια άποψη) που πλήττεται βάναυσα από τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές. Αναλυτικά τα ποσοστά για τις 44 χώρες** που συμπεριλαμβάνονται στην έρευνα:


Πάνω από τους μισούς Έλληνες (54%) θεωρούν τις κυβερνητικές πολιτικές καθοριστικότερη αιτία για το χάσμα πλουσίων και φτωχών. Η Ελλάδα έχει το μεγαλύτερο ποσοστό και ακολουθεί κατά πόδας η Ισπανία με 52% και η Νότια Κορέα με 46%. Για τους Έλληνες, οι μισθοί των εργαζομένων αλλά και το φορολογικό σύστημα παίζουν (σαφώς μικρότερο) ρόλο στην διόγκωση του ταξικού χάσματος (από 16%). 


Οι ερωτώμενοι από την Ελλάδα συγκαταλέγονται με ποσοστό 65% σε αυτούς που είναι περισσότερο απαισιόδοξοι για το μέλλον της επόμενης γενιάς. Στην ερώτηση αν η επόμενη γενιά θα είναι χειρότερα ή καλύτερα οικονομικά από την προηγούμενη ξεχωρίζει το υψηλό ποσοστό των Γάλλων (86%) που δεν ελπίζει σε ένα καλύτερο μέλλον για την επόμενη γενιά. Αναλυτικά οι απαντήσεις που αναδεικνύουν ως κυρίαρχη τάση της απαισιοδοξία μεταξύ των κατοίκων των ανεπτυγμένων οικονομιών, με εξαίρεση το Ισραήλ και τη Νότια Κορέα:


Πέραν της έντονης ανησυχίας για το χάσμα πλουσίων και φτωχών, ενδεικτικό του ρήγματος της νεοφιλελεύθερης ηγεμονίας είναι το πολύ υψηλό ποσοστό των ερωτηθέντων που θεωρούν ότι «η επιτυχία στη ζωή εξαρτάται από δυνάμεις έξω από τον έλεγχό μας» (δηλαδή όχι από τις ατομικές ικανότητες ή τη «σκληρή δουλειά», όπως θα διατεινόταν ένας οπαδός της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας). Στην Ελλάδα, το 62% (έναντι 37%) θεωρεί ότι είναι εξωγενείς του ατόμου οι παράγοντες που καθορίζουν την «επιτυχία στη ζωή», ποσοστό που γίνεται ακόμα μεγαλύτερο σε χώρες με μεγαλύτερες ανισότητες. 


Αξιοσημείωτο είναι και το ποσοστό των Ελλήνων που διαφωνούν με τη θέση ότι «οι περισσότεροι άνθρωποι είναι σε καλύτερη θέση στην οικονομία της ελεύθερης αγοράς, ακόμη κι αν κάποιοι είναι πλούσιοι και κάποιοι φτωχοί. Το ποσοστό των Ελλήνων που αμφισβητούν την «επιτυχία» του νεοφιλελεύθερου μοντέλου (50%) είναι ανάμεσα στα υψηλότερα μεταξύ των 44 λαών που περιλαμβάνονται στην έρευνα. Μάλιστα, Στην Ελλάδα, η «υποστήριξη στον καπιταλισμό» (support for capitalism) παρουσιάζει ένα από τα μεγαλύτερα χάσματα (της τάξης των 20 ποσοστιαίων μονάδων) ανάμεσα στους ανθρώπους μεγαλύτερων εισοδημάτων (που είναι περισσότερο υποστηρικτικοί στο σύστημα της «ελεύθερης» αγοράς) και σε αυτούς των χαμηλότερων εισοδημάτων (που απορρίπτουν το μοντέλο αυτό). Μόνο οι Ισπανοί και οι Ιάπωνες (με 51%) είναι πάνω από τους Έλληνες ενώ από τις αναπτυγμένες χώρες, η Νότια Κορέα, οι ΗΠΑ και η Γερμανία φαίνεται να διατηρούν χωρίς ιδιαίτερους κλυδωνισμούς την «πίστη» τους στην «ελεύθερη» αγορά.




Ως λύσεις για την κάλυψη του κενού μεταξύ πλουσίων και φτωχών προτείνονται στους ερωτώμενους είτε η μείωση των φόρων στους πλούσιους και τις επιχειρήσεις «για να δοθούν κίνητρα για επενδύσεις και οικονομική ανάπτυξη» είτε η αύξηση των φόρων στους πλούσιους και τις επιχειρήσεις «για να στηριχθούν προγράμματα που θα βοηθήσουν τους φτωχούς». Τα αποτελέσματα μοιάζουν κάπως αντιφατικά καθώς σε χώρες - προπύργια του αγγλοσαξονικού μοντέλου προκρίνεται από τους πολίτες η αύξηση της φορολογίας στους πλούσιους (50% στη Μεγάλη Βρετανία, 49% στις ΗΠΑ) ενώ στην Ελλάδα (50%), τη Γαλλία (61%) και την Ιταλία (68%) είναι περισσότεροι αυτοί που τάσσονται υπέρ της μείωσης στη φορολογία. Οι Γερμανοί (61%) και οι Ισπανοί (54%) προτείνουν, σε υψηλότερα ποσοστά από κάθε άλλη ανεπτυγμένη χώρα, την υψηλή φορολογία των πλουσίων ως μέσο για τη μείωση του ταξικού χάσματος. 



Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το ερώτημα για την κοινωνική κινητικότητα, όπου οι Έλληνες θεωρούν την εκπαίδευση (31%) το πιο σημαντικό εφόδιο «για να πάει κάποιος μπροστά». Ακολουθούν η «σκληρή δουλειά» (21%), «οι κατάλληλες γνωριμίες» (21%), η «τύχη» (19%), η «πλούσια οικογένεια» (19%), «το να είσαι άντρας» (4%) και η «δωροδοκία» (4%). 




Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014

Συλλήψεις διαδηλωτών καθώς επεκτείνονται οι κινητοποιήσεις στην περιοχή του Saint Louis στις ΗΠΑ ενάντια στην ανεξέλεγκτη αστυνομική βία


 Οι διαδηλωτές, συμπεριλαμβανομένων και θρησκευτικών ηγετών, συνελήφθησαν τη Δευτέρα, καθώς προχώρησαν μπροστά σε μια σειρά από δυνάμεις της αστυνομίας έξω από το αστυνομικό τμήμα αυτής της πόλης, μια μέρα, που οι διοργανωτές  έχουν υποσχεθεί πολλές οργανωμένες διαδηλώσεις πολιτικής ανυπακοής στην περιοχή του Saint Louis σχετικά με τα προβλήματα που αφορούν τη συμπεριφορά της αστυνομίας.



Περίπου δώδεκα άτομα συνελήφθησαν  το μεσημέρι, και πολλοί διαδηλωτές, πιασμένοι χέρι - χέρι, περίμεναν στη βροχή. Αν και η ατμόσφαιρα ήταν τεταμένη, οι συλλήψεις αντιμετωπίστηκαν σχετικά ήρεμα από τους διαδηλωτές καθώς κληρικοί και άλλοι είπαν ότι ήθελαν να συναντηθούν με τους αστυνομικούς διοικητές στο Φέργκιουσον στο εσωτερικό του κτιρίου της αστυνομίας.  Στη συνέχεια προχώρησαν μπροστά λέγοντας ότι ήταν προετοιμασμένοι να συλληφθούν αν δεν μπορούσαν να πετύχουν τη συνάντηση. Ανάμεσα στους πρώτους συλληφθέντες  ήταν και ο  Cornel West, συγγραφέας και καθηγητής, ο οποίος είπεστους παρατεταγμένους αστυνομικούς, «Είμαστε εδώ γιατί αγαπάμε τα νέα παιδιά."



Καθώς έφτασαν στο αστυνομικό τμήμα του Φέργκιουσον, που υπήρξε η σκηνή έντονων νυχτερινών διαδηλώσεων μετά το θάνατο ενός άοπλου μαύρου εφήβου από ένα λευκό αστυνομικό, τον Αύγουστο, οι θρησκευτικοί ηγέτες πολλών τάσεων, προχώρησαν μπροστά στους παρατεταγμένους αστυνομικούς.

Ένα περίγραμμα σώματος σχεδιάστηκε στο έδαφος - μια υπενθύμιση, ανέφεραν οι διοργανωτές, του Michael Brown, του 18χρονου νέου ο οποίος σκοτώθηκε σ’ αυτή την περιοχή στις 9 Αυγούστου, αλλά και ως υπενθύμιση των άλλων ανθρώπων που σκοτώθηκαν από τους αστυνομικούς. «η μαύρη ζωή έχει αξία!" φώναζε το πλήθος. "Όλες οι ζωές έχουν αξία!"



Οι ηγέτες της διαμαρτυρίας έδωσαν λίγες λεπτομέρειες των σχεδίων τους, εκτός από το ότι ανέφεραν πως θα χρησιμοποιήσουν μια στρατηγική που αξιοποιήθηκε από τους διαδηλωτές στη Βόρεια Καρολίνα. Πέρυσι, οι άνθρωποι εκεί άρχισαν παραστάσεις και εβδομαδιαίες διαδηλώσεις γνωστές ως "ηθικές Δευτέρες" σε απάντηση στις ενέργειες της πολιτειακής κυβέρνησης, η οποία ελεγχόταν από τους Ρεπουμπλικάνους. Οι διαμαρτυρίες και διαδηλώσεις στο Raleigh, την πολιτειακή πρωτεύουσα, οδήγησαν σε εκατοντάδες συλλήψεις και χρησίμευσαν ως πρότυπο για ανάλογες, μικρότερες διαδηλώσεις σε όλη τη Νότια Καρολίνα.

Μέχρι τη Δευτέρα το πρωί, τουλάχιστον τρεις ξεχωριστές κινήσεις πραγματοποιήθηκαν, συμπεριλαμβανομένων των διαδηλώσεων στο αστυνομικό τμήμα του Ferguson. Στο Σαιντ Λούις, όχι μακριά από τη γειτονιά, όπου ένας άλλος μαύρος έφηβος σκοτώθηκε την περασμένη εβδομάδα από ένα λευκό αστυνομικό που ήταν εκτός υπηρεσίας, εκατοντάδες διαδηλωτές έκαναν πορεία μέσα στην ομίχλη, ενώ στη συνέχεια ανακοίνωσαν ότι θα οργανώσουν μια διαμαρτυρία στην πανεπιστημιούπολη του Πανεπιστήμιου του Σαιντ Λούις.



Μέχρι το μεσημέρι, μια άλλη διαδήλωση πραγματοποιήθηκε κατά μήκος ενός δρόμου στο Ferguson. Στη συνέχεια, μια μικρή ομάδα διαδηλωτών κάθισε σε μια διασταύρωση, ενώ μερικοί από αυτούς συνελήφθησαν.

Η διαμαρτυρία στο πανεπιστήμιο πραγματοποιήθηκε μετά τα μεσάνυχτα, και ήταν πολύ μεγαλύτερη από ό, τι είχε οργανωθεί στις νυχτερινές δράσεις μετά από το θάνατο του Μάικλ Μπράουν. Προσπάθειες για οργανωμένες διαμαρτυρίες σε μια περίοδο τεσσάρων ημερών έχουν σχεδιαστεί από ανθρώπους και από άλλες περιοχές, και περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα φυλών και ηλικιών.

Ένας από τους ηγέτες της διαδήλωσης, δήλωσε σε ένα μεγάφωνο λίγο πριν από δύο μετά το μεσημέρι, "Από τη στιγμή αυτή, αυτός είναι ο τόπος μας."  Στάθηκε δίπλα στον πύργο του ρολογιού στην πανεπιστημιούπολη τουΠανεπιστημίου του Σαιντ Λούις και συνέχισε, «Εμείς δεν πάμε πουθενά."



«Αυτή είναι η γη μας», πρόσθεσε. "Ο καθένας ας νιώθει  άνετα."

Η ομάδα, η οποία περιλάμβανε τον πρόεδρο του NAACP, Cornell William Brooks, και τον κ West, είχε βαδίσει για περισσότερο από μία ώρα. Πολλοί διαδηλωτές αφότου οι διοργανωτές ανακοίνωσαν τα σχέδιά τους για μια καθιστική διαμαρτυρία, έκαναν έκκληση για τρόφιμα και σκηνές. Ενώ οι αστυνομικοί, φορώντας εργαλείων εξοπλισμό για την αντιμετώπιση ταραχών  στέκονταν παραταγμένοι, και είχαν εμποδίσει τους διαδηλωτές καθώς περπατούσαν στη Grand Boulevard, τραβήχτηκαν τελικά και επέτρεψαν στο πλήθος να προχωρήσει.

Η περιοχή βρίσκεται σε ακραία κατάσταση περισσότερο από δύο μήνες μετά τις  διαδηλώσεις που άρχισαν στο Φέργκιουσον μετά τη δολοφονία του  Μπράουν. Τις τελευταίες ημέρες, ο θυμός έχει εξαπλωθεί στην πόλη του Σαιντ Λούις, όπου οι διαδηλωτές έχουν εμφανιστεί μπροστά στην αίθουσα συμφωνικής, έξω από το γήπεδο του μπέιζμπολ και κοντά στη γειτονιά όπου ένας άλλος μαύρος έφηβος σκοτώθηκε την περασμένη εβδομάδα από ένα λευκό αστυνομικό εκτός υπηρεσίας .

Νωρίτερα μέσα στο σαββατοκύριακο, υπήρξε όξυνση της έντασης ανάμεσα σε δυνάμεις της αστυνομίας και μια ομάδα διαδηλωτών οι οποίοι πραγματοποίησαν καθιστική διαμαρτυρία στην είσοδο ενός πολυκαταστήματος του Σαιντ Λούις και αρνήθηκαν να μετακινηθούν. Δεκαεπτά άτομα συνελήφθησαν με την κατηγορία της παράνομης συγκέντρωσης, ενώ σπρέι πιπεριού χρησιμοποιήθηκε από ορισμένους αστυνομικούς.

