Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2011

Οι καταλήψεις στα σχολεία και στις δημόσιες υπηρεσίες και η απόπειρα ποινικοποίησής τους



Οι καταλήψεις πληθαίνουν στα σχολεία.

Ο αναβρασμός στα σχολεία ανεβαίνει

Σε μια σχολική χρονιά που ξεκίνησε με τις χειρότερες προϋποθέσεις.

 Χωρίς βιβλία, με πιέσεις για τμήματα που θα φτάνουν τους 27 μαθητές, με δρακόντεια περικοπή στις λειτουργικές δαπάνες – μέχρι και 40% λιγότερα είναι τα χρήματα που θα δοθούν στις σχολικές επιτροπές – με υποτυπώσεις προσλήψεις εκπαιδευτικών (1:10 σε σχέση με αυτούς που αποχωρούν), με απειλές για επέκταση της εργασιακής εφεδρείας και στους εκπαιδευτικούς, επιπρόσθετα στη δραματική συρρίκνωση των μισθών. Όλα αυτά συνοδεύονται από την ένταση του αυταρχισμού στα σχολεία, από αντιδημοκρατικές και αναχρονιστικές ρυθμίσεις, που περιορίζουν τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου, ενισχύουν την αυθαιρεσία των διευθυντών, υποβαθμίζοντας τους εκπαιδευτικούς σε ιμάντες διεκπεραίωσης γραφειοκρατικών εντολών και τους μαθητές να υφίστανται τις αδικίες, τις ανισορροπίες ή τους ταχυδακτυλουργικούς πειραματισμούς – τύπου project – ενός συστήματος που αργοπεθαίνει ενώ ταυτόχρονα ισοπεδώνει όνειρα και προσδοκίες.

 Η υλοποίηση της πολιτικής και λογικής του Μνημονίου στην εκπαίδευση συνδέεται με ολομέτωπη επίθεση και αμφισβήτηση του δημόσιου σχολείου, του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

 Απέναντι σ’ αυτή την κατάσταση φουντώνει ένα κίνημα καταλήψεων σε πάνω από 500 σχολεία σε όλη την Ελλάδα. Και οι μαθητές έρχονται να προσθέσουν τη δική τους φωνή σ’ εκείνη των φοιτητών που συνεχίζουν για αρκετές βδομάδες τις κινητοποιήσεις τους.

Η αντιμετώπιση αυτής της έκρηξης;

  Από τη μια, η συκοφάντηση και η λοιδορία, οι κατηγορίες για «ανωριμότητα», για την επιλογή της «λούφας» και της «κοπάνας», ή η θεωρία της «κομματικής υποκίνησης», χωρίς να αναζητηθούν οι βαθύτερες αιτίες για την έκρηξη των νέων.  Η δυσαρέσκεια που συσσωρεύουν, η απαξίωση των σπουδών και της προοπτικής τους, της ίδιας της ζωής τους, η έλλειψη ελπίδας, η βαθιά αίσθηση αδικίας και η βίωση των τραγικών συνθηκών που έχουν περιέλθει οι οικογένειές τους, ο κοινωνικός τους περίγυρος.

Από την άλλη, υπάρχουν σημεία αυταρχισμού, της ίδιας παλιάς λογικής: με εγκύκλιο που απεστάλη στις περιφερειακές διευθύνσεις, τις διευθύνσεις και τα γραφεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, το υπουργείο Παιδείας, ενημερώνει ότι οι ώρες που πραγματοποιούνται λόγω καταλήψεων θα «αναπληρώνονται» οπωσδήποτε. Ως φόβητρο προβάλλεται η « περικοπή περιπάτων και εκδρομών.
β. Περιορισμός των εργάσιμων ημερών των πολυήμερων εκδρομών.
γ. Προσθήκη διδακτικών ωρών μετά την ολοκλήρωση του ημερησίου προγράμματος, όπου ο σύλλογος κρίνει εφικτό ότι μπορεί να γίνει.
δ. Αξιοποίηση των σχολικών εορτών (πραγματοποιούνται και οι εορτές και τα μαθήματα). 
ε. Αξιοποίηση Σαββάτων.»

