Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΕΚΤ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων
Εμφάνιση αναρτήσεων με ετικέτα ΕΚΤ. Εμφάνιση όλων των αναρτήσεων

Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου 2015

ΕΚΤ: Δεν υπήρχε ποτέ σενάριο Grexit (!)


από τον Μ ...

Ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Βίτορ Κοστάντσιο, με σημερινές δηλώσεις του, ανέφερε ότι ένα Grexit θα ήταν παράνομο, και για το λόγο αυτό δεν ήταν ποτέ πραγματικό ενδεχόμενο
Ο αντιπρόεδρος της ΕΚΤ υποστήριξε ότι πλέον πρέπει να εξαλειφθούν όλες οι αμφιβολίες για τη βιωσιμότητα της Ευρωζώνης, αν και η έξοδος της Ελλάδας από το ενιαίο νόμισμα δεν υπήρξε ποτέ ως πραγματικό ενδεχόμενο, μιας και κάτι τέτοιο θα ήταν παράνομο.

Μιλώντας στο Reuters, ο κ.Κοστάντσιο, σημείωσε ότι έχουν μπει πλέον οι βάσεις για την χαλάρωση των capital controls, τα οποία «θα αρθούν όπως και στην Κύπρο », ενώ για ενδεχόμενο κουρέματος, τόνισε πως «Οι χώρες - μέλη της ΕΕ έχουν αρνηθεί ένα κούρεμα και ελπίζω ότι δεν θα χρειαστεί. Όσο περισσότερο κοιτά κανείς τα νούμερα, τόσο περισσότερο δείχνει να εξάγεται αυτό το συμπέρασμα».
Στίγκλιτς: Η κατάσταση της Ελλάδας θα επιδεινωθεί
Δεν έχει ξεπεραστεί η οικονομική κρίση στην ευρωζώνη, προειδοποιεί ο Αμερικανός οικονομολόγος Τζόζεφ Στίγκλιτς σε συνέντευξή του στη γερμανική οικονομική εφημερίδα Handelsblatt, ενώ προσθέτει ότι η κατάσταση στην Ελλάδα θα επιδεινωθεί
Ο Στίγκλιτς εκτιμά ότι η κρίση στην ευρωζώνη δεν έχει ξεπεραστεί, παρά την πρόσφατη διάσωση της Ελλάδας. «Η κρίση στην ευρωζώνης σε καμία περίπτωση δεν είναι πίσω μας. Η κατάσταση της Ελλάδας θα επιδεινωθεί περαιτέρω, ενώ στις άλλες χώρες που αντιμετωπίζουν οικονομική κρίση τα πράγματα θα πάνε πολύ λίγο καλύτερα», τόνισε.

Έντονη κριτική ασκεί ο Αμερικανός οικονομολόγος στην πολιτική λιτότητας που προωθεί ο Γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε. «Ένας οικονομολόγος θα κατανοούσε ότι η πολιτική λιτότητας τελικά αποδεικνύεται μοιραία», εξήγησε.

Όμως ο Σόιμπλε δεν είναι οικονομολόγος και επιμένει ότι οι χώρες θα πρέπει να τηρούν τους κανόνες. «Όμως όταν οι κανόνες είναι λανθασμένοι, τότε αυτό μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες», προειδοποίησε ο πρώην επικεφαλής οικονομολόγος της Παγκόσμιας Τράπεζας.

Ο Αμερικανός οικονομολόγος τάχθηκε κατά της αύξησης των επιτοκίων από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (FED). «Δεν υπάρχει πληθωρισμός και η ανεργία είναι πολύ υψηλότερη από το καταγεγραμμένο 5,1%. Άρα δεν υπάρχει κανένας λόγος να αυξηθούν τώρα τα επιτόκια».

Κυριακή 2 Αυγούστου 2015

Το... ταμείον είναι μείον για τις πληρωμές του Αυγούστου - οι οικονομικές υποχρεώσεις της κυβέρνησης αυτό τον μήνα


Μπορεί η Ελλάδα να έλαβε μια ενδιάμεση χρηματοδότηση τον Ιούλιο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έχουν λυθεί και όλα τα χρηματοδοτικά προβλήματα της χώρας. Ήδη, τα 7,16 δισ. ευρώ που εισέπραξε η χώρα τον προηγούμενο μήνα έχουν «κάνει φτερά» και το ενδεχόμενο να μην καταβληθούν μισθοί και συντάξεις εγκαίρως στα τέλη Αυγούστου έχει επιστρέψει με ένταση.

Σύμφωνα με πληροφορίες κυριακάτικης εφημερίδας, με τα σημερινά δεδομένα τα κρατικά ταμεία μπορούν να υποστηρίξουν τις υποχρεώσεις της χώρας έως τις 20 Αυγούστου. Και αυτό, υπό μία σημαντική προϋπόθεση. Ότι η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ) θα συνδράμει στην κάλυψη των εντόκων γραμματίων που λήγουν αυτό τον μήνα. 

Στις 7 Αυγούστου λήγουν έντοκα γραμμάτια ύψους 1 δισ. ευρώ, ενώ στις 14 του μήνα πρέπει να αναχρηματοδοτηθούν έντοκα γραμμάτια ύψους 1,4 δισ. ευρώ. Από το σύνολο των 2,4 δισ. ευρώ των εντόκων γραμματίων που πρέπει να καλυφθούν τον Αύγουστο, περί τα 200 – 300 εκατ. ευρώ βρίσκονται σε εγχώριους επενδυτές, αλλά όχι στις τράπεζες. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει με κάποιο τρόπο το ποσό των 200-300 εκατ. ευρώ να αποπληρωθεί προς τους εν λόγω επενδυτές και δεν μπορεί να αναχρηματοδοτηθεί όπως συμβαίνει με τις τράπεζες. Και στην παρούσα φάση, ο μοναδικός τρόπος για να καλυφθεί η υποχρέωση αυτή είναι να παρέμβει η ΤτΕ, όπως και παλαιότερα. 

Στις 20 Αυγούστου, είναι η πλέον κρίσιμη ημερομηνία. Τότε λήγουν τα ελληνικά ομόλογα που κατέχει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, ύψους 3,2 δισ. ευρώ. Αν μέχρι τότε δεν έχουν εκταμιευθεί τα 5 δισ. ευρώ που έχουν προβλεφθεί από την Ευρωζώνη (είτε επειδή θα έχει ολοκληρωθεί το νέο Μνημόνιο και θα έχει εκταμιευθεί η πρώτη δόση, είτε γιατί θα έχει βρεθεί ένας άλλος τρόπος για νέα ενδιάμεση χρηματοδότηση), η Ελλάδα θα χρεοκοπήσει έναντι της ΕΚΤ. Και παράλληλα, δεν θα έχει στη διάθεση της κεφάλαια για να καταβάλει μισθούς και συντάξεις στο τέλους του μήνα. 

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι συνολικές ανάγκες του Αυγούστου για την εξυπηρέτηση του ελληνικού χρέους ανέρχονται σε 3,7 δισ. ευρώ. Οπότε, αν εκταμιευθεί ποσό της τάξης των 5 δισ. ευρώ έως τις 20 Αυγούστου, εκτιμάται ότι θα μπορέσει να αποπληρώσει η κυβέρνηση και τους μισθούς και τις συντάξεις του μήνα στις ημερομηνίες που προβλέπεται (από τις 24 Αυγούστου έως τις 30 μήνα σταδιακά). 

Οι υποχρεώσεις της Ελλάδας

• 6 Αυγούστου: 188 εκατ. στο ΔΝΤ

• 7 Αυγούστου: 1 δισ. ευρώ έντοκα γραμμάτια

• 14 Αυγούστου: 1,4 δισ. έντοκα γραμμάτια

• 20 Αυγούστου: 3,4 δισ. ευρώ προς την ΕΚΤ

Πέμπτη 30 Ιουλίου 2015

Α. Χατζηστεφάνου: “Αν συνεχιστεί η αντίσταση, θα παίξουν το χαρτί του φασισμού”



από τον Μ ...