Παρά το γεγονός ότι ορισμένοι διαδηλωτές μίλησαν για σχέδιο μη βίαιων διαδηλώσεων τη Δευτέρα, οι διοργανωτές προειδοποίησαν ότι η απογοήτευση είχε ενταθεί λόγω της αντίδρασης της αστυνομίας την Κυριακή το πρωί. "Αντί να  υπάρξει αποκλιμάκωση από τις αυξανόμενες εντάσεις στην πόλη, τα σχόλια του επικεφαλής της αστυνομίας, Dotson,  προκάλεσαν την οργή και έκαναν τα πράγματα χειρότερα,"  δήλωσαν οι διοργανωτές πολλών από τις διαμαρτυρίες νωρίς την Κυριακή. Οι διαδηλωτές, είπαν, "έδειξαν το καλύτερο πρόσωπο της δημοκρατίας μας, και η αστυνομία του Σεντ Λούις έδειξε το χειρότερο με την εκτός ελέγχου επιβολή του νόμου."



Τη Δευτέρα το πρωί, καθώς οι διαδηλωτές βάδισαν στην πανεπιστημιούπολη, οι φοιτητές κοίταζαν από τους κοιτώνες και τη βιβλιοθήκη. Κάποιοι άκουσαν το κάλεσμα των διαδηλωτών και ενώθηκαν με το πλήθος.

Η διαδήλωση ξεκίνησε περίπου ένα τετράγωνο από το σπίτι του Vonderrit D. Myers Junior, ενός μαύρου έφηβου που σκοτώθηκε την Τετάρτη από ένα λευκό αστυνομικό εκτός υπηρεσίας που εργάζονταν σε μια περιπολία για μια ιδιωτική εταιρεία ασφαλείας. Η αστυνομία του Σαιντ Λούς δήλωσε ότι ο Myers χρησιμοποίησε ένα κλεμμένο όπλο για να πυροβολήσει τον αστυνομικό, ο οποίος δεν έχει ταυτοποιηθεί, αλλά οι υποστηρικτές του  Myers τονίζουν ότι δεν είχε μαζί του όπλο.


Μερικοί από τους συγγενείς του Myers ενώθηκαν με τη διαδήλωση όταν άρχισε αργά την Κυριακή. Ο πατέρας του Myers μίλησε εν συντομία στο πλήθος που συγκεντρώθηκε στο πανεπιστήμιο και ευχαρίστησε τους διαδηλωτές για την υποστήριξή τους.

Ένας στους 4 Βρετανούς υποστηρίζει το αντιμεταναστευτικό κόμμα UKIP


του Μ …

Μια άλλη δημοσκόπηση που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα The Observer τοποθετεί τους Εργατικούς στο 35%, τους Συντηρητικούς στο 28%, το UKIP στο 17% και τους Φιλελεύθερους-Δημοκράτες στο 9%.

Υπέρ του αντιευρωπαϊκού, αντιμεταναστευτικού κόμματος UKIP τάσσεται το 25% των Βρετανών, σε δημοσκόπηση που δημοσιεύθηκε από την εφημερίδα The Mail on Sunday.

Το συντηρητικό κόμμα του πρωθυπουργού Ντέιβιντ Κάμερον και το αντιπολιτευόμενο Εργατικό Κόμμα βρίσκονται στο 31% των προτιμήσεων.

Οι Φιλελεύθεροι –Δημοκράτες, που συμμετέχουν στον κυβερνητικό συνασπισμό, κερδίζουν το 8% στην πρόθεση ψήφου.

Τη δημοσκόπηση διενήργησε το ινστιτούτο Survation την Παρασκευή σε δείγμα 1.003 ανθρώπων.

Αν οι τάσεις που αποκαλύπτονται στη δημοσκόπηση διατηρηθούν, το UKIP, που είναι αντίθετο στην παραμονή της Βρετανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, «ενδέχεται να κερδίσει έως και 128 έδρες» στις γενικές εκλογές του Μαΐου του 2015, εκτίμησε ο Τζον Κέρτις καθηγητής πολιτικών επιστημών στο πανεπιστήμιο Στράθκλαϊντ.

Μια άλλη δημοσκόπηση που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα The Observer τοποθετεί τους Εργατικούς στο 35%, τους Συντηρητικούς στο 28%, το UKIP στο 17% και τους Φιλελεύθερους-Δημοκράτες στο 9%.

Κάποιοι συντηρητικοί βουλευτές έχουν ζητήσει να συναφθεί μια συμφωνία με το UKIP για τις περιφέρειες στις οποίες το κόμμα του Νάιτζελ Φάρατζ έχει περισσότερες πιθανότητες να κερδίσει τους Εργατικούς, εκτιμώντας ότι αν δεν γίνει αυτό θα σημάνει «τη σίγουρη αλληλοεξόντωση» των δύο κομμάτων καθώς οι ψηφοφόροι θα διχαστούν.

Όμως ο Φάρατζ επεσήμανε χθες Σάββατο ότι δεν θα δεχόταν μια τέτοια συμφωνία, ενώ υπογράμμισε ότι το UKIP «δεν είναι μια διαφωνούσα συνιστώσα» του συντηρητικού κόμματος.


Απ' ότι φαίνεται η αντιμεταναστευτική ιδέα έχει ριζώσει στη βρετανική κοινωνία. Θα ακολουθήσουν ρατσιστικές εκδηλώσεις ή ακόμα και δολοφονίες όπως γίνεται στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού; Είναι σίγουρο, πως τα σημεία των καιρών απαιτούν πολίτες που δεν παρακολουθούν απλά τις εξελίξεις να συμβαίνουν γύρω τους και αυτοί να μένουν άπραγοι...

Ιράκ: Πάνω από 30 νεκροί σε βομβιστικές επιθέσεις


                                                                    του Μ….

Τρία παγιδευμένα αυτοκίνητα ανατινάχτηκαν σήμερα κοντά σε ένα συγκρότημα κυβερνητικών κτιρίων, στα βόρεια της πόλης Μπακούμπα του Ιράκ, με αποτέλεσμα να βρουν το θάνατο τουλάχιστον 25 άνθρωποι, μεταξύ των οποίων πολλοί στρατιώτες και πολίτες, όπως ανέφεραν νοσοκομειακές πηγές.

Σύμφωνα με τις πηγές αυτές, οι τραυματίες ανέρχονται στους 60.



Στόχος της επίθεσης αυτής ήταν κτίρια στρατηγικής σημασίας στην Κάρα Κούμπα, μια πόλη υπό τον έλεγχο των Κούρδων που απέχει περίπου 80 χιλιόμετρα από την Μπακούμπα. 

"Στις 10.30 τρία παγιδευμένα αυτοκίνητα εξερράγησαν" είπε ο Ουάχαμπ Άχμεντ, ο δήμαρχος της κοινότητας αυτής.
Την ίδια ώρα, όπως ανέφερε μια πηγή της αστυνομίας, δύο αυτοσχέδιοι εκρηκτικοί μηχανισμοί εξερράγησαν σε μια αγορά στην περιοχή Ντουρ αλ Ντούμπατ στη νότια Μπακούμπα, σκοτώνοντας 6 ανθρώπους και τραυματίζοντας άλλους 10.

Στο χωριό αλ Μπου Ρίσα, 15 χιλιόμετρα δυτικά του Ραμάντι, διοικητής της αστυνομίας της επαρχίας Ανμπαρ, στρατηγός Άχμαντ Σαντάκ αλ Ντουλάιμι, σκοτώθηκε όταν μέλη του Ισλαμικού Κράτους πυροδότησαν δύο εκρηκτικούς μηχανισμούς τη στιγμή που διερχόταν μια αυτοκινητοπομπή από την περιοχή. 


"Ο στρατηγός πραγματοποιούσε περιπολία, ελέγχοντας τους τομείς όπου σημειώνονται συγκρούσεις με τους αντάρτες του Ισλαμικού Κράτους. Η αυτοκινητοπομπή του χτυπήθηκε από δύο βόμβες" ανέφερε μια πηγή των δυνάμεων ασφαλείας στο πρακτορείο Ρόιτερς.

Στο κατώφλι της φτώχειας 2,5 εκατ. Έλληνες ! Δραματικά στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής


 Τα αποτελέσματα της δειγματοληπτικής Έρευνας Εισοδήματος και Συνθηκών Διαβίωσης των Νοικοκυριών έτους 2013, ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή.

Η έρευνα αποτελεί τη βασική πηγή αναφοράς των συγκριτικών στατιστικών για την κατανομή του εισοδήματος και τον κοινωνικό αποκλεισμό.



Παραθέτουμε τα βασικά στοιχεία χωρίς άλλα σχόλια.

Α. Πληθυσμός σε κίνδυνο φτώχειας

Το κατώφλι της φτώχειας ανέρχεται στο ποσό των 5.023 ευρώ ετησίως ανά άτομο και σε 10.547 ευρώ για νοικοκυριά με δύο ενήλικες και δύο εξαρτώμενα παιδιά ηλικίας κάτω των 14 ετών.

Το έτος 2013, το 23,1% του συνολικού πληθυσμού της Χώρας ήταν σε κίνδυνο φτώχειας όταν το όριο φτώχειας ορίζεται στο 60% του διάμεσου συνολικού ισοδύναμου εισοδήματος του νοικοκυριού.

• Το μέσο ετήσιο ατομικό ισοδύναμο εισόδημα ανέρχεται σε 9.303 ευρώ και το μέσο ετήσιο διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών της Χώρας σε 16.170 ευρώ.

• Τα νοικοκυριά που βρίσκονται σε κίνδυνο φτώχειας εκτιμώνται σε 892.763 και τα μέλη τους σε 2.529.005.



B. Βασικές διαπιστώσεις

• Ο κίνδυνος φτώχειας για παιδιά ηλικίας 0-17 ετών (παιδική φτώχεια) ανέρχεται σε 28,8% και είναι υψηλότερος κατά 5,7 ποσοστιαίες μονάδες από το αντίστοιχο ποσοστό του συνολικού πληθυσμού.