 Τη στιγμή που πέρσι το υπουργείο είχε «αναπληρώσει» τις χαμένες ώρες συρρικνώνοντας τη σχολική χρονιά κατά δέκα μέρες.
 Ενώ ορισμένοι διευθυντές σχολείων – βασιλικότεροι του βασιλέως – προβάλλουν το φόβητρο του εισαγγελέα, προκειμένου να αποτρέψουν ή  να περιορίσουν την έκταση των καταλήψεων.

 Κυριολεκτικά, τις τελευταίες ώρες είχαμε μια ακόμη εξέλιξη που εντείνει την προσπάθεια αυταρχικής και εκφοβιστικής αντιμετώπισης των καταλήψεων. Σύμφωνα, λοιπόν, με δημοσιεύματα του τύπου:

  Εντολή για προκαταρκτική έρευνα για τυχόν διάπραξη αδικημάτων σε όλα τα σχολεία που τελούν υπό κατάληψη έδωσε σήμερα ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ιωαν. Τέντες.

 Οι Αρχές καλούνται να ερευνήσουν εάν διαπράττονται τα αδικήματα της διατάραξης κοινής ειρήνης, απρόκλητης φθοράς και κλοπής και εάν διαπράττεται σε περιπτώσεις παρατεταμένης εγκληματικής συμπεριφοράς από νέους το αδίκημα της παραμέλησης ανηλίκου από τους γονείς τους.

Όπως υπογραμμίζει ο κ.Τέντες θα πρέπει σε αυτές τις περιπτώσεις να ζητείται η συμβολή του εκπαιδευτικού προσωπικού "οι οποίοι κατά κανόνα γνωρίζουν την ταυτότητα όσων πρωταγωνιστούν στις καταλήψεις", όπως υποστήριξε.

 Σύμφωνα με πηγές από την Εισαγγελία, στις περιπτώσεις που υπάρχουν καταστροφές στα σχολεία, για να υπάρξει εισαγγελική παρέμβαση πρέπει ο διευθυντής της σχολικής μονάδας να ενημερώσει τις αρχές, ότι παρά τη θέλησή τους στους χώρους του σχολείου έχουν εισέλθει εξωσχολικά άτομα. Οι ίδιες πηγές ανέφεραν ότι η εισαγγελία του Αρείου Πάγου δεν αδράνησε στο θέμα των καταλήψεων, υποστηρίζοντας ότι αν και έχουν ζητήσει από το υπουργείο Παιδείας κατάλογο των σχολείων που τελούν υπό κατάληψη μέχρι στιγμής δεν έχουν λάβει κάποια ενημέρωση.

 Παραγγελία προς τις αστυνομικές αρχές σχετικά με τα υπό κατάληψη σχολεία της Αθήνας έδωσε η προϊσταμένη της εισαγγελίας Πρωτοδικών Ελένη Ράικου. Με αυτή ζητά να πραγματοποιηθούν έλεγχοι για να διαπιστωθεί εάν τελούνται αυτόφωρα ή αυτεπαγγέλτως διωκόμενα αδικήματα. Σε περίπτωση που κάτι τέτοιο ισχύει να προχωρήσουν σε σχηματισμό δικογραφιών.

 Το σίγουρο είναι ότι με αυτά τα μέσα, με αυτή τη λογική, όχι μόνο δεν περιορίζονται οι καταλήψεις, αλλά αντίθετα θα δυναμώσουν.

Γενικότερα είναι αναγκαίο να ανέβει σε ανώτερο επίπεδο ο συντονισμός, η κοινή δράση των μαθητών, των γονέων, των εκπαιδευτικών σε συνδυασμό με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και όλους τους κοινωνικούς φορείς.

Για να μην μπει και η Δημόσια Παιδεία σε «εφεδρεία» και  στην κατάψυξη του Μνημονίου.

Καταλήψεις όμως και υπουργείων από τους δημόσιους υπαλλήλους!

 Μπαράζ καταλήψεων πραγματοποιείται από το πρωί, σε διάφορα υπουργεία, με πρώτο αυτό του Οικονομικών, ενόψει της έλευσης της τρόικας και με τους εργαζόμενους σε αυτά να διαμαρτύρονται για το καθεστώς της εργασιακής εφεδρείας και του ενιαίου μισθολογίου.

 Όπως έγινε γνωστό έληξαν  οι καταλήψεις στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και στο Γενικό Λογιστήριο του κράτους, όπου όμως βρίσκεται σε εξέλιξη γενική συνέλευση των εργαζομένων.
Παραμένει από  νωρίς το πρωί η ομάδα των εργαζομένων που έχει συγκεντρωθεί έξω από το υπουργείο Οικονομικών  εμποδίζοντας την είσοδο σε όσους θέλουν να μπουν σε αυτό.
Αντίστοιχες κινητοποιήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη στα υπουργεία  Εσωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης, Υγείας.

 Στα υπόλοιπα υπουργεία και υπηρεσίες που τελούν υπό κατάληψη, οι κινητοποιήσεις θα συνεχιστούν μέχρι το τέλος του ωραρίου, ενώ έχει διατυπωθεί και η πρόταση να παραταθούν, ώστε η διάρκειά τους να συμπεριλάβει χρονικά και τη συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου.


Άρα, οι καταλήψεις δεν είναι «προνόμιο» των μαθητών μόνο ή των φοιτητών.

Δυναμικά στο χορό αυτών των κινητοποιήσεων μπαίνουν, λοιπόν, και άλλες κοινωνικές ομάδες.

Έπεται και συνέχεια …  


 Σε ένα σχολείο υπό κατάληψη στην ευρύτερη περιοχή του Πειραιά οι εκπαιδευτικοί απευθύνθηκαν στους μαθητές τους λίγες μέρες νωρίτερα στέλνοντας το παρακάτω μήνυμα:

Γράμμα  στους μαθητές

Αγαπητοί μαθητές

 Αισθανόμαστε την ανάγκη να απευθυνθούμε άμεσα σε εσάς στην αφετηρία της χρονιάς που σηματοδοτεί νέες ευκαιρίες και  προσδοκίες, δημιουργεί –νέες ελπίδες.

Ωστόσο η φετινή σχολική χρονιά άρχισε μέσα σε ένα δυσμενές ως και ζοφερό περιβάλλον.

Οι Έλληνες πολίτες βιώνουν μια δεινή οικονομική κρίση και κάθε ελληνική οικογένεια δέχεται στις πλάτες της τις συνέπειες σκληρότατων και άδικων οικονομικών μέτρων.

Ειδικότερα δοκιμάζονται οι νέοι των οποίων το μέλλον απειλείται και υποθηκεύεται.

Τα σχολεία καλούνται να λειτουργήσουν σε πρωτοφανείς δύσκολες συνθήκες. Ένα κορυφαίο δείγμα είναι η έλλειψη βιβλίων, η υποκατάστασή τους από φωτοτυπίες,  ενώ ακολουθούν και άλλα προβλήματα.

Και οι καθηγητές σας, οι εκπαιδευτικοί δεχόμαστε τις ίδιες συνέπειες με βαρύτατα πλήγματα στο βιοτικό μας επίπεδο, στις εργασιακές σχέσεις, με αποκορύφωμα τη βίαιη περικοπή των μισθών κατά εκατοντάδες ευρώ.

Έχοντας συνείδηση του χρέους και της υψηλής μας αποστολής, σεβόμενοι τις δικές σας προσπάθειες και προσδοκίες αλλά και το μόχθο των οικογενειών σας, θα κάνουμε καθετί δυνατόν για να προσφέρουμε τις γνώσεις και τις ικανότητες που είναι αναγκαίες ώστε να ανταποκριθείτε στις απαιτήσεις και τις προκλήσεις της εποχής σ’ ένα σχολείο ανοιχτό, σ’ ένα σχολείο δημιουργίας.

Ταυτόχρονα ενώνουμε τη φωνή και τη δράση μας με όλους εκείνους που αγωνίζονται για μια καλύτερη Παιδεία,  για άρση των άδικων και σκληρών οικονομικών μέτρων, για την ανατροπή της πολιτικής του Μνημονίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: