Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014

Και αν ο Ιησούς δεν είχε γενειάδα; Μια ενδιαφέρουσα αρχαιολογική ανακάλυψη από την Ισπανία


Το ενδιαφέρον για αρχαιολογικά θέματα δεν είναι μόνο ελληνική πρωτοτυπία. Έτσι, και σε άλλες χώρες αρχαιολογικά ευρήματα προκαλούν συζητήσεις, ιδιαίτερα όταν σχετίζονται και με θέματα που αφορούν τη θρησκευτική λατρεία.

Ένα νέο εύρημα με μια μάλλον ασυνήθιστη απεικόνιση του Ιησού παρουσιάζεται στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Λινάρες στην Ισπανία.



 Με ομαλά, κοντά μαλλιά και φορώντας μια τήβεννο χαραγμένο σε ένα γυάλινο μπολ που χρονολογείται από τον 4ο αιώνα, ο Χριστός που βρέθηκε στην Ισπανία αποτελεί μία από τις αρχαιότερες απεικονίσεις της ιδρυτικής μορφής  του Χριστιανισμού.

Δεν φέρει γένια, έχει κοντά μαλλιά, και φοράει ρωμαϊκή τήβεννο. Χαραγμένη σε ένα γυάλινο μπολ που χρονολογείται από τον 4ο αιώνα, αυτή η ασυνήθιστη εικόνα του Ιησού, μια από τις παλαιότερες της ιστορίας του Χριστιανισμού, παρουσιάζεται από την 1η Οκτωβρίου στην Ισπανία, στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Linares. Αυτό το μικρό δισκάριο, ένα πιάτο που χρησιμοποιούνταν για να λάβουν τον «ευλογημένο» άρτο για τη Θεία Ευχαριστία αποκαταστάθηκε κομμάτι από το κομμάτι, από μια ομάδα αρχαιολόγων, που εργάστηκε για τρία χρόνια. Ανακαλύφθηκε στα ερείπια ενός κτιρίου για θρησκευτική λατρεία στον αρχαιολογικό χώρο της Castulo, Ιβηρο-Ρωμαϊκής αρχαίας πόλης της νότιας Ισπανίας, στην επαρχία Χαέν.

Μια Βίβλος, ένας σταυρός, και δύο απόστολοι

 Τελικά φέτος τον Ιούλιο, όταν ανακάλυψε κομμάτια μεγαλύτερα που  επέτρεψαν να παρατηρήσει καλύτερα «τα μοτίβα που το κοσμούσαν», η ομάδα συνειδητοποίησε ότι ήταν «ένα εξαιρετικό αρχαιολογικό εύρημα, "δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο διευθυντής του έργου, Marcelo Castro. Μόλις συγκεντρώθηκαν, τα θραύσματα έχουν αναβιώσει ένα ποτήρι δισκάριο, 22 εκατοστά σε διάμετρο και περίπου 4 εκατοστά σε πάχος, το οποίο έχει αποκατασταθεί κατά το 80%, αναφέρει ο αρχαιολόγος.



Στην επιφάνειά του φαίνεται χαραγμένοι τρεις χαρακτήρες φορώντας ένα φωτοστέφανο: ένας αγένειος Χριστός στο κέντρο, με κοντά σγουρά μαλλιά, που κρατά ένα μεγάλο σταυρό στο ένα χέρι και μια ανοικτή Βίβλο στο άλλο. Δύο απόστολοι στέκονται γύρω του. Θα μπορούσε να είναι ο Πέτρος και ο Παύλος, είπαν οι ερευνητές. Η σχεδίαση ακολουθεί ένα τυπικό αρχαϊκό στιλ  των χρόνων όταν ο Χριστιανισμός μόλις και μετά βίας είχε βγει από τις κρυψώνες και η χριστιανική εικονογραφία ήταν ακόμα πολύ σπάνια. "Αυτό το στιλ εγκαταλείφθηκε αργότερα από την χριστιανική παράδοση, η οποία προτίμησε άλλους τρόπους απεικόνισης του Χριστού, αλλά εντοπίζεται στις πρώτες ώρες του Χριστιανισμού», όταν αυτή η θρησκεία είχε αναγνωριστεί από τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα Κωνσταντίνος (303-337), με το Διάταγμα των Μεδιολάνων, δήλωσε ο διευθυντής του έργου. Τα σκεύη κατασκευάζονταν τότε από γυαλί και όχι από πολύτιμα μέταλλα, όπως συνέβη αργότερα, αναφέρουν οι αρχαιολόγοι.

Προέλευση: Ρώμη

Μετά από διαβούλευση με εμπειρογνώμονες σε αρχαία υάλινα ευρήματα στην Ισπανία, την Ιταλία και την Ελλάδα, η ομάδα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το άγιο δισκάριο κατασκευάστηκε "στη Ρώμη, χωρίς αμφιβολία, ίσως στην Όστια, όπου ξέρουμε ότι υπήρχαν εργαστήρια υαλουργίας εκείνα τα χρόνια», δήλωσε ο Marcelo Castro. Υπάρχουν και άλλα παρόμοια κειμήλια ως προς το ύφος και τη μέθοδο κατασκευής, είπε, στα οποία περιλαμβάνονται ένα δισκοπότηρο που εκτίθεται στο γαλλικό Μουσείο του Λούβρου και μια χρυσό βιτρό που βρίσκεται στο Toledo Museum of Art στο Οχάιο, στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.



ΥΓ – Αν για αυτό το δισκάριο χρειάστηκαν τρία χρόνια μέχρι να καταλήξουν οι αρχαιολόγοι σε μια τελική άποψη, μήπως παραβιάζονται εδώ στη χώρα μας κάποιοι αυτόκλητοι ειδήμονες και αρχαιογνώστες  σχετικά με τον τάφο στην Αμφίπολη;

Δεν υπάρχουν σχόλια: