Δευτέρα 14 Μαρτίου 2011

«Τα σχολεία κλείστε» - πώς η «παιδειοκτόνος» πολιτική του υπουργείου Παιδείας(;) υλοποιεί το εκπαιδευτικό μνημόνιο



Τη λίστα με τα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που καταργούνται ή συγχωνεύονται έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας. Βάσει αυτής, από τη νέα σχολική χρονιά 2011-2012, συνενώνονται 1.933 σχολεία και προκύπτουν 877 σε σύνολο 16.000 σχολικών μονάδων. Την έντονη αντίδρασή τους εξέφρασαν η ΟΛΜΕ, το ΚΚΕ και ο ΣΥΝ.

Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση από 1.523 σχολικές μονάδες θα προκύψουν 672, εκ των οποίων οι 169 αφορούν Μονοθέσια, Διθέσια και Τριθέσια, οι 98 ήταν ήδη σε αναστολή λειτουργίας και οι 18 δεν είχαν μαθητές. Ειδικότερα από τις συνενώσεις θα προκύψουν 120 νέα 6/θέσια και 61 νέα 12/θέσια σχολεία.

Όσον αφορά στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, 410 σχολικές μονάδες μειώνονται σε 205. Σύμφωνα με το υπουργείο σε αυτές το 30% των Γυμνασίων είχαν μαθητικό δυναμικό μικρότερο από 35 μαθητές, ενώ πάνω από το 50% των Γενικών Λυκείων που συνενώνονται είναι λυκειακές τάξεις.

Χαρακτηριστικές περιπτώσεις συγχωνεύσεων-καταργήσεων είναι:
  • -Μικρά Δημοτικά Σχολεία στα χωριά όπου ένας ή δύο δάσκαλοι αναλαμβάνουν και τις 6 τάξεις.
  • -Στα αστικά κέντρα αντίστοιχα, η συνένωση Δημοτικών Σχολείων που συστεγάζονται ή συναυλίζονται.
  • -Τα πολύ μικρά Γυμνάσια και Λύκεια που δεν εξασφαλίζουν το απαιτούμενο αριθμό μαθητών για ουσιαστική εφαρμογή των κατευθύνσεων και του ισχύοντος ωρολογίου προγράμματος.
  • - Υπάρχουν περιπτώσεις όπου από τη συνένωση των σχολείων καταργείται η διπλοβάρδια (πρωί – απόγευμα) όπως, στο 14ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης με το 14ο Λύκειο Θεσσαλονίκης και στο 21ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης με το 21ο Λύκειο Θεσσαλονίκης. Με τη συνένωση των δυο Γυμνασίων και των δυο Λυκείων προκύπτουν το 14ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης και το 14ο Λύκειο Θεσσαλονίκης αντίστοιχα, τα οποία θα λειτουργούν μόνο με πρωινή βάρδια.
  • Επίσης, το 122ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών και το 45ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών που λειτουργούσαν με διπλοβάρδια, συνενώνονται στο 45ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών μόνο με πρωινή βάρδια.
  • -Σκοπός του υπουργείου είναι στα νέα σχολεία που δημιουργούνται να φοιτούν παιδιά της ίδιας σχολικής βαθμίδας. Υπάρχουν λοιπόν περιπτώσεις όπου συστεγάζονταν ένα Γυμνάσιο, ένα Ειδικό Σχολείο και ένα Δημοτικό Σχολείο ή ένα Γυμνάσιο και ένα Δημοτικό. Στις σχολικές μονάδες που προκύπτουν με τις συνενώσεις δημιουργούνται σχολεία με παιδιά της ίδιας σχολικής βαθμίδας ή τουλάχιστον Νηπιαγωγεία με Δημοτικά και Γυμνάσια με Λύκεια.

Την αντίθεσή της στις αλλαγές του υπουργείου Παιδείας εξέφρασε η Ομοσπονδία λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, ενώ πληθαίνουν οι φωνές και στην επαρχία, όπου οι τοπικοί φορείς αντιδρούν στις καταργήσεις-συγχωνεύσεις των σχολικών μονάδων.


Την αντίδρασή της εκφράζει η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) στις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων με ανακοίνωσή της και καλεί τους καθηγητές σε εγρήγορση προκειμένου σε συνεργασία με τους γονείς να αντιδράσουν στα σχέδια που προωθεί το υπουργείο Παιδείας.

"Τη στιγμή που δημοσιεύονται στο τύπο αναλυτικά οι επικείμενες συγχωνεύσεις, η ΟΛΜΕ περιμένει ακόμη τις προτάσεις του Υπουργείου" αναφέρεται στην ανακοίνωση που εξέδωσε το συνδικαλιστικό όργανο των καθηγητών.
"Δε θα ανεχτούμε για λογιστικούς λόγους, να θυσιαστεί η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Με το στοίβαγμα των μαθητών σε 30άρια τμήματα, με την ταλαιπωρία των παιδιών των υποβαθμισμένων περιοχών και με την εργασιακή ανασφάλεια των εκπαιδευτικών, δηλαδή με τη λογική των επιχειρούμενων συγχωνεύσεων δεν υποστηρίζεται σε καμία περίπτωση η δημόσια δωρεάν Παιδεία. Δεν θα ανεχτούμε να θυσιάζεται η δημόσια εκπαίδευση στην πολιτική της διάλυσης των κοινωνικών αγαθών που επιβάλλει το ΔΝΤ και η τρόικα", αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Σημειώνεται ότι μέσα στην εβδομάδα θα συνεδριάσουν οι κατά τόπους ΕΛΜΕ, ενώ το Σάββατο οι πρόεδροι των οργάνων θα πραγματοποιήσουν συνέλευση, προκειμένου να καθορίσουν την περαιτέρω στάση τους.

Την έντονη αντίδρασή τους για τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων που αποφάσισε το υπουργείο Παιδείας εξέφρασαν με ανακοινώσεις τους το ΚΚΕ και ο ΣΥΝ.

"Η κατάργηση 2.000 σχολικών μονάδων από την κυβέρνηση αποτελεί ισχυρό πλήγμα στο δικαίωμα των παιδιών του λαού να μορφώνονται και αποφασιστικό βήμα στη διαμόρφωση του σχολείου της αγοράς.", τονίζει το ΚΚΕ. Σημειώνει δε ότι "αυτό είναι το «νέο σχολείο της αγοράς» όπου χορηγοί θα μπαινοβγαίνουν στα σχολεία, ανταλλάσσοντας τα ψίχουλα που θα πετούνε με το δικαίωμά τους να καθορίζουν οι ίδιοι το αναλυτικό πρόγραμμα". Το κόμμα του Περισσού καλεί τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τα συνδικάτα, να κάνουν δική τους υπόθεση τη μάχη ενάντια στις καταργήσεις σχολείων.

Από την πλευρά του, το Τμήμα Παιδείας του ΣΥΝ χαρακτήρισε "σαθρά και ανακριβή" τα επιχειρήματα του υπουργείου Παιδείας, σχετικά με τις συγχωνεύσεις. "Το κλείσιμο των σχολικών μονάδων, ιδίως στην περιφέρεια, θα δυσχεράνει την πρόσβαση των μαθητών/μαθητριών στο σχολείο, θα ενισχύσει το φαινόμενο της μαθητικής διαρροής, θα αυξήσει τις δυσκολίες στην επικοινωνία εκπαιδευτικών και γονέων και θα συντείνει στην αύξηση της εσωτερικής μετανάστευσης." τονίζει ο ΣΥΝ. Προσθέτει δε ότι ο "εξορθολογισμός" που επικαλείται "το υπουργείο Παιδείας δεν είναι παρά το φύλλο συκής που συγκαλύπτει μια στενά λογιστική αντίληψη: να εξοικονομηθούν πόροι, να περικοπούν οι δημόσιες δαπάνες, με τη μείωση των οργανικών και λειτουργικών θέσεων εργασίας εκπαιδευτικών. Εκτιμάμε ότι μόνο στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση θα έχουμε μείωση κατά 3.000 οργανικές θέσεις για το επόμενο σχολικό έτος, γεγονός που θα οξύνει την ήδη μεγάλη ανεργία των εκπαιδευτικών"

 Φαίνεται  ότι η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θέλει να συνδέσει τη θητεία της με επιλογές που πισωγυρίζουν την εκπαίδευση πολλές δεκαετίες πίσω. Στο όνομα των αναδιαρθρώσεων που επιβάλλει η πολιτική του μνημονίου συρρικνώνονται δικαιώματα και η δυνατότητα  παιδιών και νέων να έχουν πρόσβαση σε μια αξιοπρεπή, σύγχρονη και δημιουργική γνώση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: