Προχωράμε σήμερα
στην παρουσίαση ενός ιδιαίτερα κρίσιμου και σοβαρού θέματος που τίθεται σε
ζήτημα υψηλής προτεραιότητας αυτή την χρονική περίοδο – το ζήτημα της καταστροφής
των χημικών όπλων της Συρίας στο
θαλάσσιο χώρο εγγύς της Κρήτης.
Ένα ζήτημα, όμως, που ελάχιστα απασχολεί τη δημόσια
συζήτηση και την κυβέρνηση της χώρας.
Ο Οργανισμός για την Απαγόρευση των Χημικών Όπλων
(OPCW) ανέφερε μόλις χθες ότι σχεδόν το ήμισυ από το χημικό οπλοστάσιο της Συρίας
έχει αφαιρεθεί από τη χώρα για να καταστραφεί στο εξωτερικό. Ο ΟΑΧΟ εξέδωσε μια δήλωση την Τετάρτη
αναφέροντας ότι 45.6 % των χημικών όπλων της Συρίας έχουν μέχρι στιγμής
απομακρυνθεί σε 10 αποστολές, δύο από τις οποίες την περασμένη εβδομάδα που συμπεριλάμβαναν
ορισμένες από τα πιο θανατηφόρα χημικά που διέθετε το καθεστώς. Η συριακή
κυβέρνηση έχει ζητήσει να δοθεί διορία έως τις 27 Απριλίου για να
καταργήσει πλήρως τα αποθέματα της, ημερομηνία
που είναι δυόμισυ μήνες αργότερα από την αρχική προθεσμία. Παραμένει ασαφές εάν
έχει διευθετηθεί μια διαφωνία γύρω από
τις 12 εγκαταστάσεις της Συρίας παραγωγής χημικών. Η Συρία πρότεινε τη σφράγιση
των εγκαταστάσεων, διατηρώντας τες άθικτες, αυτές που οι Ηνωμένες Πολιτείες απαίτησαν
να καταστραφούν.
- Δύο
πλοία – ένα νορβηγικό και ένα δανέζικο – τα Ark Futura και το Taiko - έχουν ήδη
πραγματοποιήσει αποστολές για την απομάκρυνση των χημικών όπλων από την Συρία
από τις 7 Ιανουαρίου.
- Πολεμικά
πλοία από τέσσερα κράτη συνοδεύουν τα ειδικά φορτηγά.
- Ο
συντονισμός της επιχείρησης πραγματοποιείται από ειδική επιτροπή που βρίσκεται πάνω
στο ρωσικό πυρηνοκίνητο καταδρομικό, Pyotr Veliky.
Η επιχείρηση για την
καταστροφή του πάνω από 1.000 μετρικούς τόνους χημικού οπλοστασίου της κυβέρνησης
της Συρίας αναμενόταν να πραγματοποιηθεί σε δύο στάδια.
Το πιο επικίνδυνο
υλικό ήταν να αφαιρεθεί από τη Συρία μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου, αν και αυτή η
προθεσμία χάθηκε, ως αποτέλεσμα της ασταθούς κατάστασης στη χώρα. Σύμφωνα με το
σχέδιο επρόκειτο να καταστραφεί στη θάλασσα μέχρι τον Απρίλιο, με το υπόλοιπο να
προωθείται για καταστροφή από τις 30 Ιουνίου.
Η καταστροφή των χημικών όπλων της
Συρίας είναι μια συνεχής διαδικασία που ξεκίνησε με αριθμό συμφωνιών που
επιτεύχθηκαν τον Σεπτέμβριο του 2013.
Το πιο σημαντικό είναι το ψήφισμα 2118 του
Συμβουλίου Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, το οποίο επέβαλε στη Συρία την ευθύνη
και ένα χρονοδιάγραμμα για την καταστροφή των χημικών όπλων και των
εγκαταστάσεων παραγωγής χημικών όπλων. Το ψήφισμα του Συμβούλιου Ασφαλείας ανέθεσε
στον Οργανισμό για την Απαγόρευση των Χημικών Όπλων (OPCW), που εδρεύει στη Χάγη, την εποπτεία όλου
του έργου.