O Άρης Χατζηστεφάνου συζητά με την Rosa Moussaoui, στα πλαίσια συνέντευξης για την Γαλλική εφημερίδα L’Humanité.
Ο Άρης Χατζηστεφάνου είναι ο δημιουργός των ντοκιμαντέρ “Debtocracy”, “Catastroika” και “Fascism Inc”. Είναι επίσης συνιδρυτής του πολιτικού περιοδικού Unfollow. Επιστροφή σε μια ελληνική ήττα με αβέβαιες συνέπειες.
Από την ειδική απεσταλμένη μας στην Αθήνα (Ελλάδα)
Πώς κρίνετε την συμφωνία που επιβλήθηκε στον Αλέξη Τσίπρα από τους πιστωτές και επικυρώθηκε από την Βουλή παρά το μαζικό “όχι” που εξέφρασε ο ελληνικός λαός στο δημοψήφισμα της 5ης Ιουλίου;
Άρης Χατζηστεφάνου: Για μένα, η συμφωνία αυτή είναι η απόλυτη συνθηκολόγηση, δεν βρίσκω άλλη λέξη. Για πρώτη φορά μετά από σαράντα χρόνια, ο ελληνικός λαός είχε επιτέλους την ευκαιρία να εκφραστεί, να αποφασίσει για το μέλλον του, και αυτή η κυβέρνηση αποφάσισε τελικά να γυρίσει την πλάτη στην έκφραση της λαϊκής βούλησης, επιστρέφοντας στις διαπραγματεύσεις που οδηγούν στο ίδιο αδιέξοδο όπως ακριβώς πριν το δημοψήφισμα. Σε κάνει πραγματικά να αναρωτιέσαι αν όντως ήθελαν να κερδίσουν αυτό το δημοψήφισμα ή αν ήλπιζαν σε ένα πιο σφιγμένο αποτέλεσμα για να επικαλεστούν μια υπερβολικά συγκεχυμένη εντολή για να πάνε σε ρήξη. Αυτό δημιουργεί μια επικίνδυνη κατάσταση, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για ολόκληρη την ευρωπαϊκή αριστερά. Ο Walter Benjamin έλεγε για τον φασισμό ότι ευδοκιμεί στα απομεινάρια των χαμένων επαναστάσεων. Υπό αυτή την έννοια, αν η ελληνική αριστερά χάσει αυτή την μάχη, αφενός θα σταλεί ένα αρνητικό μήνυμα σε όλα τα προοδευτικά κόμματα και σε όλους τους μαχητές της αριστεράς στην Ευρώπη, κυρίως όμως θα δώσει χώρο στους ναζιστές της Χρυσής αυγής οι οποίοι είναι οι άμεσοι κληρονόμοι των ελλήνων δοσίλογων της γερμανικής κατοχής. Θα τους δοθεί η ευκαιρία να παρουσιαστούν ως οι μοναδικοί εκπρόσωποι της αντι-συστημικής γραμμής και της γραμμής εναντίον της λιτότητας. Το βράδυ της επικύρωσης της συμφωνίας, ο αρχηγός τους, Νίκος Μιχαλολιάκος, οικειοποιήθηκε το λεξιλόγιο της αριστεράς για να επικρίνει τον καπιταλισμό, την Ευρωπαϊκή Ένωση και την ευρωζώνη. Είμαστε αντιμέτωποι με ένα πολύ σοβαρό κίνδυνο.
Η συνθηκολόγηση αυτή προήλθε αποκλειστικά από την βούληση του Έλληνα πρωθυπουργού, της κυβέρνησης Σύριζα; Τι έχετε να πείτε για τον φρικτό εκβιασμό των πιστωτών, των ευρωπαϊκών θεσμών και των άλλων κυβερνήσεων της ευρωζώνης;
Άρης Χατζηστεφάνου: Δεν πρόκειται απλά για εκβιασμό. Παρακολουθήσαμε ένα πραξικόπημα. Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα παρενέβη το 2011 για να ανατρέψει την κυβέρνηση Μπερλουσκόνι στην Ιταλία. Δεν έχει σημασία τι γνώμη έχουμε για τον Μπερλουσκόνι, ήταν ένα οικονομικό πραξικόπημα. Η ΕΚΤ χρησιμοποιήθηκε τότε για να προκαλέσει την σκόπιμη άνοδο των επιτοκίων του χρέους, με σκοπό να ρίξει μια εκλεγμένη κυβέρνηση. Ο Γιώργος Παπανδρέου είχε την ίδια τύχη, αντικαταστάθηκε από έναν μη εκλεγμένο τραπεζίτη, τον Λουκά Παπαδήμο, την προσωποποίηση μιας δημοσιονομικής δικτατορίας. Δεν το αρνούμαι. Η κυβέρνηση Τσίπρα πιάστηκε στην παγίδα και βρέθηκε σε μια εξαιρετικά επικίνδυνη θέση. Αυτό όμως οφείλεται και στα λάθη τους. Τα τελευταία 20 χρόνια, στους κόλπους του Συνασπισμού και μετέπειτα Σύριζα, υπήρχε αυτή η σύγχυση ανάμεσα στην προσκόλληση στην Ευρώπη και το ταμπού του ευρώ. Η έκφραση της δυσπιστίας απέναντι στο ευρώ σας έκανε, στα μάτια τους, έναν εθνικιστή που γυρνάει την πλάτη στους υπόλοιπους λαούς της Ευρώπης. Όμως, η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν είναι μια οικογένεια εθνών! Είναι απλώς ένα όργανο στην υπηρεσία των μεγάλων οικονομικών δυνάμεων. Η ηγεσία του Σύριζα δεν θέλησε ποτέ να το δει αυτό καθαρά. Αν πηγαίνεις στις διαπραγματεύσεις χωρίς να είσαι έτοιμος να αντιμετωπίσεις την αθέτηση πληρωμών, την έξοδο από την ευρωζώνη και την εθνικοποίηση των τραπεζών, δεν έχεις κανένα περιθώριο διαπραγμάτευσης. Ήταν προφανές, ότι όντας σε αυτή τη θέση, χωρίς άλλες επιλογές, οι έλληνες διαπραγματευτές ήταν στο έλεος του εκβιασμού. Από την μία ήταν αυτός το τρομερός εκβιασμός και από την άλλη τα μοιραία λάθη της κυβέρνησης Τσίπρα.
Οι ταινίες σας περιγραφούν την λεηλασία του δημοκρατικού πολιτεύματος που συνόδευσε τις πολιτικές λιτότητας που επιβλήθηκαν στον ελληνικό λαό. Το χρέος έγινε πολιτικό καθεστώς;
Άρης Χατζηστεφάνου: Απολύτως. Η στρατηγική τους δεν είναι πλέον η στρατηγική μιας στρατιωτικής επέμβασης. Αρκούνται στο να υπαγορεύσουν τις επιλογές τους ελέγχοντας, μέσω της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, την ροή επενδυτικών κεφαλαίων προς τις χρεωμένες χώρες. Για την ώρα δεν διαθέτουμε όπλα για να απαντήσουμε σε αυτό το είδος επίθεσης. Είναι το ίδιο πράγμα με το να στέλνεις άρματα ή ομάδες πεζικού. Δεν χρειάζεται να σκοτώσεις ανθρώπους, αν και …. Το βλέπουμε στην Ουκρανία, η ΕΕ δεν έχει κανένα πρόβλημα να συνεργάζεται με φασίστες που σκοτώνουν, όμως, ας πούμε ότι αυτό είναι το τελευταίο στάδιο. Πριν από αυτό, υπάρχει μια ολόκληρη ασπίδα μέτρων εξαναγκασμού, τα χρησιμοποίησαν στην Ελλάδα. Τις δεκαετίες του 70 και του 80, το χρέος έγινε ο κύριος μηχανισμός με τον οποίο πήραν τον έλεγχο πολλών χωρών στην Αφρική, την Ασία, την Λατινική Αμερική. Εδώ και πέντε χρόνια βλέπουμε για πρώτη φορά τον μηχανισμό αυτόν να εφαρμόζεται και σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ποιες πτυχές αυτής της συμφωνίας σας φαίνονται πιο ανησυχητικές, τα μέτρα λιτότητας ή η απώλεια της εθνικής κυριαρχίας;
Άρης Χατζηστεφάνου: Οι δύο αυτές πτυχές είναι αδιάσπαστες. Γνωρίζουν ότι αυτά τα μέτρα λιτότητας, αυτές οι ιδιωτικοποιήσεις δεν θα μπορούσαν να εφαρμοστούν χωρίς την απώλεια της εθνικής κυριαρχίας, χωρίς την απευθείας επίθεση εναντίον της δημοκρατίας και της ελευθερίας του τύπου. Να υπενθυμίσω ότι, χάριν των προγραμμάτων λιτότητας, κατεβήκαμε πενήντα θέσεις στον δείκτη ελευθερίας του τύπου των Δημοσιογράφων χωρίς σύνορα, υποβιβαστήκαμε δηλαδή σε επίπεδα όπου βρίσκονται δικτατορικά καθεστώτα ή οι πετρομοναρχίες του περσικού Κόλπου.
Γιατί επιλέχτηκε η Ελλάδα ως χώρα πειραματισμού αυτού του αυταρχικού νεοφιλελευθερισμού;
Άρης Χατζηστεφάνου: Είναι σαφές ότι τα αρχιτεκτονικά κενά της ευρωζώνης είναι αυτά που δημιούργησαν και επιδείνωσαν το πρόβλημα του χρέους, ωστόσο και τα διαρθρωτικά ελαττώματα της ελληνικής οικονομίας έκαναν την χώρα έναν αδύναμο κρίκο. Ίσως η Ελλάδα να επιλέχθηκε ως στόχος επειδή ο ελληνικός λαός έχει μια ροπή προς την αντίσταση. Καταστρέφοντας την ελληνική οικονομία, προσπαθούν να αποσιωπήσουν μία από τις πιο πολιτικοποιημένες κοινωνίες της Ευρώπης.
Από πού προέρχεται αυτή η παράδοση για απελευθέρωση και αντίσταση;
Άρης Χατζηστεφάνου: Ίσως τελικά ο εμφύλιος πόλεμος να μην τελείωσε ποτέ πραγματικά. Είμαστε η μόνη χώρα της Ευρώπης όπου οι συνεργάτες των ναζί δεν βρέθηκαν στη θέση του ηττημένου. Κέρδισαν τον εμφύλιο πόλεμο και έγιναν ο σκελετός της κρατικής μηχανής και της αστικής τάξης, πήραν μέρος στο πραξικόπημα των συνταγματαρχών. Πλέον, τα παιδιά τους, τα εγγόνια τους είναι οι πιο αφοσιωμένοι συνένοχοι αυτής της οικονομικής δικτατορίας. Η αριστερά, παρά την καταστολή που υπέστη, κατάφερε να διατηρήσει το πνεύμα αντίστασης και να κρατήσει την οξυδέρκειά της : έπρεπε να επιβιώσουμε σε ένα κράτος ελεγχόμενο από τους παλιούς εχθρούς της Ελλάδας.
Ποιες θα είναι οι συνέπειες αυτής της ήττας για τον ελληνικό λαό; Εκμηδενίζει άραγε την ικανότητά του για αντίσταση;
Άρης Χατζηστεφάνου: Αν παρατηρήσετε τη διάθεση του κόσμου στον δρόμο μάλλον θα σκεφτείτε ότι θα υπερισχύσει η μοιρολατρία. Ήταν τρομερός ο ενθουσιασμός με τον οποίον υποδέχτηκαν την νίκη του «όχι» στο δημοψήφισμα! Και μόλις λίγες μέρες μετά να ανακαλύπτεις αυτό το νέο μνημόνιο ήταν εντελώς απογοητευτικό… Όμως παραμένω αισιόδοξος. Στην πραγματικότητα, μόλις έζησα τον καλύτερο μήνα της ζωής μου. Ανακάλυψα έναν λαό που ακόμα και υπό το καθεστώς απειλών, με κλειστές τράπεζες, με μια μηντιακή προπαγάνδα που προμήνυε τον θάνατό του, είχε το θάρρος να πει «όχι». Αυτό είναι το σημαντικότερο για μένα. Τις προάλλες, ένα νεαρό ζευγάρι μου ζήτησε πληροφορίες για κάπου που ήθελε να πάει. Το δρομολόγιο ήταν κάπως σύνθετο. Αντέδρασαν με χιούμορ λέγοντας: «Παραιτούμαστε! Πιο εύκολο είναι να γυρίσουμε στην δραχμή!» Δεν έχει ιδιαίτερη σημασία το τι κάνει η ηγεσία του Σύριζα, είμαι 100% σίγουρος ότι αυτά τα νέα μέτρα λιτότητας δεν θα μπορέσουν να εφαρμοστούν. Ακόμα και το ΔΝΤ παραδέχεται ότι είναι ένα τρελό πρόγραμμα. Τελικά, αν έπρεπε να κρατήσω μια μόνο στιγμή από αυτό τον τόσο έντονο μήνα, θα ήταν το «όχι» της 5ης Ιουλίου που μας έκανε περήφανους και ευτυχισμένους. Αυτό το «όχι» του ελληνικού λαού θα σημαδεύει για καιρό τις συνειδήσεις, ότι κι αν συμβεί.
Πώς εξηγείτε την τόσο παρατεταμένη αντίσταση των Ελλήνων στην λιτότητα;
Άρης Χατζηστεφάνου: Δεν υπάρχει άλλη επιλογή! Δεν είναι μόνο η θέση της Πασιοναρία (Ντολόρες Ιμπαρούρι) «καλύτερα να πεθάνεις όρθιος, παρά να ζεις γονατιστός». Κάποιοι μιλούν για «αξιοπρέπεια», για μένα δεν είναι θέμα αξιοπρέπειας, απλά δεν υπάρχει άλλη λύση. Τα πέντε τελευταία χρόνια μας επιβλήθηκαν δύο μνημόνια που κατέστρεψαν την ελληνική οικονομία. Ξεκινήσαμε με ένα χρέος στο 115% του ΑΕΠ το οποίο. μετά την λεγόμενη περίοδο «διάσωσης», ανέβηκε στο 180% του ΑΕΠ. Οι καινούργιες προβλέψεις κάνουν λόγο για ένα χρέος στο 200% του ΑΕΠ με αυτό το τρίτο μνημόνιο. Χάσαμε το ένα τέταρτο του ΑΕΠ. Δεν υπάρχει κανένα αντίστοιχο ιστορικό προηγούμενο σε χώρα που δεν βρίσκεται σε πόλεμο. Έχουμε 1,5 εκατομμύριο άνεργους. Περισσότεροι από τους μισούς νέους δεν έχουν δουλειά. Το να πούμε «όχι» δεν είναι θέμα αξιοπρέπειας αλλά επιβίωσης.
Η αντιπολίτευση, ανάμεσα στο «ναι» και το «όχι» του δημοψηφίσματος, επανέφερε στο προσκήνιο ένα έντονο ταξικό διαχωρισμό. Αυτό θα αφήσει σημάδια;
Άρης Χατζηστεφάνου: Είναι πάντοτε καλό να επανερχόμαστε σε θεμελιώδη ζητήματα, στον ταξικό αγώνα. Η εκλογική χαρτογράφηση του «όχι» και του «ναι» αποκαλύπτει μια σαφή ταξική συνείδηση. Ωστόσο φοβάμαι πως, από την στιγμή που τέθηκε αυτό, η δεξιά και η άκρα δεξιά θα επωφεληθούν από αυτή την κατάσταση. Το ίδιο το σύστημα, αν διαπιστώσει ότι αυτή η αντίσταση του «όχι» δεν έχει σβήσει, θα αποπειραθεί να χρησιμοποιήσει τον φασισμό για να εκτρέψει από την πορεία του το λαϊκό κίνημα. Βρισκόμαστε σε αυτό το εξαιρετικά κρίσιμο σημείο. Βέβαια, η ιστορία δεν επαναλαμβάνεται, παρά μόνο σαν φάρσα, όμως αυτό μου θυμίζει το 1923, όταν ο Χίτλερ, μετά την αποτυχία του πραξικοπήματος της μπυραρίας, φυλακίστηκε για μερικούς μήνες. Κατά βάθος, είμαστε στην ίδια κατάσταση, με ολόκληρη την ηγεσία της Χρυσής αυγής στην φυλακή ή υπόδικη.
Η νίκη αυτή των τοκογλύφων στην Ελλάδα θα εμποδίσει την άνοδο δυνάμεων κατά της λιτότητας σε άλλες χώρες της Ευρώπης, κυρίως στην Ισπανία;
Άρης Χατζηστεφάνου: Θα πρέπει να περιμένουμε και να παρατηρούμε την εξέλιξη των γεγονότων. Η άνοδος των Podemos ήταν πραγματικά συνυφασμένη με την άνοδο του Σύριζα, μέχρι τις βουλευτικές εκλογές της 25ης Ιανουαρίου. Ωφελήθηκαν επίσης και από την νίκη του «όχι», πριν η υιοθέτηση του νέου μνημονίου μεταφραστεί σε πτώση για αυτούς στις δημοσκοπήσεις. Προσωπικά, περιμένω από τους Podemos κάτι πιο ριζοσπαστικό. Δεν έχω ενθουσιαστεί ούτε από τις προτάσεις τους ούτε από την στρατηγική τους. Είναι πολύ πιο μετριοπαθείς από τον Σύριζα ο οποίος είναι ήδη ένα κόμμα της μετριοπαθούς αριστεράς. Είναι όμως προφανές, ότι αυτό που συμβαίνει στην Ελλάδα είναι καθοριστικό για το γίγνεσθαι των κινημάτων εναντίον της λιτότητας παντού στην Ευρώπη. Ελπίζω ότι οι μαχητές του Σύριζα, που αντιτίθενται μαζικά σε αυτή την συμφωνία, δεν θα παραμείνουν εκεί και, κυρίως, ότι οι Έλληνες θα βρουν τον τρόπο να αντιδράσουν.

Παρασκευή 24 Ιουλίου 2015

Reuters: Αυτό είναι το χρονοδιάγραμμα για την ελληνική οικονομία μέσα στο 2015 - υποχρεώσεις πληρωμών πάνω από 28 δισ ευρώ!

Στο χρονοδιάγραμμα των λήξεων ελληνικού χρέους έως το τέλος του 2015 αναφέρεται τηλεγράφημα του Reuters, καθώς έχει αρχίσει από την περασμένη Παρασκευή επίσημα η διαπραγμάτευση για τη χορήγηση ενός τρίτου προγράμματος βοήθειας στην Ελλάδα από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ΕΜΣ), ύψους 86 δισ. ευρώ για μία τριετία.

Θα παρουσιάσουμε τα δεδομένα των οικονομικών "υποχρεώσεων" της χώρας όπως παρουσιάστηκαν από το Reuters γιατί επιβεβαιώνει και την εκτίμησή μας για καταιγίδα νέων μέτρων που θα έρθουν πέρα από όσα ψηφίστηκαν την τελευταία βδομάδα.

Τα οποία, επίσης, δείχνουν και το πόσο αβέβαιη είναι η εφαρμογή ενός τέτοιου βαθιά αντιλαϊκού προγράμματος το οποίο θα παοδειχτεί και αναποτελεσματικό οδηγώντας τη χώρα σε νέα τραγικά αδιέξοδα. 

Ο Πρόεδρος του Eurogroup, Γερούν Ντάισελμπλουμ, δήλωσε ότι οι διαπραγματεύσεις για τη συμφωνία θα χρειαστούν τέσσερις εβδομάδες, αν και αναγνώρισε ότι μπορεί κάποιοι να τον πουν «αισιόδοξο». Η Ελλάδα έλαβε, επίσης την Παρασκευή, χρηματοδότηση - γέφυρα ύψους 7,16 δισ. ευρώ, με διάρκεια τριών μηνών, για να καλύψει τις υποχρεώσεις της έως ότου υπάρξει συμφωνία για το νέο πρόγραμμα.
Τα χρήματα αυτά αρκούν για τον Ιούλιο, αλλά δεν καλύπτουν τις λήξεις χρέους τον Αύγουστο, ιδίως τα 3,4 δισ. ευρώ που πρέπει να πληρωθούν στις 20 Αυγούστου στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.

Η κυβερνητική εκπρόσωπος, Όλγα Γεροβασίλη, δήλωσε χθες ότι η 20η Αυγούστου είναι η καταληκτική ημερομηνία όσον αφορά την συμφωνία για το νέο πρόγραμμα. Εάν υποτεθεί ότι μία σειρά νέων μεταρρυθμίσεων θα έχει επιτευχθεί έως τότε, σημειώνει το Reuters, είναι πιθανόν ότι (η συμφωνία) θα υπογραφεί και θα εγκριθεί από ορισμένα εθνικά κοινοβούλια έως τον Σεπτέμβριο. Προηγουμένως το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) πρέπει να συντάξει μία επικαιροποιημένη ανάλυση βιωσιμότητας του ελληνικού χρέους.

Εάν η συμφωνία για το νέο πρόγραμμα επικυρωθεί τον Σεπτέμβριο, η πρώτη τριμηνιαία αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας θα γίνει τον Δεκέμβριο. Οι χώρες της Ευρωζώνης συμφώνησαν να εξετάσουν την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους με τη μορφή «πιθανών μεγαλύτερων περιόδων αποπληρωμής και χάριτος», μόλις έχει ολοκληρωθεί θετικά η πρώτη αξιολόγηση.

Η εποπτική τραπεζική Αρχή της ΕΚΤ θα κάνει μία συνολική αξιολόγηση της κατάστασης των ελληνικών τραπεζών μετά το καλοκαίρι για να καθορίσει τις κεφαλαιακές ανάγκες τους. Ποσό ύψους 25 δισ. ευρώ από το νέο πρόγραμμα προορίζεται για την ανακεφαλαιοποίηση και ενδεχόμενη εξυγίανση των τραπεζών.

Ακολουθούν ορισμένες σημαντικές ημερομηνίες στη διαπραγμάτευση της Ελλάδας με τους θεσμούς, καθώς και πληρωμών που πρέπει να κάνει η Ελλάδα για την εξυπηρέτηση του χρέους της.

Ιούλιος
22 - Η ελληνική Βουλή ψηφίζει για το δεύτερο νομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα που ζήτησαν οι εταίροι της στην Ευρωζώνη.
24 - Αρχίζουν λεπτομερείς διαπραγματεύσεις για το τρίτο πρόγραμμα βοήθειας στην Αθήνα με τους εμπειρογνώμονες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του ΔΝΤ.

Αύγουστος
6 - Πληρωμή 188 εκατ. ευρώ για τόκους στο ΔΝΤ
7 - Λήξη 6μηνων εντόκων γραμματίων 1 δισ. ευρώ
14 - Λήξη 3μηνων εντόκων γραμματίων 1,4 δισ. ευρώ
20 - Πληρωμή 3,4 δισ. ευρώ για τη λήξη και τους τόκους 5ετούς ομολόγου της ΕΚΤ

Σεπτέμβριος
Πιθανή υπογραφή και κύρωση του τρίτου προγράμματος του ΕΜΣ ( = Τρίτου Μνημονίου)

4 - Λήξη 6μηνων εντόκων 1,4 δισ. ευρώ
7- Πληρωμή 307 εκατ. ευρώ για δάνειο του ΔΝΤ
11- Προγραμματισμένο συμβούλιο υπουργών Οικονομικών της Ευρωζώνης
11- Λήξη 3μηνων εντόκων 1,6 δισ. ευρώ
14- Πληρωμή 346 εκατ. ευρώ για δάνειο ΔΝΤ
16- Πληρωμή 576 εκατ. ευρώ για δάνειο ΔΝΤ
18- Λήξη 3μηνων εντόκων 1,6 δισ. ευρώ
21- Πληρωμή 346 εκατ. ευρώ για δάνειο ΔΝΤ

Οκτώβριος
9 - Λήξη 6μηνων εντόκων 1,4 δισ. ευρώ
13 - Πληρωμή 461 εκατ. ευρώ για δάνειο ΔΝΤ
16 - Λήξη 3μηνων εντόκων 1 δισ. ευρώ
17 - Λήξη του τρίμηνου δανείου γέφυρα ύψους 7,16 δισ. ευρώ
29 - Πληρωμή 174 εκατ. ευρώ για δάνειο του ΟΣΕ

Νοέμβριος
1 - Πληρωμή 174 εκατ. ευρώ για τόκους δανείου ΔΝΤ
6 - Λήξη 6μηνων εντόκων 1,4 δισ. ευρώ

Δεκέμβριος
Πιθανή πρώτη τρίμηνη αξιολόγηση προόδου με το νέο πρόγραμμα

7- Πληρωμή 307 εκατ. ευρώ για δάνειο ΔΝΤ
11 - Λήξη 6μηνων εντόκων 2 δισ. ευρώ
16 - Πληρωμή 576 εκατ. ευρώ για δάνειο ΔΝΤ
21 - Πληρωμή 346 εκατ. ευρώ για δάνειο ΔΝΤ

Με ένα πρόχειρο υπολογισμό - πάνω από 28 δισεκατομμύρια ευρώ (!) μέσα στους επόμενους  πέντε μήνες.

Και μη χειρότερα ... 

Financial Tmes: Ξεκινά το νέο μπρα ντε φερ για την Ελλάδα


Αφού το ελληνικό κοινοβούλιο ψήφισε και τον τελευταίο γύρο των μέτρων λιτότητας, προκειμένου να ξεκινήσουν οι συνομιλίες για ένα νέο πακέτο διάσωσης 86 € δισ., οι εκπρόσωποι των δανειστών θα επιστρέψουν στην Αθήνα την Παρασκευή, για πρώτη φορά μετά από μήνες, προκειμένου να αρχίσει η τελική φάση εργασίας για την επίτευξη συμφωνίας.

Πότε θα επιτευχθεί η συμφωνία;
Ο Pierre Moscovici, ο αρμόδιος Επίτροπος για οικονομικά θέματα, δήλωσε πως οι Βρυξέλλες επιδιώκουν νέα συμφωνία στο «δεύτερο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου». 

Αλλά υπάρχει μια πολύ πιο συγκεκριμένη ημερομηνία που πρέπει να λάβει κανείς υπόψη: η 20η Αυγούστου.

Τότε είναι που θα πρέπει να αποπληρωθεί το δεύτερο από τα δύο μεγάλα ομόλογα που κατέχει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Το πρώτο, ύψους € 3,5 δισ., το οποίο έληγε στις 20 Ιουλίου, υπήρξε καθοριστικό για τη συμφωνία της περασμένης εβδομάδας. 

Το δεύτερο, ύψους € 3,2 δισ, θα αποτελέσει την κινητήρια δύναμη πίσω από τις νέες διαπραγματεύσεις. Αν η Ελλάδα χρεοκοπήσει έναντι της ΕΚΤ, η τελευταία θα αναγκαστεί πιθανόν να διακόψει τα έκτακτα δάνεια της που κρατούν το χρηματοπιστωτικό σύστημα της Ελλάδας στη ζωή.

Ορισμένοι αξιωματούχοι είναι επιφυλακτικοί για το αν οι διαπραγματεύσεις για ένα νέο τριετές πρόγραμμα - κάτι που συνήθως διαρκεί μήνες – θα μπορέσουν να ολοκληρωθούν σε διάρκεια λίγων εβδομάδων. 

Αλλά ένας διπλωμάτης της ευρωζώνης ανέφερε ότι οι αξιωματούχοι της ευρωζώνης στοχεύουν στις 11 Αυγούστου ως πιθανή ημερομηνία για μια συνάντηση των υπουργών Οικονομικών της ευρωζώνης, στην οποία θα οριστικοποιήσουν τη συμφωνία.

Εάν δεν υπάρξει συμφωνία προ της πληρωμής της 20ης Αυγούστου, οι ηγέτες της ΕΕ αναμένεται να κάνουν ό, τι έκαναν και την πληρωμή της 20ης Ιουλίου: να παράσχουν ένα δάνειο-γέφυρα από ένα μέχρι πρότινος αδρανές ταμείο διάσωσης της ΕΕ, γνωστό ως «Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας»(EFSM) . Ο EFSM έχει ήδη δανείσει στην Αθήνα € 7 δις, ενώ υπάρχουν άλλα € 6 δισ. διαθέσιμα στο ταμείο.

Ποιο είναι το πιο πιθανό πρόβλημα;

Το μεγαλύτερο διάστημα των τελευταίων δύο μηνών, οι διαπραγματευτές είχαν επικεντρωθεί σε δύο ζητήματα: στην απλοποίηση του πολύπλοκου συστήματος του φόρου προστιθέμενης αξίας στην Ελλάδα και την αναμόρφωση του συνταξιοδοτικού συστήματος. 

Τα μέτρα που ψηφίστηκαν από το Ελληνικό Κοινοβούλιο την περασμένη εβδομάδα είχαν σκοπό να νομοθετήσουν μεταρρυθμίσεις για αυτά τα ζητήματα.

Οι συνομιλίες θα επεκταθούν, όμως, ώστε τώρα να συμπεριλάβουν δύο τομείς στους οποίους οι πιστωτές πιστεύουν ότι υπάρχει σημαντικό περιθώριο για απελευθέρωση της ελληνικής οικονομίας: την εργατική νομοθεσία και τους περιορισμούς στην αγορά προϊόντων.

Η απελευθέρωση των εργασιακών νόμων στην Ελλάδα θα μπορούσε να αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολη, καθότι το "ριζοσπαστικό αριστερό" - τα εισαγωγικά δικά μας -  κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ που κυβερνά την Ελλάδα έχει αντισταθεί στις προσπάθειες χαλάρωσης των νόμων για τη συλλογική διαπραγμάτευση χώρας και έκανε προεκλογική εκστρατεία με τη δέσμευση να ακυρώσει τους νόμους που επιτρέπουν μεγάλης κλίμακας απολύσεις.

Από πού θα προέλθουν τα χρήματα;

Παρά το γεγονός ότι για τη διάσωση έχει σήμερα οριστεί ένα ποσό € 86 δισ., ο Klaus Regling, επικεφαλής του ταμείου διάσωσης της ευρωζώνης με διαθέσιμο των € 500 δισ., δήλωσε πως το προσωπικό του ταμείου ετοιμάζει ένα δάνειο «ίσως € 50 δισ.».

Αυτό αφήνει τρεις πιθανές πηγές για το υπόλοιπο ποσό: το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, τις ιδιωτικές αγορές και την ίδια την Ελλάδα. Και τα τρία όμως παρουσιάζουν προβλήματα.

Το ΔΝΤ έχει καταστήσει σαφές, ότι δεν θα δώσει τα χρήματα που απομένουν από το δεύτερο πακέτο διάσωσης - περίπου € 16.5 δισ. από σύνολο 28 δισ. - εκτός αν προηγηθεί μια μεγάλη αναδιάρθρωση του υφιστάμενου χρέους της Ελλάδας, το μεγαλύτερο μέρος του οποίου βρίσκεται στα χέρια κυβερνήσεων της ευρωζώνης.

Μια ομάδα κυβερνήσεων υπό την ηγεσία του Βερολίνου αντιστέκονται σθεναρά σε κάθε τέτοια εξέλιξη.

Χωρίς το ΔΝΤ, δύο μονάχα πηγές απομένουν για να καλύψουν το κενό: η ιδιωτική αγορά ομολόγων - που έχει αγοράσει ελληνικό χρέος μόλις τον περασμένο χρόνο, αλλά έκτοτε έχει τρομάξει από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ - και η ίδια η Αθήνα.

Υπάρχει επίσης το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων της Ελλάδας. Κάποτε προβλεπόταν ότι θα αποφέρει € 50 δισ. πολύ σύντομα, αλλά από τότε οι προσδοκίες έχουν περιοριστεί. Οι Βρυξέλλες υποστηρίζουν ότι θα μπορούσε να αποφέρει € 2,5 δισ. τα επόμενα τρία χρόνια.


Τι γίνεται όμως με την ελάφρυνση του χρέους;

Το εξαιρετικά αμφιλεγόμενο ζήτημα της ελάφρυνσης του χρέους δεν θα είναι στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, παρά τη μακροχρόνια επιμονή της ελληνικής κυβέρνησης να αποτελέσει μέρος της διάσωσης.

Αντ 'αυτού, οι ηγέτες της ευρωζώνης έχουν δώσει μια αόριστη υπόσχεση ότι θα «εξετάσουν» το ζήτημα "αν είναι απαραίτητο" μόνο μετά την πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος, η οποία όμως είναι απίθανο να συμβεί πριν το Νοέμβριο.

Πόσο σταθερή είναι η κυβέρνηση Τσίπρα;

Το κυβερνών κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ είχε πολλές διαρροές κατά τις δύο ψηφοφορίες της περασμένης εβδομάδας, αναγκάζοντας τον κ. Τσίπρα σε ανασχηματισμό του υπουργικού συμβουλίου.

Πολλοί αναλυτές πιστεύουν ότι θα είναι δύσκολο για τον κ. Τσίπρα να παραμείνει στην εξουσία, όταν δεν θα έχει πλέον την πλειοψηφία των βουλευτών για την έγκριση του μεταρρυθμιστικού προγράμματος.

Αυτές είναι οι εκτιμήσεις των Financial Times.

Εκείνο που εκτιμούμε εμείς είναι ότι, παρά τα "προαπαιτούμενα" που έσπευσε να αποδεχτεί η κυβέρνηση  των ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ και η "πρόθυμη" πλειοψηφία της Βουλής μετά την άτακτη  συνθηκολόγηση και το συμβιβασμό της ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ, θα ακολουθήσουν νέοι ωμοί εκβιασμοί για την επιβολή μέτρων πρωτοφανούς σκληρότητας σε βάρος των Ελλήνων  πολιτών.

Πέμπτη 9 Ιουλίου 2015

Bloomberg: Η Μέρκελ έχει πάρει τις αποφάσεις της -Σε ποια περίπτωση θα ρίξει την Ελλάδα στον γκρεμό

ΜΕ ΤΟ ΠΙΣΤΟΛΙ ΣΤΟΝ ΚΡΟΤΑΦΟ

Bloomberg: Η Μέρκελ έχει πάρει τις αποφάσεις της -Σε ποια περίπτωση θα ρίξει την Ελλάδα στον γκρεμό

Δεν είναι μια απλή Πέμπτη. Είναι η ημέρα που η Ελλάδα θα πρέπει να παραδώσει ένα λεπτομερές οικονομικό πακέτο μέτρων που πρέπει να πείσει τους Ευρωπαίους ηγέτες ότι αξίζει να την κρατήσουν στο ευρώ.
Κοινώς: η Ελλάδα κυκλοφορεί με ένα όπλο στον κρόταφο. Το χρονικό όριο που έχει μέχρι να μάθουμε αν κάποιος την πυροβολήσει ή αυτοκτονήσει, είναι το βράδυ της Πέμπτης. Τότε που το πλάνο, λογικά, θα βρίσκεται στα χέρια των «ειδικών», θα έχει μελετηθεί και κοστολογηθεί και αναλόγως θα έχουν κάνει τη εισήγησή τους στους ΥΠΟΙΚ της Ευρωζώνης για το αν γίνεται δεκτό ή όχι.
Προθυμία για συμφωνία
Το Bloomberg, αναφέρει πως τα δεδομένα είναι απτά και συγκεκριμένα: αν η Ελλάδα δεν καταφέρει ούτε και αυτή τη φορά να προχωρήσει σε μια συμφωνία, τότε δεν θα έχει θέση στο ευρώ – θα αναγκαστεί να φύγει, να τυπώσει παράλληλο νόμισμα και να μάθει να λειτουργεί έξω από την ομπρέλα της ΕΕ.
Ο Μουιτάμπα Ραχμάν της Eurasia Group αναφέρει πως ο τόνος της Ελλάδας έχει αλλάξει το τελευταίο διάστημα: «Έχει επιδείξει προθυμία να ακολουθήσει τη διαδικασία της εφαρμογής κάποιων μεταρρυθμίσεων και μάλιστα εξαιρετικά γρήγορα».
Οι αποφάσεις της Μέρκελ
Σύμφωνα με δύο κυβερνητικούς αξιωματούχους, η Άνγκελα Μέρκελ έχει αποφασίσει πλέον πως αν τα σχέδια που θα παρουσιάσει η Ελλάδα δεν είναι αξιόπιστα, τότε δεν πρόκειται να κάνει τίποτα για να την σώσει. Βοήθεια ή ειδική μεταχείριση δεν μπορεί να περιμένει η Ελλάδα ούτε και από την Λαγκάρντ που με τη σειρά της, το βράδυ της Τετάρτης, απέρριψε κάθε τέτοιο ενδεχόμενο.
Η πίεση προς την Ελλάδα εντείνεται και από τις αγορές που αρχίζουν να πείθονται πως οποιαδήποτε κακή εξέλιξη με την Ελλάδα δεν θα επηρεάσει τις άλλες χώρες. Την ίδια στιγμή, παράγοντες της ΕΚΤ λένε σε όλους τους τόνους ότι αν δεν υπάρχει συμφωνία, η έκτακτη παροχή ρευστότητα θα σταματήσει αυτομάτως.
Ο Αλέξης Τσίπρας δέχεται πίεση και στο εσωτερικό, αναφέρει το άρθρο, καθώς μια συμφωνία με σκληρούς όρους θα σημάνει ότι θα πρέπει να συνθηκολογήσει και ο ΣΥΡΙΖΑ.
Μέσα σε όλο αυτό το δεσμευτικό πλαίσιο η Ελλάδα απέστειλε το αίτημά της προς τον ESM ζητώντας ένα τρίτο πακέτο στήριξης διάρκειας τριών ετών. Το ουσιαστικό, όμως, είναι τα μέτρα που θα απαιτηθούν για να «κλειδώσει» η συμφωνία. Κάτι που θα πρέπει να διευκρινιστεί την Πέμπτη.
Δύσκολος όρος
Η αισιοδοξία είναι μετρημένη, αλλά όχι ανύπαρκτη. Είναι χαρακτηριστικό το σημείωμα που απέστειλαν οι αναλυτές της Societe Generale στους πελάτες τους. Σύμφωνα με αυτό «δεν μπορούμε να αποκλείσουμε μια συμφωνία την Κυριακή, αλλά θα απαιτηθούν αυστηροί όροι και μια σαφής δέσμευση για μεταρρυθμίσεις. Οποιαδήποτε συμφωνία για πιθανή ελάφρυνση χρέους αναμένεται να αποφασιστεί την Οκτώβριο, από πρώτα θα έχουν εγκριθεί όλες οι μεταρρυθμίσεις από την ελληνική Βουλή. Αυτή η προϋπόθεση θα είναι εξαιρετικά δύσκολη για την παρούσα ελληνική κυβέρνηση».

Πηγή: Bloomberg: 

Τετάρτη 8 Ιουλίου 2015

Ο Μεγαλύτερος λογαριασμός του Grexit πληρώθηκε ήδη - ένα άρθρο του Πωλ Κρούγκμαν


Του Πωλ Κρούγκαν
Το μεγαλύτερο κόστος από ένα Grexit έχει ήδη πληρωθεί με τα capital controls και την τραπεζική αργία. Η Ελλάδα θα πρέπει να εισπράξει και τα οφέλη κι αυτά δεν είναι άλλα από μια υποτίμηση του νομίσματος που θα έρθει με τη δραχμή.
H Ευρώπη γλίτωσε τα χειρότερα την Κυριακή. Οι Έλληνες ψηφοφόροι υποστήριξαν σθεναρά την απόρριψη των απαιτήσεων των δανειστών εκ μέρους της ελληνικής κυβέρνησης. Κι ακόμα και οι πιο ένθερμοι υποστηρικτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα έπρεπε να αισθάνονται ανακουφισμένοι από αυτό το αποτέλεσμα.
Φυσικά οι πιστωτές δε θα ήθελαν να το δείτε έτσι. Η αφήγησή τους, την οποία αναμεταδίδει εν πολλοίς και ο οικονομικός τύπος, είναι ότι η αποτυχία τους να εκφοβίσουν την Ελλάδα να συναινέσει ήταν ένας θρίαμβος του ανορθολογισμού και της ανευθυνότητας έναντι ορθών τεχνοκρατικών συμβουλών.
Όμως η εκστρατεία του εκφοβισμού – η προσπάθεια να τρομοκρατήσουν τους Έλληνες με το να αποκόψουν τη χρηματοδότηση των τραπεζών και να απειλήσουν με γενικό χάος -, όλα με σχεδόν απροκάλυπτο στόχο να εξωθήσουν την κυβέρνηση στην πτώση της – ήταν μια ντροπιαστική στιγμή για την Ευρώπη, η οποία ισχυρίζεται ότι πιστεύει στις αρχές της δημοκρατίας. Θα ήταν ένα φρικτό προηγούμενο, αν αυτή η εκστρατεία είχε πετύχει το στόχο της, ακόμα κι αν αυτά που έλεγαν οι δανειστές έβγαζαν νόημα.Πόσο μάλλον τώρα που δεν έβγαζαν. Η αλήθεια είναι ότι οι αυτοαποκαλούμενοι τεχνοκράτες της Ευρώπης, είναι σαν τους μεσαιωνικούς γιατρούς που επέμεναν να συνιστούν την αφαίμαξη των ασθενών – κι όταν η θεραπεία έκανε τους ασθενείς πιο άρρωστους, τότε ζητούσαν περισσότερη αφαίμαξη. Μία ψήφος της χώρας στο «ναι» θα την είχε καταδικάσει σε χρόνια με περισσότερα δεινά, κάτω από πολιτικές που δε λειτουργούν και οι οποίες, μόνο και μόνο βάσει απλής αριθμητικής, δεν μπορούν να λειτουργήσουν. Η λιτότητα φέρνει πιθανότατα μεγαλύτερη ύφεση απ’ ό,τι αντίστοιχη μείωση στο χρέος κι έτσι όλα τα βάσανα που περνά κανείς είναι τελείως άσκοπα.
Η σαρωτική και ολοκληρωτική νίκη του όχι δίνει τουλάχιστον τη δυνατότηταστη η χώρα να διαφύγει από αυτήν την παγίδα. Αλλά πώς θα μπορούσε κανείς να διαχειριστεί αυτήν τη διαφυγή; Υπάρχει κάποιος τρόπος για την Ελλάδα να παραμείνει στο ευρώ; Και είναι κάτι τέτοιο σε οποιαδήποτε των περιπτώσεων επιθυμητό αποτέλεσμα; Το πιο άμεσο ζήτημα αφορά στις ελληνικές τράπεζες. Σε αναμονή του δημοψηφίσματος, η ΕΚΤ απέκοψε την πρόσβασή τους σε επιπρόσθετα κεφάλαια, ελπίζοντας ότι θα επιταχύνει τον πανικό και θα εξαναγκάσει την κυβέρνηση να επιβάλει capital controls και τραπεζική αργία. Η ΕΚΤ τώρα έχει να κάνει μια περίεργη επιλογή: αν επαναφέρει την κανονική ροή χρήματος θα είναι σαν να παραδέχεται ότι το πάγωμα ήταν πολιτική επιλογή, αλλά αν δεν το κάνει θα έχει εξωθήσει ουσιαστικά την Ελλάδα στην έκδοση νέου νομίσματος. Ειδικότερα, αν το χρήμα δεν αρχίσει να ρέει από τη Φρανκφούρτη (όπου εδρεύει η ΕΚΤ), η Ελλάδα δε θα έχει άλλη επιλογή από το να αρχίσει να πληρώνει μισθούς και συντάξεις με IOUs, τα οποία de facto θα είναι ένα παράλληλο νόμισμα – και τα οποία θα μπορούσαν σύντομα να μετατραπούν σε νέα δραχμή. Υποθέστε από την άλλη μεριά ότι η ΕΚΤ θα επαναφέρει τον κανονικό δανεισμό κι ότι η τραπεζική κρίση αποσοβείται. Αυτό αφήνει και πάλι ανοικτό το ερώτημα πώς θα αποκατασταθεί η οικονομική ανάπτυξη. Στις αποτυχημένες διαπραγματεύσεις που οδήγησαν στο δημοψήφισμα της Κυριακής, το βασικό σημείο τριβής ήταν η απαίτηση της Ελλάδας για μία μόνιμη ελάφρυνση χρέους, ώστε να απομακρυνθεί αυτό το σύννεφο που σκιάζει όλη την οικονομία της.
Η τρόικα – οι θεσμοί που αντιπροσωπεύουν τα συμφέροντα των δανειστών – αρνήθηκε, ακόμα κι αν τώρα πια γνωρίζουμε ότι ένα μέλος της, το ΔΝΤ, είχε ανεξάρτητα συμπεράνει ότι το ελληνικό χρέος δεν μπορεί να πληρωθεί. Αλλά θα συνειδητοποιήσουν τώρα ότι η προσπάθειά τους να ρίξουν την αριστερή ελληνική κυβέρνηση συνασπισμού απέτυχε; Δεν έχω ιδέα – και σε κάθε περίπτωση τώρα πια υπάρχει ένα ισχυρό επιχείρημα ότι μια ελληνική έξοδος από το ευρώ θα είναι η καλύτερη από πολλές κακές επιλογές. Φανταστείτε για ένα λεπτό ότι η Ελλάδα δεν είχε ποτέ υιοθετήσει το ευρώ και είχε απλώς συνδέσει την αξία της δραχμής με αυτό. Τι θα μας συνιστούσε η βασική οικονομική ανάλυση ότι θα έπρεπε να γίνει τώρα; Η απάντηση θα ήταν, το δίχως άλλο, ότι θα έπρεπε να υποτιμήσει τη δραχμή: κάντε την αξία της δραχμής να πέσει, τόσο για να ενθαρρύνετε τις εξαγωγές όσο και για να ξεφύγετε από τον κύκλο του αποπληθωρισμού!
Βέβαια η Ελλάδα δεν έχει πια το δικό της νόμισμα, και πολλοί αναλυτές λένε ότι η υιοθέτηση του ευρώ ήταν μια ενέργεια χωρίς γυρισμό – άλλωστε, η παραμικρή υπόνοια εξόδου από το ευρώ θα ξεκινούσε ένα bank run και μία χρηματοπιστωτική κρίση. Αλλά αυτό το σκέλος της χρηματοπιστωτικής κρίσης έχει ήδη συμβεί, ώστε το μεγαλύτερο κόστος εξόδου από το ευρώ έχει ήδη πληρωθεί. Γιατί τότε λοιπόν να μην εισπράξει κανείς και τα πλεονεκτήματα;
Θα λειτουργήσει μια ελληνική έξοδος τόσο καλά όσο η σημαντικά επιτυχημένη υποτίμηση της Ισλανδίας το 2008-2009 ή η εγκατάλειψη της πολιτικής της Αργεντινής για 1 πέσο-1 δολάριο το 2001-2002; Ίσως και όχι – αλλά σκεφτείτε τις εναλλακτικές. Εκτός κι αν η Ελλάδα πάρει μία μεγάλη ελάφρυνση χρέους, ή ίσως ακόμα και τότε, η εγκατάλειψη του ευρώ προσφέρει το μόνο ικανό δρόμο διαφυγής από τον ατελείωτο οικονομικό της εφιάλτη. Κι ας είμαστε ξεκάθαροι: Αν η Ελλάδα φτάσει να εγκαταλείψει το ευρώ, αυτό δε σημαίνει ότι οι Έλληνες είναι κακοί Ευρωπαίοι. Το πρόβλημα του χρέους αντανακλά έναν ανεύθυνο δανεισμό τόσο από την πλευρά του δανειολήπτη, όσο και από αυτήν του πιστωτή. Και στην περίπτωση της Ελλάδας οι Έλληνες έχουν πληρώσει τα αμαρτήματα των κυβερνήσεών τους στο πολλαπλάσιο. Εάν δεν μπορούν να τα βγάλουν πέρα με το κοινό νόμισμα της Ευρώπης, είναι γιατί το κοινό νόμισμα δεν προσφέρει καμία ανακούφιση για τις χώρες που αντιμετωπίζουν πρόβλημα. Το σημαντικότερο τώρα είναι να γίνει ό,τι μπορεί να γίνει για να σταματήσει η αιμορραγία…
Πηγή: euro2day.gr

από τον Μ ….

WSJ: Δέκα ερωτήσεις και απαντήσεις για το πως θα έμοιαζε ένα Grexit

GREXIT

Το πως θα έμοιαζε μία έξοδος της Ελλάδας από το ευρώ περιγράφει με δέκα ερωτήσεις και απαντήσεις η αμερικανική Wall Street Journal. Το δημοσίευμα αναφέρει πως αν και πρόκειται για έναν θεωρητικό φόβο των ευρώ απαισιόδοξων εντούτοις είναι πολύ πιθανό να συμβεί σύντομα.
«Το ευρώ σχεδιάστηκε σαν ένα αμετάκλητο νόμισμα. Δεν υπάρχει καμία διαδικασία σε κανόνες ή συνθήκες για μία χώρα ώστε να σταματήσει να το χρησιμοποιεί. Έτσι το τι θα μπορούσε να συμβεί είναι άκρως υποθετικό», αναφέρει το δημοσίευμα.
1) Πως θα μπορούσε να γίνει το Grexit;
Μέσω των τραπεζών. Δεν υπάρχει καμία νομική ή πολιτική διαδικασία για να «πετάξουν» την Ελλάδα εκτός ευρώ και η κυβέρνηση της Ελλάδας έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι δεν πρόκειται να βγει εθελοντικά. Αυτό σημαίνει ότι μία έξοδος θα μποροούσε να συμβεί εάν η κατάσταση των τραπεζών είναι τόσο κακή που δεν υπάρχει άλλη λύση.
2) Πόσο χειρότερα μπορούν να γίνουν τα πράγματα;
Όχι και πολύ χειρότερα για να είμαστε ειλικρινείς. Οι ελληνικές τράπεζες δεν έχουν ρευστότητα, δεν μπορούν να μετατρέψουν τα περιουσιακά τους στοιχεία (κυρίως τα δάνεια) σε μετρητά, όπως απαιτούν οι περισσότεροι πιστωτές. Η μόνη οντότητα που παρείχε αυτή τη ρευστότητα, ήταν η Τράπεζα της Ελλάδος (ΤτΕ). Ωστόσο η ΕΚΤ έχει παγώσει τον μηχανισμό παροχής έκτακτης ρευστότητας.
Το αποτέλεσμα είναι οι τράπεζες να είναι κλειστές. Στην πραγματικότητα η Ελλάδα είναι με το ένα πόδι εκτός Ευρωζώνης. Οι Έλληνες στην πραγματικότητα πιστεύουν ότι το «νόμισμα» στους λογαριασμούς τους δεν είναι πραγματικά ευρώ.
3) Τι θα μπορούσε να το προκαλέσει;
Η ΕΚΤ. Η Κεντρική Τράπεζα θα μπορούσε να διακόψει τον ELA, καθώς έχει ήδη αφήσει να εννοηθεί ότι είναι άβολα με το ρίσκο του να παρέχει κεφάλαια στις ελληνικές τράπεζες. Εάν η «γραμμή ζωής» κοπεί, οι ελληνικές τράπεζες θα πρέπει να αποπληρώσουν τα δάνεια που έχουν λάβει. Δεν θα μπορέσουν να το πράξουν και θα καταρρεύσουν.
4) Τι θα συμβεί τότε;
Το τραπεζικό σύστημα θα χρειαστεί να αρχίσει να λειτουργεί και πάλι, μόνο και μόνο για να διασφαλιστεί η προμήθεια βασικών αγαθών και υπηρεσιών. . Η διακοπή αποδοχής των εγγυήσεων των ελληνικών τραπεζών θα διαλύσει την αξία τους, ενώ τα υπόλοιπα assets τους θα υποτιμηθούν. Ας μην ξεχνάμε ότι το μεγαλύτερο asset των ελληνικών τραπεζών είναι τα δάνεια που έχουν δώσει. Κατά τη διαδικασία της διάσωσης οι τράπεζες (ή όσες εξ αυτών επιλέχθηκαν να επιβιώσουν) θα πρέπει να ανακεφαλαιοποιηθούν.
5) Θα μπορούσε να γίνει αυτό με ευρώ;
Ναι θα μπορούσε να συμβεί αλλά θα χρειαζόταν τη βοήθεια της ΕΚΤ, καθώς πρόκειται για την μοναδική οντότητα που μπορεί να προσφέρει στήριξη σε ευρώ. Θα έπρεπε να επαναφέρει σε λειτουργία τη γραμμή ζωής και να δανείσει σε ευρώ τα νέα τραπεζικά ιδρύματα που θα δημιουργηθούν, προκειμένου να μπορούν να αντιμετωπίσουν τις νέες εκροές καταθέσεων. Οι τράπεζες θα πρέπει ή να αυξήσουν τα περιουσιακά τους στοιχεία σε ευρώ ή να μειώσουν το παθητικό τους . Ο μόνος που μπορεί να αυξήσει το ενεργητικό των τραπεζών είναι η ελληνική κυβέρνηση. Όμως αυτή δεν έχει ευρώ, έτσι θα χρειαζόταν βοήθεια από τους πιστωτές. Αυτό σημαίνει συμφωνία. Η εναλλακτική λύση είναι το Grexit.
6) Πως θα έμοιαζε αυτό;
Εάν η κυβέρνηση υιοθετούσε ένα νέο νόμισμα - θα το ονομάσουμε δραχμή-θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Θα μπορούσε να τυπωθεί δραχμή η οποία θα χρησιμοποιηθεί για να αγοραστούν μετοχές στις νέες τράπεζες. Οι τράπεζες θα έχουν φρέσκα περιουσιακά στοιχεία: Δραχμές σε μετρητά. Η ΤτΕ θα μπορούσε να παρέχει ρευστότητα σε δραχμή: Θα μπορούσε να δανείσει όση δραχμή θα ήθελε στις νέες τράπεζες.
7) Ποια είναι η παγίδα;
Το οικονομικό σύστημα θα πρέπει να μετατραπεί σε δραχμές. Ως εκ τούτου οι καταθέτες που είχαν 10.000 ευρώ στους λογαριασμούς τους, ας πούμε ότι θα είχαν 10.000 δραχμές. Δεν είναι ένα «κούρεμα» από την άποψη των αριθμών, αλλά μια δραχμή θα άξιζε σίγουρα λιγότερο από ένα ευρώ.
8) Πώς θα μπορούσε ένα Grexit να επηρεάσει την υπόλοιπη Ευρωζώνη;
Είναι εξαιρετικά δύσκολο για να το πούμε. Η Εκλάδα χρωστά πολλά χρήματα σε ευρώ απευθείας στους πιστωτές της. Η Ελλάδα θα δηλώσει αδυναμία αποπληρωμής σε αυτές τις υποχρεώσεις και είναι σίγουρο ότι θα πρέπει να τις αναδιαρθρώσει. Οφείλει επίσης 32 δισ. σε ιδιώτες κατόχους ομολόγων τα οποία θα επιδιώξει να αναδιαρθρώσει επίσης.
9) Τι θα γίνει με την ΕΚΤ;
Η ΕΚΤ όπως πιστεύουμε είναι πραγματικά το «Ευρωσύστημα». Η κατάρρευση των ελληνικών τραπεζών θα σήμαινε απώλεια 39 δισ. ευρώ που τους έχει δανείσει η ΕΚΤ. Ωστόσο ο δανεισμός είναι εγγυημένος από εξαιρετικά ασφαλή ομόλογα, οπότε το «Ευρωσύστημα» θα αντέξει.
Ένα πολύ ανοιχτό ερώτημα είναι τι συμβαίνει με τις λεγόμενες Target - 2 υποχρεώσεις που οφείλονται από την ΤτΕ προς την ΕΚΤ.
10) Τι είναι το Target-2;
Οι εμπορικές τράπεζες κάθε χώρας συνεργάζονται με την Κεντρική Τράπεζα. Όταν υπάρχει διακίνηση κεφαλαίων μεταξύ δύο τραπεζών διαφορετικών χωρών, οι κεντρικές τράπεζες αυτών των χωρών διαχειρίζονται τη συναλλαγή. Όλες αυτές οι συναλλαγές καταγράφονται σε ημερήσια βάση.
Την ίδια ώρα οι ισολογισμοί των εθνικών, κεντρικών τραπεζών είναι διαφορετικοί. Υπάρχουν κάποιοι που είναι πλεονασματικοί και κάποιο ελλειμματικοί. Στην περίπτωση της ΤτΕ ο ισολογισμός είναι ελλειμματικός, με «τρύπα» 100 δισ. ευρώ έως τον Μάιο του 2015. Αυτό το έλλειμμα είναι έλλειμμα του μηχανισμού Target-2. Η ΤτΕ μπορεί να «αρνηθεί» την ύπαρξη αυτής της «τρύπας» και φυσικά το «Ευρωσύστημα» θα χάσει τα συγκεκριμένα κεφάλαια. 

Αριστερή Πλατφόρμα μέσω Iskra: Η Ελλάδα να ακολουθήσει τον δρόμο του «Όχι» μέχρι τέλους!


Στο «δρόμο του Όχι μέχρι τέλους» καλεί η ιστοσελίδα Iskra.gr, που απηχεί τις απόψεις της Αριστερής Πλατφόρμας του ΣΥΡΙΖΑ.


«Η Ελλάδα να ακολουθήσει μέχρι τέλους το μεγάλο «Όχι» του δημοψηφίσματος» είναι ο τίτλος άρθρου που ανέβηκε στο Iskra.gr λίγη ώρα μετά το τέλος της χθεσινής συνόδου κορυφής και το οποίο τονίζει ότι «από σύνοδο σε σύνοδο σύρεται το λαϊκό αίτημα για αξιοπρέπεια».
«Η Ελλάδα», αναφέρεται στο άρθρο, «οφείλει να δείξει συνέπεια και σταθερότητα, επιμένοντας στο σεβασμό της γιγάντιας λαϊκής εντολής και σε μια συμφωνία συμβατή και σε ισορροπία, με τις κυβερνητικές δεσμεύσεις, προετοιμαζόμενη, ταυτόχρονα για όλα τα ενδεχόμενα. Μια «προκρούστεια» συμφωνία που θα εξουθενώνει το λαό και την οικονομία, θα είναι ό,τι το χειρότερο για το ελληνικό μέλλον».
Ολόκληρο το άρθρο που δημοσιεύθηκε στο Iskra.gr είναι το εξής:
«Η Ελλάδα  βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο όριο μεταξύ συμφωνίας από τη μία και διακοπής αποπληρωμής του χρέους και εξόδου από την ευρωζώνη από την άλλη. Το κλειδί για τις εξελίξεις δεν τον κρατάει μόνο η Αθήνα αλλά κυρίως το Βερολίνο. Η Γερμανία, ενδεχομένως, να συνεχίσει να επιδεικνύει τις επόμενες ημέρες ασύγγνωστη πυγμή αδιαλλαξίας, αρνούμενη πεισματικά κάθε επίδραση από το στεντόρειο «όχι» του ελληνικού δημοψηφίσματος.
Αν, όμως, αυτή η επίδειξη πυγμής από το Βερολίνο δεν μεταφραστεί σε συμφωνία, πράγμα που προϋποθέτει άτακτη υποχώρηση της ελληνικής κυβέρνησης, τότε η Γερμανία κινδυνεύει να χάσει πάρα πολλά και κρίσιμα από εξελίξεις που «υποχρεωτικά» θα σπρώξουν την Ελλάδα σε τροχιά εθνικού νομίσματος. Το κυριότερο, η Γερμανία θα απολέσει σε αξιοπιστία και ικανότητα ηγεσίας, χωρίς τα οποία η Ευρώπη, που υπό Γερμανική ηγεμονία κατασκευάζει, δεν θα έχει και πολύ γρήγορα κανένα μέλλον, παρά μόνο τη διάλυση.
Σε τούτες τις κρίσιμες στιγμές, όποια κι αν είναι η στάση της Γερμανίας, η Ελλάδα οφείλει να δείξει συνέπεια και σταθερότητα, επιμένοντας στο σεβασμό της γιγάντιας λαϊκής εντολής και σε μια συμφωνία συμβατή και σε ισορροπία, με τις κυβερνητικές δεσμεύσεις, προετοιμαζόμενη, ταυτόχρονα για όλα τα ενδεχόμενα. Μια «προκρούστεια» συμφωνία που θα εξουθενώνει το λαό και την οικονομία, θα είναι ό,τι το χειρότερο για το ελληνικό μέλλον. Θα είναι κυριολεκτικά καταστροφή! Μια συμφωνία που δεν θα βάζει φρένο στη λιτότητα, δεν θα προβλέπει ικανή ρευστότητα για την οικονομία και βαθιά διαγραφή του χρέους, δεν έχει τίποτα να προσφέρει στην πατρίδα μας. Το αντίθετο, θα διαιωνίσει την κρίση και θα την επιδεινώσει.
Η Ελλάδα δεν διαθέτει μια και μόνο αλλά πολλές επιλογές. Όλες δύσκολες και δύσβατες. Η χειρότερη, όμως, η πιο εξοντωτική, η πιο ταπεινωτική και ανυπόφορη, είναι η παράδοση και η υποταγή στους «Θεσμούς» της ΕΕ, της ΕΚΤ και του ΔΝΤ».

Μία βασική παρατήρηση:
Καλό είναι αυτές τις δραματικές στιγμές, όταν μιλάει κανείς για τις "πολλές επιλογές" να τις υποδεικνύει και να τις προτείνει συγκεκριμένα.
Αλλιώς δεν κάνει πολιτική, αλλά μεταφυσική.

Κατά τα άλλα, ας μας πουν τα στελέχη και του ΣΥΡΙΖΑ και της Αριστερής Πλατφόρμας - μέλη της οποίας κρατούν καίρια κυβερνητικά πόστα - γιατί αυτές οι "εναλλακτικές"  δεν ακολουθήθηκαν νωρίτερα πριν η κατάσταση φτάσει στο ακρότατο όριό της με δραματικές συνέπειες για το λαό μας;

Ποια είναι, επίσης, η προετοιμασία σε επίπεδο οικονομικών, υλικών, τεχνικών μέσων μιας χώρας που διαλύεται και ποια είναι η πολιτική προετοιμασία της κοινωνίας όταν ακόμη και στο ίδιο το δημοψήφισμα - μόλις τρεις μέρες πριν - πάλι τα στελέχη και η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ διατείνονταν ότι το ΟΧΙ δεν σημαίνει "ρήξη" με την Ευρώπη και έξοδο από το ευρώ;

Σε όλα αυτά θεωρούν τόσο η Αριστερή Πλατφόρμα όσο και ευρύτερα η ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν έχουν καμία ευθύνη;

Εν ολίγοις, το ΟΧΙ και η "ρήξη" δεν μπορεί να είναι μόνο επικοινωνιακό εφεύρημα, μέσο για την απόκτηση επικοινωνιακών και πολιτικών "πόντων".
Αντίθετα, πρέπει να έχει ουσιαστικό πολιτικό περιεχόμενο, να στηρίζεται σε συγκεκριμένο πολιτικό σχεδιασμό, σαφή στρατηγική και προετοιμασία.
Με το λαό και τους πολίτες συμμέτοχους και ενεργούς και όχι εφησυχασμένους και "περιχαρείς" σε νίκες που δεν μετατρέπονται σε πραγματικά πολιτικά δεδομένα.