• Ο κίνδυνος φτώχειας για άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών ανέρχεται σε 15,1% και είναι μειωμένος κατά 2,1 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2012.

• Ο πληθυσμός που διαβιεί σε νοικοκυριά που δεν εργάζεται κανένα μέλος ή εργάζεται λιγότερο από 3 μήνες, συνολικά, το έτος, ανέρχεται σε 1.200.800 άτομα ή σε 19.6% του πληθυσμού ηλικίας 18-59 ετών, ενώ το προηγούμενο έτος (2012) ανερχόταν σε 1.010.900 άτομα.

• Το ποσοστό του πληθυσμού που απειλείται από τη φτώχεια ως προς το σύνολο του πληθυσμού για κάθε μία από τις παρακάτω ομάδες είναι:

■ Άνδρες άνεργοι (50,7%)

■ Μονογονεϊκά νοικοκυριά με, τουλάχιστον, ένα εξαρτώμενο παιδί (37,2%)

■ Λοιποί μη οικονομικά ενεργοί (εκτός συνταξιούχων (30.3%)

■ Παιδιά ηλικίας 0-17 ετών (28,8%)

■ Νοικοκυριά με έναν ενήλικα ηλικίας κάτω των 65 ετών (24,4%)

■ Μονοπρόσωπα νοικοκυριά με μέλος θήλυ (22,9%)


• Ο πληθυσμός σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικό αποκλεισμό ανέρχεται σε 3.903.800 άτομα ή σε 35,7% του συνόλου του πληθυσμού (το έτος 2012 ήταν 3.795.100 άτομα).

• Ο κίνδυνος φτώχειας μετά τις κοινωνικές μεταβιβάσεις, υπολογιζόμενος με κατώφλια διάφορα του 60% του διάμεσου συνολικού διαθέσιμου ισοδύναμου εισοδήματος, ανέρχεται σε:

■ 11,1%, αν το κατώφλι οριστεί στο 40% του διάμεσου συνολικού διαθέσιμου ισοδύναμου εισοδήματος,

■ 16,6%, αν το κατώφλι οριστεί στο 50% του διάμεσου συνολικού διαθέσιμου ισοδύναμου εισοδήματος και

■ 31,4%, αν το κατώφλι οριστεί στο 70% του διάμεσου συνολικού διαθέσιμου ισοδύναμου εισοδήματος, αντίστοιχα.

Γ. Κοινωνικές μεταβιβάσεις και κίνδυνος φτώχειας

• Το ποσοστό κινδύνου φτώχειας πριν από όλες τις κοινωνικές μεταβιβάσεις (δηλαδή μη συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών επιδομάτων και των συντάξεων στο συνολικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών) ανέρχεται σε 53,4%, ενώ, όταν περιλαμβάνονται μόνο οι συντάξεις και όχι τα κοινωνικά επιδόματα, μειώνεται στο 28,0%. Τέλος, το ανωτέρω ποσοστό μετά τις κοινωνικές μεταβιβάσεις ανέρχεται σε 23,1%.

• Τα κοινωνικά επιδόματα συμβάλλουν στη μείωση του ποσοστού της φτώχειας κατά 4,9 ποσοστιαίες μονάδες.

• Οι συντάξεις συμβάλλουν στη μείωση του ποσοστού της φτώχειας κατά 25,4 ποσοστιαίες μονάδες.

• Το σύνολο των κοινωνικών μεταβιβάσεων μειώνει το ποσοστό της φτώχειας κατά 30,3 ποσοστιαίες μονάδες.

• Το ποσοστό κινδύνου φτώχειας πριν από όλες τις κοινωνικές μεταβιβάσεις (δηλαδή μη συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών επιδομάτων και των συντάξεων στο συνολικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών) εκτιμάται σε 89,5% για άτομα ηλικίας 65 ετών και άνω, ενώ πριν τα κοινωνικά επιδόματα (συμπεριλαμβανομένων των συντάξεων) εκτιμάται στο 19,2%.

• Ο κίνδυνος φτώχειας πριν από όλες τις κοινωνικές μεταβιβάσεις για άτομα ηλικίας 18-64 ετών (μη συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών επιδομάτων και των συντάξεων στο διαθέσιμο εισόδημα) για αυτή την ομάδα ηλικιών, εκτιμάται στο 45,8%, ενώ όταν δεν συμπεριλαμβάνονται τα κοινωνικά επιδόματα αλλά συμπεριλαμβάνονται οι συντάξεις στο διαθέσιμο εισόδημα, εκτιμάται στο 28,8%.

• Οι κοινωνικές μεταβιβάσεις (συμπεριλαμβανομένων των συντάξεων) αποτελούν το 44,6% του συνολικού ισοδύναμου διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών της Χώρας, εκ του οποίου οι συντάξεις αναλογούν στο 44,0%, ενώ τα κοινωνικά επιδόματα στο 4,6%.

Δ. Χαρακτηριστικά πληθυσμού σε κίνδυνο φτώχειας

• Το ποσοστό κινδύνου φτώχειας είναι υψηλότερο στις γυναίκες σε σχέση με τους άνδρες, συγκεκριμένα 23,8% και 22,4%, αντίστοιχα.

• Τα μονοπρόσωπα νοικοκυριά με θήλυ μέλος απειλούνται από τη φτώχεια σε ποσοστό 22,9%, ενώ τα αντίστοιχα με άρρεν μέλος σε ποσοστό 21,8%.

• Ο κίνδυνος φτώχειας για άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών υπολογίζεται σε 15,1%, ενώ για άτομα ηλικίας έως 17 ετών σε 28,8 %.

• Ο κίνδυνος φτώχειας για άτομα ηλικίας άνω των 75 ετών υπολογίζεται σε 17,2%, ενώ για άτομα ηλικίας κάτω των 75 ετών σε 23,7%.

• Ο κίνδυνος φτώχειας των μονογονεϊκών νοικοκυριών με, τουλάχιστον, ένα εξαρτώμενο παιδί ανέρχεται σε 37,2%, ενώ ο αντίστοιχος δείκτης για τα νοικοκυριά με δύο γονείς και ένα εξαρτώμενο παιδί ανέρχεται σε 20,2%.

• Οι εργαζόμενοι κινδυνεύουν λιγότερο από τους ανέργους και τους οικονομικά μη ενεργούς (συνταξιούχους, νοικοκυρές κλπ.). Το ποσοστό κινδύνου φτώχειας στους εργαζομένους ανέρχεται σε 13,1% (άνδρες 13,4% και γυναίκες 12,6%), στους λοιπούς οικονομικά μη ενεργούς (δεν περιλαμβάνονται οι συνταξιούχοι) σε 30,2% και στους ανέργους σε 46,5%.


• Ο κίνδυνος φτώχειας για τους εργαζομένους με πλήρη απασχόληση ανέρχεται σε 10,7%, ενώ για τους εργαζομένους με μερική απασχόληση ανέρχεται σε 27,0%.

Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014

Μικρό αφιέρωμα στον Τσε Γκεβάρα


 Την βδομάδα που μας πέρασε και ειδικότερα στις 9 Οκτωβρίου ήταν η  μέρα – σκοτεινή επέτειος αλλά και με ένα ισχυρό συμβολισμό – από τη δολοφονία του Τσε Γκεβάρα στη Βολιβία, από τον υπαξιωματικό του βολιβιανού στρατού Μάριο Τεράν (Mario Terán).

Έκτοτε ο Τσε έγινε σύμβολο της παγκόσμιας επανάστασης, ενέπνευσε γενιές νέων – και όχι μόνο – στους αγώνες για ελευθερία, δικαιοσύνη και κοινωνική ανατροπή. Ένα σύμβολο του ανιδιοτελούς, ασυμβίβαστου, ρομαντικού επαναστάτη.

Δυστυχώς, από ένα σημείο και μετά έγινε μέχρι και εμπορικό σήμα, στοιχείο που ενσωμάτωσε – από τη δική της σκοπιά – μια καταναλωτική και «μοδάτη» κουλτούρα.

Ως ελάχιστο φόρο τιμής θα παρουσιάσουμε δύο βίντεο:

Το πρώτο αποτελεί αφήγηση του  πράκτορα Φέλιξ Ροδρίγκες (Félix Rodríguez), ο οποίος επικεφαλής του κλιμακίου της  CIA  που συντόνιζε και καθοδηγούσε τις κινήσεις του βολιβιανού στρατού.



Και το δεύτερο είναι το βίντεο με την ομιλία του Τσε στη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 1964 …



Κατά τα άλλα άπλετο υλικό μπορεί να βρει κανείς παντού …


Το ζήτημα είναι τη στάση ζωής και το αγωνιστικό του παράδειγμα πού θα μπορέσεις να βρεις …

Και αν ο Ιησούς δεν είχε γενειάδα; Μια ενδιαφέρουσα αρχαιολογική ανακάλυψη από την Ισπανία


Το ενδιαφέρον για αρχαιολογικά θέματα δεν είναι μόνο ελληνική πρωτοτυπία. Έτσι, και σε άλλες χώρες αρχαιολογικά ευρήματα προκαλούν συζητήσεις, ιδιαίτερα όταν σχετίζονται και με θέματα που αφορούν τη θρησκευτική λατρεία.

Ένα νέο εύρημα με μια μάλλον ασυνήθιστη απεικόνιση του Ιησού παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Λινάρες στην Ισπανία.



 Με ομαλά, κοντά μαλλιά και φορώντας μια τήβεννο χαραγμένο σε ένα γυάλινο μπολ που χρονολογείται από τον 4ο αιώνα, ο Χριστός που βρέθηκε στην Ισπανία αποτελεί μία από τις αρχαιότερες απεικονίσεις της ιδρυτικής μορφής  του Χριστιανισμού.

Δεν φέρει γένια, έχει κοντά μαλλιά, και φοράει ρωμαϊκή τήβεννο. Χαραγμένη σε ένα γυάλινο μπολ που χρονολογείται από τον 4ο αιώνα, αυτή η ασυνήθιστη εικόνα του Ιησού, μια από τις παλαιότερες της ιστορίας του Χριστιανισμού, παρουσιάζεται από την 1η Οκτωβρίου στην Ισπανία, στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Linares. Αυτό το μικρό δισκάριο, ένα πιάτο που χρησιμοποιούνταν για να λάβουν τον «ευλογημένο» άρτο για τη Θεία Ευχαριστία αποκαταστάθηκε κομμάτι από το κομμάτι, από μια ομάδα αρχαιολόγων, που εργάστηκε για τρία χρόνια. Ανακαλύφθηκε στα ερείπια ενός κτιρίου για θρησκευτική λατρεία στον αρχαιολογικό χώρο της Castulo, Ιβηρο-Ρωμαϊκής αρχαίας πόλης της νότιας Ισπανίας, στην επαρχία Χαέν.

Μια Βίβλος, ένας σταυρός, και δύο απόστολοι

 Τελικά φέτος τον Ιούλιο, όταν ανακάλυψε κομμάτια μεγαλύτερα που  επέτρεψαν να παρατηρήσει καλύτερα «τα μοτίβα που το κοσμούσαν», η ομάδα συνειδητοποίησε ότι ήταν «ένα εξαιρετικό αρχαιολογικό εύρημα, "δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο διευθυντής του έργου, Marcelo Castro. Μόλις συγκεντρώθηκαν, τα θραύσματα έχουν αναβιώσει ένα ποτήρι δισκάριο, 22 εκατοστά σε διάμετρο και περίπου 4 εκατοστά σε πάχος, το οποίο έχει αποκατασταθεί κατά το 80%, αναφέρει ο αρχαιολόγος.



Στην επιφάνειά του φαίνεται χαραγμένοι τρεις χαρακτήρες φορώντας ένα φωτοστέφανο: ένας αγένειος Χριστός στο κέντρο, με κοντά σγουρά μαλλιά, που κρατά ένα μεγάλο σταυρό στο ένα χέρι και μια ανοικτή Βίβλο στο άλλο. Δύο απόστολοι στέκονται γύρω του. Θα μπορούσε να είναι ο Πέτρος και ο Παύλος, είπαν οι ερευνητές. Η σχεδίαση ακολουθεί ένα τυπικό αρχαϊκό στιλ  των χρόνων όταν ο Χριστιανισμός μόλις και μετά βίας είχε βγει από τις κρυψώνες και η χριστιανική εικονογραφία ήταν ακόμα πολύ σπάνια. "Αυτό το στιλ εγκαταλείφθηκε αργότερα από την χριστιανική παράδοση, η οποία προτίμησε άλλους τρόπους απεικόνισης του Χριστού, αλλά εντοπίζεται στις πρώτες ώρες του Χριστιανισμού», όταν αυτή η θρησκεία είχε αναγνωριστεί από τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα Κωνσταντίνος (303-337), με το Διάταγμα των Μεδιολάνων, δήλωσε ο διευθυντής του έργου. Τα σκεύη κατασκευάζονταν τότε από γυαλί και όχι από πολύτιμα μέταλλα, όπως συνέβη αργότερα, αναφέρουν οι αρχαιολόγοι.

Προέλευση: Ρώμη

Μετά από διαβούλευση με εμπειρογνώμονες σε αρχαία υάλινα ευρήματα στην Ισπανία, την Ιταλία και την Ελλάδα, η ομάδα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το άγιο δισκάριο κατασκευάστηκε "στη Ρώμη, χωρίς αμφιβολία, ίσως στην Όστια, όπου ξέρουμε ότι υπήρχαν εργαστήρια υαλουργίας εκείνα τα χρόνια», δήλωσε ο Marcelo Castro. Υπάρχουν και άλλα παρόμοια κειμήλια ως προς το ύφος και τη μέθοδο κατασκευής, είπε, στα οποία περιλαμβάνονται ένα δισκοπότηρο που εκτίθεται στο γαλλικό Μουσείο του Λούβρου και μια χρυσό βιτρό που βρίσκεται στο Toledo Museum of Art στο Οχάιο, στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.



ΥΓ – Αν για αυτό το δισκάριο χρειάστηκαν τρία χρόνια μέχρι να καταλήξουν οι αρχαιολόγοι σε μια τελική άποψη, μήπως παραβιάζονται εδώ στη χώρα μας κάποιοι αυτόκλητοι ειδήμονες και αρχαιογνώστες  σχετικά με τον τάφο στην Αμφίπολη;