Η κίνηση για την καταστροφή των
χημικών όπλων της Συρίας ξεκίνησε με μια ρητορική δήλωση του Υπουργού
Εξωτερικών των ΗΠΑ, Τζον Κέρι, στις 9 Σεπτεμβρίου 2013 ότι η Συρία θα πρέπει να
καταστρέψει όλα τα χημικά όπλα της μέσα σε μια εβδομάδα.
Εκείνη την περίοδο οι ΗΠΑ και η
Γαλλία, επικεφαλής ενός συνασπισμού χωρών, βρίσκονταν στα πρόθυρα της
διεξαγωγής αεροπορικών επιδρομών στη Συρία, ύστερα από τις επιθέσεις του
καθεστώτος στις 21 Αυγούστου 2013 σε ένα
προάστιο της Δαμασκού όπου σκοτώθηκαν εκατοντάδες άμαχοι.
Περισσότεροι από 100.000 άνθρωποι έχουν σκοτωθεί και 9
εκατομμύρια άνθρωποι εκτοπίστηκαν από τότε που ξέσπασαν οι συγκρούσεις στη
Συρία το 2011, σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη. Η Ρωσία έχει υποστηρίξει την
κυβέρνηση της Συρίας κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου, ενώ η Αμερική έχει
στηρίξει ορισμένες ομάδες εντός της αντιπολίτευσης.
Η πρόταση για καταστροφή των χημικών όπλων έλαβε θετική απάντηση από τη
Ρωσία και τη Συρία, και οι διαπραγματεύσεις ΗΠΑ-Ρωσίας οδήγησαν στην συμφωνία
της 14ης του Σεπτέμβρη 2013 για την εξάλειψη των χημικών όπλων της Συρίας, η
οποία ζητά την κατάργηση των χημικών αποθεμάτων μέχρι τα μέσα του 2014.
Μετά τη συμφωνία, η Συρία προσχώρησε στη Σύμβαση για τα Χημικά Όπλα και
συμφώνησε να εφαρμόσει την εν λόγω Σύμβαση προσωρινά μέχρι την έναρξη ισχύος
της στις 14 Οκτωβρίου 2013. Στις 21 Σεπτεμβρίου, η Συρία παρέδωσε έναν κατάλογο
των χημικών όπλων της προς τον OPCW, πριν από την προθεσμία που οριζόταν από το
πλαίσιο.
Την
Παρασκευή 27 Σεπτεμβρίου, το Εκτελεστικό Συμβούλιο του OPCW εξέδωσε απόφαση για
την «Καταστροφή των Χημικών Όπλων της
Συρίας», ένα λεπτομερές σχέδιο
εφαρμογής, με βάση την συμφωνία Ρωσίας - ΗΠΑ. Αργότερα, στις 27 Σεπτεμβρίου, το
Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών ομόφωνα πέρασε το ψήφισμα 2118, που
ενσωμάτωσε το σχέδιο του OPCW και το κατέστησε δεσμευτικό για τη Συρία.
Ο OPCW, μαζί με τους επιθεωρητές του ΟΗΕ, θα
επιβλέπει την καταστροφή ή την απομάκρυνση των χημικών όπλων της Συρίας, ενώ ο
Γενικός Διευθυντής του είναι επιφορτισμένος με την ενημέρωση του Εκτελεστικού
Συμβουλίου σχετικά με οποιαδήποτε καθυστέρηση στην εφαρμογή. Το Εκτελεστικό
Συμβούλιο θα αποφασίσει κατά πόσον η μη συμμόρφωση θα πρέπει να αναφερθεί στο
Συμβούλιο Ασφαλείας, το οποίο έχει την ευθύνη για την επιβολή πρόσθετων μέτρων
αν η Συρία δεν εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της σύμφωνα με το ψήφισμα 2118.
Ο OPCW άρχισε προκαταρκτικές επιθεωρήσεις στα
χημικά όπλα της Συρίας την 1η
Οκτωβρίου 2013 και η πραγματική καταστροφή ξεκίνησε στις 6 Οκτωβρίου.
Ωστόσο, η
καταστροφή των ίδιων των χημικών όπλων βρίσκεται πίσω από το χρονοδιάγραμμα. Το
σύνολο των αποθεμάτων χημικών όπλων είχε προγραμματιστεί να αφαιρεθεί τελείως
από τη χώρα την 6η Φεβρουαρίου 2014. Όμως
μέχρι την 4η Μαρτίου του 2014, λιγότερο από το ένα τρίτο των αποθεμάτων είχε αφαιρεθεί
ή καταστραφεί.
Στις 15 Νοεμβρίου η OPCW ενέκρινε ένα σχέδιο για τη μεταφορά χημικών
όπλων της Συρίας σε θέσεις εκτός του εδάφους μέχρι την 5η Φλεβάρη 2014, όπου
στη συνέχεια θα καταστραφούν τα όπλα. Τα πιο επικίνδυνα όπλα θα έπρεπε να
αφαιρεθούν από τη Συρία πριν από το τέλος του Δεκεμβρίου και να καταστραφούν
στη θάλασσα μέχρι τον Απρίλιο, ενώ το υπόλοιπο θα προωθούνταν για καταστροφή στα μέσα του 2014.
Η αποδοχή, όμως, των 1000 τόνων χημικών τοξικών ουσιών που
θα καταστρέφονταν απορρίφθηκε από τις περισσότερες χώρες που προσεγγίστηκαν από
τον OPCW.
·
Η
Νορβηγία και η Δανία έχουν συμφωνήσει
για τη μεταφορά των χημικών όπλων από τη Συρία στην Ιταλία, όπου θα πρέπει να
παραδοθούν σε ένα πλοίο του πολεμικού ναυτικού των Ηνωμένων Πολιτειών για να τα
καταστρέψει στα διεθνή ύδατα.
·
Η
νορβηγική φρεγάτα "Helge Ingstad" θα λάμβανε μέρος στην επιχείρηση,
όπως και η νορβηγική πεζοναυτική μονάδα "Kystjegerkommandoen”.
·
Η
νορβηγική κυβέρνηση έχει εκμισθώσει το φορτηγό πλοίο MV Taiko για την αποστολή.
·
Η
Δανία θα συμμετάσχει με τη δανική φρεγάτα " HDMS Esbern Snare και η δανική κυβέρνηση έχει εκμισθώσει το
πολιτικό φορτηγό πλοίο Ark Futura για την αποστολή.
·
Η
Ρωσία είναι ανάμεσα σε πολλές χώρες που
συμμετέχει στην προσπάθεια αφοπλισμού. Η Μόσχα ανέπτυξε 75 οχήματα στη Συρία για τη
μεταφορά του επικίνδυνου φορτίου. Η Ρωσία θα δωρίσει επίσης μέχρι και 2
εκατομμύρια δολάρια για τη χρηματοδότηση της διεθνούς επιχείρησης.
Ο OPCW ανέθεσε σε δύο εταιρείες την καταστροφή
των συριακών Χημικών και Λυμάτων, την Ekokem (Φινλανδία) και την Veolia Environmental Services Τεχνική Solutions, LLC (ΗΠΑ) ανάμεσα σε 14 προσφορές που υποβλήθηκαν από τις 19
Ιανουαρίου 2014.
Οι Ηνωμένες
Πολιτείες έχουν αναλάβει την καταστροφή των χημικών ουσιών με την υψηλότερη
επικινδυνότητα, στα διεθνή ύδατα της Μεσογείου, χρησιμοποιώντας ένα ανεπτυγμένο σύστημα
υδρόλυσης του αμερικανικού στρατού μέσα σε μια ειδικά
διαμορφωμένη δεξαμενή τιτανίου επί του σκάφους.
Το Ηνωμένο Βασίλειο θα δώσει στις Ηνωμένες Πολιτείες ειδικό εξοπλισμό
και την τεχνογνωσία ώστε να μπορέσουν τα χημικά να υποβληθούν σε επεξεργασία
γρηγορότερα.
Επιπλέον, περίπου 150 τόνοι χημικών,
τοξικών και παρόμοιων με βιομηχανικά χημικά στοιχεία, θα μεταφέρονταν στο
Ηνωμένο Βασίλειο, με τη βοήθεια του Βασιλικού Ναυτικού και θα καταστρέφονταν
εκεί. Το υπόλοιπο απόθεμα θα καταστρέφονταν από εμπορικές εταιρείες.
Μέχρι τις 30 Ιανουαρίου μόνο περίπου 4% των χημικών ουσιών υψηλής
προτεραιότητας είχαν αφαιρεθεί.
- Γύρω
στις 21 Φεβρουαρίου
η Συρία πρότεινε ένα σχέδιο εκατό ημερών για την απομάκρυνση των χημικών
ουσιών. Ο Βρετανός αξιωματούχος Philip Hall, επέκρινε το σχέδιο ως «μη επαρκές».
- Στις
4 Μαρτίου η Συρία συμφώνησε σε ένα χρονοδιάγραμμα 60 ημερών για την απομάκρυνση
των αποθεμάτων. Μέχρι τις 4 Μαρτίου 2014,
σχεδόν το ένα τρίτο των αποθεμάτων είχε αφαιρεθεί ή καταστραφεί. Ο Ρώσος αξιωματούχος Μιχαήλ Ουλιάνοφ δήλωσε ότι «αν δεν υπάρχουν δυσκολίες, στη
συνέχεια, σε ένα μήνα, στις 13 Απριλίου, η αφαίρεση θα έχει σχεδόν υλοποιηθεί".
· Αντιδράσεις
και κίνδυνοι που προκύπτουν από τη συγκεκριμένη μεθόδευση
Είναι προφανές ότι προκύπτουν ζητήματα μείζονος σημασίας
σχετικά με την καταστροφή των χημικών όπλων της Συρίας που αφορούν άμεσα και τη
χώρα μας.
α΄) Πού και πώς προσδιορίστηκαν τα «διεθνή ύδατα» και γιατί
τα όπλα δεν καταστράφηκαν in situ στη χώρα που τα χρησιμοποιούσε.
Είναι γνωστό ότι
έχει επιλεγεί ο γεωγραφικός χώρος δυτικά της Κρήτης – μεταξύ Κρήτης, Μάλτας και
Λιβύης.
β΄) το χρονοδιάγραμμα το οποίο επιταχύνεται στην εφαρμογή
του καταβάλλεται προσπάθεια να ολοκληρωθεί κυριολεκτικά αυτούς τους μήνες – η πρώτη
του φάση μέχρι τον Απρίλιο και η δεύτερη μέχρι τον Ιούνιο του 2014.
γ΄) Το ότι κρύβονται και κάποια συγκεκριμένα επιχειρηματικά
και κρατικά συμφέροντα στην όλη μεθόδευση είναι προφανές
δ΄) Το μεγάλο ερώτημα – που αφορά άμεσα και εμάς – είναι πού
βρίσκεται σε όλα αυτά η ελληνική κυβέρνηση;
Στο βαθμό που θίγονται
ζωτικές περιοχές της χώρας – ειδικότερα η Κρήτη.
Μιας χώρας που – κατά τα άλλα - ασκεί την προεδρία στην
Ευρωπαϊκή Ένωση και ο υπουργός Εξωτερικών της είναι επικεφαλής των υπουργών εξωτερικών
της ΕΕ.
Φυσικά και στα κυρίαρχα ΜΜΕ της χώρας μας ελάχιστα ακούγονται
ή γράφονται γι’ αυτό το θέμα.
Τυχαίο;
Ωστόσο, το πρόβλημα αυτό είχε απασχολήσει το διεθνή τύπο.
·
Φυσικά
είχε προκαλέσει και πολλές αντιδράσεις στους πολίτες και τους φορείς της Κρήτης.
·
Στην
ελληνική βουλή επερώτηση είχε καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ ενώ το θέμα είχε θέσεις το
ευρωκοινοβούλιο και ο ευρωβουλευτής του, Νίκος Χουντής.
·
Καθώς
και επίκαιρη ερώτηση κατέθεσε και ο Νότης Μαριάς, των Ανεξάρτητων Ελλήνων.
Στις κινητοποιήσεις που γίνονται στην Κρήτη
ενάντια στο ενδεχόμενο καταστροφής των χημικών όπλων της Συρίας στη θάλασσα της
Μεσογείου, αναφέρθηκε εκτενώς η «De Morgen». Στο δημοσίευμα τονίζεται ότι η
εκπρόσωπος της ΕΕ για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Ασφάλειας Κάθριν Άστον
τόνισε ότι δεν έχει οριστεί ακόμα η ακριβής τοποθεσία της σχεδιαζόμενης επιχείρησης.
Όπως σημειώνεται,
οι Κρητικοί φοβούνται μείζονα οικολογική καταστροφή στη γειτονιά τους και για
τον λόγο αυτόν έχουν ξεσηκωθεί. Η εφημερίδα υποστηρίζει πως είναι
χαρακτηριστικό ότι οι κάτοικοι της ακριτικής Γαύδου αποφάσισαν να μποϊκοτάρουν
τις ευρωπαϊκές εκλογές που πρόκειται να πραγματοποιηθούν στις 25 Μαΐου σε
ένδειξη διαμαρτυρίας για την αδιαφορία που επιδεικνύει τόσο η ελληνική
κυβέρνηση όσο και η ΕΕ αναφορικά με το εν λόγω θέμα.
Επισημαίνεται ότι μετά την άρνηση, μεταξύ άλλων, της Νορβηγίας, του
Βελγίου και της Αλβανίας να επιτρέψουν την καταστροφή των χημικών όπλων της
Συρίας στο έδαφός τους, τα τελευταία πρόκειται να υδρολυθούν στα διεθνή ύδατα
ανάμεσα στην Ελλάδα, την Ιταλία, τη Λιβύη και τη Μάλτα, γεγονός που έχει
ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων καθώς όλοι φοβούνται ότι κάτι τέτοιο θα έχει
απρόβλεπτες επιπτώσεις για το ευρύτερο περιβάλλον και τους πληθυσμούς της
περιοχής.
Στο δημοσίευμα τονίζεται πως ήδη 37 ευρωβουλευτές ζήτησαν διευκρινίσεις
από την εκπρόσωπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και
Ασφάλειας Κάθριν Άστον, η οποία τόνισε ότι δεν έχει οριστεί ακόμα η ακριβής
τοποθεσία όπου θα λάβει χώρα η σχεδιαζόμενη επιχείρηση. Από την πλευρά του,
σύμφωνα με την εφημερίδα, ο Έλληνας υπουργός Εξωτερικών Ευ. Βενιζέλος διαβεβαίωσε
ότι θα ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος, κάτι
που όμως –όπως σημειώνεται– δεν στάθηκε αρκετό για να καθησυχάσει την ελληνική
κοινή γνώμη.
Αναφορά γίνεται επίσης στην επιστολή που απέστειλε ο περιφερειάρχης
Κρήτης Στ. Αρναουτάκης σε εκπροσώπους της κυβέρνησης, στην οποία εκφράζεται η
ανησυχία των κατοίκων της Κρήτης για την όλη επιχείρηση, ενώ στο δημοσίευμα
γίνεται ιδιαίτερη μνεία στις κινητοποιήσεις των κατοίκων. Τέλος, τονίζεται ότι
έντονες ανησυχίες για τις περιβαλλοντολογικές επιπτώσεις που θα έχει η
καταστροφή των χημικών όπλων στη Μεσόγειο, εκφράζει σύσσωμη σχεδόν η
επιστημονική κοινότητα.
Οι απόψεις του
καθηγητή του Πολυτεχνείου Κρήτης, κ. Ευάγγελου Γιδαράκου
Για τριπλή αποτυχία για
την Ελληνική Κυβέρνηση κάνει λόγο με παρέμβαση του ο Καθηγητής του Πολυτεχνείου
Κρήτης Ευάγγελος Γιδαράκος, με αφορμή και την τηλεδιάσκεψη που έγινε την
περασμένη Πέμπτη 12 Μαρτίου στο Υπουργείο Εξωτερικών για το ζήτημα της
καταστροφής των χημικών της Συρίας στη Μεσόγειο.
Αναλυτικά το κείμενο του Καθηγητή
του Πολυτεχνείου Κρήτης Ευ.Γιδαράκου :
« Τηλε-διαβεβαιώσεις
έδωσαν αρμόδια στελέχη της Αμερικανικής Κυβέρνησης και Αμερικανοί
εμπειρογνώμονες στην Ελληνική κυβέρνηση σε τηλεδιάσκεψη που έγινε την περασμένη
Πέμπτη 12 Μαρτίου στο Υπουργείο Εξωτερικών (ΥΠ.ΕΞ.). Από Ελληνικής πλευράς
παρέστησαν ειδικοί του Γενικού Χημείου του Κράτους, στελέχη του ΥΠ.ΕΞ., όχι
όμως εμπειρογνώμονες εκ μέρους της Περιφέρειας Κρήτης.
Όπως οι Αμερικανοί δεν επιτρέπουν
να συμμετάσχει επιτροπή εμπειρογνωμόνων και να αναλάβει, μαζί με τον Οργανισμό
για την Απαγόρευση των Χημικών Όπλων, την ενεργή εποπτεία και παρακολούθηση της
καταστροφής των χημικών αποβλήτων της Συρίας στο θαλάσσιο περιβάλλον της
Μεσογείου, έτσι και το Ελληνικό ΥΠ.ΕΞ. απέκλεισε τους εμπειρογνώμονες, που
όρισε η Περιφέρεια Κρήτης (Πρύτανη Α. Στεφάνου του Πανεπιστημίου Κρήτης,
Καθηγητή Ε. Γιδαράκο του Πολυτεχνείου Κρήτης), από το να συμμετέχουν στην εν
λόγω τηλεδιάσκεψη. Ουσιαστικά απέρριψε κάθε είδους ουσιαστικής και
τεκμηριωμένης συζήτησης μαζί τους, θεωρώντας ίσως ότι με τον τρόπο αυτό θα
επιτευχθούν τα επιθυμητά αποτελέσματα ως προς τον καθησυχασμό της κοινής
γνώμης.
Οι κάτοικοι της Κρήτης όμως ανησυχούν για τη δημόσια και
περιβαλλοντική ασφάλεια και όχι μόνο δεν θα καθησυχαστούν, αλλά απεναντίας θα
προβούν σε πιο έντονες διαμαρτυρίες και διαδηλώσεις. Η Περιφέρεια Κρήτης με τη
σειρά της δεν πρέπει να δεχθεί μια τέτοια απαξιωτική στάση εκ μέρους του ΥΠ.ΕΞ.
και για αυτό ο Περιφερειάρχης κ. Σ. Αρναουτάκης καλείται να αντιδράσει ανάλογα.
Η Ελληνική κυβέρνηση
με τις ενέργειές της και την αποδοχή τέτοιας μορφής τηλεδιάσκεψης έχει υποστεί
τριπλή αποτυχία, καθώς:
- αποδέχτηκε την απόφαση του ΟΗΕ
και της Αμερικής να καταστραφούν χημικά όπλα στο θαλάσσιο περιβάλλον της
Μεσογείου
- δεν μπόρεσε να επιδείξει τεχνικά
τεκμηριωμένα επιχειρήματα ενάντια στην επιλεχθείσα μέθοδο καταστροφής των
χημικών της Συρίας και να αποτρέψει την υλοποίηση αυτής της επιχείρησης εν πλω
σε διεθνή ύδατα
- δεν θα συμμετάσχει επιτροπή
εμπειρογνωμόνων της (όπως και της Ιταλίας και της Μάλτας) ως παρατηρητής στο
όλο εγχείρημα, κάτι που η ίδια διεκδικούσε μέχρι πρότινος.
Εντούτοις το ΥΠ.ΕΞ. υπενθυμίζει εκ
νέου ότι ''η Ελλάδα έχει καταστήσει σαφές σε όλους τους Διεθνείς Οργανισμούς
πως, στο πλαίσιο εφαρμογής των αποφάσεων αυτών, είναι ζωτικής σημασίας θέμα η
προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος της Μεσογείου''.
Και αναρωτιέται
κανείς:
·
Στη
διεξαχθείσα τηλεδιάσκεψη έγινε αναφορά στους δυνητικούς κινδύνους ενός
ατυχήματος, που κρύβονται σε ένα τόσο ασταθές περιβάλλον και αν ναι ποιοί είναι
αυτοί οι κίνδυνοι, που υπέδειξαν τα στελέχη του ΥΠ.ΕΞ.;
·
Γιατί
αποτελεί για τον επικεφαλή της Αμερικανικής αποστολής JOE WIENAND το όλο εγχείρημα
κορυφαία ανησυχία, τονίζοντας ότι ''όλοι οι φορείς που θα συμμετέχουν στο πλοίο
εκτελούν μια λίαν επικίνδυνη αποστολή'';
·
Έγινε
αναφορά στα απρόβλεπτα προβλήματα της μεθόδου της υδρόλυσης, όπως π.χ στο
μεγάλο πρόβλημα εισαγωγής και προσαρμογής των χημικών όπλων και των
''πρόδρομων'' ενώσεων στο σύστημα υδρόλυσης;
·
Αληθεύει
αυτό που ισχυρίζονται εμπειρογνώμονες του εξωτερικού ότι στο πλοίο αρκετά
δοχεία αποβλήτων θα αδειάζουν στον αντιδραστήρα χειρωνακτικά;
·
Επισημάνθηκε
από τους τεχνικούς εμπειρογνώμονες του ΥΠ.ΕΞ. το γεγονός ότι τα επεξεργαζόμενα
απόβλητα είναι ικανά και ενδέχεται να προκαλέσουν διάβρωση στην έξοδο του
αντιδραστήρα, διαρροές μονώσεων και φραξίματα αγωγών σε μια πιλοτική μονάδα
υδρόλυσης έκτασης μόνο 15 τετραγωνικών μέτρων;
·
Έγινε
αναφορά στη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων που δεν συντάχθηκε ποτέ (και
συγχρόνως άλλων απαραίτητων μελετών), στα απαιτούμενα σχέδια πρόληψης σε
περίπτωση ατυχήματος και κατά συνέπεια στους κινδύνους που υπάρχουν για το
θαλάσσιο περιβάλλον;
·
Έχει
τεθεί το θέμα διασφάλισης της όλης διαδικασίας λαμβάνοντας υπόψη τις καιρικές
συνθήκες και ότι σύμφωνα με τους ίδιους τους Αμερικανούς οι εργασίες στο Cape
Ray μπορούν να λάβουν χώρα ασφαλώς μέχρι ύψους κύματος 0,1 μέτρα (!) και ότι
δοκιμές που είναι σε εξέλιξη θέτουν ως όριο ασφαλούς συνέχισης της διαδικασίας
εξουδετέρωσης, το ύψος κύματος μέχρι τα 0,5 μέτρα;
·
Επισημάνθηκε
η Οδηγία 2004/35/ΕΕ η οποία προβλέπει «.....εφόσον μια περιβαλλοντική ζημιά δεν
έχει ακόμα επέλθει, υφίσταται όμως άμεσος κίνδυνος επέλευσής της, ο φορέας
διαχείρισης μια μονάδας πρέπει να λάβει δίχως καθυστέρηση τα απαραίτητα μέτρα
αποτροπής....»;
·
Και
τελικά έγινε λόγος για την καταπάτηση όλων αυτών των Οδηγιών και Κανονισμών;
Ακόμα και μια στρατιωτική επιχείρηση όπως είναι αυτή, τόσο της διασυνοριακής
διακομιδής των χημικών όπλων, όσο και της καταστροφής τους εν πλω στην Μεσόγειο
δεν είναι δίχως περιορισμούς. Τα άρθρα 30 και 31 της UNCLOS προβλέπουν ελέγχους
και ευθύνες του κράτους, την σημαία του οποίου φέρει ένα πλοίο, στη
συγκεκριμένη περίπτωση των ΗΠΑ. Δεν εγείρει όμως ευλόγως ερωτηματικά το γεγονός
ότι οι ΗΠΑ δεν έχουν υπογράψει την UNCLOS και επομένως δεν δεσμεύονται; Ποιες
είναι οι απαντήσεις επί αυτού που έλαβαν τα στελέχη του ΥΠ.ΕΞ.;
Όλοι οι Διεθνείς
Οργανισμοί (Green Cross International (GCI), Pugwash Conferences on Science and
World Affairs, Arms Control Association, Friends of the Earth – United States,
Center for Strategic and International Studies) τονίζουν σε επιστολή τους προς
τον υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ John KERRY, που στάλθηκε στις 3 Φεβρουαρίου
2014, ότι η καταστροφή των χημικών όπλων επί του εμπορικού πλοίου των ΗΠΑ, MV
Cape Ray, αποτέλεσε τη ''λιγότερο επικίνδυνη προσέγγιση και ότι το σύστημα που
θα χρησιμοποιηθεί θα ελαχιστοποιήσει δυνητικούς κινδύνους για την δημόσια υγεία
και το περιβάλλον''.
Δεν γίνεται καμία απολύτως αναφορά ότι πρόκειται πράγματι
για ένα ασφαλές εγχείρημα. Μάλιστα οι υπογράφοντες την επιστολή έθεσαν ως
αναγκαία μια σημαντική προσπάθεια που πρέπει να καταβάλουν οι ΗΠΑ και ο
Οργανισμός για την Απαγόρευση των Χημικών Όπλων (ΟPCW), ευαισθητοποίησης σε
στάδιο δημόσιου διαλόγου με χώρες όπως η Ελλάδα, Ιταλία και άλλες Ευρωπαϊκές
και Μεσογειακές περιοχές για να εξηγήσουν την διαδικασία καταστροφής και να
συζητήσουν όλους τους κινδύνους δημόσιας και περιβαλλοντικής ασφάλειας.
Στην χώρα μας έστω και ένας υποτυπώδης, δημόσιος διάλογος
δεν έγινε. Τουλάχιστον αυτό όφειλε να είχε ήδη κάνει η κυβέρνηση ξεκινώντας από
την Περιφέρεια Κρήτης! Τα αποτελέσματα μιας τέτοιας ενέργειας θα ήταν η
αντιστάθμιση των ανησυχιών και η αποφυγή παρανοήσεων και άσκοπων κινδυνολογιών
.
Στα πλαίσια μια πλήρους διαφάνειας ευαισθητοποίησης του
κοινού και χωρίς αποκλεισμό συμμετοχής όλων των ενδιαφερόμενων μερών, η
Ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να φέρει στη δημοσιότητα τα αποτελέσματα της
τηλεδιάσκεψης, έστω και αν ακόμη πρόκειται για απλές διαβεβαιώσεις, οι οποίες
ήταν ήδη και πριν αυτήν γνωστές. Τα ονόματα και το γνωστικό αντικείμενο των
εμπειρογνωμόνων που συμμετείχαν στην τηλεδιάσκεψη , όπως επίσης και η εμπειρία
αυτών στον τομέα διαχείρισης και επεξεργασίας χημικών όπλων και τοξικών
αποβλήτων, θα πρέπει να δούν άμεσα το φως της δημοσιότητας. Σε κάθε όμως
περίπτωση η κυβέρνηση θα πρέπει να χρεωθεί τριπλή αποτυχία.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου